Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valp til å sove i bur


Diana

Recommended Posts

Enig med deg SusanneL. Jeg har alltid prøvd å få frem at man ikke trenger å ha hunden i bur til en hver tid, men heller anbefalt å avsperre områder i huset etc. Men at de absolutt ønsker å venne en valp til bur, har jeg personlig ikke noe imot det , siden jeg gjør det selv (har skrevet årsakene flere ganger før), men jeg vil anbefale å kutte ut bur etterhvert, hvis hunden ikke har problemer med å klare seg uten. At det kun er i en fase isåfall, eller ved spesielle tilfeller som med min ene hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 194
  • Created
  • Siste svar

Så, alle som ikke kan ha hund uten å benytte seg av bur inne i huset, burde ikke ha hund? Shoot me...

Nei - men et bur bør ikke være ansett som normalt i ethvert hundehold.

Hvis man absolutt skal bruke et bur skal det være som et treningsredskap - kanskje som siste utvei for en hund som ikke greier å oppføre seg normalt innendørs.

På samme måte som pigghalsbånd på en 10 ukers valp for at den ikke skal lære å trekke i båndet. Man behøver kanskje ikke å STARTE treningen med det mest voldsomme, harde, heftige man kan finne, synes jeg.

Men jeg er rimelig sikker på at det funker helt utmerket!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, alle som ikke kan ha hund uten å benytte seg av bur inne i huset, burde ikke ha hund? Shoot me...

*pang* Kanskje de heller burde hatt hamster ettersom bur er en så viktig ingrediens i hverdagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - men et bur bør ikke være ansett som normalt i ethvert hundehold.

Hvis man absolutt skal bruke et bur skal det være som et treningsredskap - kanskje som siste utvei for en hund som ikke greier å oppføre seg normalt innendørs.

På samme måte som pigghalsbånd på en 10 ukers valp for at den ikke skal lære å trekke i båndet. Man behøver kanskje ikke å STARTE treningen med det mest voldsomme, harde, heftige man kan finne, synes jeg.

Men jeg er rimelig sikker på at det funker helt utmerket!

Susanne

Helt enig! Jeg syns det er skremmende hvor vanlig det er blitt med burbruk. Mange jeg kjenner kjøpte buret før de hadde hentet valpen, og de anser det som noe de MÅ ha. Det ble innkjøpt sammen med mat/vannskål osv, og regnes som en del av hundeholdet rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det omvendt da Selma var liten. Jeg måtte venne henne til å ikke bruke bur, selv om jeg aldri har villet ha henne i bur. Hun ble spinnvill, sutra og heiv seg mot døra da jeg gikk ut. Derfor så prøvde jeg buret, som gikk veldig bra. Hun forbant vel buret med bilkjøring og slo seg til ro med en gang. Så for i det hele tatt å komme meg på butikken ble jeg nøtt til å stappe henne i bur. Det føltes veldig feil! Jeg ble faktisk nøtt til å venne henne av med å bruke buret. Jeg ville jo ikke at hun skulle ligge i bur når jeg skulle være lengre borte. Så vi startet i det små og så ble hun bur-fri! :rolleyes2: Nå var det ikke mange gangene hun var i bur mens jeg var borte da, var vel snakk om en 7-8 ganger. Men det føles iallefall godt å vite av hun kan ligge hvor hun vil, drikke vann, strekke seg, leke, løpe og hoppe mens jeg er på jobb.

Enkelte her gir ingen forutsetninger for treningsredskap eller viktighet for bruk av bur. Verden må se ganske kjedelig ut i svart/hvitt!

Viktighet? Mener du at verden (faktisk!) er svart/hvitt for oss som synes burbruk er unødvendig? Litt frekk måte å diskutere på forum synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier STORE nok bur! Mitt er 110x75x85 . (vekt på mine hunder er 19, 21 og 27 kg... høyde 60, 47 og 58cm)

Temperatur er viktig ja,, Jeg har samojeder.. og vet mye om det...Det blir fort for varmt..

Klart de ikke ligger i buret når det er for varmt inne... Fin presisering.

Og i et så lite bur er det ikke store muligheter for temperaturregulering. Jeg regner også med at hundene dine er 60, 47 og 58 cm i mankehøyde (mtp rasene du har)? Hvordan i alle dager kan et bur på 110x75x85 være stort nok til slike raser? :rolleyes2:

Det skremmer meg at burbruk er så utbredt som det er. Jeg jobbet i dyrebutikk, og nesten hver eneste valpekjøper som var innom for å handle utstyr hadde fått beskjed om å kjøpe bur, til bruk om natten og formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det omvendt da Selma var liten. Jeg måtte venne henne til å ikke bruke bur, selv om jeg aldri har villet ha henne i bur. Hun ble spinnvill, sutra og heiv seg mot døra da jeg gikk ut. Derfor så prøvde jeg buret, som gikk veldig bra. Hun forbant vel buret med bilkjøring og slo seg til ro med en gang. Så for i det hele tatt å komme meg på butikken ble jeg nøtt til å stappe henne i bur. Det føltes veldig feil! Jeg ble faktisk nøtt til å venne henne av med å bruke buret. Jeg ville jo ikke at hun skulle ligge i bur når jeg skulle være lengre borte. Så vi startet i det små og så ble hun bur-fri! :rolleyes2: Nå var det ikke mange gangene hun var i bur mens jeg var borte da, var vel snakk om en 7-8 ganger. Men det føles iallefall godt å vite av hun kan ligge hvor hun vil, drikke vann, strekke seg, leke, løpe og hoppe mens jeg er på jobb.

Viktighet? Mener du at verden (faktisk!) er svart/hvitt for oss som synes burbruk er unødvendig? Litt frekk måte å diskutere på forum synes jeg.

Jeg mener at verden må se ganske svart/hvit ut for folk som ikke ser at andre kan ha god hjelp av bur i hundeholdet, uten at det betyr at hunden tilbringer mesteparten av hverdagen der, eller at den har det dårligere på noen som helst måte. Jeg synes ikke det er mindre frekt enn å kalle folk dyremishandler fordi de bruker litt andre metoder eller har litt annet hundehold enn en selv. Selv om man er uenig i behovet eller effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som du, og enkelte andre, antyder at alle som benytter seg av bur automatisk gjør det både dag og natt, og helst mellom der også? Poenget mitt var kanskje mer at ting ikke er helt svart/hvitt - i noen retninger!

Javel? Og hvor i mine to innlegg er det jeg har antydet det? Når jeg skreiv at jeg hadde brukt det til mine valper/unghunder i en periode, kanskje? :rolleyes2:

Men jo.. Å basere hundeholdet sitt på at bikkja skal bo i bur hele natta og hele arbeidsdagen hele hundens liv fordi den ikke skal ødelegge inventaret, det er burbruk som ligner veldig veldig på mishandling. At man har barn og ektemann er heller ingen grunn til å stappe bikkja i bur.. Da bør man oppdra bikkja, ungene, gubben eller alle sammen bedre - evt droppe å ha bikkje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har skrevet i denne tråden har jeg hatt fornuftig burbruk i tankene.

Vet ikke om det er noen i denne tråden som har skrevet at de bruker buret både på natt og hele arbeidsdag? I så fall "Fy skam dere"!

Men jeg har ikke lest det.. Bare lest flere innlegg om folk som fyrer seg opp over de som gjør det.. Men altså de er kanskje ikke her i denne tråden?

Derfor fortsetter jeg å ha fokus på god og riktig burbruk.

Til de som har kommentert størrelsen på buret mitt ikke passer mine hunder. Buret er av størelse XXXL. Faktisk det største jeg fikk tak på.

På bildet under ser dere tispa mi på 21 kg ligge i buret (selv valg.. døra står åpen).

Bilde0076.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noen i denne tråden som har skrevet at de bruker buret både på natt og hele arbeidsdag? I så fall "Fy skam dere"!

Men jeg har ikke lest det.. Bare lest flere innlegg om folk som fyrer seg opp over de som gjør det.. Men altså de er kanskje ikke her i denne tråden?

Den som dro opp den ett år gamle tråden skrev dette:

For å slippe alt dette mener vi det er best for både oss og valpen at den blir vant med å sove i bur, og være i bur når vi er hjemme på dagtid.

Så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har skrevet i denne tråden har jeg hatt fornuftig burbruk i tankene.

Vet ikke om det er noen i denne tråden som har skrevet at de bruker buret både på natt og hele arbeidsdag? I så fall "Fy skam dere"!

Men jeg har ikke lest det.. Bare lest flere innlegg om folk som fyrer seg opp over de som gjør det.. Men altså de er kanskje ikke her i denne tråden?

Derfor fortsetter jeg å ha fokus på god og riktig burbruk.

Til de som har kommentert størrelsen på buret mitt ikke passer mine hunder. Buret er av størelse XXXL. Faktisk det største jeg fikk tak på.

På bildet under ser dere tispa mi på 21 kg ligge i buret (selv valg.. døra står åpen).

Bilde0076.jpg

Det er INGEN som bryr seg hvis hunden har et str. hamsterbur den tyter seg selv inn i, hvis den har muligheten å gå ut igjen hvis den ønsker det. Det er hele konseptet å stenge hunden inne i et lite bur i større deler av døget endel av oss synes er forkastelig.

Og beklager bea, men 0,8 kvadratmeter å bevege seg på for en samojed er ikke noen tumleplass det heller. HVIS du også stenger hunden inne i deg i 1/3 av døgnet (kun om natten) eller 2/3 (arbeidstid og natt).

O,8 kvm er vel i hvertfall under halve kravet for en kennel - selv om da hunden har tilgang til luftegård...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bea, bikkja di har det knall. Bare å gi opp å forklare noe til de høyreligiøse burmotstanderene :lol: Bare DU veit hvordan du gjør det med burbruk, hvor godt bikkja di har det og hvor godt ditt hundehold er. Kos deg med det i virkelighetens verden, drit i internettets verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper virkelig ikke vi får like regler som svenskene. for de er virkelig litt på trynet i visse sammenhenger. Feks biltransport- bikkja ska ha så god plass at om man kræsjer kommer hunden til å bli slengt rundt og skadet. Dessuten er det vel pålagt å ha hunden i bilen maks 4 timer om gangen, oppstalling i bur er vel bare tillatt i forbindelse med jakt og da maks seks timer i gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper virkelig ikke vi får like regler som svenskene. for de er virkelig litt på trynet i visse sammenhenger. Feks biltransport- bikkja ska ha så god plass at om man kræsjer kommer hunden til å bli slengt rundt og skadet. Dessuten er det vel pålagt å ha hunden i bilen maks 4 timer om gangen, oppstalling i bur er vel bare tillatt i forbindelse med jakt og da maks seks timer i gangen.

Vel, selv lufter jeg hundene jevnlig når vi er på lange bilturer, og synes 6 timer i bur er veldig lang tid jeg...

...men svenske regler gjelder ikke i Norge, selv om noen liker å tro det. Tror du tyskerne bekymrer seg over bruk av strøm på hunder, fordi det er forbudt i Norge?

Hva har det med mitt spørsmål og gjøre?.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv lufter jeg hundene jevnlig når vi er på lange bilturer, og synes 6 timer i bur er veldig lang tid jeg...

Hva har det med mitt spørsmål og gjøre?.. :lol:

stopper selv hver tredje time for å la dem strekke på beina, men ettersom vi har polarhunder så hender det de bor i bilen om natta på løp/samlinger etc. Det er da forbudt. bikkjene her hopper med glede inn i kassene sine om kvelden. og slippes så klart ut tiidlig neste morgen for lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stopper selv hver tredje time for å la dem strekke på beina, men ettersom vi har polarhunder så hender det de bor i bilen om natta på løp/samlinger etc. Det er da forbudt. latterlig

Hvorfor er det latterlig? Fordi de har så god tumleplass at de selv kan velge å skifte leie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det latterlig? Fordi de har så god tumleplass at de selv kan velge å skifte leie?

voksne hunder klarer fint å holde seg seks - åtte timer, så det er noe annet enn valpiser i bur! lufter du hundene dine midt på natta? jeg gjør bare det om det er hunder som er syke eller har spesielle behov. og valper da såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

voksne hunder klarer fint å holde seg seks - åtte timer, så det er noe annet enn valpiser i bur!

Ok, kanskje det er noe rart med mine hunder da. De tisser ikke om natten de heller, men de flytter gjerne på seg for å regulere temperatur, skifte stilling og underlag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje det er noe rart med mine hunder da. De tisser ikke om natten de heller, men de flytter gjerne på seg for å regulere temperatur, skifte stilling og underlag osv.

det er jo ikke den daglige situasjonen. Men enkelte netter ligger de i kasser. gjerne vinterstid, og de krøller seg sammen. Eller de ligger på siden. hun som bor inne ligger på plassen sin hele natta. Plassen er da et åpent bur. Hun velger selv å ligge der. er forrresten ikke tillatt å ha hunder oppstallet i bånd mer enn to timer om gangen i sverige, så om man feks jobber med brukshundarbeid og binder opp hunden mellom slaga så sliter man. mon tro hvordan man gjør det med polarhunder, som har sterkt jaktinstink og ikke kan gå løse? men nå spora jeg helt av. For burdebatten: BUR er ok med måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...