Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valp til å sove i bur


Diana

Recommended Posts

Jeg har STORT bur i stua. Plus 2 hundesenger og så og si fri tilgang til sofa.. til hundene.

Buret er hundenes fristed.

"Lillegutt" tar med seg tyggebein, griseører o.l. inn i buret og ligger å koser seg der. Også når mor stresser og vaser med rydding o.l.

kan det være like greit å gå inn dit.

Prinsessen legger seg titt og ofte i buret for å bare slappe av.

Puddelen min lærte seg å slappe av og koble ut ved fornuftig bur bruk

Sist jeg var glad for at jeg hadde hunder som slapper av i bur var da eksmannen min, han fru og dere 3 barn plus engelsksetter kom her på mat og kveldsbesøk.

Det verste som kan skje mine hunder er å bli sendt inn på badet, ett soverom eller i gangen hvor de ikke kan følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 194
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet lite om hvordan du lever, og du vet lite om hvordan jeg lever. Folk har forskjellige forutsetninger. Er det så vanskelig å forstå og akseptere? Jeg har fortsatt tilgode å møte noen som synes at det er en god idé å oppbevare hunden i bur i 10-15-20 timer i døgnet, selv om det er noen som gjøre det. Om man greier seg uten, så fint. Men ikke kall andre dyremishandler fordi de ikke har et like problemfritt hundehold som deg selv!

Det er mulig du ikke har møtt så veldig mange som syns det er en god ide å oppbevare hund i bur 10-15-20 timer i døgnet, men når det er snakk om å putte hund i bur om natta og når de er på jobb - hvor mange timer blir det da? La oss si at det er 8 timer natt, og 8 timer jobb? Det blir 16 timer i døgnet det.. Dvs at 2/3 av døgnet så står hunden i bur.

Men poenget mitt, grunnen til at jeg svarte, var at du var rimelig nedlatende når du antydet at burmotstandere er enslige, uten familie som barn og ektefelle. Jeg har hatt hund lenger enn jeg har hatt barn, og det er ingen generell ting at man må ha hund i bur fordi man har barn - er det vel? Og det er helt klart ingen automatikk i at man må putte valper i bur fordi man har barn.

Jeg er ingen rigid burmotstander selv, jeg har og puttet noen av mine valper/unghunder i bur for en periode (som da tervekrapylet var i en litt destruktiv alder og åt på møblene mine om natta), det jeg ER motstander av, er at folk ikke engang prøver å finne andre løsninger FØRST, og at det er en varig greie.

Rart egentlig, folk er stort sett motstandere av burhøns, det er politisk korrekt det, men de kvier seg ikke 2 sekunder engang for å putte bikkjene sine i tilsvarende små bur.. Og om det da er snakk om burbruk i 2/3 av et døgn, så begynner det å ligne veldig på mishandling jo.. Er forutsetningene til folk sånn at de må basere seg på ha bikkja i bur hele natta og halve dagen, så er kanskje ikke forutsetningene der for å ha hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror utsagnet betydde mer at den KAN være i bur, enn at den nødvendigvis er det. Min KAN også fint være i bur både natt og dag, men er såklart ikke det til vanlig. Er vi på besøk eller bor på hotell e.l. må han dog sove i bur, det samme enkelte steder om han er alene i fremmed hus.

Det er faktisk folk som har mer enn stereoanlegget å ta hensyn til, f.eks. levende vesener som barn eller andre kjæledyr. Det er ikke alle som har hund som ektefelle- og barnesubstitutt!

Akk, livet er litt for enkelt for en del mennesker, som ikke har annet enn seg selv å ta hensyn til. Ja, også bikkja da.

Hvor tar du det fra? Jeg har da klart å få to barn samtidig som jeg har hatt hund(er). Jeg har oppdratt både barn og hunder alene. Jeg hatt full jobb/studier hele tiden. Vi har bodd i leilighet, blokk, hus, landlig og i by gjennom tredve år som hundeeier og tjueseks år som mamma. Uansett, alltid bodd slik at vi har måttet koble på hundene før vi går ut. Vi har slett ikke hatt de enkleste hundene i verden (søk på Fibi, så dukker det kanskje opp noen tråder), så kom ikke her og vær frekk på andres vegne. Det er hardt arbeid å ha hund, for noen av oss er det mer arbeid enn vi tror vi kan makte innimellom. Men å stappe hunder i bur for å gjøre livet enklere for deg selv? Nei, fy skam! Noen av oss har god ballast for å stå for våre synspunkter, ikke tro noe annet.

Nå har vi akkurat kommet hjem etter to uker på Lillehammer hos min demente mor. Hun er veldig glad i hundene og fôrer dem med hva hun nå har for hånden o glemmer selvfølgelig i samme sekund at hun har gjort det. Det nytter heller ikke å oppdra henne, for hun husker ikke det heller. Dessuten slipper hun ut hundene når hun finner det for godt, lukker døra og går og legger kabal og glemmer at det er en hund eller to på vift i gata. Selvfølgelig kunnejeg hatt med bur og stappet dem inn der om morgenen før jeg gikk på jobb (jepp, har hatt sommerjobb, jeg), lukket døra til soverommet og vært trygg for at hun ville ha glemt både meg og bikkjene til jeg kom hjem. Men den tanken er ganske fjern for oss som ikke bruker bur til annet enn transport. Jeg tok heller med meg femtenåringen. Hennes sommerjobb har vært å passe på mormor :banana: Samtidig har hundene trent AG og lydighet i hagen, fått en ekstra tissetur, hatt menneskene sine rundt seg hele tiden og i det hele tatt hatt fine dager, uten inntak av sjokolade, spekeskinke eller andre mer eller mindre suspekte matvarer.

Kan folk lese at dette er en gammel tråd, "problemet" løste seg ganske raskt? Og for Guds skyld, la være å tillegge alle som nevner bur status som dyremishandler!

Syns ikke to uker kvalifiserer for "gammel". At du tillegger oss påstander vi ikke har kommet med, er nå litt rart, men det er slett ikke for Guds skyld jeg er rigid på hvor grensen for akseptabel bruk av bur går, men for hundens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden startet for 1 år og 2 uker siden LOL

Om du sammenligner ett bur med en sprinkelseng som man benytter for småbarn på natta er det hele ikke så ille.

Hunden sover jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget mitt, grunnen til at jeg svarte, var at du var rimelig nedlatende når du antydet at burmotstandere er enslige, uten familie som barn og ektefelle. Jeg har hatt hund lenger enn jeg har hatt barn, og det er ingen generell ting at man må ha hund i bur fordi man har barn - er det vel? Og det er helt klart ingen automatikk i at man må putte valper i bur fordi man har barn.

På samme måte som du, og enkelte andre, antyder at alle som benytter seg av bur automatisk gjør det både dag og natt, og helst mellom der også? Poenget mitt var kanskje mer at ting ikke er helt svart/hvitt - i noen retninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror utsagnet betydde mer at den KAN være i bur, enn at den nødvendigvis er det. Min KAN også fint være i bur både natt og dag, men er såklart ikke det til vanlig. Er vi på besøk eller bor på hotell e.l. må han dog sove i bur, det samme enkelte steder om han er alene i fremmed hus.

Det er faktisk folk som har mer enn stereoanlegget å ta hensyn til, f.eks. levende vesener som barn eller andre kjæledyr. Det er ikke alle som har hund som ektefelle- og barnesubstitutt!

Akk, livet er litt for enkelt for en del mennesker, som ikke har annet enn seg selv å ta hensyn til. Ja, også bikkja da.

Tja, man trenger vel ikke å "øve" på at hunden er i bur ved å ha den i bur om natta og om dagen når man er borte etc etc. Jeg har aldri "øvd" på at mine hunder skal være i bur, jeg, men likefullt innfinner de seg med situasjonen dersom det er strengt tatt nødvendig - hvilket det utrolig sjelden er. Nå sist var forøvrig på et ukeskurs på Sølen hvor guttungen måtte sove i bur om natta. Det var da ingen protester der i gården selv om han aldri har øvd på dette ?

Uansett hva man har av folk eller gjenstander å ta hensyn til: greier man ikke å ta seg av en hund uten å måtte putte den i bur, har man kanskje ikke forutsetninger for å ha hund ? Kanskje man burde vente til forholdene ligger bedre tilrette ?

Kan folk lese at dette er en gammel tråd, "problemet" løste seg ganske raskt? Og for Guds skyld, la være å tillegge alle som nevner bur status som dyremishandler!

Tja, problemstillingen er vel den samme enten tråden er et år eller en dag gammel - og tråden ble da dratt opp her i dag, så... ?

Om du sammenligner ett bur med en sprinkelseng som man benytter for småbarn på natta er det hele ikke så ille. Hunden sover jo..

Og der kommer den idiotiske sammenligningen igjen. Hvor lenge ligger små babyer i sprinkelseng ? Omtrent sammenlignbart med den tida valpene tilbringer i valpekassen hos oppdretter, faktisk. Når ungene blir gamle nok ligger ikke de heller i sprinkelseng, men får tilgang til å stå opp og gå til mamma, gå på do etc etc. Kan sammenlignes med utviklingen hos en valp som har kommet til sin nye familie - da er den gammel nok til å ha egne behov - og bør få dekket disse (som å drikke på natta, få tisse etc).

Hunder sover ikke som mennesker, men har ofte behov for å endre underlag, sovestilling, drikke litt, finne et kaldt sted å sove, finne et varmere sted å sove etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kommer den idiotiske sammenligningen igjen. Hvor lenge ligger små babyer i sprinkelseng ? Omtrent sammenlignbart med den tida valpene tilbringer i valpekassen hos oppdretter, faktisk. Når ungene blir gamle nok ligger ikke de heller i sprinkelseng, men får tilgang til å stå opp og gå til mamma, gå på do etc etc. Kan sammenlignes med utviklingen hos en valp som har kommet til sin nye familie - da er den gammel nok til å ha egne behov - og bør få dekket disse (som å drikke på natta, få tisse etc).

Hunder sover ikke som mennesker, men har ofte behov for å endre underlag, sovestilling, drikke litt, finne et kaldt sted å sove, finne et varmere sted å sove etc.

Tja.. jeg synes det er en svært god sammenligning..

Jeg gjorde nesten det samme med mine barn da de var små. Bygde opp en svært godt forhold til sin seng(sprinkel seng).. Etter Anna Whalgrens "metode". Senga og buret skal være ett sikkert og trygt sted.. for avslapping og SOVING.

Jeg er forøvrig alergisk mot små bur og små senger.

En hund som må på do sier i fra.. og du våkner..

Les også det jeg skrev om plassering av bur... SÅ ser du kanskje sammenhengen?

Hverken bur eller barneseng skal misbrukes.. Barna mine og hundene mine er det kjæreste jeg har.

Jeg er ingen storbruker av bur! og vil ikke bli misforstått dit hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en valp har tydeligvis resignert for overmakten....

Kjære vene... Skal valpen være i bur hele døgnet? Stakkars liten sier nå jeg. Hva med å bure inn ny sofa og mediesenter med kompostgrinder så valpen ikke kommer til familiens aller kjæreste eiendeler (tydeligvis).

Mye "god" støtte og "hjelpende" innlegg her ja.. Hvis dere ikke har noe annet å gjøre enn å kaste dritt om andre som kanskje ikke har råd til å kjøpe ny sofa, møbler, kabler (med 220 volt i!) og alt slikt hver uke så syns jeg dere skal holde kjeften! Men det er nå min mening, og å få et svar med slikt oppgulp i er jo utrolig gøy for folk som lurer på ting og trenger noen tips! Skal ihvertfall ikke anbefale denne siden til noen av mine venner om de skulle være så uheldig å lure på noe og ha lyst å spørre om det på et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som må på do sier i fra.. og du våkner..

Nei, ikke alle hunder sier fra. Hunden kan heller ikke regulere temperaturen når den ligger i et bur. Hvis du noen gang har hatt en hund sovende løst i rommet ditt, så vil du forstå at hunder flytter seg rundt i rommet hele natten. Så fort hundesenga blir for varm, så legger de seg bort til vinduet, evt under sengen, på gulvet, på et tynnere teppe, opp i sengen og under dyna for de som får lov til det osv. Og ikke minst, de fleste som bruker bur påstår at de bruker store bur hvor hundene har god plass. Fåtallet av inneburene jeg ser gir hunden mulighet til å flytte seg, reise seg og strekke ut nakken, beina og you name it.

Mye "god" støtte og "hjelpende" innlegg her ja.. Hvis dere ikke har noe annet å gjøre enn å kaste dritt om andre som kanskje ikke har råd til å kjøpe ny sofa, møbler, kabler (med 220 volt i!) og alt slikt hver uke så syns jeg dere skal holde kjeften! Men det er nå min mening, og å få et svar med slikt oppgulp i er jo utrolig gøy for folk som lurer på ting og trenger noen tips! Skal ihvertfall ikke anbefale denne siden til noen av mine venner om de skulle være så uheldig å lure på noe og ha lyst å spørre om det på et forum.

Så beskytt kablene, eller ikke la valpen sove alene i stuen hvor ditt dyrebare hi-fi-anlegg står eller whatever. Folk har tydeligvis vanskelig for å forstå at innkjøp av hund fører til at man må tilrettelegge litt den første tiden.

Takk og lov for at dette er et forum hvor ikke alle bare nikker og godtar alt som skjer i hundeverden, det gjelder ikke bare denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye "god" støtte og "hjelpende" innlegg her ja.. Hvis dere ikke har noe annet å gjøre enn å kaste dritt om andre som kanskje ikke har råd til å kjøpe ny sofa, møbler, kabler (med 220 volt i!) og alt slikt hver uke så syns jeg dere skal holde kjeften! Men det er nå min mening, og å få et svar med slikt oppgulp i er jo utrolig gøy for folk som lurer på ting og trenger noen tips! Skal ihvertfall ikke anbefale denne siden til noen av mine venner om de skulle være så uheldig å lure på noe og ha lyst å spørre om det på et forum.

Hvorfor skal du kjøpe sofa og alt slikt hver uke?? Det er vel omtrent det dummeste jeg har hørt;-) Om du følger litt med på valpen fra den kommer i hus, behøver den vel ikke ødelegge stort? Siste månden har jeg hatt fire valper sovende løs i stua - nå er de to igjen som blir her, i tillegg til syv voksene. Hva har de ødelagt? Tja - skal vi se... En borrelås på en sko, tror jeg faktisk er eneste:-) Og da ligger to pc'er med ledinger og krull på gulvet et par meter fra senga til valpisene;-) Så andre bør vel leve over med en valp løs, mener jeg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier STORE nok bur! Mitt er 110x75x85 . (vekt på mine hunder er 19, 21 og 27 kg... høyde 60, 47 og 58cm)

Temperatur er viktig ja,, Jeg har samojeder.. og vet mye om det...Det blir fort for varmt..

Klart de ikke ligger i buret når det er for varmt inne... Fin presisering.

Håper du leser mine innlegg i tråden og ser helheten

Å diskutere burvett er bra.. Det er det vi forsøker i denne tråden.

Om du lurer ..

Akkurat nå ligger puddel på babydyna si på gulvet ved siden av meg. Hun har en anen babydyne over seg :aww:

Hun ligger slik natta igjennom. Jeg legger dyne over henne fordi hun er så tynn pt og jeg jeg vil hindre at det går mye energi til å holde henne varm :rolleyes2: . Vi sover med åpen verandadør på rommet.

Ute på verandaen ligger 2 samojedene etter eget ønske. Jeg tipper at "prinsessen" kommer inn snart... men at "Lillegutt" blir liggende der gjennom hele natta.

Mulig jeg tror for godt om folk flest.. at de bruker hodet.. også når det gjelder bruk av bur??

Trådstarter spurte jo etter gode metoder for å gjøre dette på riktig måte.. Eller gjorde hun ikke det'??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første hunden min (Ulrik) sov også i bur om natten fra den dagen jeg fikk han og nesten til siste slutt. Minus noen ganger der han fikk gå løs om natten da og på slutten (det gikk som regel fint, kunne finne på å markere å sånt da) Oppdretter sa til meg at det beste for hunden var å være i bur om natten og når jeg var borte. Tullprat tenker jeg nå! Bichonen vår sov i bur samme periode. Det er 5 år. Den dag i dag angrer jeg bitterlig med Ulrik. Jeg angrer så jeg nesten begynner å grine. Nå har jeg ingen mulighet til å gjøre om på det, han er jo borte :aww: Det som plager meg mest er dårlig samvittighet. jeg hadde han i bur om natten fordi han kunne finne på å markere i/på senga, vegger, klær osv. Kunne også finne på å bæsje og så spise det... Men hva er problemet egentlig, det var i bunn og grunn ikke noe problem å tørke opp etter han, da jeg gjorde det titt og ofte på dagtid (JA han var ram på å markere inne :aww: ).

Grunnen til at han ble avlivet var epilepsi og det er der den dårlige samvittigheten kommer inn for fullt. Han hadde antageligvis en utallig mengde anfall i det buret (han var også i bur hvis vi var borte, noe som takk og pris var VELDIG sjeldent. Han var nesten alltid med) Jeg tenker med skrekk og gru på hvor grusomt det må ha vært for han å få epilepsianfall i det buret :rolleyes2: På slutten tok jeg heldigvis til fornuft og han fikk slippe det forbanna buret. Jeg er så enig med de andre her, det er en uting :D Ulrik hadde også mye dårlig mage og to ganger klarte han ikke å holde seg... Buret og han var fullt av diare... Det er fælt å tenke tilbake på det :D

Takk og pris for sonen, det er her jeg har kommet til hundre prosent fornuft rundt dette! Aldri igjen om jeg setter hunder i bur verken natt eller dag, jeg vil være med voffsene mine både natt og dag, og de skal få velge selv hvor de vil ligge. Og skulle vi være borte og de ødelegger en fjernkontroll eller mobil, så får det bare være.

jeg kritiserer ingen her altså, bare skriver min personlige erfaring med burbruk og det er kun negative erfaringer... Jeg kan ikke finne en god grunn til det. Mja, kanskje hvis bikkja hadde spist/ødelagt alt av ting i løpet av en natt, men da hadde jeg heller brukt mange kompostgrindelementer og slått sammen så den ikke fikk tak i ting, men hadde masse gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går faktisk an å venne hunden til å være i bur ved å bruke det døgnet rundt, det gjør jeg :aww: Og det fungerer utmerket!

Du setter det opp der du vil det skal stå, legger noe behagelig inni, gjerne tyggeben og en skål med vann. I starten fòrer du hunden inni buret, sånn at den opplever at det er positivt, når den så går frivillig inn der, og gjerne legger seg og tygger på et ben så har du oppnådd suksess. Deretter fortsetter du å la det stå fremme døgnet rundt, og voila, hunden din har en frisone!

Merk: burdøren står åpen hele døgnet :rolleyes2:

Jeg har i tillegg aldri tatt Tinka ut av buret, men bruker kun "kom" eller lig. når hun må ut derifra (fordi vi skal på tur f.eks.), altså null fysisk kontakt for å få henne ut :aww:

Ang. burbruk når man er borte på dagen, så tok jeg bare å satte barnegrind på inngangspartiet inn til stuen (grunnet mangel på dør). Da har hun et stort nok området med varierende temperaturer/underlag og tilgang til vann. Dette er fordi hun av og til kan stjele mat på kjøkken, rive opp papir eller tygge på ting som ikke er så hyggelig!

Så da trenger jeg bare å være sikker på at stuen er "ryddig" før jeg drar :D

I tillegg har hun en flott utsiktspost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet lite om hvordan du lever, og du vet lite om hvordan jeg lever. Folk har forskjellige forutsetninger. Er det så vanskelig å forstå og akseptere? Jeg har fortsatt tilgode å møte noen som synes at det er en god idé å oppbevare hunden i bur i 10-15-20 timer i døgnet, selv om det er noen som gjøre det. Om man greier seg uten, så fint. Men ikke kall andre dyremishandler fordi de ikke har et like problemfritt hundehold som deg selv!

Der sa du det. Noen har forutsetninger for å ha tid og plass i hjemmet og livet til hund, andre har det ikke. Sistnevnte bør naturligvis la være å anskaffe seg hund.

Tråden startet for 1 år og 2 uker siden LOL

Og tråden ble tatt opp igjen i går av noen med samme problemstilling.

Om du sammenligner ett bur med en sprinkelseng som man benytter for småbarn på natta er det hele ikke så ille.

Hunden sover jo..

Hunder kommer ganske fiks ferdige fra oppdretter, de ramler vanligvis ikke ut av senga og slår seg. Småbarn har også den fordelen av at de skriker ganske hjerteskjærende når de er sultne eller har gjort på seg - og da blir det gjort noe med. Hunden, på den annen side - blir stuet bort og oversett.

Vi kan jo si det på en annen måte - hvorfor har vi ikke barn i bur til de lærer seg å ikke spise vaskemidler og stikke fingrene i stikkontaktene? Det ville jo være for deres eget beste, og alle har ikke forutsetninger for å kunne følge med på ungene hele tiden. Enkelte jobber tilogmed fem dager i uka. Jeg lurer på hvorfor man har barnehagetanter jeg, noen rader med bur og en vekter skulle jo holde lenge? :rolleyes2:

Mye "god" støtte og "hjelpende" innlegg her ja.. Hvis dere ikke har noe annet å gjøre enn å kaste dritt om andre som kanskje ikke har råd til å kjøpe ny sofa, møbler, kabler (med 220 volt i!) og alt slikt hver uke så syns jeg dere skal holde kjeften! Men det er nå min mening, og å få et svar med slikt oppgulp i er jo utrolig gøy for folk som lurer på ting og trenger noen tips! Skal ihvertfall ikke anbefale denne siden til noen av mine venner om de skulle være så uheldig å lure på noe og ha lyst å spørre om det på et forum.

Jeg har slettes ikke råd til å kjøpe meg ny sofa (eller andre møbler for den saks skyld), og jeg har ikke det minste lyst til å miste valpen til strømdøden. Jeg valpesikrer huset mitt i stedet.

Forøvrig ville jeg ikke gått inn på et hundeforum og spurt hvordan jeg best kunne tvinge kjæledyrkrokodillen min og hunden min til å sove i samme seng, jeg gjetter på at jeg ville fått noe helt annet enn hjelpsomme tips da. Den som roper i skogen får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye "god" støtte og "hjelpende" innlegg her ja.. Hvis dere ikke har noe annet å gjøre enn å kaste dritt om andre som kanskje ikke har råd til å kjøpe ny sofa, møbler, kabler (med 220 volt i!) og alt slikt hver uke så syns jeg dere skal holde kjeften! Men det er nå min mening, og å få et svar med slikt oppgulp i er jo utrolig gøy for folk som lurer på ting og trenger noen tips! Skal ihvertfall ikke anbefale denne siden til noen av mine venner om de skulle være så uheldig å lure på noe og ha lyst å spørre om det på et forum.

Hvem kaster dritt? Jeg er kategorisk motstander av å sperre inne levende vesener unødvendig. Selv undulaten vår har et stort plommetre med husker og leker. Burdøra står alltid åpen. Mitt råd vil alltid være å droppe buret. Det er det beste for hunden. I mine nesten tredve år som hundeeier, har jeg aldri opplevd noen av alle disse katastrofene dere bruker som unnskyldning for å putte hunden i bur. Vi har hatt små hunder, store hunder, valper i alle aldre, mange valper, få valper. Det har gått noen hjørner av bøker og skinnstoler, noen sko, diverse papirmakulering (dopapir er artig), men sånn er det jo å ha valp. Dette er en periode og man oppdrar jo valpen, ikke sant. Hvis du og dine venner ikke tåler å få råd fra noen med andre meninger enn dere selv, er det nok best å la være å spørre på et åpent nettforum, ja.

Første hunden min (Ulrik) sov også i bur om natten fra den dagen jeg fikk han og nesten til siste slutt. Minus noen ganger der han fikk gå løs om natten da og på slutten (det gikk som regel fint, kunne finne på å markere å sånt da) Oppdretter sa til meg at det beste for hunden var å være i bur om natten og når jeg var borte. Tullprat tenker jeg nå! Bichonen vår sov i bur samme periode. Det er 5 år. Den dag i dag angrer jeg bitterlig med Ulrik. Jeg angrer så jeg nesten begynner å grine. Nå har jeg ingen mulighet til å gjøre om på det, han er jo borte :aww: Det som plager meg mest er dårlig samvittighet. jeg hadde han i bur om natten fordi han kunne finne på å markere i/på senga, vegger, klær osv. Kunne også finne på å bæsje og så spise det... Men hva er problemet egentlig, det var i bunn og grunn ikke noe problem å tørke opp etter han, da jeg gjorde det titt og ofte på dagtid (JA han var ram på å markere inne :D ).

Grunnen til at han ble avlivet var epilepsi og det er der den dårlige samvittigheten kommer inn for fullt. Han hadde antageligvis en utallig mengde anfall i det buret (han var også i bur hvis vi var borte, noe som takk og pris var VELDIG sjeldent. Han var nesten alltid med) Jeg tenker med skrekk og gru på hvor grusomt det må ha vært for han å få epilepsianfall i det buret :rolleyes2: På slutten tok jeg heldigvis til fornuft og han fikk slippe det forbanna buret. Jeg er så enig med de andre her, det er en uting :D Ulrik hadde også mye dårlig mage og to ganger klarte han ikke å holde seg... Buret og han var fullt av diare... Det er fælt å tenke tilbake på det :aww:

Takk og pris for sonen, det er her jeg har kommet til hundre prosent fornuft rundt dette! Aldri igjen om jeg setter hunder i bur verken natt eller dag, jeg vil være med voffsene mine både natt og dag, og de skal få velge selv hvor de vil ligge. Og skulle vi være borte og de ødelegger en fjernkontroll eller mobil, så får det bare være.

jeg kritiserer ingen her altså, bare skriver min personlige erfaring med burbruk og det er kun negative erfaringer... Jeg kan ikke finne en god grunn til det. Mja, kanskje hvis bikkja hadde spist/ødelagt alt av ting i løpet av en natt, men da hadde jeg heller brukt mange kompostgrindelementer og slått sammen så den ikke fikk tak i ting, men hadde masse gulv.

:D Jeg er veldig stolt av deg :D Vi har alle gjort ting vi angrer på og forhåpentligvis har lært av. Det er sånn vi vokser som mennesker og hundeeiere, selv om veien til ny innsikt kan gjøre vondt. Stå på, du. Ulrik har helt sikkert tilgitt deg for lenge siden. Nå må du tilgi deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk folk som har mer enn stereoanlegget å ta hensyn til, f.eks. levende vesener som barn eller andre kjæledyr. Det er ikke alle som har hund som ektefelle- og barnesubstitutt!

Akk, livet er litt for enkelt for en del mennesker, som ikke har annet enn seg selv å ta hensyn til. Ja, også bikkja da.

Her bor jeg i en åpenløsning og ingen dører, trapper opp og ned, mann med duppeditt dilla og skuer jeg ut på gulvet har jeg jaggu en valp å! Skuer jeg enda mer, så skuer jeg IKKE noe bur noe som helst sted. Lytter jeg riktig nøye hører jeg også barna, næh jøss, jeg har riktige real life barn :rolleyes2: OG valp UTEN bur. Nhæ lar da seg ikke gjøre?

Mye "god" støtte og "hjelpende" innlegg her ja.. Hvis dere ikke har noe annet å gjøre enn å kaste dritt om andre som kanskje ikke har råd til å kjøpe ny sofa, møbler, kabler (med 220 volt i!) og alt slikt hver uke så syns jeg dere skal holde kjeften! Men det er nå min mening, og å få et svar med slikt oppgulp i er jo utrolig gøy for folk som lurer på ting og trenger noen tips! Skal ihvertfall ikke anbefale denne siden til noen av mine venner om de skulle være så uheldig å lure på noe og ha lyst å spørre om det på et forum.

Ja ikke sant :aww: For det er ensbetydende at vi er slik hele tiden. Bur er de fleste her i mot, DET kan du advare dem i mot :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. jeg synes det er en svært god sammenligning.. Jeg gjorde nesten det samme med mine barn da de var små. Bygde opp en svært godt forhold til sin seng(sprinkel seng).. Etter Anna Whalgrens "metode". Senga og buret skal være ett sikkert og trygt sted.. for avslapping og SOVING.

Jeg er forøvrig alergisk mot små bur og små senger.

En hund som må på do sier i fra.. og du våkner..

Jeg ser fortsatt ikke helt sammenhengen mellom barn og sprinkelseng og valper og bur, samme hvor snill tilnærmingsmåte man har brukt. Les innlegget til Argyros minst to ganger, så kanskje du forstår forskjellen ?

Mye "god" støtte og "hjelpende" innlegg her ja.. Hvis dere ikke har noe annet å gjøre enn å kaste dritt om andre som kanskje ikke har råd til å kjøpe ny sofa, møbler, kabler (med 220 volt i!) og alt slikt hver uke så syns jeg dere skal holde kjeften! Men det er nå min mening, og å få et svar med slikt oppgulp i er jo utrolig gøy for folk som lurer på ting og trenger noen tips! Skal ihvertfall ikke anbefale denne siden til noen av mine venner om de skulle være så uheldig å lure på noe og ha lyst å spørre om det på et forum.

Tja, du velger jo selv hvilken kunnskap du skal ta til deg, men du hadde kanskje helst ønsket svar som støttet deg i ditt ønske om å stappa valpen i bur både dag og natt ? Her får du tips om hva du kan gjøre UTEN å behøve bur - men det er vel litt mer jobb for deg og ikke like enkelt som å bure bikkja antakelig.

Jeg sier STORE nok bur! Mitt er 110x75x85 . (vekt på mine hunder er 19, 21 og 27 kg... høyde 60, 47 og 58cm)

Jeg synes ikke et bur med de dimensjonene er store nok til hunder på den størrelsen dersom buret skal brukes daglig (eller hver natt). De har ingen mulighet til å skifte liggested og underlag slik de har ved frigang.

Mulig jeg tror for godt om folk flest.. at de bruker hodet.. også når det gjelder bruk av bur??

Dessverre tror jeg nok du er for godtroende - for det er overraskende hvor mange som har hundene sine i bur både natt og dag - og ikke bare nybegynnere som er tutet ørene fulle fra oppdretter om hvor kjekt og praktisk det er med bur, men også innbarka hundefolk som jeg rett og slett ikke tror har en eneste kritisk tanke i hodet sitt mht burbruken sin.

Vi kan jo si det på en annen måte - hvorfor har vi ikke barn i bur til de lærer seg å ikke spise vaskemidler og stikke fingrene i stikkontaktene? Det ville jo være for deres eget beste, og alle har ikke forutsetninger for å kunne følge med på ungene hele tiden. Enkelte jobber tilogmed fem dager i uka. Jeg lurer på hvorfor man har barnehagetanter jeg, noen rader med bur og en vekter skulle jo holde lenge? :aww:

Der satte du meg på en idè... Kanskje jeg skal lansere DET STORE BARNEBURET ??? Sikkerhet for barn, hjelper deg å roe ungen og du slipper barnehageutgifter !! Jeg kommer til å bli rik :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:aww: Jeg er veldig stolt av deg :rolleyes2: Vi har alle gjort ting vi angrer på og forhåpentligvis har lært av. Det er sånn vi vokser som mennesker og hundeeiere, selv om veien til ny innsikt kan gjøre vondt. Stå på, du. Ulrik har helt sikkert tilgitt deg for lenge siden. Nå må du tilgi deg selv.

Dette minner meg om uttalelser fra ekstreme religiøse bevegelser, noe som er gjengs for tidligere uttalelser fra din side. Jeg skjønner du er motstander av bur, respekterer det - for vi alle er forskjellige. Men med respekt én vei, så burde man kanskje vise respekt andre veien?

Folk gjør ting på forskjellige måter, fullstendig mulig å få valper til å sove i bur, og som occurrence skriver: alt med måte.

Men her på sonen er jo bur synonymt med "umåte". Ikke snakk om at man kan bruke det på rett måte. Forhåndsdømming på lang vei. Kan gjerne sammenliknes noe med de som trekker automatiske bånd mellom innvandrere = kriminalitet. Det er liksom ikke snakk om at man kan gjøre det bra og benytte seg av riktige metoder for sitt hundehold. Bur er nemlig feil og galt uansett det. Uansett hva man sier og gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg innrømmer glatt jeg bruker bur til valper - og ja, kanskje er det fordi jeg er lat - men jeg tror at jeg både jeg og hundene har det mye bedre på den måten. Jeg slipper frustrasjonen over ødelagte ting og de slipper å skade seg på ting de gjerne ikke skulle spist på.

Nå har mine valper klart å herpe både sko og annet løsøre selv om jeg har brukt bur natterstid de da - men sånn går det når man innimellom slokner på sofaen med valper i huset. Heldigvis har det ikke gått ut over møbler enda, men det er bare fordi de aldri har fått sjansen.

Jeg hørte en historie i går faktisk om en terv (tror jeg det var, eller var det groenendael shit samma, det var en langhårsbelger). Hunden var av typen kreativ, aktiv, ung og fremadstormende - en liten håndfull for sin eier. Mannen sovnet en kveld i stresslessen sin og da han våknet hadde beistet spist opp stresslessen han lå og sov i.

Greit nok at man da kanskje sover godt, men den hunden ble levert tilbake til oppdretter dagen etter *fnise*

Bur har jeg altså brukt og kommer til å fortsette å bruke, men hos meg er det en midlertidig greie - sånn frem til de er voksne på en måte. I alle fall burde være sånn i forhold til alder. Sistemann i heimen har vært frittgående siden han ble alenehund i fjor - og han er i grunnen av det kreative slaget, men han har liksom aldri forsøkt seg på noe annet enn sko (selv om det ble dyrt nok).

Nå står burene fortsatt i heimen, og det gjør de fordi jeg nå også har ei tispe og da vil jeg komme til å måtte bruke bur igjen - men da får de bytte på den perioden. Ingen av dem behøver å være i bur pga. ødeleggelser eller noe så fremover så blir det rett og slett av praktiske årsaker under løpetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer glatt jeg bruker bur til valper - og ja, kanskje er det fordi jeg er lat - men jeg tror at jeg både jeg og hundene har det mye bedre på den måten. Jeg slipper frustrasjonen over ødelagte ting og de slipper å skade seg på ting de gjerne ikke skulle spist på.

Nå har mine valper klart å herpe både sko og annet løsøre selv om jeg har brukt bur natterstid de da - men sånn går det når man innimellom slokner på sofaen med valper i huset. Heldigvis har det ikke gått ut over møbler enda, men det er bare fordi de aldri har fått sjansen.

Bur har jeg altså brukt og kommer til å fortsette å bruke, men hos meg er det en midlertidig greie - sånn frem til de er voksne på en måte. I alle fall burde være sånn i forhold til alder. Sistemann i heimen har vært frittgående siden han ble alenehund i fjor - og han er i grunnen av det kreative slaget, men han har liksom aldri forsøkt seg på noe annet enn sko (selv om det ble dyrt nok).

Nå står burene fortsatt i heimen, og det gjør de fordi jeg nå også har ei tispe og da vil jeg komme til å måtte bruke bur igjen - men da får de bytte på den perioden. Ingen av dem behøver å være i bur pga. ødeleggelser eller noe så fremover så blir det rett og slett av praktiske årsaker under løpetiden.

Slik gjør vi det også. De er som regel i bur til de blir halvveis voksne og er ferdige med den verste biteperioden. Dette gjelder helst når vi er borte på dagen, på natten er de som regel på soverommet. Noen har vært klare for å slippe buret 7 måneder gammel, den eldste var 9 måneder gammel.

Synes bur kan brukes som ett hjelpemiddel, med måte og jeg liker ikke de som har de i bur hele dagen de er borte og hele natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei veninne med hund som hadde hunden løs i huset, en dag fikk plutselig hunden andre tanker og begynte å spise opp leiligheten. Rev opp alle dørkarmer og lister i huset og tapet fra veggene. De måtte pusse opp alt etterpå. Så jeg forstår veldig godt at de ikke tør å la hunden være løs i huset etter dette. Man vet aldri hva man kommer hjem til. (denne var vant til å være løs fra før)

Jeg liker ikke å la Chanti være i bur når jeg er på jobb. Hun har fått sine sjangser, og vi har prøvd å tilrettelegge det vi kan for å la henne gå løs. Hun har vært vant til å ligge i bur fra før hun kom til oss, og vi tenkte at hun skulle få slippe dette hos oss. Men det gikk ikke så bra. Det ble mye styr og hun ødela 2 dører, og ramponerer og makulerer, ødelegger klør og får sår. Hun bryter seg igjennom grinder og ødelegger dem. Også bur hvis det ikke er sikret. Helt utrolig. At folk vil bruke masse penger på å fikse ting i huset til en hver tid, så værssegod. Jeg vil ikke sitte på jobb og være redd for synet som møter meg når jeg kommer hjem, og ikke ha noe kontroll over hvor hundene befinner seg i huset. Jeg vil ikke bli forbannet på hunden hver gang jeg kommer hjem og få ødelagt dagen min.

Nå har vi endelig funnet en løsning som funker for oss alle. Hunden i buret, med 3 hengelåser på. Da holder hun seg der og det blir ikke noe stress og styr. Desverre eneste løsningen i mine øyne. Men vi har forsøkt andre muligheter.

Jeg er ikke imot bur, som jeg har skrevet flere ganger gjennom årene. Venner alle hunder til det fra valpetiden, men målet er en burfri hverdag/natt etterhvert når de blir mer voksne.

Jeg liker ikke at de må ligge i bur hele natten og så hele dagen. Det blir for mye. Alt med måte som det er sagt før her. Heldigvis for Chanti er det ikke ofte hun må være i buret pga jobbsituasjonen vår. Vi har alltid stukket oss LANGT for å unngå å la hundene være alene hjemme.

Jeg syns ikke noe om å la hunder ligge alene hjemme hver dag i 8 timer + , hele uken. Men flesteparten gjør det, og jeg skriker ikke ut og kjefter om at folk ikke bør ha hund av den grunn. Det blir litt overdrevent syns jeg. (noe mange har en tendens å gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fullstendig mulig å få valper til å sove i bur, og som occurrence skriver: alt med måte.

Selvsagt er det det - enkleste sak av verden, finnes ikke måte på hvor mange fine metoder det finnes heller for å lære valper å sove i bur. Dessverre ser det ikke ut til at folk evner å se alle de fine måtene som finnes for å få valper til å sove greit om natta uten bur... :rolleyes2:

Og med måte... hvor ligger det måteholdet hen ? 2 timer - 4 timer 15 timer ? Det er vel her man er LITT uenige, da jeg synes 8 timer i bur om natta langt fra er måtehold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en hund som gnager på tak og vegger i huset må man selvsagt sikre seg.. Ingen motsier vel det, uansett hvor ihuga burmotstander man er?

Men er det grunn for å forherlige burbruk til enhver person som ramler innom et nettfora fordet? Å si at "joda det er såååå fint - hvisatte omatte" - for disse hvisattene er faktisk særdeles varierende for folk...

Og ikke vær så naiv å tro at "folk flest" skjønner at hunder ikke skal oppbevares i 16-20 timer i bur. For DET kan jeg garantere er en hverdag for mange, mange hunder i Norge i dag. Hver dag. Jeg kjenner flere, dessverre - og jeg kan også garantere at hvis/når vi får tilsvarende lov som i Sverige (ang bl.a. burbruk) har jeg et par som skal få seg en anmeldelse, ja. Men pr i dag kan man dessverre ikke gjøre annet enn å prøve å forklare slik at disse hundene skal få et litt mer tålelig liv... (Jeg synse så utrolig synd på disse hundene)

Hvorfor ikke la folk vite at bur er noe man selvsagt ikke behøver på enhver normal, vettug hund?

Når/hvis eierne da forsøker dette og finner ut at det er klin umulig, bikkja er spinnvill og INGENTING funker - kan man vel DA presentere bur som et ledd i en plan for å forbedre hverdagslivet?

Det er vel en god del ting man kan forsøke FØR burtilværelsen blir et faktum, eller er det ikke?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...