Gå til innhold
Hundesonen.no

billig springer?


Recommended Posts

har nettop kjøpt meg sykkel,å nå må jeg jo ha meg en springer også :lol:

men det er begrenset hva lommeboka mi kan spytte ut! så det jeg lurte på om det var noen her som har noe å anbefale,og vet om en bra og billig springer? finner ingen inne på finn heller.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare det, at når du sykler med springer blir hunden veldig låst. Den blir presset mot sykkelen og kan ikke springe fra den. Den feilbelaster også kroppen, fordi den trekker så skjevt bort fra sykkelen. Billige springere er også dårligere og mindre solide enn den orginale springeren, men den er ganske dyr. Jeg sykler med min Vorstehhund tispe på 25 kg foran sykkelen, med strikk og nomesele. Hun liker det bedre, og jeg trives mye bedre selv også. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det originale merket, altså "Springer" er definitivt det dyreste. Men du får tak i en billigere variant blant annet fra trixie. Det er noe de aller fleste dyrebutikker i Norge fører, så det bør ikke være for vanskelig å få tak i. Hos oss tar vi i utgangspunktet 698,- (498,- sommertilbudspris) for den originale typen og 398 for trixie-varianten (normalpris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også et merke som heter Walkydog, det er billigere enn den orginale springeren, men jeg vil anbefale deg å holde deg unna den. Den har mye dårligere fjæring enn en springer, og min brakk (selve metallstangen faktisk) til tross for at mi bikkje veier fire kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler springer originalen uansett jeg, da. Personlig synes jeg utformingen på denne er mye bedre enn konkurrentenes, dessuten vet jeg den er holdbar som bare det. Og det er lett å skaffe deler til den, f.eks. hvis kroken hunden festes i skulle ryke. Det kan så absolutt være verdt de ekstra pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Min orginale springer er ca 15 år og bra bruka. Har bestilt opp plastikk dings i fjord og det var kjempe service så jeg ville gått for den dyre varianten

Den har mye dårligere fjæring enn en springer, og min brakk (selve metallstangen faktisk) til tross for at mi bikkje veier fire kilo.

haha! tror ikke den holder til min hund på nermere 50kg da ;)

tror jeg går etter den orginale etter jeg har lest dette,visste ikke at de var noe spesielt forsjell på springerene jeg :ahappy:

godt jeg har dere her innpå som vet råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vurderer å skaffe en SPringer jeg også gitt.. Men dere som sykler med hunden foran sykkelen, hvordan er kontrollen? Og hva bruker dere av sele, bånd, feste osv? Kanskje noen har bilder?

Ser for meg at hvis Tila får øye på en annen hund eller noe annet spennende så fyker jeg i bakken... :whistle: Sykler dere bare i mark og skogsstier? For her er det en del fortau og veier som må sykles ved før vi kommer oss litt utenom boligfelt... Kan ikke hunden løpe rett uti veien da hvis det blir for spennende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Vurderer å skaffe en SPringer jeg også gitt.. Men dere som sykler med hunden foran sykkelen, hvordan er kontrollen? Og hva bruker dere av sele, bånd, feste osv? Kanskje noen har bilder?

Ser for meg at hvis Tila får øye på en annen hund eller noe annet spennende så fyker jeg i bakken... :P Sykler dere bare i mark og skogsstier? For her er det en del fortau og veier som må sykles ved før vi kommer oss litt utenom boligfelt... Kan ikke hunden løpe rett uti veien da hvis det blir for spennende?

Jeg har et litt dårlig bilde, tatt med mobilen mens jeg syklet (dårlig i den forstand at du ikke ser sykkelen..). Her er link.

Jeg sykler på grusvei i skogen, på et sted jeg sjelden og aldri møter verken folk eller fe. Møtte en bil i går, men det tilhører sjeldenhetene. :P Jeg sykler der nettopp fordi jeg ikke møter noen der.

På bildet ser du selen jeg bruker, den er festet i et 2-3m langt tau med strikk. Strikk er viktig så du ikke får kraftige rykk i sykkelen. Tauet fester jeg rundt styret. Hvis du ser for deg at styret ser ut som en T, så fester jeg tauet rundt den streken som er loddrett. Hvis du har en hund som trekker, syns jeg det er en fordel med hunden foran. Trekker den ikke, kan du liksågodt bruke springer.

Det er forresten viktig å varme opp før du begynner å sykle, så mitt forslag er at du triller sykkelen og leier hunden gjennom boligfeltet til du kommer til litt mer øde vei, for så å koble hunden til sykkelen og sykle derfra. Da blir det i det minste ikke rett på sykling, og den får gjort fra seg det verste og varmet pittelitt opp. Det er jo også større sjanse for at hunden stopper dersom den ikke har fått gjort fra seg før du begynner å sykle. Når jeg møter folk/biler, så pleier jeg å stoppe, kalle hunden inn til meg og holde henne på siden av meg, for å vise respekt for de møtende, og ikke forårsake farlige situasjoner med båndet. Hvis du møter på folk ofte, kan du kanskje klare å gjøre dette i fart med litt trening?

Jeg synes jeg har god kontroll; hunden min er ikke den sterkeste, og jeg klarer fint å stoppe ved å bremse med sykkelen. Har du litt dressur på hunden i tillegg, hjelper det mye! :D Hun er drillet i å løpe fremover, at det ikke er lov å stoppe for å snuse, osv. Det er også fint å begynne å lære inn en "rooolig"-kommando (eller tilsvarende), både for å regulere farten og for å stoppe. Kanskje trenger du også høyre/venstre (hit/dit)-kommando. En kommando for mer intensitet er også en kjekk ting. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...