Gå til innhold
Hundesonen.no

når bruker dere pote sko/sokker på hundene?


Recommended Posts

Jeg har brukt sokk på min en gang, da hadde han fått et dypt kutt i poten. Så da bandasjerte jeg, og tok sokk utenpå for å holde den på plass. Egentlig mest for å slippe blod på gulvet, for det viste seg at såret grodde bedre uten dilldall.

Kjøpte en babysokk på lindex, fungerte fint det, teipet den fast.

Har aldri brukt sokk ellers, ikke på andre hunder heller. Har brukt potesalve når det har vært veldig kaldt på skitur, men ikke noe mer enn det. Synes det er sjeldent det virker som om det er nødvendig med sokk, bare når det er sår som har vanskelig for å gro og sånn, eller at hunden ikke skal bruke potene for å klø opp sår andre steder på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de på skiturer ved skare snø, og hvis hun har sår på poten(e) eller er sår i huden og ømmer seg. Dvs ganske sjeldent. Tror ikke det er å anbefale å bruke det mer enn nødvendig. Hunden er avhengig av å få herdede poter, og det får de ikke av å gå med sokker i tide og utide :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kremt"... Når det regner. OG jeg skal inn på en utstilling, kommer potesokkene fram...

Men ja - såklart hvis noen har et eller annet problem på en fot vil såklart "boots"en bli tatt fram. Men det har jo skjedd bare et par ganger på alle de årene jeg har hatt hund, så...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verdt å ha det på når man sykler ett stykke (ca. 20-30 min en vei) på asfalt?

Jeg synes det høres litt "dillete" ut, men nå sykler jeg ikke med hund heller, og vet ikke hvor mye det tar på potene. Men vil jo også si at hunden er jo avhengig av å få herdet potene, og det skjer ikke med potesokker. Som noen skrev over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke syklet lange turer med hund langs asfalt hverken med eller uten potesokker jeg... Det er ganske hardt å løpe på asfalt i 45min... Du må nesten bare se an potene om han blir sår og trenger sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg sykkler så er eneste mulighet på asfalt:/

er det dumt av meg å ta med hunden ut på sykkeltur da? jeg syns det er så gøy å gjøre noe anna en å bare traske rundt å hunden får jo ut mye energi også:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har hatt med potesokker når jeg går i fjelle med hunden i mange dager med lange ettapper hver dag. Såre poter er lett å få av å traske i fjellheimen rundt 8 timer hver dag i 6-7 dager, så da er potesokker og salve ett must. Ellers har jeg brukt det på lengere skiturer, og spesielt under påsketider og vårsmeltinga med skaresnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sokker om hun får kutt/sårbent

Det skjer mest på fjellet når vi jakter

I løpet av 7 jakt sesonger har hun vel gått med sokk 2-3 ganger

Synes ikke det er ille når vi jakter 5 dager i strekk ( ute 6-8 timer ) på hoved jakta i tillegg de fleste helger.

Hender jeg bruker potesokker når vi snørekjører og det kladder. Litt variabelt hvor vellykket det er.

Ellers bruker jeg aldri potesokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener dere om å bruke pote sokker når man sykler med hunden langs asfalt?

da snakker fra 45 min ++++. siste uka har jeg sykkla omtrent hver dag med han

Jeg synes ikke noe om å sykle på asfalt i det hele tatt. Men skulle jeg gjort det, ville jeg sikkert brukt sokker/sko for å hindre slitasje på potene. Hvis det var min eneste mulighet til å sykle med hunden, ville jeg kjøpt skikkelig sko som demper godt også; lurer på om RuffWear sine gjør det?

Jeg har brukt sokker da Tulla fikk et kutt i poten og måtte sy. Aynï har prøvd sokker (babysokker med antiskli) når det klabber med dårlig hell! :angry: (Sokkene klabbet også, og det endte opp med at de falt av, eller at snøen på merkelig vis kom inni sokken.) Er sjelden så skare at jeg trenger sokker om vinteren, og dersom jeg gjør det, vil mine være for glatte til at de egentlig er brukandes til det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noen veldig bra potesokker/sko til min, på www.petshopgirls.no, som sitter godt på poten, med såle og lufting..

Men, så skal vel som sant sies, at jeg er mer enn litt opptatt av utstyr... :P

Men poenget med disse er at en liten gutt faktisk ikke får de av, noe som er veldig smart når de skal lære å bruke sokker..

Bruker de så å si hele vinteren og bnår det er vått. Det er faktisk gansjke nødvenig for min del, i og med at han ikke vil gå tur hvis underlaget er vått. (sladdete snø, vått underlag eller nysnø.)

Jeg brukte på gammelhunden min også, puddel og det var faktisk veldig nødvendig, for hun fikk disse ekle kleppene i pelsen og så helst at vi holdt oss innendørs så lenge det var kladt ute..

Lillegutt vil veldig gjerne gå tur, men han har ikke fett i pelsen så han er ikke vanntett, ergo han vill ikke ut. Så vi bruker regn dress med flis foring og sko. Fine lille saken min.. :P

Ellers er det endel av jegerne som sykler mye med hundene sine, uten sokker, på asfalt. Det går helt greit...

Jeg, for min del, sykler kun i skogen.. :)

Håper dette hjalp litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...