Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshund til gjeting?


MarteV
 Share

Recommended Posts

Har en valp på 4mnd. hvor moren er border collie, og faren er blanding med belgisk fårehund i. Min far har gård med masse sau. Er mulighetene til stede for at hun kan bli en ok gjeterhund hjemme på gården, til tross for blandingsrasen.?

*grønn* :whistle:

post-5608-1246818566_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Du ser nå det selv om det er noe instinkt i henne, om hun eks. gjeter noe om hun ser sau, hest mm. Kan du ikke ta henne med opp til faren din og se hva hun gjør når hun ser sauene?

Har hatt henne en tur der allerede. Min far tok henne med seg inn til de, i bånd. Kan trygt si hun ble overivrig, og ville helst springe avgårde. Hadde henne ikke løs inne med de, men kan vi gjøre dette for å "teste" litt om hun har det i seg? Er ikke helt sikker når det gjelder sånt, og jeg vil jo helst være på den sikre siden så jeg ikke gjør noe gale :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgisk fårehund er jo også en gjeter. I tillegg var det vel snakk om muligens noe schæfer på farssiden? Som også er gjeter. Så ja, jeg vil mene at hunden din kan ha vel så bra potensiale som renraset av noen gjeterhund. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Belgisk fårehund er jo også en gjeter. I tillegg var det vel snakk om muligens noe schæfer på farssiden? Som også er gjeter. Så ja, jeg vil mene at hunden din kan ha vel så bra potensiale som renraset av noen gjeterhund. :banana:

Sett mange schäfere og belgere som gjeter eller? Jeg har nemlig tro på at disse rasene styrer mer i jaktadferdens slutthandling enn i gjeting som er jaktadferd uten slutthandling.. Vesentlig forskjell. Til TS vil jeg si at du må ta kontakt med noen som kan gjeting og som har sauer som er vandt med hund, da kan du få svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett mange schäfere og belgere som gjeter eller? Jeg har nemlig tro på at disse rasene styrer mer i jaktadferdens slutthandling enn i gjeting som er jaktadferd uten slutthandling.. Vesentlig forskjell. Til TS vil jeg si at du må ta kontakt med noen som kan gjeting og som har sauer som er vandt med hund, da kan du få svar på spørsmålet ditt.

Ikke i Norge, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ikke i Norge, nei...

Nemlig, da blir det vel litt søkt å anta at denne blandingen vil bli "like fin gjeterhund som en hvilken som helst renraset gjeterhund" eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke helt det jeg sa. Selv om disse rasene ikke brukes nevneverdig til gjeting i Norge (schæfer har jeg ikke hørt om blitt brukt, belgeren har jeg hørt om) er det opprinnelig gjeterhunder, og det finnes gjeterinstinkt i rasen. Ofte har bc-blandinger også blitt "belastet" med sterkt gjeterinstinkt, så jeg mener at denne blandingen har et godt utgangspunkt for å kunne bli brukt til gjeting. Det er dog ikke alle bc heller som egner seg til gjeting, så noen selvfølge eller sikkerhet er det helt klart ikke. Det er det ikke med noen hund av noen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det var vel ikke helt det jeg sa. Selv om disse rasene ikke brukes nevneverdig til gjeting i Norge (schæfer har jeg ikke hørt om blitt brukt, belgeren har jeg hørt om) er det opprinnelig gjeterhunder, og det finnes gjeterinstinkt i rasen. Ofte har bc-blandinger også blitt "belastet" med sterkt gjeterinstinkt, så jeg mener at denne blandingen har et godt utgangspunkt for å kunne bli brukt til gjeting. Det er dog ikke alle bc heller som egner seg til gjeting, så noen selvfølge eller sikkerhet er det helt klart ikke. Det er det ikke med noen hund av noen rase.

I Tyskland finnes det schäfere som gjeter, det er ikke dermed sagt at de er gode gjeterhunder overalt i resten av verden. Belgeren har de siste 50 åra ikke blitt brukt til noe som ligner gjeting i dette landet hvertfall, ja det finnes sikkert ett og annet utskudd av rasen som gjeter, men derifra til å si at det er en gjeterhund med gode gjeteregenskaper er ett langt lerret. De fleste bc'er av gjeterlinjer gjeter. De som ikke gjeter er som regel feil eller for tidlig trent opp.

Jo det var faktisk slik du ble oppfattet med dette utsagnet:

Belgisk fårehund er jo også en gjeter. I tillegg var det vel snakk om muligens noe schæfer på farssiden? Som også er gjeter. Så ja, jeg vil mene at hunden din kan ha vel så bra potensiale som renraset av noen gjeterhund. :banana:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En liten oppdatering :whistle: Nå har vi vært mye på beitet hos sauene, både med og uten bånd, uten at hun har fått gjøre noe med de. Vi har bare gått på tur. Iveren har vært stor, men hun har også vist at det går an å kontrollere hun uten bånd sammen med dyrene. Vi har hatt to flaskelam rundt låven, som aldri har "flyttet ut" og er blitt ganske så tam. Disse har hun fått gå med, uten problemer. Igår stakk de av, og gjett hvem som hentet de inn igjen? :P Utrolig vittig, med litt hjelp og korrigering, så kom hun med den lille flokken sin og gjetet de rett inn i fjøset hvor de hørte hjemme. Riktignok er da dette to av "vennene" hennes, og ikke en flokk på 70 dyr :P Men alle små triumfer er STORE triumfer for mamsen :P:blink:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Der jeg kommer fra var det en Border collie/engelsk setter blanding, den tok stand til fugler og gjetet sau og kyr! :)

(den var nok ikke "konkuranske" dyktig, men den fikk med seg dyra hjem fra beite trygt og rolig ^^ Eieren var super førnøyd! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ha flaks med at den har fått gjeteregnskapene til borderen og ikke de andre rasene, for den belgiske fårehunden og schaferen vil neppe bidra til noen god gjeteatferd. En kombinasjon av BC og en kroppsgjeter for belgere og schafer er nok ingen god kombinasjon, siden de har helt ulike metoder til å gjete, men som sagt kan du ha såpass flaks at den kun har arvet egenskapene fra BCen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...