Gå til innhold
Hundesonen.no

førstegangshund?


nybegynner

Recommended Posts

Jeg har nå bestemt meg for å gå til innskaffelse av hund. Har egentlig tenkt på det lenge, men med studier har det aldri helt passet. Nå er tiden inne, og jeg må først velge.. Jeg har falt veldig for dvergschnauzeren, men mange sier at det er en vanskelig hund som førstegangshund. Dette, sammen med at jeg er allergisk mot pelsdyr, gjør at jeg er usikker på valget. Jeg ønsker en selskapshund som kan være med på tur og som jeg altså ikke reagerer på. Har kikket en del på bichon frise, da jeg vet at jeg ikke reagerer på den, men samtidig har jeg virkelig sansen for dvergschnauzeren og den egenskaper.

Noen råd og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er en liste over alergiVENNLIGE raser:

Bichon frisé

Bolognese

Chinese crested powder puff

Coton de tulear

Dvergpuddel

Irish softcoated wheaten terrier

Kerry blue terrier

Mellompuddel

Portugisisk vannhund

Storpuddel

Toy puddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig der men det kan jo være kjekt å gå ut fra de alergiVENNLIGE å se om du finner det du ønsker der i gemytt, størrelse, utseende osv. også sjekke opp individer innen den rasen. for det er jo større sjanse da. men som sagt de er bare alergivennlige og man har ingen garanti med dem heller, så er man alergisk så må man treffe hunder fra den rasen først å helst ha nærkontakt med de en stund.

er jo ikke bare pelsen man kan reagere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan spesifisere det litt, med ønsket størrelse, bruksområde, pels og gemytt? :)

Det er i hovedsak en liten hund jeg er på utkikk etter, dvergshchnauzeren og bichon frise er perfekt størrelse. Ønsker meg mest en hund som kan holde meg med selskap når jeg er alene hjemme (nordsjøarbeidende samboer), og som kan være med ut på tur. Har stor tomt og bor i landlige omgivelser, så mulighetene er mange. :aww:

Pelsen trenger ikke ha for stort behov for stell, men jeg tar i mot alle råd med åpenhet. Når det kommer til gemytt liker jeg hunder som er litt livlige, glade og viltre, kanskje litt derfor jeg har sansen for dvergshnauzeren :) . Det er dessuten viktig at den kan være alene hjemme på dagtid.Føler at jeg har hengt meg veldig opp i schnauzeren, den passer meg i grunn perfekt, men er som sagt usikker pga det mange sier om vanskelig førstegangshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig der men det kan jo være kjekt å gå ut fra de alergiVENNLIGE å se om du finner det du ønsker der i gemytt, størrelse, utseende osv. også sjekke opp individer innen den rasen. for det er jo større sjanse da. men som sagt de er bare alergivennlige og man har ingen garanti med dem heller, så er man alergisk så må man treffe hunder fra den rasen først å helst ha nærkontakt med de en stund.

er jo ikke bare pelsen man kan reagere på.

Ja, det var ett godt poeng :)

Det er i hovedsak en liten hund jeg er på utkikk etter, dvergshchnauzeren og bichon frise er perfekt størrelse. Ønsker meg mest en hund som kan holde meg med selskap når jeg er alene hjemme (nordsjøarbeidende samboer), og som kan være med ut på tur. Har stor tomt og bor i landlige omgivelser, så mulighetene er mange. :aww:

Pelsen trenger ikke ha for stort behov for stell, men jeg tar i mot alle råd med åpenhet. Når det kommer til gemytt liker jeg hunder som er litt livlige, glade og viltre, kanskje litt derfor jeg har sansen for dvergshnauzeren :) . Det er dessuten viktig at den kan være alene hjemme på dagtid.Føler at jeg har hengt meg veldig opp i schnauzeren, den passer meg i grunn perfekt, men er som sagt usikker pga det mange sier om vanskelig førstegangshund.

Du vil ikke trene den mentalt også, ala lydighet, agility, triks, spor eller utstilling? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke trene den mentalt også, ala lydighet, agility, triks, spor eller utstilling? :)

Har tenkt litt på det, men er litt usikker på det. Siden jeg ikke har hatt hund før, så er alt nytt. Er jo kjekt å trene litt triks og lydighet, men tror nok ikke det blir noen konkurranser med det første iallefall.

Når det kommer til allergien, så har jeg også prøvd meg litt fram, men jeg kjenner svært få som har hund (og de som har, reagerer jeg på), derfor syns jeg det er vanskelig. Det er heller ikke mange kenneler i distriktet der jeg bor, så det blir nok noe reising fram og tilbake framover nå :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på det, men er litt usikker på det. Siden jeg ikke har hatt hund før, så er alt nytt. Er jo kjekt å trene litt triks og lydighet, men tror nok ikke det blir noen konkurranser med det første iallefall.

Når det kommer til allergien, så har jeg også prøvd meg litt fram, men jeg kjenner svært få som har hund (og de som har, reagerer jeg på), derfor syns jeg det er vanskelig. Det er heller ikke mange kenneler i distriktet der jeg bor, så det blir nok noe reising fram og tilbake framover nå :)

Det kan jo være greit å se etter en rase som har mulighet for å brukes til mange forskellige ting da :aww: Jeg ser at @Havana er innom tråden din, og jeg tror hun blir å fortelle litt om bichon havanais :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være greit å se etter en rase som har mulighet for å brukes til mange forskellige ting da :) Jeg ser at @Havana er innom tråden din, og jeg tror hun blir å fortelle litt om bichon havanais :aww:

Joda, bichon havanais kan være et godt alternativ :) De ser litt "røffere" ut enn bichon frisé (havanaisen finnes i alle farger) og er like livlige, glade og viltre som dvergschnauzer, men de er mildere i temperamentet, og jeg vil påstå at dette er greie førstegangshunder. I tillegg er de veldig lettlærte, og enten du vil trene triks i hagen eller etter hvert vil drive med lydighet eller agility, så egner rasen seg til det. Jeg har skrevet mer om rasen her: http://www.netthund.no/pablo/sider.php?s=92&m=2

Bare spør hvis du vil vite mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er innstilt på å være litt aktiv med hunden så er ikke dvergschnauzeren så vanskelig som mange vil ha det til :aww:

Hvor bor du i landet? Og hvilken farge er du ute etter? Kanksje jeg kan gi deg noen tips sånn at du får besøkt noen oppdrettere og hilst skikkelig på dem. Står også endel på hjemmesiden min som kanskje kan hjelpe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzeren er en vakthund med litt jaktinstinkt og mye vilje. Den trenger konsekvent oppdragelse og aktivisering både fysisk og mentalt, men så lenge du er forberedt på å gi den det, så kan den passe deg helt fint. Med stor tomt har du jo god plass til å lage f.eks. agilitybane/hinderbane. :aww:

Man trenger jo heller ikke å konkurrerer for å trene og sette seg mål. Vi trener litt både agility, lydighet og triks, og konkurrerer ikke i noe av det. :)

Jeg pleier å si at det ikke er noe som heter "førstegangsrase". Alt kommer an på hvor mye man er villig til å sette seg inn i på forhånd og hvilke forutsetninger man kan gi hunden. Så lenge du er bevisst på hva en dvergschnauzer innebærer, så går det nok helt fint. Hvor mange forskjellige hunder hadde du tenkt du skulle ha før du evt. kunne skaffe deg den du egentlig vil ha? :)

Men sørg for å få treffe noen først og forsikre deg om at du ikke reagerer på dem, før du skaffer deg en da!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er innstilt på å være litt aktiv med hunden så er ikke dvergschnauzeren så vanskelig som mange vil ha det til :aww:

Hvor bor du i landet? Og hvilken farge er du ute etter? Kanksje jeg kan gi deg noen tips sånn at du får besøkt noen oppdrettere og hilst skikkelig på dem. Står også endel på hjemmesiden min som kanskje kan hjelpe litt.

Jeg bor i Sogn og Fjordane, så vidt jeg vet er det lite oppdrett i dette området, men det kan være jeg har oversett noe :) Hadde vært litt greit med en kennel som var litt i nærheten for eventuell oppfølging m.m også, farge enten svart eller salt/pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...