Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som ikke har fått ned "stenene"


Recommended Posts

En venn av meg skal ha seg Papillon.

Valpen hans har ikke fått ned den ene stenen.

Eier lurte på om jeg kunne finne ut at dette, før han tok en prat med oppdretter.

Han er uerfaren, og vet ikke så mye om dette.

Tror han skal betale 12.000-, for denne valpen.

Dersom han ikke har fått ned testiklen innen 18 måneder, i følge NKKs kontrakt, så skal det tilbakebetales en del av kjøpesummen.

Hvor mye av kjøpesummen er "normalt" å gi tilbake?

Eller kan kan få redusert kjøpssum?

Og bør en slik hund som ikke har fått ned testiklen kasteres etterhvert?

Det er jo ikke bra at den ligger i buken.

Hvor mye koster en evt slik operasjon?

Kan det spille noen rolle på adferden, om det viser seg at stenen ikke kommer ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar
En venn av meg skal ha seg Papillon.

Valpen hans har ikke fått ned den ene stenen.

Eier lurte på om jeg kunne finne ut at dette, før han tok en prat med oppdretter.

Han er uerfaren, og vet ikke så mye om dette.

Tror han skal betale 12.000-, for denne valpen.

Dersom han ikke har fått ned testiklen innen 18 måneder, i følge NKKs kontrakt, så skal det tilbakebetales en del av kjøpesummen.

Hvor mye av kjøpesummen er "normalt" å gi tilbake?

Eller kan kan få redusert kjøpssum?

Stenen kan jo komme, derfor er det ikke normalt å redusere kjøpssum, men tilbakebetale en viss del av kjøpssum ved 18 mnd alder. Vet ikke helt hvor mye, men vil tippe det går på lik linje med andre ting som gjør at hunden ikke kan gå i avl,- altså 10% av kjøpssummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig litt på siden, men er det ikke slik at dette må opereres pga det er stor sjanse for kreft hvis man ikke gjør det?

Jeg har akkurat lagt til et spørsmål om dette :)

Tatijana:

takk :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor mye, men vil tippe det går på lik linje med andre ting som gjør at hunden ikke kan gå i avl,- altså 10% av kjøpssummen.

Er dette en vanlig pris da? - selv betalte vi og andre 7 tusen for hund med eksteriør og/eller 'feil' som gjorde avl uaktuelt. Ordinær pris var 10 tusen - altså 30% avslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe noeb av oss kan svare på, da det er helt opp til oppdretter. Men mitt råd er å få det spesifisert på kjøpeavtalen hvor mye og NÅR dette evt. refunderes.

Hvis ikke noe skrives - og det blir en sak for forbrukerrådet - får man tilbake 50% (tidl. sak der). Skriver oppdr. 10% og man godtar det ve sin signatur, så er det selvsagt også i orden.

Og nei, man "må" ikke operere den, og nei - i de aller fleste tilfeller merker man absolutt ingen forskjell på hunden, og det er minimal sjanse for testikkelkreft uansett. Man opererer ikke bort alle pattene til tispene heller - selv om praktisk talt alle tisper får svulster i disse (med alderen).

Forsikrer man valpen får man også refundert evt. vet.behandling som kommer pga sykdom vedr. dette, vil jeg anta.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en vanlig pris da? - selv betalte vi og andre 7 tusen for hund med eksteriør og/eller 'feil' som gjorde avl uaktuelt. Ordinær pris var 10 tusen - altså 30% avslag

Som Susanne L skrev, det er helt opp til hva oppdretter skriver i avtalen. Nå er det ganske stor forskjell på ekstriør feil og mangel på tekstikkel, da en ekstriør feil ikke nødvendigvis trenger og bety noe mer en at hunden ikke er rasetypisk (den ser rar ut, eller noe) mens det faktisk er anbefalt og operer bort tekstikkel i buk, og det er anbefalt (nødvendig) og operere for patella. (eksempler)! Dersom "feilen" på hunden resulterer i store utgifter for å gi hunden et normalt liv, så mener jeg oppdretter bør tilbakebetale en viss sum av kjøpssummen. Om man selger avlshund ,- til noen som skal bruke den i avl vet jeg at noen oppdrettere kjøper nye hunder, fra andre linjer for å veie opp for tapt avlsmatteriell (hunder som får hd, patella, allergi) mot at denne oppdretteren får en valp tilbake, slik at valpekjøper kan drive avl, og slik at oppdretter får noe igjen for å "gi" bort en ekstra hund. I de tilfellene dette har blitt gjort, har begge parter fått noe ut av det, og begge parter har vært enig.

Det hele kommer ann på oppdretter, hvordan de presterer å stå for sin avl osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig litt på siden, men er det ikke slik at dette må opereres pga det er stor sjanse for kreft hvis man ikke gjør det?

Tror det er noe de lærde strides om.Min hann hadde bare en stein og da jeg lurte på operasjon pga.det fikk jeg nesten kjeft av vet. og DET var ikke vanlig. Gjorde ikke noe m. steinen og hunden ble tolv år uten sykdom :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det enklest å selge en slik valp til redusert pris, så slipper jeg å forholde meg noe mer til problemet. Det er svært sjeldent med testikkelmangel på min rase, og det er min erfaring at manglende stener ikke kommer ned senere. Hvor mye prisen reduseres med er litt individuelt fra tilfelle til tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg solgte en valp som manglet begge testikklene ved levering, de fikk ikke noe avslag i pris. Samme med en "feilfarget" valp. Jeg bruker NKK sin standard kontrakt, der presiserer jeg både i kontrakten og ved gjennomgåelse av kontrakten at ingen får tilbakebetalt penger ved feil på hunden enten det er tannfeil, testikkelmangel, feilfarging eller hva enn. Jeg har en annen garanti, som gjør at de kan levere tilbake hunden og få igjen hele kjøpesummen uansett årsak.

Det er forskjell på behovet for kastrering fra hund til hund. Jeg har sett hunder med store adferdsproblemer hvor problemet har bunnet i en testikkel som har vært tvunnet og smertefull. Dette kan løses enkelt ved kastrering, mens andre lever lykkelig lange liv som einstein eller no-balls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en valp som manglet begge testikklene ved levering, de fikk ikke noe avslag i pris. Samme med en "feilfarget" valp. Jeg bruker NKK sin standard kontrakt, der presiserer jeg både i kontrakten og ved gjennomgåelse av kontrakten at ingen får tilbakebetalt penger ved feil på hunden enten det er tannfeil, testikkelmangel, feilfarging eller hva enn. Jeg har en annen garanti, som gjør at de kan levere tilbake hunden og få igjen hele kjøpesummen uansett årsak.

Det er forskjell på behovet for kastrering fra hund til hund. Jeg har sett hunder med store adferdsproblemer hvor problemet har bunnet i en testikkel som har vært tvunnet og smertefull. Dette kan løses enkelt ved kastrering, mens andre lever lykkelig lange liv som einstein eller no-balls.

Vet ikke helt om jeg likte kontrakten din. Hadde jeg kjøpt en hund av deg som kun fikk en stein ned kunne jeg ikke stillt han på utstilling og kanskje måtte jeg bekoste operasjon for å fjerne den som lå i buken. Jeg syns nok at en slik feil burde gi en kompensasjon fra oppdretters side. Uten at jeg var nødt til å levere hunden fra meg for å si det slik for å få pengene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg likte kontrakten din. Hadde jeg kjøpt en hund av deg som kun fikk en stein ned kunne jeg ikke stillt han på utstilling og kanskje måtte jeg bekoste operasjon for å fjerne den som lå i buken. Jeg syns nok at en slik feil burde gi en kompensasjon fra oppdretters side. Uten at jeg var nødt til å levere hunden fra meg for å si det slik for å få pengene igjen.

Når man kjøper en hund som mangler en eller to steiner, så er man vel klar over at de ikke nødvendigvis kommer ned, og man kan være nødt til å kastrere? Om det er en for stor risk å ta, så er det jo bare å la være å kjøpe den hunden? Evt heller kjøpe tispe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter slo av tilsammen tusen,femhundre for steinmangel og femhundre for pelsfeil. Pelsfeilen var helt klar fra hunden var bare to-tre uker.... Seinere fikk jeg tilbake femhundre til for overbitt, og jada han var verdens fineste katta i sekken,men jeg trodde sånne avslag var vanlige jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter slo av tilsammen tusen,femhundre for steinmangel og femhundre for pelsfeil. Pelsfeilen var helt klar fra hunden var bare to-tre uker.... Seinere fikk jeg tilbake femhundre til for overbitt, og jada han var verdens fineste katta i sekken,men jeg trodde sånne avslag var vanlige jeg...

Det er vanlig å gi avslag og refusjoner for slikt ja. Størrelsesordenen kan imidlertid variere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare avl man ikke får vært med på uten testikler eller med kun en. Mener å huske at absolutt alle rasestandarder krever at begge testiklene er til stede for å få være med på utstilling, uten å motta KiP. (det er forkortelsen for Kan ikke Premieres, stemmer?)

Så det blir jo så å si, akkurat som å selge en blandingshund, dvs. den kan kanskje være med på litt mer enn en NOX-registrert hund (og har vel kanskje mulighet til å bli champion) men ellers er vel største problemet med blandingshunder, at man ikke kan stille. Merker ihvertfall at det er det eneste jeg "savner".

Uansett, en hund av rasen papillon/phalene uten stamtavle kostet meg 8000, og det syntes jeg kanskje i ettertid var litt mye, men jeg fikk ihvertfall den beste hunden jeg kunne fått. Men da mener jeg altså at hvis hunden ikke kan avles på eller stilles ut. Bør det kanskje tilbakebetales rundt 4000kr, det er altså 33,33% ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får igjen hele kjøpesummen med Gråtass sin garanti, og man får den igjen samme hvilken grunn du har til å bli misfornøyd.. Det er langt bedre enn de fleste andre oppdrettere, som ofte hverken vil betale eller ta tilbake hunder de har solgt.

Ser på belgerklubbens kjøpekontrakt nå, hvor det betales tilbake 50 % for sterk HD/AA, 25 % for manglende steiner, 25 % for tannmangel utover 2xp1, og 25% for bakre polkatarakt.. Så egentlig burde man betale valpekjøpere 2500 kr for å hente valpen, og ikke garantere en dritt *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hannhund med manglende testikkel kan aldri bli champion, da alle hundesporter krever en blåsløyfe fra utstilling (correct me if I'm wrong). Han kan konkurrere i elite og delta på landslag (?), men champion vil hunden aldri bli siden testikkelmangel er diskvalifiserende feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare avl man ikke får vært med på uten testikler eller med kun en. Mener å huske at absolutt alle rasestandarder krever at begge testiklene er til stede for å få være med på utstilling, uten å motta KiP. (det er forkortelsen for Kan ikke Premieres, stemmer?)

Så det blir jo så å si, akkurat som å selge en blandingshund, dvs. den kan kanskje være med på litt mer enn en NOX-registrert hund (og har vel kanskje mulighet til å bli champion) men ellers er vel største problemet med blandingshunder, at man ikke kan stille. Merker ihvertfall at det er det eneste jeg "savner".

Uansett, en hund av rasen papillon/phalene uten stamtavle kostet meg 8000, og det syntes jeg kanskje i ettertid var litt mye, men jeg fikk ihvertfall den beste hunden jeg kunne fått. Men da mener jeg altså at hvis hunden ikke kan avles på eller stilles ut. Bør det kanskje tilbakebetales rundt 4000kr, det er altså 33,33% ikke sant?

En hund kan være med på alt, også utstilling, selv om den mangler en eller to steiner. At den trekkes for testikkelmangel på utstilling er helt riktig (det er også mulig at du får 0), men du har lov til å stille den ut - det er en viss forskjell der.

At den har utstillingsfeil er ikke det samme som at den er som en blandingshund heller, man kan fint konkurrere i LP, agility og bruks med en krypt hannhund, de kan gå MH/FA/K-test - de kan gjøre ALT en renraset, registrert hund kan gjøre, til tross for sin testikkelmangel..

Nå solgte Gråtass BC'er, så utstilling var neppe kriteriet for å kjøpe valp hos henne uansett - da blir det litt kørka å gi garantier for utstillingsfeil? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanlig å gi tilbake 2000,- hvis hunden ikke får ned begge testiklene ved gitt alder. Fo minityrhunder som koster rundt 20 000,- vil jeg tro det vil være litt mer... Kan man ikke spørre NKK om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Vet ikke helt om jeg likte kontrakten din. Hadde jeg kjøpt en hund av deg som kun fikk en stein ned kunne jeg ikke stillt han på utstilling og kanskje måtte jeg bekoste operasjon for å fjerne den som lå i buken. Jeg syns nok at en slik feil burde gi en kompensasjon fra oppdretters side. Uten at jeg var nødt til å levere hunden fra meg for å si det slik for å få pengene igjen.

Hvis du ikke liker en kontrakt, så står enhver valpekjøper fritt til å la være å signere kontrakten og la være å kjøpe en valp. Jeg kan med nesten 100% sikkerhet garantere deg at du ikke ville stilt den hunden på utstilling i dette landet- selv om begge steinene var tilstede.

Hvorfor skal jeg betale deg penger for en feil som ikke er invalidiserende, skadelig eller hemmer hunden nevneverdig. Hvor skal grensene gå for hva som skal erstattes, hva er verd mer eller mindre. Hvis hunden har tannmangel så skal du ha tilbake en sum, hvis hunden har skeiv kjeve så er det ikke erstatningspliktig.. Hva er mest plagsomt for hunden? Hvis hunden er feilfarget så har du krav på prisavslag, men om hunden har demodex, så er det ikke rettmessig grunn til erstatning. Hvis hunden er krypt har du krav på refusjon men om hunden har hjerneskade så er det ikke grunn nok til erstatning, om hunden har ad/hd skal man som seriøs og god oppdretter betale tilbake penger, men om hunden får konstatert ocd så er det ikke oppdretters ansvar.. See my point?

Man får igjen hele kjøpesummen med Gråtass sin garanti, og man får den igjen samme hvilken grunn du har til å bli misfornøyd.. Det er langt bedre enn de fleste andre oppdrettere, som ofte hverken vil betale eller ta tilbake hunder de har solgt.

Ser på belgerklubbens kjøpekontrakt nå, hvor det betales tilbake 50 % for sterk HD/AA, 25 % for manglende steiner, 25 % for tannmangel utover 2xp1, og 25% for bakre polkatarakt.. Så egentlig burde man betale valpekjøpere 2500 kr for å hente valpen, og ikke garantere en dritt *flir*

At jeg ikke tenkte på det med engang, jeg som selger "Rema1000"hunder også kommer jo mye billigere ut av det :)

En hund kan være med på alt, også utstilling, selv om den mangler en eller to steiner. At den trekkes for testikkelmangel på utstilling er helt riktig (det er også mulig at du får 0), men du har lov til å stille den ut - det er en viss forskjell der.

At den har utstillingsfeil er ikke det samme som at den er som en blandingshund heller, man kan fint konkurrere i LP, agility og bruks med en krypt hannhund, de kan gå MH/FA/K-test - de kan gjøre ALT en renraset, registrert hund kan gjøre, til tross for sin testikkelmangel..

Nå solgte Gråtass BC'er, så utstilling var neppe kriteriet for å kjøpe valp hos henne uansett - da blir det litt kørka å gi garantier for utstillingsfeil? :aww:

Mange gode poenger her, skulle nesten tro du var brukshundoppdretter in spe *flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var vanlig å tilbakebetale en del av kjøpssum ved Hd osv jeg :aww: Slik fungerer det hverfall hos min oppdretter...

Min oppdretter betalte tilbake 50% av kjøpesummen da min hund ble røntget med HD. Det hadde jeg faktisk ikke fått med meg før han spurte etter kontonummer da resultatet kom. :) Synes igrunn synd på oppdretteren min jeg da, som måtte betale tilbake halve kjøpesummen til 8 av 11 valpekjøpere(to av valpene var fri, én har ikke blitt røntget). Kan ikke ha gått mye i pluss etter det valpekullet akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var vanlig å tilbakebetale en del av kjøpssum ved Hd osv jeg :aww: Slik fungerer det hverfall hos min oppdretter...

Det er nok ganske vanlig. Min oppdretter har også avtaler for tilbakebetaling av visse prosenter ved slike 'feil', ved testikkelmangel er det 25%.

Nå er det litt spesielt når det gjelder bc synes jeg, for jeg synes de selges til masse forskjellige priser og de er ikke umiddelbart enkle å stille ut heller såvidt jeg har skjønt.

Generelt synes jeg at når man selger en vare med en feil så skal man ikke ta full pris for denne varen så lenge man kan forvente å kjøpe en 'feilfri' vare til samme pris overalt ellers i markedet. Det er vel derfor man har såkalte B-varer i butikkene, det er ofte varer som har fått skraper eller bulker eller har blitt brukt som utstillingvarer. Det er helt klart begrensninger for en hund med testikkelmangel el., iallefall for meg som jakter mot championater i diverse hundesporter - for meg har det noe å si faktisk, det er jo ikke sikkert alle bryr seg om sånne ting.

Nå er det jo opp til hver enkelt om man da vil kjøpe valp fra en oppdretter som har dårligere avtaler enn andre, men håper valpekjøperne vet om dette på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poenger her, skulle nesten tro du var brukshundoppdretter in spe *flirer*

Hysj, det er en hemmelighet det :whistle: *flir*

Jeg trodde det var vanlig å tilbakebetale en del av kjøpssum ved Hd osv jeg :ahappy: Slik fungerer det hverfall hos min oppdretter...

Joda, det er vanlig å tilbakebetale en del av kjøpesummen ved HD/AA, testikkelmangel, feilfarger osv, men nå har Gråtass en garanti om at OM du ikke er fornøyd med hunden din, uansett grunn, så får du levere den tilbake og få igjen HELE kjøpesummen. Da er det jo bare å levere tilbake bikkja om du er så misfornøyd med HD/AA, testikkelmangel eller feilfarge..

Og, om man syns at garantien er for dårlig, så er det fullt mulig å kjøpe hunden sin hos en annen oppdretter. Det er også et valg man tar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...