Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlskrav


TordisElise

Recommended Posts

Det kan så langt se ut som det bare er Norsk Puddelklubb som har krav til CK, og da bare til storpuddel. Ser det er mange som "bare" krever 2. premiering. Det syntes jeg er rart. Ok, om det er en liten popuasjon, men jeg ser at det også er raser der det finnes mange hunder. Man sier (NKK anbefaler) at man "bør kun bruke avlsdyr som kommer fra den beste halvparten av poulasjonen". Og slik kan det da ikke være i de fleste raser om man avler på blåsløyfehunder?

Synes det henger på greip at noen "bare" krever 2. premie jeg, hvis rasen har krav til andre prøver. For en gjeterhund så er det jo f eks minst like viktig at den gjeter som at den ser rasetypsik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Det er jeg helt enig i. Det var ikke meningen å kimse av "bare" 2. premiering. Og for brukshundrasene tenker jeg det er naturlig at kravet ikke er høyere, da man her vektlegger andre ting foran eksteriør i avl. Men generelt tenker jeg det er nok av 1. premierte hunder (ift. "den beste halvparten av populasjonen") som også innehar de ønskede bruksegenskapene...det var slik jeg tenkte. Men det er mulig jeg tar feil?

Og jeg er av den oppfatning at CK er et for høyt krav! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utstillingskrav synes jeg er litt "dumt". Med så mange ulike dommere som dømmer etter sine egne meninger så har ikke det så mye å si om du har stilt en hund en gang. Det er den ene dommerens mening det. Jeg har en bekjent med en hund som på en dobbelutstilling fikk 3.ak den ene dagen og beskjed om at den ikke lignet en hund av den rasen i det hele tatt. Dagen etter, med en annen dommer, ble den BIR med CERT. Og det er ikke det eneste eksempelet på sprik i premiering av samme hund... flere ander har opplevd lignende. SÅ- disse utstillingsresultatene er ikke såå mye verdt, spør du meg.

krav til helse, derimot, der har jeg større forståelse.

og når det gjelder krav til bruksegenskaper for raser som har spesielle formål (trekkhunder, jakthunder, etc)- FLOTT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utstillingskrav synes jeg er litt "dumt". Med så mange ulike dommere som dømmer etter sine egne meninger så har ikke det så mye å si om du har stilt en hund en gang. Det er den ene dommerens mening det. Jeg har en bekjent med en hund som på en dobbelutstilling fikk 3.ak den ene dagen og beskjed om at den ikke lignet en hund av den rasen i det hele tatt. Dagen etter, med en annen dommer, ble den BIR med CERT. Og det er ikke det eneste eksempelet på sprik i premiering av samme hund... flere ander har opplevd lignende. SÅ- disse utstillingsresultatene er ikke såå mye verdt, spør du meg.

krav til helse, derimot, der har jeg større forståelse.

og når det gjelder krav til bruksegenskaper for raser som har spesielle formål (trekkhunder, jakthunder, etc)- FLOTT!

Jeg ser ikke noen grunn til å måtte velge heller jeg, da.

Eksteriør, helse, gemytt OG bruksegenskaper.

Og flere raseklubber, etter utsagnene her, har jo også krav om flere premieringer, altså motvirker en til en viss grad de som stiller for "feil" dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noen grunn til å måtte velge heller jeg, da.

Eksteriør, helse, gemytt OG bruksegenskaper.

Og flere raseklubber, etter utsagnene her, har jo også krav om flere premieringer, altså motvirker en til en viss grad de som stiller for "feil" dommer.

Når jeg tenker meg om: eksteriøret skal jo være rasetypisk, men det er skrekkelig vanskelig å være sikker på at det faktisk er det når ikke en gang dommere er enig i hva som er rasetypisk... sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om: eksteriøret skal jo være rasetypisk, men det er skrekkelig vanskelig å være sikker på at det faktisk er det når ikke en gang dommere er enig i hva som er rasetypisk... sukk
Det er det jeg irriterer meg over også. Hver dommer har jo sin egen tolking av en og samme standard, og da er det lett å bli forvirret - er hunden rasetypisk eller ei?

Selv fikk min hund blå den ene dagen og rødt den neste. Ikke den helt store forskjellen, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om: eksteriøret skal jo være rasetypisk, men det er skrekkelig vanskelig å være sikker på at det faktisk er det når ikke en gang dommere er enig i hva som er rasetypisk... sukk

En rasestandard vil alltid tolkes subjektivt, den er jo fylt av begrep og uttrykk som ikke har fasiter.

Derfor er det viktig å velge dommere en kan stole på at har hatt en god dommerutdannelse og kan rasen godt. Det betyr for eksempel for meg at jeg ikke løper meg ihjel etter dommere fra øst-europeere, og at jeg har stor tiltro til nordiske, belgiske og nederlandske dommer. De har jeg generalisert som mindre gode og gode dommere - på min rase. Har du en østeuropeisk rase vil det derimot trolig være interessant, viktig og lærerikt å få bedømmelse av en fra den kanten av verden (then again, ikke alle norske dommere kan si noe vettugt om norsk elghund grå).

Det finnes ulike typer dommere - malt med bred pensel vil spesialister være veldig opptatt av type og helhet til fordel for detaljer, mens allrounds er mer opptatt av detaljer og enkeltdeler, da de kan det bedre enn type på 300 forskjellige raser.

Eksteriøret skal vurderes etter rasetypisk type og helhet - men det er også viktig med anatomiske vurderinger. En hund med dårlige bakbeinsvinkler, steil skulder, kort overarm, høyt halefeste og dertil feil haleføring, samt svake mellomhender er en dårlig hund - og da hjelper det ikke om den har et ypperlig hode og god størrelse. Anatomi henger jo også sammen med funksjonalitet, så det burde være interessant å få sjekket at hunden er bygget og skrudd sammen på en måte som gjør at den kan jobbe godt og lenge med det den skal. Det hjelper ikke å være fri for HD, om bakbeinsvinklene er så rake at hunden aldri klarer å dra ut steget og få et høyt tempo i bevegelsene, eller at mellomhendene er så svake at hunden regelrett blir sliten i fronten og mister utholdenheten sin - selv om den er fri for AA.

I utstillingsringen skal både anatomisk sunnhet og rasetypiske detaljer OG helhet vurderes, og av og til får en ikke hele pakka, men da må en i hvert fall ta med seg det den dommeren sier. Og igjen, der kommer mitt poeng om betydningen av å stille flere ganger enn én. Hvis tre dommere sier at hunden har dårlige bakbeinsvinkler, så er det sannsynlig at det stemmer og at en bør bruke avlspartnere som er godt vinklet bak.

Så skal jeg ikke gå inn på betydningen av å stille til riktig tidspunkt - jeg aner ikke hvor mange lovende valper jeg har sett som bikker junior, kommer på sin offisielle debut, har blitt litt langbeint og ulenkelig, vokser skjevt og er ikke på plass i kroppen sin, får en blå - og er aldri mer å se i ringen. Derfor har jeg i min valpekontrakt at jeg ber om at hunden stilles X antall ganger, hvor minst en gang etter fylte 30 måneder eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Cavalierklubbens sider:

Hunder som skal brukes i avl skal være stilt ut ved offisiell eksteriørutstilling. Både hannhund og tispe skal minst ha oppnådd en 1. premie (rød sløyfe). Hundenes premieringsgrad skal alltid oppgis ved salg.

Personlig synes jeg dette er litt lite da :)

Men på den annen side så har vi jo endel andre helsemessige krav som skal fylles i tillegg til eksteriøret :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Synes det henger på greip at noen "bare" krever 2. premie jeg, hvis rasen har krav til andre prøver. For en gjeterhund så er det jo f eks minst like viktig at den gjeter som at den ser rasetypsik ut.

Jeg vil si at for en gjeterhund er det viktigere at den gjeter enn at den ser rasetypisk ut. Og hvis man tar Border collie som eksempel, så er det så mange typer innen samme rase at det er vanskelig å vurdere hva som faktisk er ett rasetypisk utseende. Men vi ser det på svært mange gruppe1 hunder at rasene blir delt mer og mer i showlinjer og brukslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gordonsetter kreves det følgende for at hunden skal bli godkjent avlshund:

Utstilling: 1.uk eller 2.ak og

Jakt: 1. uk aller 1. ak

I tillegg må hunden ha helseattest som bekrefter at den ikke lider av tyroxinmangel eller kloløsning og HD- status må være fri (A-B).

Om hunden får mer enn 30% HD på sine avkom mister den godkjent statusen sin. Det samme skjer naturlig nok om kloløsning elle tyroxinmangel skulle oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gordonsetter kreves det følgende for at hunden skal bli godkjent avlshund:

Utstilling: 1.uk eller 2.ak og

Jakt: 1. uk aller 1. ak

I tillegg må hunden ha helseattest som bekrefter at den ikke lider av tyroxinmangel eller kloløsning og HD- status må være fri (A-B).

Om hunden får mer enn 30% HD på sine avkom mister den godkjent statusen sin. Det samme skjer naturlig nok om kloløsning elle tyroxinmangel skulle oppstå.

Hæ? :P Trenger den en rødsløyfe i unghundklasse eller en blåsløyfe i åpen klasse? Hva og hvorfor det? :D

Takk igjen for svar!

Er det virkelig bare NPK som opererer med CK som avlskrav???? Ingen andre raser som har dette kravet?

Finnes det en oversikt over alle rasehundklubbene i Norge noe sted?

Sjekk ut langhåret belger. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en oversikt over alle rasehundklubbene i Norge noe sted?

Om du går på nkk.no har de en oversikt over samarbeidende klubber.

problemet er vel at disse raseklubbenes avslkrav gjelder vel kun for valpeformidling gjennom klubben, en kan vel likevel få registrert avkom i NKK? (selv om ikke foreldre innfrir krav, men er registrerte)

Selvfølgelig - NKK har ikke noe med raseklubbens avlspolicy å gjøre, så et kull blir registrert så lenge det oppfyller NKKs krav til avl. Noen av disse kravene er dog satt av raseklubbene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at for en gjeterhund er det viktigere at den gjeter enn at den ser rasetypisk ut. Og hvis man tar Border collie som eksempel, så er det så mange typer innen samme rase at det er vanskelig å vurdere hva som faktisk er ett rasetypisk utseende. Men vi ser det på svært mange gruppe1 hunder at rasene blir delt mer og mer i showlinjer og brukslinjer.

BC er jo egentlig et ganske fascinerende eksempel - for uten gode gjeteregenskaper kommer den seg heller ikke inn i utstillingsringen!

Jeg klarer ikke å komme på noen annen rase som er så variert og heterogen i type og helhet, så bc er kanskje den rasen som faktisk kunne trengt krav til eksteriørpremiering - for å samle rasen litt. Og hadde en satt utstillingskrav, hadde en jo fått flere gjetere også :D

Det forutsetter selvfølgelig at kun norske resultat er tellende, at det ikke holder med en Ransäterblå (er det ikke dit alle drar?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
BC er jo egentlig et ganske fascinerende eksempel - for uten gode gjeteregenskaper kommer den seg heller ikke inn i utstillingsringen!

Jeg klarer ikke å komme på noen annen rase som er så variert og heterogen i type og helhet, så bc er kanskje den rasen som faktisk kunne trengt krav til eksteriørpremiering - for å samle rasen litt. Og hadde en satt utstillingskrav, hadde en jo fått flere gjetere også :D

Det forutsetter selvfølgelig at kun norske resultat er tellende, at det ikke holder med en Ransäterblå (er det ikke dit alle drar?).

Jeg er tildels enig med deg, det er en lite homogen gruppe og det viktigste for rasen er at den faktisk har gjeteregenskapene i behold uavhengig av hvordan den ser ut. Om man har vært i storbrittania og sett bc'er der, så blir man litt overrasket, da ser nemlig norske hunder helt ensartet ut i forhold. Jeg trodde første gangen jeg var på landsbygda at det var en haug med kjøtere og ingen brydde seg om stamtavler og rasehunder, så feil kan man ta, det var raserene superpremierte bikkjer omtrent samtlige. Men jeg syntes de så ut som blandinger :D

Men at ditt argument om å samle rasen om ett utstillingskrav hadde gitt flere gjetere, er en logikk jeg absolutt ikke er med på. Jeg vil heller si det sånn at det kravet NGS har satt til bc pr i dag vedr utstilling er så høyt, at de færreste gode hunder i dette landet oppfyller kravet. Dette kan selvfølgelig ha sine fordeler og så lenge kravene er slik de er dag kan man jo bare sørge for å få ett "svenske-blått" til alle sine øvrige championater. Så vidt meg bekjent så gir NKK disp for enkelte hunder uten championater også basert på resultater og manglende premiering (ref Annette Thune sin Kello Kuul som er einstein og derfor ikke får blåsløyfe noen steder, mangler championat i LP men har allikevel representert Norge på landslaget ved mange anledninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops har ingen egen raseklubb. De går via Norsk miniatyrhundklubb.

Såvidt jeg kan se er det ingen utstillingskrav til rasen, jeg kan finne mangfoldige kull på dogweb hvor ingen av foreldrene har vært på utstilling. Så det er da ingen krav, hverfall ikke som jeg kan se eller finne.

Det er vel dette som gjør at det avles på mopser med bittfeil og liknende.

OT:

Det har nå vært snakk om at mops skal få egen raseklubb. Da håper jeg at vi får slike krav vi også.

Siden bestanden av mops er økt såpass mye de siste åtte år, håper jeg kravene er minst en rød, men helst CK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tildels enig med deg, det er en lite homogen gruppe og det viktigste for rasen er at den faktisk har gjeteregenskapene i behold uavhengig av hvordan den ser ut. Om man har vært i storbrittania og sett bc'er der, så blir man litt overrasket, da ser nemlig norske hunder helt ensartet ut i forhold. Jeg trodde første gangen jeg var på landsbygda at det var en haug med kjøtere og ingen brydde seg om stamtavler og rasehunder, så feil kan man ta, det var raserene superpremierte bikkjer omtrent samtlige. Men jeg syntes de så ut som blandinger :D

Men at ditt argument om å samle rasen om ett utstillingskrav hadde gitt flere gjetere, er en logikk jeg absolutt ikke er med på. Jeg vil heller si det sånn at det kravet NGS har satt til bc pr i dag vedr utstilling er så høyt, at de færreste gode hunder i dette landet oppfyller kravet. Dette kan selvfølgelig ha sine fordeler og så lenge kravene er slik de er dag kan man jo bare sørge for å få ett "svenske-blått" til alle sine øvrige championater. Så vidt meg bekjent så gir NKK disp for enkelte hunder uten championater også basert på resultater og manglende premiering (ref Annette Thune sin Kello Kuul som er einstein og derfor ikke får blåsløyfe noen steder, mangler championat i LP men har allikevel representert Norge på landslaget ved mange anledninger)

Jeg har ikke sett mengder av bc i utlandet, bare enstakede hunder som ser mer ut som aussie enn noe annet - og da har jeg jo også sett de som er på utstilling...

Logikken min om at utstillingkrav ville føre til mer gjeting er jo nettopp det at for å få delta i utstillingskonkurranse må hunden ha oppnådd mer enn 90 poeng på to gjeterprøver, med minst et år mellom de to prøvene (om jeg husker riktig). Altså må du være god gjeter for å få komme inn i utstillingsringen. For å få parre må du ha utstillingspremiering, altså må du gjete. Og som jeg skrev, da ser jeg bort fra at en kan stikke til Sverige, i min skisse måtte en altså stille i Norge.

Men - det er jo en rosakantet sukkerspinndrøm. Realiteten er vel at de færreste som får bc-kull forholder seg til så mye annet enn egne innfall?

Jeg trodde ikke landslagsdeltagelse hadde noe med championat å gjøre, jeg trodde restriksjonen var at hunden måtte være registrert i NKK (altså ikke mulig for blandingshunder), og ellers åpenbart ha gode resultat som kvalifiserer til deltagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at for en gjeterhund er det viktigere at den gjeter enn at den ser rasetypisk ut. Og hvis man tar Border collie som eksempel, så er det så mange typer innen samme rase at det er vanskelig å vurdere hva som faktisk er ett rasetypisk utseende. Men vi ser det på svært mange gruppe1 hunder at rasene blir delt mer og mer i showlinjer og brukslinjer.

Men det hjelper jo veldig lite om hunden gjeter som en gud, dersom den i en alder av 2 år er så ødelagt av belastningsskader at den må avlives ? (ref f eks Ayas border). Jeg tror man gjør seg selv en stor bjørnetjeneste med bordercollieavlen i dag, siden omtrent det eneste som vektlegges er at de vil gjete ulldotter. Jeg tror jeg kjenner flere bordercollier som har belastningsskader og sykdommer enn bordere som IKKE har det, dessverre.

Det forutsetter selvfølgelig at kun norske resultat er tellende, at det ikke holder med en Ransäterblå (er det ikke dit alle drar?).

*Ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg man skulle satt i gang tiltak for å hindre deling av raser i show- og brukslinjer. Norge er vel en av få land som ikke har delt bla fuglehundene enda, selv om det jobbes hardt i utlandet for at man skal det (refererer til int uch uten brukskrav).

Man burde begynte å jobbe tilbake bruksegenskapene på en del raser og gjort det umulig å få cert uten at hunden har prestert på det bruksmessige. Vi har nok raser om man ikke skal dele de rasen vi har i to, i tillegg tror jeg at man med brukskrav kunne fått bort en del av det uheldige eksteriøret som har kommet, og kommer, på en del raser som følge av at noen har funnet på at de skal se slik og slik ut (her er jo blodhund og schæfer brilliante eksempler). Hunder som skal brukes må ha en funksjonell kropp og en frisk kropp. Mer brukshunder sier nå jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut langhåret belger. :D

Avlsanbefalingen på utstillingsmeritter hos belgeren:

Ha oppnådd minimum 1. premie m/HP i junior-/ unghundklasse, eller 1. premie i åpen klasse.

Og det er det samme om den er kort eller langhåret - belgeren er en rase med fire varianter, avlskrav og anbfalinger er likt for alle variantene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha!

Det var ikke avlskrav, men det var for RH (rekommendert hund):

  • HD – A eller B.
  • AA – Fri.
  • CK på NBFKs cert utstilling (storcert-utstilling).
  • Godkjent karaktertest, Ferdselsprøve, Funksjonsanalyse, Kåring (Sverige) eller gjennomført Mentalbeskrivning (MH)
  • Hunden må være over 15 måneder.

Jeg husker nemlig at jeg tenkte at dersom Tulla hadde vært belger, hadde hun vært en RH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha!

Det var ikke avlskrav, men det var for RH (rekommendert hund):

Jeg husker nemlig at jeg tenkte at dersom Tulla hadde vært belger, hadde hun vært en RH.

Nei, RH er ikke avlskrav :D Det er en uoffisiell tittel jeg ikke helt husker hvorfor de innførte, sånn annet enn at det liksom skulle være en slags hedersbetegnelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, RH er ikke avlskrav :D Det er en uoffisiell tittel jeg ikke helt husker hvorfor de innførte, sånn annet enn at det liksom skulle være en slags hedersbetegnelse :P

Det var vel det jeg skrev, at det ikke var avlskrav? :P Men jeg mente å hadde lest noe om CK og avl, og det var altså denne RH-"tittelen". Husken er ikke alltid så god, spesielt ikke når det ikke er egen rase engang. Er det mange som har den forresten? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...