Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlskrav


TordisElise

Recommended Posts

Min raseklubb har CK som avlskrav på storpuddel. På de mindre størrelsesvariantene er det tilstrekkelig med 2 x 1. premie m/HP i JK eller AUK, eller 2 x 1. premie i AK for to forskjellige dommere.

Jeg er litt nysgjerrig på andre rasers avlskrav ift. premiering. Hva kreves av premiering på deres raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Klubben min har 1 X hp i junior/unghund eller 1 X 1.premie i åpen. Latterlig lave krav etter min mening, skulle gjerne sett at det var krav om minst en ck.

Edit; Snakker her om Norsk Berner Sennenhundklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånt fra irsksetterklubbens hjemmeside(nisk.no):

Norsk Irsksetterklubbs avlskriterier for hannhunder

For å bli godkjent som avlshund må hannhunder oppfylle disse kravene:

Jaktprøve

Oppnådd 1.UK eller 1.AK før fylte 4 år gir godkjenning for 5 parringer.

Oppnådd 1.UK og 1.AK eller 2*1.AK eller 1.AK og VK premie før fylte 4 år gir

godkjenning til 15 parringer (maks 105 valper), maksimum 5 parringer pr. år.

Utstilling

Oppnådd minst 2. premie

Norsk Irsksetterklubbs avlskriterier for tisper

For å bli godkjent som avlshund må tisper oppfylle disse kravene:

Jaktprøve

Oppnådd 1.UK eller 2.AK

Utstilling

Oppnådd minst 2. premie

Krav som må oppfylles av begge kjønn for å bli godkjent som avlshund:

Hunden må være fri for HD (offisiell diagnose A eller B)

HD-prosent på tidligere avkom må ikke ligge mer enn 10% under rasens snitt (dette gjelder kun hvis 12 eller fler avkom er røntget).

Hunden må være testet for CLAD (canine leukocyte adhesion deficiency). For mer info angående CLAD og testing se Helse.

Hunden må være fri for arvelige defekter som haleknekk, bittfeil, testikkelmangel ol.

Hunden må selv være sykdomsfri.

Hunden må ha godt gemytt (kan kreves dokumentert fra to utstillingsdommere).

Innavl, far-datter eller mor-sønn godkjennes ikke.

Avlsrådet kan avslå godkjenning med basis i kombinasjonens eller foreldres nære slektskap dersom det kan henvises til tidligere uheldige resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzer:

"Både hann og tispe skal være premiert på utstilling av to forskjellige dommere med minimum;

2 x 1.premie hvorav den ene må være oppnådd etter minst 18 mnd alder."

Samme gjelder for Riesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen krav (whippet, Norsk myndeklubb).

Jeg kan se poenget med anbefalinger, men krav til utstillingspremiering for avl synes jeg er lett absurd. En hund med en enkel, kosmetisk detaljfeil som forhindrer høye premiegrader kan fortsa ha mye å tilby i avl - i rett kombinasjon så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se poenget med anbefalinger, men krav til utstillingspremiering for avl synes jeg er lett absurd. En hund med en enkel, kosmetisk detaljfeil som forhindrer høye premiegrader kan fortsa ha mye å tilby i avl - i rett kombinasjon så klart.

Det er sant forsåvidt, men som regel finnes det jo mange hunder som ikke har slike feil så hvorfor skal man da avle på hunder som har dem? Det er jo bare en del av kravene som går på premiering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant forsåvidt, men som regel finnes det jo mange hunder som ikke har slike feil så hvorfor skal man da avle på hunder som har dem?

Fordi de kanskje har andre fortrinn? Temperaments-, helse-, linjemessig?

Edit: Og også eksteriørmessig. Den ene detaljen som er feil kan jo forekomme på en hund med eksteriøre fortrinn som er verd å føre videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de kanskje har andre fortrinn? Temperaments-, helse-, linjemessig?

Edit: Og også eksteriørmessig. Den ene detaljen som er feil kan jo forekomme på en hund med eksteriøre fortrinn som er verd å føre videre?

Jojo, men man kan jo også avle på hunder som er sunne og friske, mentalt supre hunder av gode linjer uten store eksteriørfeil?

Edit: en feil skal være ganske stor for at men ikke skal klare et par rødsløyfer i løpet av noen utstillinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, men man kan jo også avle på hunder som er sunne og friske, mentalt supre hunder av gode linjer uten store eksteriørfeil?

Edit: en feil skal være ganske stor for at men ikke skal klare et par rødsløyfer i løpet av noen utstillinger..

Det kommer litt an på rasen, det da, og hva man regner som en "stor" feil. En i øvrig perfekt elghund vil aldri få mer enn blått om ikke halen er stramt nok rullet. At det skal være nok til å diskvalifisere den fra avl synes jeg er absurd. Hvilken hund finner elg med halen, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på rasen, det da, og hva man regner som en "stor" feil. En i øvrig perfekt elghund vil aldri få mer enn blått om ikke halen er stramt nok rullet. At det skal være nok til å diskvalifisere den fra avl synes jeg er absurd. Hvilken hund finner elg med halen, liksom?

Nå er det vel svært få raser som dette vil gjelde for? Forøvrig er det vel dommerforskjeller innen det også vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel svært få raser som dette vil gjelde for? Forøvrig er det vel dommerforskjeller innen det også vil jeg tro.

Elghunddommere som får ord på seg for ikke å følge raseklubbens anbefalinger får neppe dømme elghund så mange ganger, så det siste tror jeg man kan se bort fra. Dette er kanskje ekstremt, men prinsippet blir for meg uansett det samme: Det finnes så mange mulige grunner til at en hund ikke oppnår høye premieringer på utstilling at det virker merkelig for meg at en premiegrad i seg selv skal avgjøre om en hund er egnet til avl eller ikke.

For de fleste hunderaser blir det stadig viktigere å ivareta det lille som er igjen av genetisk mangfold etter generasjoner med selektiv avl, og da bidrar ikke slike absolutt-regler til noen sunn hundeavl.

Dessuten er det utrolig hvor utypiske hunder som kan krafse til seg et CK for riktig dommer på en heldig dag, så slike krav vil aldri bli noen garanti for at det bare avles på rasetypiske hunder. På en måte er jeg redd slike krav tar ansvaret for valget om å avle på en hund eller ikke vekk fra oppdretter. Jeg har ikke mer tiltro til mine medmennesker enn at jeg mistenker enkelte for å tro at så lenge en hund oppfyller alle raseklubbens krav (spesielt om de er mange), så bør de avles på, uansett hvor mange andre faktorer som skulle tale imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubben min har 1 X hp i junior/unghund eller 1 X 1.premie i åpen. Latterlig lave krav etter min mening, skulle gjerne sett at det var krav om minst en ck.

Edit; Snakker her om Norsk Berner Sennenhundklubb.

Enig med du, det er så mange bernere i dette landet, og det er så lett å få en rødsløyfe etter fylte 24 måneder, og det er simpelthen ikke behov for at flest mulig bernere skal brukes i avl. Vi ser da også på vår rase at det er veldig variabel kvalitet, det er et stort spekter - på spesialene er det stort sett fra null til CK, eventuelt fra gult til CK.

Ingen krav (whippet, Norsk myndeklubb).

Jeg kan se poenget med anbefalinger, men krav til utstillingspremiering for avl synes jeg er lett absurd. En hund med en enkel, kosmetisk detaljfeil som forhindrer høye premiegrader kan fortsa ha mye å tilby i avl - i rett kombinasjon så klart.

Men foredling og bevaring av hundens eksteriør er en del av plikten til både raseklubb og oppdretter (i mine øyne), og gode avlshunder har alt - gemytt, bruksegenskaper, helse, eksteriør.

Det er nok raser som har utviklet to varianter - en til utstilling og en til bruk, målet må da være å få alt samlet i en pakke?

Jeg ser det du sier om flaks-CK og dommere som er for rundhåndet/ikke kan rasen godt nok, men det gjelder for alle raser, og vil motveies ved for eksempel krav om tre førstepremier ELLER en CK.

Og hvis det faktisk er slik at en hund har en så stor DETALJfeil at den ikke vil få premieringen sin, er det lov til å ha en hjemmel som åpner for dispensasjon, og det er lov for en oppdretter å si at jeg synes hunden er bra nok, jeg avler lell, dette er min prioritering og jeg står for det. Til syvende og sist må oppdretter stå ansvarlig for valpene, ikke raseklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst 2.premie i åpen klasse.

(Norsk Hovawart Klubb)

Ikke nødvendig vis! "Begge foreldredyrene skal være utstilt i åpen klasse på offisiell utstilling med minst 2.

premie. For hunder med tittel korad eller ZTP stilles det ikke krav om utstilling. Det

samme gjelder hunder med bestått eksteriørbedømmelse. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Absurd" eller ikke - men hvis man her først velger å "skille snørr og barter" så er det EN ting hva raseklubben anbefaler - noe annet er hva NKK velger å registrere valper etter.

Raseklubbene har ingen som helst "dømmende" makt i dette - så det de anbefaler har oftest kun med muligheten å formidle kullet gjennom klubben å gjøre uansett..

Men hvis man dropper utst.kravet på f.eks. beardiser - og tillater hannen på 65 cm mankehøyde gå i avl fordi eieren synes han er såååå fin (max er 56 cm). Eieren er tilfeldigvis også rasens eneste "puppyfarm"...

Hvor lenge tar det før det er umulig å skille beardiser fra old english'er, da?

Eller - hvor "kult" er det for valpeformidlingen å sitte og foreslå en kombinasjon hvor ingen av foreldrene engang er verdt en rødsløyfe...?

Okey - endel raser har en 2.premie som minimumskrav, og som en ren teknisk definisjon skal jo det være greit nok. Men i den "virkelige" verden (for mange av oss) så er en blåsløyfe riktig, riktig dårlig. "ALLE som gidder å komme seg på en utstilling eller tre greier en flat rød - og de fleste greier en HP eller CK i tillegg" sier vi av og til.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man dropper utst.kravet på f.eks. beardiser - og tillater hannen på 65 cm mankehøyde gå i avl fordi eieren synes han er såååå fin (max er 56 cm). Eieren er tilfeldigvis også rasens eneste "puppyfarm"...

Hvor lenge tar det før det er umulig å skille beardiser fra old english'er, da?

Forhåpentligvis ei stund, så lenge det finnes andre oppdrettere med gangsyn. En ekte "puppyfarmer" vil neppe skjele så mye til raseklubbens anbefalinger og krav uansett. Dessuten synes jeg ikke det rettferdiggjør å utelate den ellers outstanding hanhunden på 57-58-59 cm fra avl så lenge størrelsen tas hensyn til når man velger kombinasjon.

Eller - hvor "kult" er det for valpeformidlingen å sitte og foreslå en kombinasjon hvor ingen av foreldrene engang er verdt en rødsløyfe...?

Det kan det jo godt hende de allerede gjør, all den tid ikke alle hunder som belønnes med en rødsløyfe på utstilling strengt tatt er verdt det.

"ALLE som gidder å komme seg på en utstilling eller tre greier en flat rød - og de fleste greier en HP eller CK i tillegg" sier vi av og til.

Skulle det være et argument FOR utstillingspremiering som avlskrav? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke avlskrav, men krav for å få annonsere kullet på klubbens hjemmeside, og det kalles avlstiltak:

# For valpeformidling gjennom Norsk Spaniel Klub kreves det at HD-status for foreldredyrene er kjent. Det anbefales å avle på hunder frie for HD.

# For valpeformidling gjennom Norsk Spaniel Klub kreves det at foreldredyrene skal være testet frie for arvelige øyelidelser.

# Hunder som beviselig er bærere av gener for utvikling av PRA skal ikke benyttes i avl. Det vil si hunder med PRA, dens foreldre eller avkom.

# Hunder med hudproblem, eller hunder som må medisineres eller gis spesialdiett for å holde et hudproblem under kontroll, skal ikke brukes i avl.

Det står ikke det pøkk om utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlskravene retrieverklubben setter for tolleren når det gjelder premiering er: 2 ganger 1 m/hp i junior eller unghund, eller 2 ganger 1.premier i åpen klasse og/eller premiering på jakt. Er hunden premiert på jakt behøver den ikke være premiert på utstilling og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendig vis! "Begge foreldredyrene skal være utstilt i åpen klasse på offisiell utstilling med minst 2.

premie. For hunder med tittel korad eller ZTP stilles det ikke krav om utstilling. Det

samme gjelder hunder med bestått eksteriørbedømmelse. "

Du har selvfølgelig helt rett i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og litt diskusjon :aww: , alle sammen!

Det kan så langt se ut som det bare er Norsk Puddelklubb som har krav til CK, og da bare til storpuddel. Ser det er mange som "bare" krever 2. premiering. Det syntes jeg er rart. Ok, om det er en liten popuasjon, men jeg ser at det også er raser der det finnes mange hunder. Man sier (NKK anbefaler) at man "bør kun bruke avlsdyr som kommer fra den beste halvparten av poulasjonen". Og slik kan det da ikke være i de fleste raser om man avler på blåsløyfehunder?

Jeg hører gjerne om flere raseklubbers premieringskrav jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...