Gå til innhold
Hundesonen.no

50% eller 100% V&H?


tm100001

Recommended Posts

Jeg ønsker meg en liten hund om en stund, og vil gjerne lære mer om fóring :)

Jeg ser jo at mange har god erfaring med V&H, og har lest mye av @Moghrebi sine innlegg. Derfor ønsker jeg å fóre med det. I utgangspunktet tenkte jeg å fóre 100% V&H, valpefóret som valp og sprint som voksen. Grunnen til sprint er at mamma mener det er veldig mye fett i forhold til protein i de andre typene, og hun er veldig opptatt av protein fordi hun har aktive Vorstehhunder :D

Jeg se også at mange fórer 50/50 tørrfór og VH, og det mener mamma er lurt. Hun sier det fordi hun ikke stoler på at V&H kan nok om fóring til at hun tør å fullfóre med det. Jeg tror jeg har også lest at bæsjen blir hardere uten karbohydrater(?), derfor bruker mange 50/50, mens andre tilsetter linfrø.

Hva er grunnen til at mange fórer 50/50, og vil råfóret ha samme effekt når det bare blir brukt 50%?

Hvilken type V&H anbefaler dere til en liten hund som kommer til å være ganske aktiv?

Trenger man å tilsette noe i V&H?

Hvor lenge kan man bruke valpefóret, og er det mye forskjell på det og sprint? :)

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpefór er fullfór, nr. 25 (laks) er fullfór. Du kan også bruke kylling nr. 33, men da må du tilsette litt omega3. Jeg tror det er anbefalt å bruke valpefór frem til ca. ettårsalder? Men er litt usikker der. Sprint vet jeg ikke noe om. Jeg tilsetter *litt* tørrfór, fordi hundene mine får hard avføring. Kunne tilsatt andre ting, men synes det er enkelt. Gidder ikke fóre 50/50, den eneste grunnen til at jeg bruker tørrfór er for å få mykere avføring. Så de får kanskje 5-15 små tørrfórkuler om dagen, nokså lite ved siden av v&h. Det fungerer bra på mine. Jeg er meget fornøyd med V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 40/60 v&H ca. (fordi vom er dyyyrt)

Noen påsto at V&H er billigere enn kvalitetstørrfor hvis man kjøper det i store blokker ...?

Jeg har gått tilbake til tørrfor fordi det er så mye greiere å håndtere når man farter mye omkring. (Jeg glemte en pølse i fryseboksen på campingvogna en gang, og den står altså ikke på når vogna ikke er i bruk. Tenk dere lukta ...). I det siste har jeg rørt ut 1/3 pølse i vann og fordelt dette over tørrforet til begge to. De får altså 1/6 av 500 gr hver. Da går tørrforet unna i en fei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpefór er fullfór, nr. 25 (laks) er fullfór. Du kan også bruke kylling nr. 33, men da må du tilsette litt omega3.

Tispa vår spiser 2/3 V&H Kylling og 1/3 Hills tørrfor, og får tilsatt salmopet (lakseolje). Skal visst gjøre susen både ifølge V&H og veterinæren vår, og bisken elsker maten sin og er blank og fin i pelsen, og ikke for hard i avføringa. Funker ypperlig her med andre ord :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes på ingen måte det er dyrt. Har regnet meg fram til at jeg forer mine to hunder (lundehund på 8 kilo, whippet på knappe 15) til en kostnad av 7-8 kroner dagen tilsammen når jeg kjøper V&H i 20-kilosblokker. Har heller ikke noe behov for å tilsette noe annet, men de får jo litt diverse godbiter og sånt.

Tillegg: Har egentlig aldri regnet på det før, men om jeg skulle foret med f.eks. Royal Canin, og fulgt foringsanbefalingene deres, ville det kostet meg nærmere 13 kroner dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med vom&hu.for halvannen uke siden. Alle hundene ble harde i magen ganske fort, så jeg må gi 30-40%tørrfòr, fant jeg ut. En av de trenger ikke så mye, men kun våtmat går ikke. Ser forresten at de blir veldig urolige av mye v&h og stresser stadig forran matskapet. Tror ikke de føler seg helt mette. Med mer tørrfòr roer de seg ganske betraktelig.

Betaler 270kr for 20 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren din har nok god erfaring med fôring av hund, men husk at det er forskjell på store vorsthere (som brukes til trekk?) og en mindre hund. de vil ha ulike behov til energi og fôr:)

Selv har jeg fôret med 250 g v&h (stort sett nr 25 med laks) og ca 500 g tørrfôr, nå har vi omsider fått opp vekta og vi har landet på ett tørrfôr som funker godt for oss (labb pluss) så nå bruker vi vel ca 200g v&h og 2-300 g tørrfôr.

Jeg fôrer litt av og på med kjøtt i løpet av året og merker egentlig ingen store forskjeller, eneste er at bikkja får større matlyst og litt bedre pels. For oss er tørrfôret basisen i kosten fordi det er det billigste alternativet og at vi er såpass mye på tur at råfôring hygiensisk sett ikke vil være praktisk. Og så deler jeg moren din sin tanke om at v& h kanskje ikke er helt trygt som fullfôr:)

Lykke til med valget, prøv deg frem man finner som oftest fort ut om ting fungerer eller ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dyrt? Betalte 240-250,- for 1kg. Men til deg med whippet og lundhund, 7-8kr for begge, eller for en hund per dag?

Har denne

edit: så nå at det var tilsammen ja! Hvilken pakke kjøper dere? Hvor?

Det der er jo ikke V&H (Vom og Hundemat)... :icon_cry:Her har du V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja, jeg snakket om vom jeg :lol: (frysetørket vom)

Haha, jammen da er det ikke rart du synes det er dyrt :icon_cry:

Jeg forer ca 40 % tørrfor og 60 % v&h (til 23 kr pr kg)

Det er ikke alltid muligheter for fryseboks/kjøleskap tilgjengelighet ved reiser så derfor forer jeg på begge deler.

Dermed kan jeg fore tørt noen dager i ny og ne når vi er på reise uten at hundemagene går helt i krøll :o

Dessuten så har jeg en labbis som alltid er sulten. Hun får ikke noe videre metthetsfølelese av v&h, tørrforet fyller magesekken litt bedre :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja, jeg snakket om vom jeg :icon_cry: (frysetørket vom)

Ja, det blir jo noe helt annet.

Nei, jeg kjøper 20 kgs forpakninger på Rema til 250 kroner. Veier ikke opp mengden mat, men har funnet ut at jeg gir dem 6-7 hekto om dagen: 20/0,65=30+ dager. 250/30=8,30 - ok, kanskje 8-9 kroner er nærmere sannheten (da jeg regnet ut sist, var vi inne i en litt mindre aktiv periode, så da fikk de litt mindre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil i utgangspunktet fore kun på V&H pga jeg mener det er best helsemessig.

Men vi har vært på et par utstillinger og fått med oss noen tørforsekker som vi liksågodt kan bruke opp, Ellie syntes også det er godt med litt tørrfor av og til, hender hun spiser det istedet om hun får velge.

Så jeg hører vel med i den 90 % V&H og 10 % tørrfor kategorien :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg begynte å fòre mine hunder med V&H for ca 2 uker siden. Aldri har de vel spist med så stor lyst som de gjør nå. Ingen "hard" avføring heller.

Men jeg lurer veldig på om jeg fòrer i riktige mengder??

Har border collier... de ligger på mellom 14 og 18 kg nesten alle sammen (bortett fra valpen. han veier 9,1 kg.

Noen som vet hvor mye de egentlig skal ha hver dag? (i gram liksom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom får man kjøpt i 20 kilos sekker til rundt 500 kroner. Ingen grunn til å svi av masse på frysetørret da.

Husk når man skal delfore at man regner ut mengde v&h hunden skal ha og mengde tørrfor den skal ha da, og så tar 50% av dette fra hver, skal hundne f.eks ha 400 gram V&h gir man 250 g og skal den ha 6 dl med tørrt gir man 3dl tørrmat, sånn at det blir 250g v6h og 3dl tørrfor. Da får man riktige fordelingen slik at man ikke gir lik mengde av v&h og tørrmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å fòre mine hunder med V&H for ca 2 uker siden. Aldri har de vel spist med så stor lyst som de gjør nå. Ingen "hard" avføring heller.

Men jeg lurer veldig på om jeg fòrer i riktige mengder??

Har border collier... de ligger på mellom 14 og 18 kg nesten alle sammen (bortett fra valpen. han veier 9,1 kg.

Noen som vet hvor mye de egentlig skal ha hver dag? (i gram liksom)

Anbefalt mengde fra V&H er ca. 1-2% av hundens kroppsvekt som voksen pr. dag.

Da blir vel regnestykket f.eks. 18kg x 2 / 100 = 0,36kg pr. dag for 2% av hundens voksenvekt på 18kg

og 14kg x 2 / 100 = 0,28kg pr. dag for 2% av hundens voksenvekt på 14kg.

Altså mellom 280 og 360 gram V&H er 2% av hundenes minste og største voksenvekt.

Det er jo flere ting som påvirker behovet til hver enkelt hund - så man må følge med og redusere eller øke mengden alt etter hundens hold/aktivitetsnivå. :)

Vi har begynt å kjøpe ferskt for direkte fra V&H - 20kg fersk kylling for 200,-. Og Ebba elsker det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å fòre mine hunder med V&H for ca 2 uker siden. Aldri har de vel spist med så stor lyst som de gjør nå. Ingen "hard" avføring heller.

Men jeg lurer veldig på om jeg fòrer i riktige mengder??

Har border collier... de ligger på mellom 14 og 18 kg nesten alle sammen (bortett fra valpen. han veier 9,1 kg.

Noen som vet hvor mye de egentlig skal ha hver dag? (i gram liksom)

Ser at du har fått mengden med 1-2% av hundens kroppsvekt (voksen).

Husk på at detter er veldig individuelt, ut i fra aktivitet og forbrenning på hver enkelt hund.

Mine to får nesten like mye mat selv om det er endel forskjell i vekt.

Pyrren er slank og fin, labbisen skal ned hvertfall 1/2 kg så blir det bra :)

Labbisen får 170 gr v&h + 2,5 dl tørrfor hver dag, hun er 22,5 kg

Pyrren får 150 gr v&h + 1,5 dl tørrfor hver dag og han er 12 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å fòre mine hunder med V&H for ca 2 uker siden. Aldri har de vel spist med så stor lyst som de gjør nå. Ingen "hard" avføring heller.

Men jeg lurer veldig på om jeg fòrer i riktige mengder??

Har border collier... de ligger på mellom 14 og 18 kg nesten alle sammen (bortett fra valpen. han veier 9,1 kg.

Noen som vet hvor mye de egentlig skal ha hver dag? (i gram liksom)

Valper skal ha 3-4% av kroppsvekt. Voksne skal ha 1-2% av kroppsvekt. Følg med på vekten og reguler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har akkurat kjøpt V&H nå og lurer enda litt på foringen. Jeg ble anbefalt og fore på 90% vom og 10 % tør-for.

Men vi har enda en del tørfôr igjen som vi må bruke. Men er litt usikker på hvor mye de skal ha av hver.

Milla (veier vell nå rundt 20kg)

Zorba (18-20kg)

Går det ann og gi begge 100g vom og 100tørfor, eller ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har akkurat kjøpt V&H nå og lurer enda litt på foringen. Jeg ble anbefalt og fore på 90% vom og 10 % tør-for.

Men vi har enda en del tørfôr igjen som vi må bruke. Men er litt usikker på hvor mye de skal ha av hver.

Milla (veier vell nå rundt 20kg)

Zorba (18-20kg)

Går det ann og gi begge 100g vom og 100tørfor, eller ??

Om de ikke trenger mer mat enn det og trenger like mye kan du selvfølgelig det. Jeg syns det høres litt lite ut for en hund i vekst og en setter, men vet ikke noe om aktivitetsnivået og forbrenninga deres. Jeg har ikke noe forutsetning for å si hvor mye dine hunder trenger. Men om spørsmålet var om du kan gi 50/50, så går det helt fint. Sånn til sammenligning må jeg få i min terv på 26 kg 500 g v&h og ca 100-150 g tørrfor om dagen. Mens andre hunder på samme størrelse ville blitt bælfeite av det samme og andre igjen for tynne av det, er det passe for min. Akkurat nå.

Om du vil gi 50/50 v&h og tørrfor, så halvverer du hvor mye han ville fått av hver om du fullfora med en av delene og gir en halvdel av hver. Og tar det som et utgangspunkt. Se hvordan hundene utvikler seg. Blir de for tynne får de mer, blir de for tjukke får de mindre. Værre er det ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...