Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi strammer inn på regelbrudd


Recommended Posts

Eller så er det fordi du er en som går igjen mtp på å virke nedlatende. Det kan være derfor jeg skrev at folk ofte tar ting fra deg negativt. Du har en greie med å uttrykke deg slik at folk tar deg negativt, og hvorfor det er sånn, vet ikke jeg. :D

Jeg tror at hvis folk hadde vært litt mer hyggelige i tonen, så hadde det ikke vært så mye ramaskrik. Man kan få sagt noe på en hyggelig måte, selv om det man mener kanskje ikke er like hyggelig. Det handler litt om respekt eller noe slikt.

Att dere gidder... Slutt å fôr henne sier bare jeg. Jeg vet du mener godt, men her taler dere for døve ører :)

EDIT: Når det er sagt, så er det mange andre (ikke noen av de eldre her faktisk) som også bør være litt forsiktig med ordbruken sin og kanskje gå litt i seg selv ang skriving her inne. Ett par av dere yngre har en nedlatende tone som provoserer meg noe voldsomt!

Jeg savner også gode diskusjoner? Men er det virkelig mer å diskutere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Jeg syns det er litt interessant at man i det ene øyeblikket syns at folk godt kan være litt hyggeligere med hverandre jeg, når man i øyeblikket etter syns det er helt på sin plass å fortelle Lotta at det ikke er rart at man tolker hennes innlegg negativt, fordi hun en gang ifjor mente noe som man kunne blitt lei seg for.. Gjerne flere innlegg om gangen, fra flere forumbrukere også..

Og hva legger dere egentlig i "gamle brukere"? Er det alderen, eller er det hvor lenge de har vært her på forumet? For jeg syns å huske hvor stort baluba det ble når en gruppe av de gamle canis-brukerene flyttet over hit, det var ikke akkurat noen hjertelig velkomst det.. Men "valpelisens" var kanskje ikke så viktig den gangen, da var det jo ikke så viktig med nye deltakere på forumet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva legger dere egentlig i "gamle brukere"? Er det alderen, eller er det hvor lenge de har vært her på forumet? For jeg syns å huske hvor stort baluba det ble når en gruppe av de gamle canis-brukerene flyttet over hit, det var ikke akkurat noen hjertelig velkomst det.. Men "valpelisens" var kanskje ikke så viktig den gangen, da var det jo ikke så viktig med nye deltakere på forumet..

Når man sier at brukere på et forum bør være forsiktig med nye/unge deltagere, er kanskje det man egentlig mener at brukere skal respektere dempende signaler, for å ta en rugaasvri? Det er klart man forholder seg annerledes til forskjellige debattanter. Går man hardt ut selv, så får man sterkere reaksjoner enn det motsatte, det synes jeg er naturlig. På tross av at jeg som grunnholdning er mot sensur er jeg en myk sjel. Jeg synes det er stygt når flere i flokk, eller en eller annen brutal sjel kaster seg over en eller annen klønete debattant som har sagt et eller annet kontroversielt, som så åpenbart "legger seg på rygg" samtidig som h*n prøver å tviholde på verdigheten. Jeg synes man skal la folk beholde verdigheten sin. Det er kanskje forskjellen på personangrep og hard debatt?

Ellers så synes jeg ikke det er noe rart eller merkelig ved å bli såret av replikker fra anonyme internettdebattanter, men jeg synes kanskje ikke det er verdens undergang å bli såret. Men å ha det som debatteknikk -altså ren latterliggjøring- gjør debattene dummere. Ikke snusfornuftig ment, men det gjør jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er stygt når flere i flokk, eller en eller annen brutal sjel kaster seg over en eller annen klønete debattant som har sagt et eller annet kontroversielt, som så åpenbart "legger seg på rygg" samtidig som h*n prøver å tviholde på verdigheten. Jeg synes man skal la folk beholde verdigheten sin. Det er kanskje forskjellen på personangrep og hard debatt?

Der er vi ikke uenige, men jeg syns ikke at det er de "gamle brukerene" som er verst der. Det er vel det som er "sakens kjerne", hva jeg syns er nedlatende, frekt, slemt, spydig, whatever, er ikke nødvendigvis er det samme som andre syns er nedlatende, frekt, slemt, spydig, whatever..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi ikke uenige, men jeg syns ikke at det er de "gamle brukerene" som er verst der. Det er vel det som er "sakens kjerne", hva jeg syns er nedlatende, frekt, slemt, spydig, whatever, er ikke nødvendigvis er det samme som andre syns er nedlatende, frekt, slemt, spydig, whatever..

Det vet du helt sikker mer om enn meg, for meg er 99% av forumets medlemmer "gamle brukere" :-)

Det er uansett forskjell på hva man reagerer på, og hvor mye. Som generelle regler synes jeg det er greit å unngå:

-Flokkmassakrering. Er du den tjueandre debattanten som ønsker å spørre hvor tjukk i huet det går an å bli som ønsker å avle på en femten år gammel tispe med sterk hd, kan det være et poeng å fremme argumentet med en annen vinkling.

-Nivåforskjell. Er du superskrivefør og superintelligent ligger det liten ære i å høvle ned et innlegg fra en ressursvak dyslektiker. Spesielt hvis annethvert argument går på skrivefeil. Men å argumentere er selvfølgelig helt ok.

-Private opplysninger. Med mindre motdebattanten selv trekker inn seg selv som et glimrende eksempel på hvorfor argumentasjonen holder, ser jeg ingen grunn til å trekke ned en debatt på privat nivå. Ikke bare fordi jeg synes det er nokså nedrig debatt-teknikk, men også fordi det har en tendens til å stoppe all debatt og gå over i intim krangling istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kanskje man rett og slett skulle samle alle disse "onde" menneskene og danne ett eget forum og stenge det for furtne fjortiser og sarte sjeler :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man rett og slett skulle samle alle disse "onde" menneskene og danne ett eget forum og stenge det for furtne fjortiser og sarte sjeler :lol:

Så kan de furtne fjortisene, sarte sjelene OG vi som vil ha et forum uten drittkasting kose oss i fred. Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan de furtne fjortisene, sarte sjelene OG vi som vil ha et forum uten drittkasting kose oss i fred. Enig!

Hørtes trivelig ut, eget forum for dere som tror kos består i sutring på fjortisnivå, elendig retorikk, oppbacking av dårlig funderte resonnementer, og baksnakking på PM og SMS... og hvor den viktigste funksjonen er en stor nok "rapport"-knapp som man kan finne samme hvor mye tårer man har i øya og krampegråter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man rett og slett skulle samle alle disse "onde" menneskene og danne ett eget forum og stenge det for furtne fjortiser og sarte sjeler :D

Hørtes nesten ut som Akkurat Nå tråden jo.... :D:lol::)

Men hmm, BP... Tenk hvor kjedelig DET hadde blitt da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor det blir en diskusjon av dette her :D Syns IW var ganske klar i sitt første innlegg om at de bare skal passe på dette ekstra godt framover (noe som er bra), men at det fremdeles er fint lov til å diskutere saklig. What's the problem? :D Det er da mye trivligere med saklige diskusjoner, og hyggelige svar ellers? :lol: Jeg må innrømme at jeg ikke liker å starte tråder hvor jeg spør om råd, fordi jeg er litt redd for å spørre feil, ser jo at det hender at folk "gjør det" :D Men de gangene jeg har prøvd vil jeg absolutt si jeg har fått kloke svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt på da jeg fant frem til sonen etter en tid på Canis som middels aktiv bruker. Jeg begynte å være her i stedet, og kuttet ut Canis fullstendig. De tingene jeg likte med dette forumet fremfor andre fora, som f.eks. Canis, var vel noen småting som at her var det mulig å legge ut bilder, det var mer oversiktlige tråder, man kunne ha avatar osv. En av de andre tingene jeg fant positivt, var at her var det færre brukere, slik at det var lettere å huske og kjenne igjen ulike nick.

Men, en ting jeg også husker, var at det var flere heftige og spennende diskusjoner. Slike der du bare MÅTTE inn for å sjekke hva de siste opphetede debattantene hadde skrevet, og gjerne ble irritert og revet med i diskusjonene. Der det i hodet ditt kanskje var tanker som "Herlighet, er det virkelig mulig å mene noe så idiotisk?", selv om du kanskje ikke skrev ned svaret helt ordrett fra tankene... Disse trådene er det lenge siden jeg har sett. Noen mindre antydninger er det innimellom, men de blir aldri de helt store diskusjonene.

Jeg synes egentlig at det er litt synd at det er i "Akkurat nå..."-tråden det skjer. Skulle gjerne hatt flere spennende diskusjoner i hundedelen av forumet. Jeg er ikke imot moderering, men er usikker på om ikke noe av det kanskje kveler de spennende diskusjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som nevner akkurat nå- tråden, at det er den koseligste tråden, og at - satt på spissen - alt annet blir moderert eller bare er kjedelig. Jeg synes å ha merket at etter at vi fikk en akkurat nå-tråd, har den generelle aktiviteten på forumet gått ned til fordel for mer aktivitet i akkurat nå-tråden (aktiviteten der har jo seriøst tatt helt av!). Jeg tror ikke det nødvendigvis er fordi forumet er blitt så strengt/kjedelig/fjortis/snilt/kosemose/stryk det som ikke passer, men kanskje fordi akkurat nå-tråden ganske enkelt er såpass oppslukende som den er for en del folk? Man henger ikke i akkurat nå-tråden fordi forumet er kjedelig, men forumet er blitt kjedelig fordi alle henger i akkurat nå-tråden - hvis noen ser forskjellen? Det er ikke såå lenge siden forumet ikke hadde en slik tråd, og da var det generelt mye mer aktivitet her, mener jeg å huske. Kan hende jeg tar feil, for jeg har vel prøvd å si noe lignende før, men da fikk jeg streng beskjed om at sånn var det ikke! :lol: (Av noen som kanskje henger mye i akkurat nå-tråden??!)

Jeg føler dette forumet er mest et slags chatteforum med mer eller mindre interne klikker, og de som ikke deltar i akkurat nå-tråden, går glipp av mye. Man må også være "fast inventar" i tråden for å ha noe der å gjøre, og det krever faktisk fryktelig mye tid å holde seg oppdatert, hvis man har lyst til det (jeg har prøvd).

Når det er sagt, er jeg jo fristet til nok en gang å foreslå å "legge ned" tråden, men da er jeg redd flerparten av brukerne her ville forsvunnet sakte men sikkert, og muligens fått seg et liv..! :) Så derfor kommer jeg ikke med noen konkrete forslag; jeg kun lufter tanker jeg har rundt akkurat det temaet. Det er i alle fall slik det oppleves når man (frivillig) sitter på "utsiden" og ikke deltar spesielt mye i tråden. Kanskje er det mulig å finne noe statistikk på dette; sammenligne aktivitet i hundeforumet før og etter akkurat nå-tråden? Kanskje tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg på flere punkt, Huldra. Er ikke så lett å følge med på ting om man ikke følger med på den tråden :lol: Min aktivitet i den tråden varierer med hvor mye jeg er på internett. Er jeg lite på internett, får jeg ikke med meg ting fordi jeg ikke henger der.

Kanskje folk kan være flinkere til å lage andre tråder om hunderelaterte ting? Jeg synes f.eks. at det er fint om folk kan bruke resultatbørs fremfor akkurat nå-tråden slik at det er lettere å få med seg resultatene til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg på flere punkt, Huldra. Er ikke så lett å følge med på ting om man ikke følger med på den tråden :D Min aktivitet i den tråden varierer med hvor mye jeg er på internett. Er jeg lite på internett, får jeg ikke med meg ting fordi jeg ikke henger der.

Kanskje folk kan være flinkere til å lage andre tråder om hunderelaterte ting? Jeg synes f.eks. at det er gøy om folk kan bruke resultatbørs fremfor akkurat nå-tråden slik at det er lettere å få med seg resultatene til folk.

Veldig enig i sistnevnte! Er jo fint å få samlet ting der det "skal" være. :) Har også sett at folk spør om diverse hunderelaterte ting i akkurat nå-tråden, som i stedet kunne vært en egen tråd i hundeforumet. Det hadde jo blitt mer aktivitet i hundedelen hvis folk hadde skilt mellom "hund og privatliv". :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva moderatorene mener om veldig korte, nedlatende kommentarer som ikke har noe ordentlig innhold relatert til tema.

Hvis jeg f.eks. skriver "herregud!" og det er hele innlegget. Er det også noe dere tenkte å stramme inn på, eller er det ok at jeg skriver det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva moderatorene mener om veldig korte, nedlatende kommentarer som ikke har noe ordentlig innhold relatert til tema.

Hvis jeg f.eks. skriver "herregud!" og det er hele innlegget. Er det også noe dere tenkte å stramme inn på, eller er det ok at jeg skriver det?

Det kjappeste du kan gjøre Kristian er å rapportere det innlegget dersom du mener at det blir for intetsigende som kommentar. Og skrive dine tanker om det og så se hva moddisene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd å gå inn i Akkurat Nå et par ganger for å splitte ut innlegg til egne tråder, sånn at man ikke skal la all aktivitet foregå der. F. eks "trenger hjelp til å finne sele til hunden min" ble postet i Akkurat Nå, da laget vi en egen tråd i Hundeutstyr istedet (har også sagt et par ganger at man kan gjerne rapportere sånn at vi plukker det ut av tråden, men det skjer jo så mye der så vet ikke om noen har fått det med seg :) ).

Det er vel kanskje noen få her som klager over lav aktivitet i resten av forumet som selv er veldig aktive i Akkurat Nå, så da kan man jo ta et lite tak i seg selv? Det er medlemmene som skaper aktiviteten på et forum, det skjer ikke av seg selv :lol:

Jeg er egentlig litt imot sånne generelle tråder, fordi det stopper en del aktivitet på forumet. Hva om vi hadde hatt en sånn tråd i hundeprat? Da tror jeg veldig mange spørsmål eller tråder hadde "forsvunnet" inn i den tråden også, sånn som det gjør i Alt Mulig.

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Snakker for meg selv, men jeg orker ikke enda en diskusjon som ender opp i en "positiv og negativ straff og belønning"-tråd. Jeg ser ikke helt at det er så innmari konstruktivt eller forenkler diskusjoner som kunne vært interessante, når man stort sett ender opp med å argumentere for at man sier korreksjon eller at noen raser har en will to please.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som totalt ny med profil på dette forumet har jeg egentlig tenkt å ikke være her, har lånt en venns tilgang, eller profil av og til for å lese, så jeg må si at jeg har mange ganger blitt sjokkert over det som har stått ja...

Jeg valgte likevel å registrere meg egentlig for at jeg er veldig intressert i hund å alt med hund...(!) Men heldigvis er jeg et selvstendig individ og kan velge hva jeg vil lese og ikke lese...

Derfor burde man være litt direkte i begynnelsen hva innlegget skal handle om, så hvis jeg ikke ønsker å lese tråden kan jeg hoppe over...

Feks: vil jeg skrive om "herpes på hund" kan jeg begynne med det, så kan alle som synes det er latterlig velge å ikke lese..

Men selvfølgelig så kan man jo skrive det man egentlig vil på internett, men jeg synes faktisk at det nå var på plass at dette ble tatt opp, ikke alle er like sterke mennesker, mange blir faktisk såret av direkte personangrep, selv om man ikke burde bli det, men alle er jo forskjellige heldigvis.... :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utfordring siden så mye av aktivitetene/diskusjonene generelt nå inkluderer et godt skriftlig språk, trist om man blir utelukket av fordi man sliter på det området.

Synes det er bra at moderatorene sier de vil stramme inn litt, kanskje det er fler som tør å bruke forumet.

Når moderatorer selv påpeker 'skrivefeil' og leder diskusjon ut i annet enn tråd handler om, så hvem skal da reelt håndheve det? Nå skal det sies at det var i lys av 'bruker' og ikke 'mod', men å kommentere skrive'feil' som ikke er det og så i neste hånd skal håndheve at andre ikke kommenterer det samme blir litt mot strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn i forhold til heftige diskusjoner opplevde jeg ogs at det var flere av disse da jeg var ny. Men jeg tror en av grunnene til at det har blitt færre av disse diskusjonene er at jeg har vært her så lenge at jeg vet hvilke diskusjoner, og med hvem, jeg gidder å diskutere.

Det er noen diskusjoner som etter mitt inntrykk går igjen og igjen til det uendelige (overalt, ikke bare på dette forumet). Det er labb som fôr, klikkertrening/ ren positiv trening vs. alt annet som måtte inneholde ett moment av straff og tørrfôr vs. råfôring.

For min del har de to siste diskusjonene, som jeg var svært aktivt med i og som jeg ikke kunne la være å lese om når jeg begynte her, mistet en del verdi. Den ene grunnen er nok som sagt at jeg har diskutert meg ferdig, jeg vet hvor jeg står og om de som jeg diskuterer i mot ikke endrer taktikk eller argumentasjon så føler jeg ikke at diskusjonen gir noe mer og dermed blir den jo droppet (selv om jeg av og til må slenge meg på nye for å provosere og diskutere). Det andre, iallefall når det kommer til treningsmetoder, føler jeg at er det at folk her inne etterhvert begynner å ha svært like tanker om hundetrening. Enten har vi som trener med momenter av straff forsvunnet, sluttet å diskutere eller endret metoder. Iallefall føler jeg nå at treningsmetode diskusjonene er mindre tilstede. Men så har man jo Cæsar Milan diskusjonen som jeg ikke en gang har åpnet...

Jeg tror at ett våkent moderatorteam som slår ned på en del av oppførselen til enkelte kan være positivt. Selv har jeg opplevd at flere har en "du trener med straff og derfor er du dyremishandler" holdning. Jeg tror ikke at alle som uttrykker seg slik at det oppfattes slik mener det, men likefullt begrenser det lyst til å bidra i diskusjonene. Og det har også satt en effektiv stopper for at jeg har lyst til å drive med klikkertrening.

Hurra for moderatorene, de trengs. Og om man ikke liker modereringen kan man jo søke om å bli moderator selv og med det påvirke hvor lista legges:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har de to siste diskusjonene, som jeg var svært aktivt med i og som jeg ikke kunne la være å lese om når jeg begynte her, mistet en del verdi. Den ene grunnen er nok som sagt at jeg har diskutert meg ferdig, jeg vet hvor jeg står og om de som jeg diskuterer i mot ikke endrer taktikk eller argumentasjon så føler jeg ikke at diskusjonen gir noe mer og dermed blir den jo droppet (selv om jeg av og til må slenge meg på nye for å provosere og diskutere). Det andre, iallefall når det kommer til treningsmetoder, føler jeg at er det at folk her inne etterhvert begynner å ha svært like tanker om hundetrening. Enten har vi som trener med momenter av straff forsvunnet, sluttet å diskutere eller endret metoder. Iallefall føler jeg nå at treningsmetode diskusjonene er mindre tilstede. Men så har man jo Cæsar Milan diskusjonen som jeg ikke en gang har åpnet....

Veldig enig i det du sier! Og du, en dag du føler deg skikkelig smågær'n så bør du åpne den tråden å lese, kanskje vi kan vekke den live igjen *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det du sier! Og du, en dag du føler deg skikkelig smågær'n så bør du åpne den tråden å lese, kanskje vi kan vekke den live igjen *ler*

er den heftig og verdt ett besøk? så på han i går og vurderte å joine en da for i går var han bare fornuftig i mine øyne:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...