Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl, oppdrett og allergi hos hund


Bambi

Recommended Posts

Hva mener dere om folk som avler på hundene sine allikevel selv om det er påvist allergi på 1 eller flere valper i ett(eller flere) kull?

Eller at folk avler på en hund der 1 eller flere har fått påvist allergi i kullet? er forsinket avlssperre ett tema eller hva?

Jeg ønsker å vite hva dere mener :D Fyr løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsinket avlssperre er ikke et tema, da det ikke er noe som heter forsinket avlssperre.

NKK godtar kun avlssperre ved førstegangsregistrering, altså i de aller fleste tilfeller når dyret er valp. Det er ikke mulig å sette avlssperre i senere tid.

Ideelt sett skulle en bare avlet på gjennomført friske, psykisk veltilpassede, brukandes og vakre hunder - men virkeligheten er annerledes. For meg er spørsmålet ditt vanskelig å diskutere, fordi så uendelig mange andre faktorer vil påvirke svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente nå å ha lest hos Agria at man i samarbeid med deres skjulte feil forsikring kunne legge til avlssperre tilfelle skjult feil kommet frem innen fylte 18mnd..(over ett år siden jeg leste)

Men hvilke andre faktorer ihnt til allergi kan det være da? Det er jo arvelig og om ikke hele kullet skulle vært allergisk så ville de jo være bærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg mente nå å ha lest hos Agria at man i samarbeid med deres skjulte feil forsikring kunne legge til avlssperre tilfelle skjult feil kommet frem innen fylte 18mnd..(over ett år siden jeg leste)

Men hvilke andre faktorer ihnt til allergi kan det være da? Det er jo arvelig og om ikke hele kullet skulle vært allergisk så ville de jo være bærere.

Så enkelt er det desverre ikke. Det er ikke slik at selv om en valp er allergisk så skal hele kullet og foreldredyr inkl besteforldredyr, tanter, onkler og kusiner utelukkes fra avelsarbeidet, men at man bør ha det i bakhodet når man velger avlsparter- så absolutt.

Sier meg enig med Emma, det er vanskelig å diskutere dette for det er ikke nødvendigvis ett svar som er fasiten..

Forøvrig er det NKK som registrerer hunder, Agria registrerer kun forekomst av hyppighet på enkelte sykdommer på visse raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om folk som avler på hundene sine allikevel selv om det er påvist allergi på 1 eller flere valper i ett(eller flere) kull?

Eller at folk avler på en hund der 1 eller flere har fått påvist allergi i kullet? er forsinket avlssperre ett tema eller hva?

Jeg ønsker å vite hva dere mener :D Fyr løs!

En avler ikke på hunder med allergi, punktum!

Dersom en av 14 valper utvikler allergi, betyr ikke det nødvendigvis det at en skal utelukke de resterende 13 fra videre avl. Det er naivt å tro at alle valpene i et kull skal få et godt temperament, god helse, være funksjonelle, ha et bra eksteriør osv. Slik sett vil det bli svært vanskelig å kunne avle videre på valper fra en kombinasjon, dersom en skal ta hensyn til den ene valpen av 14 som har en eller annen sykdom, lidelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det desverre ikke. Det er ikke slik at selv om en valp er allergisk så skal hele kullet og foreldredyr inkl besteforldredyr, tanter, onkler og kusiner utelukkes fra avelsarbeidet, men at man bør ha det i bakhodet når man velger avlsparter- så absolutt.

Sier meg enig med Emma, det er vanskelig å diskutere dette for det er ikke nødvendigvis ett svar som er fasiten..

Forøvrig er det NKK som registrerer hunder, Agria registrerer kun forekomst av hyppighet på enkelte sykdommer på visse raser.

Sa ikke at Agria er dem som registrerer, men at Agria i samarbeid med Agria tillater dette...

og det er ett spørsmål. Det er aldri bare ett svar i avl, så enkelt er jo det :) Men man kan vel diskutere det så oss som ikke er erfart så mye med allergi og avl kan lære, lese og se hva de forskjellige meningene er rundt det?

En avler ikke på hunder med allergi, punktum!

Dersom en av 14 valper utvikler allergi, betyr ikke det nødvendigvis det at en skal utelukke de resterende 13 fra videre avl. Det er naivt å tro at alle valpene i et kull skal få et godt temperament, god helse, være funksjonelle, ha et bra eksteriør osv. Slik sett vil det bli svært vanskelig å kunne avle videre på valper fra en kombinasjon, dersom en skal ta hensyn til den ene valpen av 14 som har en eller annen sykdom, lidelse osv.

Gud å nei! Aldri aldri aldri avle på valp med allergi.. :D (skal ikke bli oppdretter heller)

Hvorfor ikke? Altså okey, om mulig trenger man ikke eksludere hele kullet på 1 / 8 for eks. Men om noen av disse valpene skulle vært brukt i avl ville jeg ihvertfall håpe at de blir testet først slik at man vet de ikke bærer med seg eller ikke er det (er jo ikke alle som er veldig allergisk type synlig for oss eller evt plaget med det) Jeg påstår ingenting her altså og jeg vet ikke, men jeg har lest flere steder og lest diskusjoner ihnt til en oppdretter det virret veldig rundt for ett par år tilbake i ett rasemiljø. Og jeg er nysgjerrig.. det er ting som har gjort at allergi er bringt tilbake i kverna mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man gjentatte bruker en hanne i avl som er sunn og frisk og avkom etter avkom får allergi mener jeg at denne hunden skal taes ut av avl og at dens avkom heller ikke skal gå i avl, enten med eller uten allergi. Men det er greia med oppdrett det at har ikke avlshunden noe så avles det på. Bare å se på kullet som er blitt diskutert her inne før hvor hannhundens oppdretter mener avl på disse hundene er høl i hodet, for å si det på en pen måte, allikevel kjøres det kull på en kombinasjon som bare er horribel pga. sykdommer og mentalitet. Men avlsdyrene er sunne og friske, derfor er det ok, mener mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente nå å ha lest hos Agria at man i samarbeid med deres skjulte feil forsikring kunne legge til avlssperre tilfelle skjult feil kommet frem innen fylte 18mnd..(over ett år siden jeg leste)

Men hvilke andre faktorer ihnt til allergi kan det være da? Det er jo arvelig og om ikke hele kullet skulle vært allergisk så ville de jo være bærere.

Sa ikke at Agria er dem som registrerer, men at Agria i samarbeid med Agria tillater dette...

og det er ett spørsmål. Det er aldri bare ett svar i avl, så enkelt er jo det :D Men man kan vel diskutere det så oss som ikke er erfart så mye med allergi og avl kan lære, lese og se hva de forskjellige meningene er rundt det?

NKK er de eneste som kan innføre avlssperre på valper - ingen andre instanser har mulighet til å påvirke om valper blir registrert eller ei.

Jeg kjenner ikke til det du sier om Agria, hadde vært fint med en link for å lese mer om det og skjønne hva det egentlig er.

Er det forresten så enkelt som du sier, at hvis en bror har allergi må søsken være bærere? Det finnes veldig mange forskjellige allergier og allergilignende plager, har virkelig alt det enkel arvegang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva - det kommer helt an på hvilken allergitest man har tatt, når man har tatt den, og i det hele tatt VELDIG mange omstendigheter rundt en allergi-diagnose.

Min hund har en allergitest som sier at hun har allergi. I det daglige plages hun aldri av "allergien" sin, og hun er frisk. Hadde jeg skullet latt være å avle på henne, hadde det skjedd av andre årsaker enn at hun har en positiv allergitest! En test har absolutt ingen verdi, da den kan komme tilbake med et helt tilfeldig resultat. Jeg har skrevet tidvis mye om dette i bloggen min, så det er bare å lese. :D

Hadde det vært snakk om en hund (med eller uten allergitest) som var plaget av noe kronisk, skulle hunden selvsagt ikke gått i avl. Og hadde flere av søsknene til hunden også plager, burde man nok revurdere foreldrekombinasjonen, og å revurdere om det er lurt å avle videre på noen fra dette kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man gjentatte bruker en hanne i avl som er sunn og frisk og avkom etter avkom får allergi mener jeg at denne hunden skal taes ut av avl og at dens avkom heller ikke skal gå i avl, enten med eller uten allergi.

I debattens kjerne ligger vel - hvor mange valper med allergi er for mange, og en slik grense er selvsagt vanskelig å trekke.

En eller fler valper fra ett eller flere kull slik TS skriver, kan være alt fra 1 av 20 til 4 av 7...

Er det forresten så enkelt som du sier, at hvis en bror har allergi må søsken være bærere? Det finnes veldig mange forskjellige allergier og allergilignende plager, har virkelig alt det enkel arvegang?

Nei, allergi har ikke enkel arvegang - MEN atopisk dermatitt hos hund er vist å ha forbausende høy arvelighet: 47% i Labrador og Golden retriever (Shaw et al. 2004).

Det sagt, er det en tommelfingerregel å aldri innføre avlskriterer som ekskluderer mer enn 50% av populasjonen i avl.

Estimation of heritability of atopic dermatitis in Labrador and Golden Retrievers.

Shaw SC, Wood JL, Freeman J, Littlewood JD, Hannant D. 1: Am J Vet Res. 2004 Jul;65(7):1014-20.

Animal Health Trust, Lanwades Park, Kentford, Newmarket, Suffolk, CB8 7UU, UK.

OBJECTIVE: To estimate the heritability of atopic dermatitis in Golden and Labrador Retrievers. ANIMALS: 429 dogs related to 13 dogs with atopic dermatitis.

PROCEDURE: Atopic dermatitis was defined on the basis of the type and frequency of clinical signs recorded in the clinical records, and each dog was classified with atopic dermatitis or probable atopic dermatitis or as nonatopic. By use of data from atopic and nonatopic dogs, regression analyses of parental status on offspring status were performed to estimate

heritability.

RESULTS: There was no difference in the frequency of atopic dermatitis between sexes or between breeds. There was a marked association between the atopic status of the parent and that of the offspring, particularly for sires. By use of data from 32 litters in which the status of both parents was known and considering only those dogs classified with atopic dermatitis or as nonatopic, the heritability (+/- SE) of atopic dermatitis was estimated to be 0.47 (+/- 0.17).

CONCLUSIONS AND CLINICAL RELEVANCE: Atopic dermatitis has a strong genetic component, and breeding of dogs with clinical signs of atopic dermatitis should be discouraged.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Interessant link vedrørende vaksinasjoner og mulige bivirkninger - som eksempelvis allergier.

http://www.yourpurebredpuppy.com/health/ar...ccinations.html

Et lite utdrag;

Dr. Charles Loops D.V.M. says:

"Vaccinations represent a major assault on the body's immune system. This insult causes irregularities and abnormalities in the immune system which then manifests as chronic diseases in animals. These chronic diseases range from life-threatening conditions such as auto-immune crises to conditions destroying the quality of life of an animal, as in chronic skin allergies. What we are now seeing are generations of over-vaccinated animals, and these current offspring are suffering the penalty of this medical abuse."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel si at allergi er arvelig, men at selve arvegangen er ukjent?

Å stanse en hel linje pga èn hund med påvist allergi er vel å ta litt hardt i ? MEN jeg synes, at samme kombinasjon (Hannhund x tispe) som ga allergiske valper, aldri skal gjøres igjen! Finnes jo de som gjør samme kombinasjon to ganger, hvis f.eks flertallet av valpene i kullet ble veldig bra på utstilling eller en annenhundesport.

Hunder med påvist allergi/hunder som er allergiske burde aldri brukes i avl. -Ikke engang om parteren er allergifri fra allergifrie linjer. Å kasterere/sterlisere hunder med allergi er det beste for å unngå at de får valper/avkom.

Å teste evnt kullsøsken er en mulighet, men man kan få det problemet med at alle er allergiske for et eller annet.

F.eks Hunder med sensetiv mage som en kaller det, kan ha sensetiv mage fordi den ikke tåler (les er allergisk) mot et eller fler innholdsstoffer i fòret. Hunder må ikke klø eller være fulle av eksem, gå på kortison og ha det vond for å være allergiske. De kan være allergiske uten å engang vise symptomer.

Ingenting, er perfekt. Ikke engang hundeavl, der mennesker leker gud, er perfekt. For noen sykdommer vil det alltid være, uansett hvor mange prøver og tester som blir tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel si at allergi er arvelig, men at selve arvegangen er ukjent?

Å stanse en hel linje pga èn hund med påvist allergi er vel å ta litt hardt i ? MEN jeg synes, at samme kombinasjon (Hannhund x tispe) som ga allergiske valper, aldri skal gjøres igjen! Finnes jo de som gjør samme kombinasjon to ganger, hvis f.eks flertallet av valpene i kullet ble veldig bra på utstilling eller en annenhundesport.

Hunder med påvist allergi/hunder som er allergiske burde aldri brukes i avl. -Ikke engang om parteren er allergifri fra allergifrie linjer. Å kasterere/sterlisere hunder med allergi er det beste for å unngå at de får valper/avkom.

Å teste evnt kullsøsken er en mulighet, men man kan få det problemet med at alle er allergiske for et eller annet.

F.eks Hunder med sensetiv mage som en kaller det, kan ha sensetiv mage fordi den ikke tåler (les er allergisk) mot et eller fler innholdsstoffer i fòret. Hunder må ikke klø eller være fulle av eksem, gå på kortison og ha det vond for å være allergiske. De kan være allergiske uten å engang vise symptomer.

Ingenting, er perfekt. Ikke engang hundeavl, der mennesker leker gud, er perfekt. For noen sykdommer vil det alltid være, uansett hvor mange prøver og tester som blir tatt.

Hvordan mener du man skal luke bort slike individer fra avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så enkelt å teste for allergi, da?

Jeg er allergisk for et eller annet - men allslags allergitester tatt av leger viser absolutt ikke noe..

Kan man virkelig stole på at veterinærvitenskapen har kommet så langt at man "tester" for allergi - og vips kan avgjøre om en hund kan avles på eller ikke?

Jeg bare lurer...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så enkelt å teste for allergi, da?

Jeg er allergisk for et eller annet - men allslags allergitester tatt av leger viser absolutt ikke noe..

Kan man virkelig stole på at veterinærvitenskapen har kommet så langt at man "tester" for allergi - og vips kan avgjøre om en hund kan avles på eller ikke?

Jeg bare lurer...

Susanne

Nei, det er slett ikke enkelt. Det finnes pr i dag ingen enkel test som kan si om en hund har allergi eller ikke. Blodprøven alle "snakker om", er ikke gyldig alene, den må bli tatt etter lang utredning for andre ting først. Alle hunder kan ikke gå gjennom noe sånt, og hvorfor skulle man det? Hvis hunden virker frisk, så gjør det vel ingenting dersom den egentlig er allergisk mot kamelkjøtt? :banana: Det som også er et aber er at testen kan komme tilbake negativ, selv om hunden er allergisk, og den kan også komme tilbake positiv, selv om hunden ikke er allergisk. Da mener jeg at gyldigheten av den er forsvinnende liten!

Hos oss har Tulla en enkel blodprøve som påstår hun har allergi, men hun har overhodet ingen symptomer... Skulle jeg utelukket henne fra avl på grunnlag av en dårlig test som påstår hun har en sykdom hun ikke har symptomer på? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ettellerannet jeg er allergisk mot, jeg får røde prikker i huden som klør. Når jeg gikk til legen fikk jeg bare noen tabletter mot det. Mamma mener det er fordi det er kjempe vanskelig å finne ut hva man er allergisk mot, og at blodprøvene er vanskelige å lese av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avler ikke på hunder med allergi, punktum!

Oida! Når vet man at en hund ikke har allergi, da? Vet DU om hunden din er allergisk mot papaya? Sørindiske blodmaur? Haifinner?

Det eneste jeg vet at JEG er allergisk mot, er avocado - bør jeg unngå å forplante meg, eller synes du jeg kan ta sjansen på å få barn med avocado-allergi? Tror du de kan få et verdig liv likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida! Når vet man at en hund ikke har allergi, da? Vet DU om hunden din er allergisk mot papaya? Sørindiske blodmaur? Haifinner?

Det eneste jeg vet at JEG er allergisk mot, er avocado - bør jeg unngå å forplante meg, eller synes du jeg kan ta sjansen på å få barn med avocado-allergi? Tror du de kan få et verdig liv likevel?

Særdeles sentrale og viktige eksempler på ulike typer allergi du drar frem i denne debatten.... :lol:

Jeg er opptatt av at hundene mine skal være gode i toppen, friske og funksjonelle...så JA, du bør absolutt revurdere å bruke deg selv i avl :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på 1 år som utredes nå for allergi mot tropiske dyr (eier 4 nymfeparakitter i tillegg til hundene :icon_confused:)

nå skal det sies at det utslaget han har på første blodprøven er så minimalt at vetten min ikke vil klassifisere kløa hans som allergi i utgangspunktet.

Men en tenkt utfall er jo at det er fuglene han klør av...

Det store spørsmålet blir da: Er han da automatisk utelukket fra avl om dette er det eneste som er galt med hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særdeles sentrale og viktige eksempler på ulike typer allergi du drar frem i denne debatten.... :icon_confused:

Ja, i strøk der disse allergikildene er tilstedeværende i store mengder er de kanskje det. Poenget er at man kan ikke svare på om man bør utelukke hunder med allergi fra avl. Man må jo spesifisere hvilke(n) allergi det er snakk om for å kunne ta stilling til spørsmålet - ellers blir det nesten som å spørre om man kan bruke hunder med eksteriørfeil i avl. Svaret der blir jo selvsagt - for det må man - det kommer an på hvilken feil, hvor grov den er, og hvor stor sannsynligheten er for at den er arvelig. Det samme gjelder vel allergier?

Hunden min er allergisk mot edderkoppbitt. Hun svulmer opp i ansiktet en halv til en dag, så er det over. Det ser ikke pent ut, men hun ser på ingen måte ut til å plages av det. Det er kanskje noe av det siste jeg ville tatt med i vurderingen om jeg hadde vurdert henne for avl, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
...Man må jo spesifisere hvilke(n) allergi det er snakk om for å kunne ta stilling til spørsmålet - ellers blir det nesten som å spørre om man kan bruke hunder med eksteriørfeil i avl. Svaret der blir jo selvsagt - for det må man - det kommer an på hvilken feil, hvor grov den er, og hvor stor sannsynligheten er for at den er arvelig. Det samme gjelder vel allergier?

Det er tendensen til allergi som er arvelig - ikke den spesifikke allergien. Altså, to foreldre med nøtteallergi har høyere sannsynlighet til å få et allergisk barn, men ikke nødvendigvis med nøtteallergi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...