Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp med valg av rase :)


ampanda

Recommended Posts

Jeg vil si at selv om de fleste hunder trenger sitt av aktivisering, så får hundene til de som er på forumet her over snittet av aktivitet for en hund i et norskt hjem. Jeg vil tro at størstedelen av de som er aktive på dette (og de fleste andre) forumet er unge mennesker som er aktive med hunden sin i relativt stor grad, og at hundene får godt og vel det de trenger av aktivisering. I motsetning finnes det antageligvis en god del familiehunder som går gjennom hverdagen med en kort morgen- og kvelds-tur med mor eller far, en halvtimes rusletur når eldstemann kommer fra skolen, og eller litt lek med barna. Ja, jeg kjenner en god del slike, av ulike raser (bc, riesen, springer spaniel, border terrier, cavalier...).

Det finnes mange måter å ha hund på. Og jeg synes det er viktig å finne en rase som passer til eget aktivitetsnivå. De fleste raser har et minimum og et maksimum, og det er ofte langt mellom de to. Man bør såklart ikke skaffe seg en rase med det mål å kun gi den et minimum av aktivisering, men et maksimum er ikke nødvendigvis et mål heller.

Det finnes flere raser som greier seg med det dere oppgir, og jeg tror nok også at dere vil oppleve at dere bruker mer tid på hunden etterhvert likevel. Dere får ta en titt på de rasene dere har fått foreslått og som dere liker, snakk med flere eiere og oppdrettere, og gjør dere opp en mening selv, om denne rasen kan passe for dere!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Vi har mer tid til en hund enn 30 min! Grunnen til at dette tallet kom opp var basert på vår tidligere erfaring med familier som har "familiehunder", vi har mer tid enn dette ledig i vår hverdag, og vil nok, som mange har skrevet, komme til å bruke langt mer tid på hunden når den kommer i hus. Det var kanskje et lite gjennomtenkt overslag av turtid fra vår side, så ikke heng dere alt for mye opp i dette tallet :lol:

Vi ønsker altså, for å summere det litt opp:

- En "typisk" familiehund, uten behov for utstillings-/agilitykvaliteter

- Middels (til middels stor) størrelse, litt robust

- Rolig og balansert gemytt (men kan gjerne være livlig!)

- Helst "kosepels"

- Ikke bjeffete/gneldrete

Gjerne ute etter flere forslag om dere har noen, men føler vi har avgrenset det en del allerede. Skal ut og besøke noen oppdrettere, og undersøke nøyere fremover. De som står som mest aktuelle nå er eurasian eller golden/labrador (eller kanskje kooiker). Det blir nok ikke whippets eller DSG, synes de blir "for små" :)

Forslaget til å gå turer før vi får valpen/bestemmer oss er faktisk noe vi har tenkt på, og skal prøve ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med forslag om kjønn også. Vet ikke om forskjellen mellom han/hun er store og varierer fra de forskjellige rasene?

Det har egentlig blitt litt en selvfølge at vi skal ha en hann, men hvis noen har lyst til å forklare videre ut over fordeler og ulemper med han eller hun blir vi glade for det! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Ikke helt lett veldge rase nei og bra dere har litt mere tid til turer/aktivisering :) Som sagt over her så får nok en god del av hundene til de på dette forumet mye mere tur/trening/aktivisering enn mange andre hunder i dette landet.

Jeg for eksempel i alle årene jeg har hatt hund synes 3 timer tur hver dag bør frøkena ha.Blir ofte mye mere da ene turen vi har startet gå tar 3 timer :lol:

Bra dere tenker nøye gjennom valg av rase/kjønn.Jeg er tispe person da og kommer aldri til kjøpe hann hund:ikke nå galt med de så klart bare at jeg liker tisper best!

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste det første innlegget til TS tenkte jeg med en gang på staffordshire bull terrier eller eurasier. Men da så jeg bort ifra punktet om mosjon. Staffene er herlige hunder, snille med barn osv, men de trenger mer mosjon og hodebry enn 30 min om dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med forslag om kjønn også. Vet ikke om forskjellen mellom han/hun er store og varierer fra de forskjellige rasene?

Det har egentlig blitt litt en selvfølge at vi skal ha en hann, men hvis noen har lyst til å forklare videre ut over fordeler og ulemper med han eller hun blir vi glade for det! :lol:

Kan i grunnen bare svare for Eurasier her, golden har eg hatt lite med å gjøre :)

Eurasier er en type hund som tilpasser seg veldig i aktivitetsnivå. Vil du gå i fjellet flere timer, er den med på det, og vil du ta det med ro noen dager med korte lufteturer går det greitt og. Men alle hunder krever litt stimuli for å ikkje gå på veggene, men det har du vel fått nok info om tidligere i tråden.

Angående kjønn og eurasier er det veldig likegyldig. Det er liten forskjell i oppførsel mellom hann og tispe. Hannene har stort sett mer pels, og er noe større enn tispene. Eurasieren blir også regnet som en god førstegangshund. Selv om de har mye pels, er den lettstelt. Trenger børsting 2-3ganger i mnd, men oftere ved røyting. Pelsen er i utgangspunktet selvrensende. Rasen er reservert, og stort sett bare interessert i nærmeste familie.

Eneste "minuset" med eurasier er at det kan være lang ventetid på valp. Det finner kun ca 500 hunder i landet, og ikkje så altfor mange oppdrettere. Har selv ventet siden i fjor sommer på valp, og har hatt kontakt med flere oppdrettere (skal hente valp i juni).

Eurasierklubben er ett godt utgangspunkt. Rasen er mer utbredt i Danmark/Sverige, så alternativet er å hente der.

Angående helse er de ganske friske hunder, men det har begynt å komme frem en del stoffskiftesykdom, samt patella kan være ett problem. Avlsdyr skal også være sjekket for HD/AA, samt være øyelyst. Kikk også på innavlsgraden på kullet, om det blir eurasier. Selv vil eg helst ha den i null...

Ble rotete dette her... Men er bare å spørre om du lurer på noe. Har enda ikkje hatt eurasier i hus, men om fire uker kommer valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Landseer?

rase_69_1.jpg

Landseeren er en stor og robust hund som utstråler ro, og som er enkel ved mild oppdragelse. Den er godmodig og lekelysten, og er en hund som må ha mye plass. Landseere liker å være utendørs sommer som vinter, og elsker vann. Glad i barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Landseer?

Landseeren er en stor og robust hund som utstråler ro, og som er enkel ved mild oppdragelse. Den er godmodig og lekelysten, og er en hund som må ha mye plass. Landseere liker å være utendørs sommer som vinter, og elsker vann. Glad i barn.

Hva vil dette si, i grunn? Vi bor i en ca 50 kvm 2 roms leilighet, med en (bitte)liten hage.. Dette er vel ikke spesielt stor plass :lol: Men vi har jo hele Bærumsmarka i umiddelbar nærhet, og der er det jo stor plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Jeg ser flere her sier noe annet, men jeg tror at en labrador fra utstillingslinjer kan passe dere, om dere jekker opp aktivitetsnivået deres litt og er forberedt på at hunden vil være krevende de to første årene, så kan en labrador passe veldig godt til kriteriene deres. Den kan fint være fornøyd med 30 min tur pluss en del leking og litt lenger turer andre dager. Samtidig så pleier de å være fantastiske førstegangshunder.

*klipp*

Jeg er litt uenig her. Selv om hunden er fra utstillingslinjer eller ei synes jeg en labbis skal ha mer enn 30 min daglig. Mine to (en labbis & en labbis/golden mix) får 2-3 timer på hverdager og i helgene er vi som oftest på hytta eller stevne. Ja, selvfølgelig kommer det ann på hva du legger opp til når valpen er liten og når den er unghund, men 30 min + litt lek i hagen synes jeg er for lite for en labbis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte min eurasier-(eier)venninne om denne diskusjonen i dag, og hun mente jo at den måtte være perfekt. :P Om dere bor i Oslo-området så lar det seg helt sikkert gjøre å hilse på verdens deiligste eurasier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i grunnen bare svare for Eurasier her, golden har eg hatt lite med å gjøre :D

Eurasier er en type hund som tilpasser seg veldig i aktivitetsnivå. Vil du gå i fjellet flere timer, er den med på det, og vil du ta det med ro noen dager med korte lufteturer går det greitt og. Men alle hunder krever litt stimuli for å ikkje gå på veggene, men det har du vel fått nok info om tidligere i tråden.

Angående kjønn og eurasier er det veldig likegyldig. Det er liten forskjell i oppførsel mellom hann og tispe. Hannene har stort sett mer pels, og er noe større enn tispene. Eurasieren blir også regnet som en god førstegangshund. Selv om de har mye pels, er den lettstelt. Trenger børsting 2-3ganger i mnd, men oftere ved røyting. Pelsen er i utgangspunktet selvrensende. Rasen er reservert, og stort sett bare interessert i nærmeste familie.

Eneste "minuset" med eurasier er at det kan være lang ventetid på valp. Det finner kun ca 500 hunder i landet, og ikkje så altfor mange oppdrettere. Har selv ventet siden i fjor sommer på valp, og har hatt kontakt med flere oppdrettere (skal hente valp i juni).

Eurasierklubben er ett godt utgangspunkt. Rasen er mer utbredt i Danmark/Sverige, så alternativet er å hente der.

Angående helse er de ganske friske hunder, men det har begynt å komme frem en del stoffskiftesykdom, samt patella kan være ett problem. Avlsdyr skal også være sjekket for HD/AA, samt være øyelyst. Kikk også på innavlsgraden på kullet, om det blir eurasier. Selv vil eg helst ha den i null...

Ble rotete dette her... Men er bare å spørre om du lurer på noe. Har enda ikkje hatt eurasier i hus, men om fire uker kommer valpen.

Tusen takk for godt og langt svar :P Har tenkt å besøke en oppdretter for å ta rasen i øyensyn, har virkelig blitt litt småforelsket :P

Jeg fortalte min eurasier-(eier)venninne om denne diskusjonen i dag, og hun mente jo at den måtte være perfekt. :P Om dere bor i Oslo-området så lar det seg helt sikkert gjøre å hilse på verdens deiligste eurasier!

Så flott, skal sende en pm om det blir aktuelt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte min eurasier-(eier)venninne om denne diskusjonen i dag, og hun mente jo at den måtte være perfekt. :P Om dere bor i Oslo-området så lar det seg helt sikkert gjøre å hilse på verdens deiligste eurasier!

OT, men nysgjerrig som jeg er; er det Nila? I så fall, hun er jo bare herlig :P

Jeg tror forøvrig også at eurasier kan være et godt valg. Trivelige og bedagelige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Min oppfatning av whippet var at så lenge de får løpe løse og rase fra seg noen dager i uken, så krever de ikke allverdens resten? Men jeg kjenner ikke rasen så godt, godt mulig mitt tips ikke stemmer i det hele tatt. Kanskje det kommer noen whippetfolk inn hit og opplyser oss litt? :icon_confused:

du har sikkert undersøkt mer enn jeg.. finner ikke ut om wippet er en alergivennlig hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men wippet fks. trenger ikke de også en del? Jeg mener, de er bygd for fart, og 30 minutter i bånd hver dag er jo ikke akkurat ideelt?

Nå er gutten vår fortsatt valp, litt mer enn fire måneder, så han skal jo ikke ha så mye mer enn dette uansett, men han klarer seg i hvert fall fint på korte turer til hverdags uten å gå på veggen her hjemme. Det vi passer på er at han får løpe 1-2 ganger i uken (mulig dette blir oftere når han blir litt eldre, men på den andre siden kommer vi til å bli mer aktive med spor og agility når han blir eldre, så det jevner seg muligens ut) og litt lek (10-15 min) ute i hagen 3-4 dager i uken (og med lek mener jeg drakamp og løpe etter lekene sine, altså et litt høyt intensitetsnivå). Han er veldig fornøyd, og ligger stort sett i ro inne nå (enten soving, kos på fanget, eller tygger litt på bein). Dette kan være individuelt, men jeg whippeten krever mindre enn andre mynder, i hvert fall mindre enn de større myndene. I dag har han gått 30 minutter, inkl. 10 minutter i sentrum (så litt ekstra inntrykk her, men han begynner å bli godt vant til å være i byen nå), og nå han ligger som et slakt på sofaen her. Hvis det regner ute foretrekker han å ligge på sofaen hele dagen i stedet, men lar vi han gjøre dette merker vi det litt i forhold til den vanlige hverdagen (blir litt rastløs, noe han ellers aldri er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...