Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingstitler


PsychoLynx

Recommended Posts

~~ Første post blir oppdatert av Moderatorer etterhvert som listen får flere forkortelser.. ~~

mvh

Mod. Tore

Alfabetisk Liste

AK = Åpen klasse (over 15 mnd)

AVK = Avlsklasse

BIG = Best I Gruppen

BIM = Best I Motsatt kjønn

BIR = Best I Rase

BIS = Best In Show

BTK/BHK = Beste tispeklasse/Bestehannhundklasse. Bare hunder med CK eller Cert kan delta i denne klassen

CACIB: Certificat d'Aptitude au Championnat International de Beauté (Oversatt: Certificate of Aptitude for International Champion of Beauty)

Cert = Certifikat (3x Cert hvorav 1 på NKK Utstilling etter fylte 2år = NUCH)

CHK = Champion klasse

CK = Certifikat Kvalitet

CACIB =Certificado de Aptitud al Campeonato Internacional de Belleza (krav for å få internasjonalt championat)

HP = Hederspremie

JK = Juniorklasse (9-18mnd)

JKK = Junior Konkurranse Klasse

NUCH = Norsk Utstillings Champion

SUCH = Svens Utstillings Champion

UK = Unghundklasse (15-24mnd)

VK = Veteranklasse (min 8 år)

Alternativt oppsett...

Liste over alders- og klasseinndeling

JK = Juniorklasse (9-18mnd)

JKK = Junior Konkurranse Klasse

AK = Åpen klasse (over 15 mnd)

UK = Unghundklasse (15-24mnd)

VK = Veteranklasse (min 8 år)

AVK = Avlsklasse

CHK = Champion klasse (hunder med Champion Tittel, uansett alder)

Liste over premieringsgrad, stigende

HP = Hederspremie

BIM = Best I Motsatt kjønn

CK = Certifikat Kvalitet

Cert = Certifikat (3x Cert hvorav 1 på NKK Utstilling etter fylte 2år = NUCH)

BTK/BHK = Beste tispeklasse/Bestehannhundklasse. Hunder med CK eller Cert kan delta

BIR = Best I Rase

BIG = Best I Gruppen

BIS = Best In Show

NUCH = Norsk Utstillings Champion

SUCH = Svens Utstillings Champion

CACIB =Certificado de Aptitud al Campeonato Internacional de Belleza (krav for å få internasjonalt championat)

CACIB: Certificat d'Aptitude au Championnat International de Beauté (Oversatt: Certificate of Aptitude for International Champion of Beauty)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIM = Best I Motsattkjønn

BIR = Best I Rase

CK = Certifikat Kvalitet

CACIB =Certificado de Aptitud al Campeonato Internacional de Belleza (krav for å få internasjonalt championat)

JK = Juniorklasse (9-18mnd)

UK =Unghundklasse (15-24mnd)

AK=Åpen klasse (over 15 mnd)

HP = hederspremie (særlig gode unghunder og veteraner (?))

BTK/BHK = Beste tispeklasse/Bestehannhundklasse. Bare hunder med CK eller Cert kan delta i denne klassen (tror jeg..)

VK = Veteranklasse (min 8 år) eller vinnerklasse, men den fins ikke lenger

CHK = Championklasse

AVK= Avlsklasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Kvalifiseringsbedømmelse først, hvor dommeren bedømmer hver enkelt hund utifra rasebeskrivelsen. Flere hunder kan få 1. premie, 2. pr, osv.

Så kommer konkurranseklassen - da plasseres hundene og kun èn kan vinne, èn bli nr. 2, osv.

Så 1. kval, 4. konk. betyr altså: 1. premie i kvalitetbedømmelse, 4. plass i konkurranseklassen.

På en annen måte kan man skrive det slik: 1 JK, 4 JKK (1. premie i juniorklasse, 4 plass i juniorkonkurranseklasse), eller 1 AK, 4 AK (åpen klasse som forkortes med AK), eller CHK (championklasse), osv.

Når konkurranseklassen er ferdig (hundene plassert) vurderer dommeren hvor mange (om noen) som er av CK (certifikatkvalitet, alt. "championkvalitet"). De som får det, skal konkurrere videre på utstillingen, de andre er ferdige for dagen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Takk for oppklaring :) Lurer på mer jeg :wub:

Vi fikk HP på samme utstillinga - dette gis vel uavhengig av plasseringer da? Er logisk for meg at en hund som blir bedømt 1. kval kan få HP uavhengig av plassering i klassen? Men en hund med 2. kval vil vel ikke få HP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Takk for oppklaring :) Lurer på mer jeg :wub:

Vi fikk HP på samme utstillinga - dette gis vel uavhengig av plasseringer da? Er logisk for meg at en hund som blir bedømt 1. kval kan få HP uavhengig av plassering i klassen? Men en hund med 2. kval vil vel ikke få HP?

HP er hederspremie som gis til unghunder bl.a som er veldig lovende, men ikke best der og da :)

Har jeg skjønt det som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Takk for oppklaring :) Lurer på mer jeg :wub:

Vi fikk HP på samme utstillinga - dette gis vel uavhengig av plasseringer da? Er logisk for meg at en hund som blir bedømt 1. kval kan få HP uavhengig av plassering i klassen? Men en hund med 2. kval vil vel ikke få HP?

Nei, har du fått andrepremie, får du ikke noe mer. Har du fått førstepremie kan du få mer, men du må ikke. Det er en lang skala, hvor dommer skal plassere hver enkelt hund. Førstepremie er bedre enn andrepremie, HP er bedre enn førstepremie, CK er bedre enn HP.

HP er hederspremie som gis til unghunder bl.a som er veldig lovende, men ikke best der og da :)

Har jeg skjønt det som

HP gis til junior og unghund som er lovende, hunder med potensiale, men ikke av championatkvalitet da. En kan vinne klassen, og likevel få HP. En kan vinne klassen og få CK, eller vinne klassen uten å få noe mer. Både HP og CK kan gies til mange, noen eller ingen.

HP gis også i veteran, da er hunden naturlig nok ikke lovende lenger, men gis som en hederspris til en gammel hund i god form med gode kvaliteter - men ikke av championatkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer vel også slik at de kan dele ut bare hp på en utstilling, da er de ikke pliktet til å dele ut cert. Mens om dem deler ut ck, så må dem også dele ut certet?

Korrekt, en må ikke kåre BIR - og CK er en forutsetning for å kåre BIR.

CK = cert, i den forstand at en dommer kan ikke holde tilbake cert om den har gitt ut CK. Får en hund bare HP, kan den ikke dele ut cert.

En hund skal være god nok for å få premiegraden sin, antall påmeldte skal ikke avgjøre hvordan det går. Altså, er du eneste påmeldt i din rase skal ikke det bety at du automatisk MÅ få cert og BIR. Hunden skal være bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, en må ikke kåre BIR - og CK er en forutsetning for å kåre BIR.

CK = cert, i den forstand at en dommer kan ikke holde tilbake cert om den har gitt ut CK. Får en hund bare HP, kan den ikke dele ut cert.

En hund skal være god nok for å få premiegraden sin, antall påmeldte skal ikke avgjøre hvordan det går. Altså, er du eneste påmeldt i din rase skal ikke det bety at du automatisk MÅ få cert og BIR. Hunden skal være bra nok.

Da har jeg forstått det riktig! :)

hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har du fått andrepremie, får du ikke noe mer. Har du fått førstepremie kan du få mer, men du må ikke. Det er en lang skala, hvor dommer skal plassere hver enkelt hund. Førstepremie er bedre enn andrepremie, HP er bedre enn førstepremie, CK er bedre enn HP.

HP gis til junior og unghund som er lovende, hunder med potensiale, men ikke av championatkvalitet da. En kan vinne klassen, og likevel få HP. En kan vinne klassen og få CK, eller vinne klassen uten å få noe mer. Både HP og CK kan gies til mange, noen eller ingen.

HP gis også i veteran, da er hunden naturlig nok ikke lovende lenger, men gis som en hederspris til en gammel hund i god form med gode kvaliteter - men ikke av championatkvalitet.

Takk for svar :thumbs: Er SÅ fornøyd med alt man lærer her inne jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har nå laget en Alfabetisk Liste og lagt til noen flere forkortelser i første post..

(pga brukere ikke kan endre egen post etter X timer)

Bare kom med flere forkortelser og uttrykk som eksisterer i Utstillingsverdenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint om lista ser noenlunde ok ut, da. "Motsatt kjønn" skrives i to ord, ikke ett. Vinnerklasse har vi ikke hatt på et par år, derfor er det strengt tatt ikke nødvendig å forklare den, da de som lurer på hva forkortelsene betyr stort sett ikke har vært i "gamet" så lenge at de husker vinnerklassen. Ta bort funderinger som "tror jeg" og spørsmålstegn - er informasjonen usikker, så bør den jo heller ikke stå i en liste som skal forklare begreper for nybegynnere. Og sett forkortelsene i logisk rekkefølge - klassene sammen, konkurranseklassene sammen, championatene sammen også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, det er komplisert.

Hva er forskjellen på CK vs Cert vs CACIB? Er det slik at mange kan få CK, kun 1 kan få CERT, og enkelte ganger kan deles det også ut CACIB? (og avhenger det av hva slags utstilling det er? Må det være en "stor" en?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, det er komplisert.

Hva er forskjellen på CK vs Cert vs CACIB? Er det slik at mange kan få CK, kun 1 kan få CERT, og enkelte ganger kan deles det også ut CACIB? (og avhenger det av hva slags utstilling det er? Må det være en "stor" en?)

CK og cert har samme definisjon - de er på samme nivå på kvalitetsskalaen. Men, det deles kun ut ett cert i hvert kjønn på utstilling, mens det kan deles ut mange CK'er. Dermed får dommeren fortalt at flere hunder har championatkvaliteter, selv om bare en kan få cert'et.

CACIB deles ut kun på internasjonale utstillinger, og er certifikat til det internasjonale championatet.

BIG - R ?

Hva betyr det ? (Har lest det på svensk)

R står for reserve - i Sverige plasserer en fremdeles fem i både BHK/BTK og gruppe/BIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Om det finnes flere forkortelser eller noen har forslag om oppsett av listen om ikke Alafabetisk er enkelt nok så kom gjerne med forslag...

Når listen blir bra nok kommer den som "Klistret" på forumet...

Så har man jo sånne rare sammensetninger som : N UCH S U(U)CH på enkelte hunder...

Noen som kan forklare S U(U)CH på en kort og grei måte.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det finnes flere forkortelser eller noen har forslag om oppsett av listen om ikke Alafabetisk er enkelt nok så kom gjerne med forslag...

Når listen blir bra nok kommer den som "Klistret" på forumet...

Så har man jo sånne rare sammensetninger som : N UCH S U(U)CH på enkelte hunder...

Noen som kan forklare S U(U)CH på en kort og grei måte.?

Nå snakker jeg for gruppe 8, jeg vet ikke om det er lignende krav for andre grupper. I Sverige kreves det på de fleste rasene jaktpremiering i tillegg til nok CERT på utstilling for å bli S UCH. Dersom hunden mangler jaktprøvepremieringen, men har de nødvendige premieringene fra utstilling, får den tittelen S (U) UCH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Nå snakker jeg for gruppe 8, jeg vet ikke om det er lignende krav for andre grupper. I Sverige kreves det på de fleste rasene jaktpremiering i tillegg til nok CERT på utstilling for å bli S UCH. Dersom hunden mangler jaktprøvepremieringen, men har de nødvendige premieringene fra utstilling, får den tittelen S (U) UCH.

Veldig bra forklart :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Heisann :blink:

Noen som vet hva forkortelsen av premiedefinisjonene er på engelsk?

Har hørt BOB, BOS,CC,CAC osv...men kan ikke forskjellen! :jump:

ANYONE??? :wub:

lurt på det samme selv :P har fått med meg:

Bob: Best of breed (bir)

Bos: best oposit sex (bim)

bog: best of group (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BOG er i alle fall helt feil (selv om mange bruker det) - det heter BIG der også - Best In Group.

CAC er det man kaller cert'ene nedover i Europa (Tyskland, etc), CC er cert i England - men alle disse skjønner også ordet "Certificate" som det vi mener med ordet.

res.CAC og res.CC er noe som deles ut til hunden som blir plassert bak CAC/CC-vinneren, så det er ikke riktig å kalle CK for res.CC/CAC heller (selv om en del gjør det).

CK er noe som ikke finnes andre steder enn her oppe i Norden, så det finnes ikke noe sånt supert ord for det annet enn "certificate quality" (eller "champion quality" som i alle fall høres bedre ut).

HP er også ukjent for andre enn oss her "oppe"..

CACIB er likt over hele FCI-området, samt Engelskmenn vet hva det er selv om de ikke deler det ut.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...