Gå til innhold
Hundesonen.no

"stramme opp" fronten


Shilamon

Recommended Posts

Vi fikk kommentar om løs front på dyret i dag og det var noen rundt ringen som mente at dette er noe man kan bedre ved trening. Er det noen som har tips til hvordan man kan trene for å bdere på slikt?

Og er det noen måte å trene på for å få ett fallende kryss til å se penere ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Vi fikk kommentar om løs front på dyret i dag og det var noen rundt ringen som mente at dette er noe man kan bedre ved trening. Er det noen som har tips til hvordan man kan trene for å bdere på slikt?

Og er det noen måte å trene på for å få ett fallende kryss til å se penere ut?

Trekking er fin trening for å stramme opp fronten - på med nomesele, snørekjørestrikk og hekt på ett dekk bak og ut å gå tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekking er fin trening for å stramme opp fronten - på med nomesele, snørekjørestrikk og hekt på ett dekk bak og ut å gå tur...

Herlig! vi har ett dekk liggende i skogen som vi fant der i fjor så om snøen er borte er det jo lett deal. takk for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pinnekasting funker dessverre ikke for oss, bikkja mi finnes ikke leken mer enn i 2 sekunder:P he he

men sykling, løping og terrengåing funker jo brilliant, det pleier vi jo å gjøre en del av om sommeren.

Men løs front og fallende kryss som kan ordnes på: prøver dommeren å si at bikkja mi er dårlig trent? :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
pinnekasting funker dessverre ikke for oss, bikkja mi finnes ikke leken mer enn i 2 sekunder:P he he

men sykling, løping og terrengåing funker jo brilliant, det pleier vi jo å gjøre en del av om sommeren.

Men løs front og fallende kryss som kan ordnes på: prøver dommeren å si at bikkja mi er dårlig trent? :thumbs:

Hehe løs front og fallende kryss er jo ikke bare en treningssak. Det handler i hovedsak om hvordan hunden er bygd genetisk. Men en del av det kan rettes på ved at hunden får muskler som støtter opp. Og selv om en hund har mye fysisk trening trenger jo ikke det å bety at den har godt med muskler alle steder i kroppen. Og om det ikke hjelper på hundens utseende ifht utstilling får du ihvertfall en hund i god form til jakta :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pinnekasting funker dessverre ikke for oss, bikkja mi finnes ikke leken mer enn i 2 sekunder:P he he

men sykling, løping og terrengåing funker jo brilliant, det pleier vi jo å gjøre en del av om sommeren.

Men løs front og fallende kryss som kan ordnes på: prøver dommeren å si at bikkja mi er dårlig trent? :D

Hehe, mulig det :thumbs:

En venninne har en dalmis med et noe fallende kryss og jeg vet at når det nærmer seg utstilling så sykles det mye der i gården. Sånn at muskulaturen og overlinjen skal vise et bedre kryss.

Noe dårlig formulert kanskje, håper du skjønte hva jeg mener :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mulig det :thumbs:

En venninne har en dalmis med et noe fallende kryss og jeg vet at når det nærmer seg utstilling så sykles det mye der i gården. Sånn at muskulaturen og overlinjen skal vise et bedre kryss.

Noe dårlig formulert kanskje, håper du skjønte hva jeg mener :lol:

Tror jeg skjønte den: trening gir bedre utseende= feilen mindre tydelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, så enkelt er det sjelden.. En (god) dommer skal selvsagt kunne skille bygning kontra muskulatur, da.

Man kan ikke trene seg til en bedre bygning på hunden - et fallende kryss vil aldri bli rettere uansett trening.

En løs front derimot kan nok hjelpes på med f.eks. utvikling (hvis hunden er veldig ung), og tildels muskler.

Men så kommer jo spørsmålet om hunden virkelig HAR dette, da - eller om mye kunne vært løst ved hjelp av utstillingstrening, oppvisning og at hunden blir vant til utstillinger...

Løs front kan ofte sees på en svimsete og overlykkelig hund som løper rundt med en ikke så rutinert eier i ringen også.. Og et fallende kryss kommer OFTE til syne på en hund som synes miljøet er litt "skummelt", kanskje hunden ikke liker underlaget den løper på, eller kanskje har blitt skremt rett utenfor ringen..

Det var mine "5 cents worth"...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, så enkelt er det sjelden.. En (god) dommer skal selvsagt kunne skille bygning kontra muskulatur, da.

Man kan ikke trene seg til en bedre bygning på hunden - et fallende kryss vil aldri bli rettere uansett trening.

En løs front derimot kan nok hjelpes på med f.eks. utvikling (hvis hunden er veldig ung), og tildels muskler.

Men så kommer jo spørsmålet om hunden virkelig HAR dette, da - eller om mye kunne vært løst ved hjelp av utstillingstrening, oppvisning og at hunden blir vant til utstillinger...

Løs front kan ofte sees på en svimsete og overlykkelig hund som løper rundt med en ikke så rutinert eier i ringen også.. Og et fallende kryss kommer OFTE til syne på en hund som synes miljøet er litt "skummelt", kanskje hunden ikke liker underlaget den løper på, eller kanskje har blitt skremt rett utenfor ringen..

Det var mine "5 cents worth"...

Susanne

Var første gangen vår i ringen uten alt for god trening fra før, så kan nok tenkes at en urutinert handler ødela litt for dommen:P

Han har litt dårlig kryss, så den tror jeg aldri vil få på topp. Men alltid greit å gjøre det beste ut av det man har. Fr jobbe litt videre med handlingen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Boris sine kritikker står det alltid "løs front" Så nå skal vi begynne å trekke. :thumbs: Tror jeg begynner med vedkubber for min del.. :D

På Boris kan vi se hans løse front ved at han "slenger" mer med forbena. Er en mye jevnere trav på bakbena enn forbena :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg My har en løs front, hun slenger rundt på forbeina sine titt og stadig :thumbs: Det er kanskje mer typisk og fremtredende på unge hunder siden de ikke har så mye muskulatur enda?

Jepp. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk og lyst å se denne hunden, har du et godt bilde av den? forfra helst :) Har ikke vært borti den betegnelsen "fallende Kryss" før, er kanskje mest brukt i Utstillings Miljøet, synes nå og att det høres noe rart ut - Fallende Kryss ! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løs front vil vel si at hunden veiver litt med frambeina når den beveger seg. Se på lundehundene neste gang du er på ei utstilling - de SKAL faktisk ha løs front. Hos lundehunden skyldes vel dette veldig mobile ledd, hos andre raser kan det sikkert ha andre årsaker, oftest tror jeg skulderplassering, vinkler og ikke minst støtte fra brystkassen er medvirkende, likeledes hundens humør og hvilken fart den vises i (her får man prøve seg litt fram). Muskelsetting er sikkert også medvirkende, men jeg tror egentlig det er lite å hente på å "bygge opp" hunden om den allerede er i normalt god muskelkondisjon.

At man skal kunne trene bort et fallende kryss har jeg liten tro på. Det man muligens kan oppnå med sykkeltrening er lengre muskler og at hunden får et skikkelig påskyt bak, hvilket et fallende kryss kan ha negativ innvirkning på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskyt = fraspark, at hunden beveger bakbeina godt inn under seg og samtidig strekker de godt ut bak seg (noe som blir vanskelig om krysset er for bratt, da kan de få et nokså kort steg bak).

Denne karen her må kunne sies å ha godt påskyt:

http://greyhounds.it/eng/bracco/photos/Axe..._with_style.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så det du mente er at man ved å trene en hund med fallende kryss så vil den da kunne få bedre bevegelser bak?

Vi fikk faktisk det som kommentar nå "fallende kryss, men tross for det bra bevegelser" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så det du mente er at man ved å trene en hund med fallende kryss så vil den da kunne få bedre bevegelser bak?

Vi fikk faktisk det som kommentar nå "fallende kryss, men tross for det bra bevegelser" :P

Til en viss grad vil type og mengde mosjon være med og påvirke bevegelsene til alle hunder. Høres ut som du har gjort det riktig, da! Er litt usikker på hvordan trekking og lignende vil påvirke bakbensbenvegelsene. Sørg i hvert fall for skikkelig oppvarming og at den får annen mosjon også så den ikke bygger "bolemuskler" som kan "binde" bakbensbevegelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...