Gå til innhold
Hundesonen.no

Lancashire Heeler


tm100001
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...
  • 2 years later...

Oooo - gammel tråd :)

Rasen har fortsatt gjeterinnstinktene i orden, i Sverige holdes det årlig gjetertester, da på ku, som de er ment å skulle gjete. Det er noen som har testet den på sau også, men den blir fort litt "tøff" for sauen har jeg hørt.

Desverre er det enkelte linjer og individer som er noe reserverte. Ofte ser man på l/t fargede at de er mer reserverte enn b/t. Men i snitt er lh en happy hund som elsker oppmerksomhet.

I Sverige er det en norskfødt valp som skal trenes opp til narkotikahund.

Vi har noen som gjør det bra innen agility, spesielt Skogstrollets Chiquita2, bedre kjent som Ia gjør det veldig bra.

Det er flere som driver med spor.

Så har i en og annen innen freestyle i sverige.

Vi har også en "omsorgshund".

Rasen har vokst de siste årene, interessen har økt for rasen.

Raseklubben vil ha stand på Dogs4All og de vil selvsagt vises frem i raseparaden.

5 mnd gammel tispe Procordias Six Ninja at Axa's - kommende narkohund og valp på 8 uker, Axa's Weapon of Palantir

Far til valpen over - den på 8 uker, Axa's One Ring To Slay Them All

Tispe 2,5 år Parabar Pogo

Hannhund 2,5 år - far til tispevalp på 5 mnd, Bellsmond navajo

Mor til valp 8 uker da hun var valp. Liver/tan-farget, Hotpot Gina Gigas

Valp 8uker, Axa's Weapon of Palantir

Skjønner ikke hvorfor det kommer 2 bilder av samme hund her.

Men, oki, hun er den vakreste av dem alle da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at jeg skal ha en heeler i hus en dag, jeg passet jo en liten frøken 2 uker i sommer, og går også tur med den jevnlig. Makan til kul hun skal man lete lenge etter, tar ting på strak arm, holder seg rundt meg på tur, skjønner fort at ting ikke er like farlig som først antatt. Eneste jeg er redd for er at jeg ikke får gitt like mye daglig stimulans osm de burde ha, jeg har jo ikke bodd med en på lengre sikt. Kanskje noen med rasen kan fortelle litt hvordan aktivitetsnivået er på de? greier de seg med tur i skog og mark, og generell lydighet eller må det mer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har i hus får mosjon og stimuli alt etter hva det passer meg. Hun kan godt være aktiv en hel dag om det ligger til rette for det. Da både med tur og trening. Men, å ligge sammentullet i sofaen/senga/buret sitt en dag eller tre - det går helt greit så lenge hun får gå ut på do. Slik er også de andre jeg kjenner. Vil du ha en aktiv hund, så får du det, men de jeg kjenner krever det ikke for å ha det bra eller for ikke å "gå på veggen". De blir som du gjør det til, for å si det sånn. Vil du være superduper aktiv en dag, så er den med, vil du sove hele dagen, så gjør den det og. Det er i alle fall min erfaring med rasen og de individer jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er noe varierende, men, de fleste (slik de vil ha de i utstillingsringen) er ganske kompakte i kroppen. Er tøtta mi det, som stadig får på kritikken at hun er en for lett type. De skal normalt ikke være gneldrete.

Men, ble jo nysgjerrig nå da, på en lh i frankrike. Ser du den igjen, finn ut litt om den om du gidder da, hvor den er fra og slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Det er noe varierende, men, de fleste (slik de vil ha de i utstillingsringen) er ganske kompakte i kroppen. Er tøtta mi det, som stadig får på kritikken at hun er en for lett type. De skal normalt ikke være gneldrete.

Men, ble jo nysgjerrig nå da, på en lh i frankrike. Ser du den igjen, finn ut litt om den om du gidder da, hvor den er fra og slik :)

Jeg er mer og mer overbevist at heelern er hunden for meg jeg, den på ponniklubben her har jeg ikke sett snurten av igjen, men jeg ser de innimellom når jeg er ute å kjører. Bare en liten ting for å overbevise pappa, kan du ha de med i snø uten at de blir borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer og mer overbevist at heelern er hunden for meg jeg, den på ponniklubben her har jeg ikke sett snurten av igjen, men jeg ser de innimellom når jeg er ute å kjører. Bare en liten ting for å overbevise pappa, kan du ha de med i snø uten at de blir borte?

Jeg kan tilogmed ha med Leja i snø og på ski, så akkurat DET ville jeg ikke bekymret meg for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tilogmed ha med Leja i snø og på ski, så akkurat DET ville jeg ikke bekymret meg for :P

Joo jeg skjønner at den overlever litt snø, men nå har jeg en sånn far som skal ha meg seg bikkja hele søndagen gjennom vinterhalvåret på ski :P Til og med labradoren sliter, men det er bare fordi han er lat, kanskje jeg skal låne med meg Leja til vintern for å motbevise pappa tanker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joo jeg skjønner at den overlever litt snø, men nå har jeg en sånn far som skal ha meg seg bikkja hele søndagen gjennom vinterhalvåret på ski :P Til og med labradoren sliter, men det er bare fordi han er lat, kanskje jeg skal låne med meg Leja til vintern for å motbevise pappa tanker

Jo mindre hund jo mer kan de gå oppå snøen uten å falle nedi :P (du må gjerne låne a uansett altså! hehe)

Nei, altså. Det er klart, Leja er jo eksepsjonelt liten. Men det å holde følge tror jeg går mer på mentalitet og kondis enn på størrelse. Chessea har aldri hatt problemer med å være med på skiturer etter noe i forbindelse med snø. Slik jeg leser det er heeleren absolutt en rase med nok guts til å klare det meste.

Og for ikke å være fullsendig OT! Heelere er skikkelig fiiiine i sjokoladebrun :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Er det ikke på tide med litt flere bilder her? :wub::whistle:

Jeg har nettop "oppdaga" Heeleren, skal jeg ha liten hund er det ikke tvil om hvilken det blir!

Edit: Ser vekten på de skal ligge på 2,7-5,9kg - er de i realiteten så små? Synes ofte de ser endel tyngre ut på bilder/filmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke på tide med litt flere bilder her? :wub::whistle:

Jeg har nettop "oppdaga" Heeleren, skal jeg ha liten hund er det ikke tvil om hvilken det blir!

Edit: Ser vekten på de skal ligge på 2,7-5,9kg - er de i realiteten så små? Synes ofte de ser endel tyngre ut på bilder/filmer..

Jeg skal se om jeg får lagt ut litt om veslefyren her om en dag eller to. :) Ang størrelse så er det ikke mitt inntrykk i det hele tatt, nei. Heller at de aller minste av de minste ligger på rundt 5 kg og heller strekker seg opp til 8-9. Sikkert noen over og noen under og en god haug overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke på tide med litt flere bilder her? :wub::whistle:

Jeg har nettop "oppdaga" Heeleren, skal jeg ha liten hund er det ikke tvil om hvilken det blir!

Har sagt det før og kan si det igjen, heelern er litt sånn hjerte-valg her. De jeg har møtt har jeg bare elsket pga gleden, attituden og at de er så kvikke. Sukelyas Dylan er 5 mnd nå og foreløpig akkurat sånn jeg tenkte han skulle være. Morsom, kvikk, våken, med på alt, trygg og utrooolig søt. Han har en helt rå avknapp og legger seg for å slappe av uansett hvor han er etter en liten hilserunde. Og sover hele dagen med mindre jeg inviterer til noe gøy. Passe mild og utrolig lettlært og glad i trening (foreløpig, snart kommer hormonene, juhu).

Han er forøvrig snart 5 kg allerede :)

En liten snutt som illustrerer han godt, logrer og logrer og logrer :lol:

1800036_10152211675992225_1240057413_o.j

1610022_10152183519462225_1516885474_n.j

1891233_10152183518887225_1745867457_n.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten-Phil.jpg

Stor-Phil.jpg

IMGP0213x.jpg

Denne er en hanhund på seks år. Han er av liten og lett type, men veier fortsatt 8 kg. (nei, ikke overvektig, normalt muskuløs)

Masse futt og fart, men helt fin inne. Har fått utviklet god avknapp :). Han er litt reservert ovenfor noen mennesker, men det varer bare noen sekunder. Han har gjeterinstinkt, men aldri av den typen som har bydd på problemer i hverdagen (som jaging av bein, sykler, biler el.). Effektiv rottefanger og mors øyensten :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMGP0213x.jpg

Åh, han var utrolig pen!

Også så herlig Dill er @soelvd, med halen sin :D

Okei, da ser det ut til at mange ligger over standarden altså. Det hadde isåfall blitt ei tispe om vi skulle hatt, da er de vel kanskje bittelitt mindre enn hannene? Ikke at 8kg er for voldsomt akkurat heller ;)

Ser fra standarden at kroppen gjerne skal være 2cm lengre enn den er høy - har Heeleren noen typiske langrygg-plager som f.eks dachs og corgiene har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maretingen Hvem er dette for en kar da?

@soelvd Mio var ikke noe problem da hormonene kom.
Flirer litt over forskjellene på halvsøsknene. De er litt dag og natt de to der. Jeg som denne gang var sikker på at jeg ville få en litt rolig og tilbakeholden hund, men neeeeei da :P

post-6760-0-27592900-1395337354.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maretingen Hvem er dette for en kar da?

@soelvd Mio var ikke noe problem da hormonene kom.

Flirer litt over forskjellene på halvsøsknene. De er litt dag og natt de to der. Jeg som denne gang var sikker på at jeg ville få en litt rolig og tilbakeholden hund, men neeeeei da :P

Satse på at Dill er eksemplarisk han også :P Ja, de er forsjellige de to der. Samtidig er det litt galskap i tullingen her og, da! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...