Gå til innhold
Hundesonen.no

Sitron halsbånd..


Cairnkaisa

Recommended Posts

Vi har nettopp kjøpt et sitron halsbånd som de kaller det. Halsbåndet som spruter sitron når hunden bjeffer.

Vi kjøpte nettopp dette fordi vi begynner vell å bli nok så lei av bjeffingen hennes

på nabohunden og fuglene som sitter i treet i hagen vår.

Vi har prøvd en del. Vi har prøvd å ha på henne en middels lang langline så vi kan dra henne inn, men det er så vanskelig å dra henne inn da fordi det er langt inni buskene, så jeg kommer meg ikke til der.

Derfor har vi bestemt oss for å prøve sitron halsbåndet.

Er det noen som har dette halsbåndet?

Stopper hunden å bjeffe?

Og hva er din mening om dette sitron halsbåndet?

Har lest og hørt litt at noen mener at dette er noe man ikke bør bruke.

Noen er veldig i mot, mens andre syntes vist dette virker bra.

Vil prøve det litt, å se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du skal gjøre, er å prøve det halsbåndet på deg selv -event. prøve sitronsaft i øynene dine - hvor behagelig er det? Er det noe du vil utsette hunden din, som jeg antar du er litt glad i ihvertfall, for? Så må du sjekke at halsbåndet kun utløses når den skal - at den ikke spruter hvis feks en hund i nabolaget bjeffer eller at Kaisa rister seg eller klynker eller voffer hvis hun er glad for å se dere..

El.halsbånd og sitronhalsbånd for å stoppe bjeffing synes jeg personlig er siste sort. Såvidt jeg kan forstå av bloggen din, så høres du ut som typisk "lat hunde-eier", slipper ut bikkja alene mens du selv er inne (det var et innlegg i bloggen din om hvordan hun hadde kommet seg opp på taket til nabohuset - at du ser ut hver 30. sekund duger ikke, i praksis er hunden ute alene) eller ønsker at den skal kunne stå ute i bånd. Hund uten tilsyn = bjeffehund.

Det er flere ting du kan forsøke for å stoppe bjeffing, de innebærer nok litt innsats og tålmodighet fra din side - og det tar litt tid. Du kan feks lære henne å bjeffe på kommando, da får du nemlig også lært inn kommandoen "ti still" sånn at hunden forstår at den skal slutte å bjeffe - de fleste hunder skjønner nemlig ikke av seg selv at det er voffingen som skal slutte, når man sier ti still. Alternativt kan du lære hunden å rapportere til deg når det dukker opp ting den egentlig vil bjeffe på - det er innlæring av alternativ adferd og er også en ganske effektiv måte å stoppe bjeffing på hvis det kun er få utvalgte ting hunden bjeffer på. Men det tar tid å lære inn de 2 alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du skal gjøre, er å prøve det halsbåndet på deg selv -event. prøve sitronsaft i øynene dine - hvor behagelig er det? Er det noe du vil utsette hunden din, som jeg antar du er litt glad i ihvertfall, for? Så må du sjekke at halsbåndet kun utløses når den skal - at den ikke spruter hvis feks en hund i nabolaget bjeffer eller at Kaisa rister seg eller klynker eller voffer hvis hun er glad for å se dere..

El.halsbånd og sitronhalsbånd for å stoppe bjeffing synes jeg personlig er siste sort. Såvidt jeg kan forstå av bloggen din, så høres du ut som typisk "lat hunde-eier", slipper ut bikkja alene mens du selv er inne (det var et innlegg i bloggen din om hvordan hun hadde kommet seg opp på taket til nabohuset - at du ser ut hver 30. sekund duger ikke, i praksis er hunden ute alene) eller ønsker at den skal kunne stå ute i bånd. Hund uten tilsyn = bjeffehund.

Det er flere ting du kan forsøke for å stoppe bjeffing, de innebærer nok litt innsats og tålmodighet fra din side - og det tar litt tid. Du kan feks lære henne å bjeffe på kommando, da får du nemlig også lært inn kommandoen "ti still" sånn at hunden forstår at den skal slutte å bjeffe - de fleste hunder skjønner nemlig ikke av seg selv at det er voffingen som skal slutte, når man sier ti still. Alternativt kan du lære hunden å rapportere til deg når det dukker opp ting den egentlig vil bjeffe på - det er innlæring av alternativ adferd og er også en ganske effektiv måte å stoppe bjeffing på hvis det kun er få utvalgte ting hunden bjeffer på. Men det tar tid å lære inn de 2 alternativene.

Veldig, veldig enig! Du tok ordene rett ut av munnen min. Slike halsbånd er noe jeg virkelig ikke synes noe om, og det finnes flere andre ting man kan gjøre. Noe som dette burde absolutt ikke være "første utvei"..! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”I dyrevernlovens § 8, pkt.7. heter det at det er forbudt å dressere dyr på slikt vis at det kommer i fare for å lide eller bli skremt i utrengsmål. Feil bruk av straff kan være psykisk belastende for hunden i slik grad at det er dyrevernmessig uforsvarlig. Dressurmidler som automatisk straffer hunden har stort potensial for å brukes feil, først og fremst fordi de kan brukes uten at hunden overvåkes. Et eksempel på dette er praksis med å sette ”bjeffehalsbånd” på hunder før man etterlater dem hjemme alene. Hunder som bjeffer når de er hjemme alene, lider ofte av angst for å være alene. At hunden i tillegg skal straffes med strømstøt eller vannsprut når den har en angstreaksjon er uforsvarlig dyrevernsmessig sett. Mange ganger er det for hunder nærmest umulig å ikke lage lyd, for eksempel hvis hunden blir skremt, skader seg, ser en katt utenfor gjerdet eller vinduet, eller fremmede trenger seg på mens hunden er

alene. All slik feil bruk av straff er etter vår mening i strid med dyrevernloven.”

http://atferdsproblemer.blogspot.com/2009/...pel-fra-et.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker det er slike halsbånd ulovlige. De bør absolutt ikke brukes..

Bjeffing kan trenes bort, klart det tar sikkert lengre tid men da slipper du å påføre hunden smerte eller ubehag.

Anbefaler at du kaster halsbåndet i søppelet og heller følger TonjeM sine råd ovenfor.

Som hun understreker.. Hunder som står ute i bånd begynner gjerne å bjeffe. La heller være å ha hunden alene ute i bånd! Trening, trening og atter trening er det som må til. Sitronhalsbånd kan kanskje virke som en enkel utvei men for min del tyder det på latskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar. Men jeg vil ikke at dere skal tro at jeg er den typpiske ''hundeplageren'', eller hva jeg skal kalle det.

Vi viste rett å slett ikke at dette var ulovelig! Skal prøve den bjeffe treningen,

men hvordan skal jeg lære henne å bjeffe da?

Hvis jeg sier ''bjeff'' fks. når hun er inni buskene kan jeg nå ikke gi henne godbiten.

For hun bjeffer aldri inne. Eller hvis det er en katt utenfor, men da er hun for opptatt til å ta imot godbiten.

Jeg vil også si at jeg pleier å ta henne i bånd når hun er i hagen (har funnet ut at det er best),

men nå som det har vært fint vær her i Bergen, så har det vært koselig å være ute på terrasen, inntil

hun begynner å bjeffe. Så jeg kan jo ikke sitte med båndet på hele tiden når vi er ute i hagen for å kose oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan jo ikke sitte med båndet på hele tiden når vi er ute i hagen for å kose oss.

Jo desverre, det er akkurat det du må! Hunder skjønner ikke konseptet "kose seg i hagen" på samme måte som vi gjør..

Vedr innlæring av bjeffing:

Du skal ikke vente på at hun bjeffer av seg selv for å lære inn bjeffing! Nå er det du som helt bevisst skal få henne til å gi lyd - dette er noe du styrer i utgangspunktet. Kommoandoen for bjeffing på kommando pleier å hete "Hals" (hvilket ikke-hundefolk synes er direkte snålt..). Du begynner treningen inne, liker hun ball eller noe sånt? Vilter lek? Du skal forsøke å hisse henne opp til at hun såvidt begynner å si lyd - og så belønner du umiddelbart (bruk en god godbit, siden dette skjer inne i kontrollerte former så vil hun antagelig være mottagelig for en godbit). Si gjerne "hals" mens du får henne til å gire seg opp til hun voffer. Du belønenr minste antydning til voff til å begynne med.

Når hun begynner å gi litt mer lyd fortere, forlanger du kanskje et voff eller 2 før du belønner. Du vil oppdage at i førsten kommer bare ett voff, for så vil hun gjerne ha belønning, men du venter henne litt ut etterhvert - at hun er nødt til å bjeffe litt til før belønningen kommer. Når du får henne til å voffe litt, kan du begynne med å si "ti still" like før du gir belønningen.

Og så trener du myyyyye på dette inne, så trener dere ute - ikke bruk "ti still" kommandoen før den sitter kjempegodt i kontrollerte former. I mellomtiden får dere bare leve med hysterisk bjeffing en stund. Når du synes at hun er blitt helt vanvittig flink til hals- og ti-still kommandoer, kan du prøve den i de vanlige bjeffesituasjonene - prøv en "ti still" like etter hun begynner å bjeffe sånn at hun ikke har rukket å gire seg opp i "bjefferus" (da er de gjerne helt bevisstløse for ting rundt seg annet enn å bjeffe så man når jo ikke frem). HA BELØNNING - VELDIG GOD BELØNNING - klar da! Da skal det være litt juleaften.

Så kommer neste punkt, for du er faktisk ikke helt i mål selv om hun lyder ti still. Smarte små bisker vil etterhvert forstå at det vanker deilig belønning etter "ti still" kommando, og kan da finne på å voffe litt ekstra bare fordi det er så deilig å få "ti still" kommando som respons. Du skal komme henne i forkjøpet, når du ser at hun har tenkt å begynne å bjeffe - vær tidlig ute - si ti still før hun har rukket å si et pip.

Med tid og stunder skal du jo slutte å belønne hver gang du sier "ti still", men jeg ville ventet en god stund før jeg faset ut belønningen nettopp fordi dette dreier seg om bjeffing, og bjeffing er "selvforsterkende", dvs hunder synes det er deilig å bjeffe slik at bjeffing er belønning i seg selv - og valget mellom å bjeffe (som er belønnende i seg selv) og en ti still-kommando uten belønning, er jo ikke så veldig vanskelig. Du faser ut belønningen ved i førsten å la være å belønne feks hver 4. ti still, deretter uteblir belønningen på hver 3. ti still osv inntil du kun belønner "ti still" av og til (men ha da en kjempegod belønning utenom det vanlige, hunden skal alltid leve i håpet om at det kan vanke noe kjempedeilig hvis den lyder).

Forøvrig - så ville jeg også jobbet med de tingene som utløser bjeffing hos henne. Bjeffer hun ute i hagen - ta henne inn. Er det andre ting hun bjeffer av, bare ta henne bort fra det. Du skal ikke kjefte eller være barsk eller noe, bare vær helt nøytral og ta henne bort.

Når du synes du har mer kontroll på dette, så kan du jo prøve å kremte til henne når hun har tenkt å bjeffe - og belønn henne for å la være å bjeffe (men dette vil jeg anta er lengre frem).

Du får ha lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar. Men jeg vil ikke at dere skal tro at jeg er den typpiske ''hundeplageren'', eller hva jeg skal kalle det.

Vi viste rett å slett ikke at dette var ulovelig! Skal prøve den bjeffe treningen,

men hvordan skal jeg lære henne å bjeffe da?

Hvis jeg sier ''bjeff'' fks. når hun er inni buskene kan jeg nå ikke gi henne godbiten.

For hun bjeffer aldri inne. Eller hvis det er en katt utenfor, men da er hun for opptatt til å ta imot godbiten.

Jeg vil også si at jeg pleier å ta henne i bånd når hun er i hagen (har funnet ut at det er best),

men nå som det har vært fint vær her i Bergen, så har det vært koselig å være ute på terrasen, inntil

hun begynner å bjeffe. Så jeg kan jo ikke sitte med båndet på hele tiden når vi er ute i hagen for å kose oss.

Ett godt råd er å kjøpe en langline som du fester i deg selv.

Jeg gjør det på Bonnie nå. Da kan jeg rusle rundt å holde på i hagen mens hunden har ganske mange meter rundt meg til å holde på med sitt. Da er det også veldig lett å korrigere henne med en ganghun gjør noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Ja vi skal se å få prøvd dette Tonje :blink:

Så nå når butikkene åpner på Mandag(i morgen), skal jeg se om jeg kan få byttet den..

Vekk, vekk med sitron halsbåndet! :)

Så flink du er! Med den innstillingen du har, så krysser jeg fingre for at dette fikser seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker det er slike halsbånd ulovlige. De bør absolutt ikke brukes..

Bjeffing kan trenes bort, klart det tar sikkert lengre tid men da slipper du å påføre hunden smerte eller ubehag.

Anbefaler at du kaster halsbåndet i søppelet og heller følger TonjeM sine råd ovenfor.

Som hun understreker.. Hunder som står ute i bånd begynner gjerne å bjeffe. La heller være å ha hunden alene ute i bånd! Trening, trening og atter trening er det som må til. Sitronhalsbånd kan kanskje virke som en enkel utvei men for min del tyder det på latskap..

Må bare jeg... Er disse sitronhalsbåndene virkelig ulovlige? Jeg så dem i dyrebutikk senest i går jeg :icon_confused:

http://www.hundeutstyr.no/sitronhalsband-b...band-p-365.html Her selger de, feks

http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/di...x?menuid=151010

Her.

Edit: La til en link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare jeg... Er disse sitronhalsbåndene virkelig ulovlige? Jeg så dem i dyrebutikk senest i går jeg :icon_confused:

http://www.hundeutstyr.no/sitronhalsband-b...band-p-365.html Her selger de, feks

http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/di...x?menuid=151010

Her.

Edit: La til en link.

Ironisk nok, er de lov å selge, lov å kjøpe - men ikke å bruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Dyrevenloven av 1974 §11 står det at dressurhalsbånd er kun tillatt i den tid hunden er under aktiv dressur. Det vil si at hundeeier selv skal trene hunden.

Dette ble presiert av Mattilsynet (daværende Dyrehelsetilsynet) i 2003. De skriver at alle typer dressurmidler som utløses automatisk er forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok, er de lov å selge, lov å kjøpe - men ikke å bruke!

hehe. Jeg måtte bare jeg. Sorry.

De med fjernkontroll er vel lov, men ikke de som utløses automatisk?

Trodde også det, ja.

Det gjelder vel strømhalsbånd, ikke de med sprut. :P

Trodde også det, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få'kke til å sitere det her med navn og greier jeg, men:

I Dyrevenloven av 1974 §11 står det at dressurhalsbånd er kun tillatt i den tid hunden er under aktiv dressur. Det vil si at hundeeier selv skal trene hunden.

Dette ble presiert av Mattilsynet (daværende Dyrehelsetilsynet) i 2003. De skriver at alle typer dressurmidler som utløses automatisk er forbudt.

Hvor står det med at alle typer dressurmidler som utløses automatisk er forbudt? Jeg synes de atomatiske sprutebånedene er en uting, men jeg har aldri fått med meg at de ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Min mening bare sånn kjapt - Lær hunden din å bjeffe på komando (feks si LYD) får så å lærer den å stoppe å bjeffe ved å si feks "TI" - Vips Perfekt, hehe - ble litt enkel den der men må ta kveld - Lykke til :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”I dyrevernlovens § 8, pkt.7. heter det at det er forbudt å dressere dyr på slikt vis at det kommer i fare for å lide eller bli skremt i utrengsmål. Feil bruk av straff kan være psykisk belastende for hunden i slik grad at det er dyrevernmessig uforsvarlig. Dressurmidler som automatisk straffer hunden har stort potensial for å brukes feil, først og fremst fordi de kan brukes uten at hunden overvåkes. Et eksempel på dette er praksis med å sette ”bjeffehalsbånd” på hunder før man etterlater dem hjemme alene. Hunder som bjeffer når de er hjemme alene, lider ofte av angst for å være alene. At hunden i tillegg skal straffes med strømstøt eller vannsprut når den har en angstreaksjon er uforsvarlig dyrevernsmessig sett. Mange ganger er det for hunder nærmest umulig å ikke lage lyd, for eksempel hvis hunden blir skremt, skader seg, ser en katt utenfor gjerdet eller vinduet, eller fremmede trenger seg på mens hunden er

alene. All slik feil bruk av straff er etter vår mening i strid med dyrevernloven.”

Men hunder som skal brukes i jakt er det et krav at de skal være "ren mot sau", og da brukes strøm i form av ett strømhalsbånd.

Men det strider da imot dyrevernsloven § 8, pkt.7, eller? :thumbs:

Eller er fuglehunder ett unntak?

Og ang sitronhalsbånd.

mamma brukte det på ene shetland sheepdogen sin, da vi plagdes mye med bjeffingen hennes. Og det funket helt fint. Greit, hunden følte ett ubehag da den bjeffet på folk og andre ting ikke en gang vi så utenfor huset -men vi brukte ikke sitronhalsbåndet mange ganger før hun forstod poenget. Vi byttet det ut med bare ett halsbånd med en treklosse frempå med litt sitronduft på. :lol:

Edit: la til avsnittet jeg skrev om sitronhalsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm er lov å bruke for å forhindre jakt på sau eller vilt så lenge det blir utført av auterisert personell.

Ja, men ifølge dyrevernsloven så er det ikke lov. :thumbs:

Edit: jeg liker ikke at stømbånd blir brukt til den slags dresur men sånn er det nå bare da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ifølge dyrevernsloven så er det ikke lov. :thumbs:

Joda, det er lov ifølge loven - her er det snakk om at dyr ikke skal lide i utrengsmål, og det er verre for 1 - hunden og 2 - sauen om hunden ikke strømmes. Dette fordi hunden risikerer å bli skutt dersom den jager/river sau - å dø er verre enn å bli strømmet. Hva angår sauen så gir det seg vel selv. Det er imidlertid ikke lov for hvermannsen å gjøre dette på egenhånd, men man skal bruke autorisert personell - igjen så dyrene ikke skal lide i utrengsmål.

Automatiske dressurmidler er imidlertid ikke lov, fordi en automatisk innretning ikke kan vurdere når den skal utløse seg selv. Og - sitronhalsbånd er faktisk automatiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er lov ifølge loven - her er det snakk om at dyr ikke skal lide i utrengsmål, og det er verre for 1 - hunden og 2 - sauen om hunden ikke strømmes. Dette fordi hunden risikerer å bli skutt dersom den jager/river sau - å dø er verre enn å bli strømmet. Hva angår sauen så gir det seg vel selv. Det er imidlertid ikke lov for hvermannsen å gjøre dette på egenhånd, men man skal bruke autorisert personell - igjen så dyrene ikke skal lide i utrengsmål.

Automatiske dressurmidler er imidlertid ikke lov, fordi en automatisk innretning ikke kan vurdere når den skal utløse seg selv. Og - sitronhalsbånd er faktisk automatiske.

Ser den :thumbs: Er også enig. Ville bare komme med noen ord om hvordan jeg oppfattet det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
×
×
  • Opprett ny...