Gå til innhold
Hundesonen.no

Argyr og Garm


Argyr
 Share

Recommended Posts

Garm er født juni 2006 hos kennel Ängsbacken i Sverige.

Han veier ca 38kg og er rundt 65cm høy, og er således ikke av de største etter dagens norm.

Har har A på både hofter og albuer og har gjennomført MH med 1 på skudd.

Han er en veldig behagelig hund stort sett, men det er jo lyd i ham, til tider litt for mye. *flir*

Han skulle være gubbens hund, men ting blir ikke alltid slik som man har tenkt, og det er nå jeg som organiserer hundeholdet, inkludert aktivisering av Garm. Vi har til nå egentlig bare drevet med tull og fjas sett fra et hundesportssynspunkt, men nå har vi oppdaget moroa med lydighet og bruks. Om det blir noen konkurranser får vi se på, føreren hans har nemlig ingen ambisjoner. :)

Ikke søt i det hele tatt

486666cf.jpg

9bfa717c.jpg

Alle har da en fase der de ser rare ut?

garm01.jpg

Men så blir de voksne og kjekke

IMG_3086.jpg

g8.jpg

Og er man schäfer med respekt for seg selv, utvikler man en fascinasjon for pinner - jo større, jo bedre!

13.jpg

Akkurat denne schäferen er også glad i å dykke

dykk.jpg

..og stupe

garmbad2.jpg

garmbad.jpg

garmbad4.jpg

Å ha beina på bakken er mindre populært

28.jpg

Koser seg ved sjøen

garmute.jpg

Leke avskyelig snømann

18.jpg

22.jpg

Resten av bildene av den avskyelige snømannen

Garm på feltsøk april 09 (fotograf Elin):

160409018.jpg

Resten av bildene ligger her

På tur med Supra og Molly mars 09 (bildene er tatt av Elin):

17okt159.jpg

17okt195.jpg

Resten av bildene

Noen bilder tatt i dag:

Pen gutt

g042.jpg

g041.jpg

Pen gutt med kong

g043.jpg

Ferdig med å være pen nå, skulle du kaste den eller?

g044.jpg

Kommer!

g045.jpg

Heftig, begeistret og særdeles ukontrollert (med tunga på snei)

g046.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bittelitt forsømt, stakkars tråden.. Jeg og Argyr var i Urheia i dag, tok noen bilder i tåka.

Hvorfor har du lyst på en KO? Dette er hunder som overhodet ikke passer i leiligheter og byggefelt (de må få lov å vokte, og da er det uungåelig at naboene blir fryktelig sure om de bor så nærme at de

Nydelige bilder av en vakker hund! Og dessuten veldig velskreven (heter det det, forresen??) beskrivelse av hunden din/rasen. Har aldri lest en så utfyllende beskrivelse før. Nysgjerrige spørsmål

Argyr er en kaukasisk ovtcharka hannhund som blir fire år denne sommeren, og er endelig blitt skikkelig voksen.

Han har en farge som i utgangspunktet ikke er godkjent - blå (selv om den ikke er nevnt i den norske standarden annet enn ved farge på øyne, nesebrusk og lepper).

Han er en riktig så alvorlig herremann som ikke løper etter baller eller pinner og synes kameraer er ondskapsfullt tøys designet for å stjele sjelen hans. Han kan til nød tygge på epletrærne eller løpe etter Garm om han skal more seg.

Han lever og ånder for mat og kos, og sitter mer enn gjerne på fanget og i sofaen.

I tillegg har han et kjærlighetsforhold til snø og is, det må koses på, godt og lenge.

Fantes ikke søt i det hele tatt, denne her

AA05.jpg

AA03.jpg

AA01.jpg

Ung og rar

argleke.jpg

Fått seg en ny kompis

garmarg05.jpg

garmarg04.jpg

A rare moment of madness

j03.jpg

Veldig flink til å være liten og søt

j02.jpg

Og når jeg klarer å fange ham uten at han har fått det med seg, kan han være pen også

a8.jpg

Nyter sommeren

arg-1.jpg

minenow.jpg

water.jpg

Men vann er skumle greier.. Best å følge med fra land.

crazy.jpg

vken.jpg

Kom opp og lek!

leke.jpg

Blæh, da kan dere ha det så godt..

ble.jpg

Den var litt bulkete, denne madrassen?

argsofa2.jpg

Gnafs, epletre!

IMG_3094.jpg

Særdeles misfornøyd med tingenes tilstand

donotwant.jpg

*dele opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder tatt i dag:

Mmm.. Snø..

a042.jpg

Du, driver du med det der igjen?

a043.jpg

Skeptisk!

a044.jpg

Se en annen vei, det hjelper sikkert..

a045.jpg

Jeg klarte å lure frem et lite smil

a046.jpg

Argyr driver egenoppstilling (strengt tatt ser han vel bare noe spennende, men vi kan jo late som?)

a047.jpg

a048.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor og kraftig med mye pels? Egentlig ikke helt min greie, men du verden for en flott hund! Jeg er en sucker for blåpigmenterte hunder, så jeg skjønner liksom ikke hvorfor den ikke skal være tillatt. Dessuten er jo den nesebrusken så godt som svart, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, riktig lekker farge, ja. (Enig med bardmand - blått ER lekkert!)

Og ja - en skikkelig flott hund - nydelig!

Men fargen gjør noe med uttrykket, så jeg ville vel ikke trodd at han var en KO hvis man ikke ble fortalt det. Han ser jo også elegantere ut enn andre KO'er man har sett, har kanskje de blå en annen pelskvalitet enn de grå (eller hva de heter offisielt)?

Min rase har klart forskjellig pelskvalitet på de forskjellige fargene, og de blå er litt mykere og har ofte ikke fullt så mye pels som de andre fargevariantene.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, vakre Argyr, min hemmelige forelskelse :)

Må kosemose snart igjen, fiiiine kosegutten :lol:

Ja, og ta noen fine bilder. :)

Han har vi vel ikke sett eller hørt mye om her inne tidligere, eller har jeg gått glipp av noe?

Nei, jeg har jo ikke laget noen tråd før nå, og så er det jo ikke en hund man drar med på verken lydighet eller feltsøk. *flir*

Hvordan er det å ha en KO?

Nå ble jeg litt tatt på senga.. Det er en hund, liksom - de har sterkt vokterinstinkt og er "alltid" på jobb (det er ikke helt sant), men ellers er det en hund.. Har man god plass ute og aksepterer at de er avlet for å vokte og lar dem gjøre det, så er det ikke noe hokus pokus. De er svært egenrådige til tider og har hang til egne meninger, så det er ikke en hund for folk som har vanskelig for å være alvorlige..

Så flott! Ser ut som en bjørn i ansiktet! :)

Neimen hysj da, tenk om de seriøse amerikanske raseentusiastene hører deg. Debatten om "bear-look" er nemlig svært opphetet og det krangles så busta fyker om hvilke hunder som likner bjørner og ikke og hvorvidt det at en hund minner om en bjørn betyr at rasen er på vei til å bli en ny nuffe. Selv synes jeg de likner bjørner alle sammen og må fnise litt av hele opplegget.

Stor og kraftig med mye pels? Egentlig ikke helt min greie, men du verden for en flott hund! Jeg er en sucker for blåpigmenterte hunder, så jeg skjønner liksom ikke hvorfor den ikke skal være tillatt. Dessuten er jo den nesebrusken så godt som svart, spør du meg.

Det er også en pågående debatt, det finnes per i dag ingen holdepunkter for å hevde at blåfargen er knyttet til sykdom eller innblanding av andre raser (da er det gjerne nuffen det siktes til).. Man har også creme dilute som er litt i samme gate, men den sier ingen noe på. Og så får man en sjelden gang se en "orange" - dilute rød - det er heller ikke godkjent.

Nesebrusken til Argyr er mørk grå og han har rosa lepper og gule øyne - så om pigment"feilen" er det ingen tvil. :asmile:

For noen øyne på den karen! :) Skikkelig søt :)

Jeg synes han har vakre øyne, enda så feil de er. *ler*

Riktig, riktig lekker farge, ja. (Enig med bardmand - blått ER lekkert!)

Og ja - en skikkelig flott hund - nydelig!

Men fargen gjør noe med uttrykket, så jeg ville vel ikke trodd at han var en KO hvis man ikke ble fortalt det. Han ser jo også elegantere ut enn andre KO'er man har sett, har kanskje de blå en annen pelskvalitet enn de grå (eller hva de heter offisielt)?

Min rase har klart forskjellig pelskvalitet på de forskjellige fargene, og de blå er litt mykere og har ofte ikke fullt så mye pels som de andre fargevariantene.

Susanne

De blå hundene mangler gjerne maske - eller, det ser ut som de gjør det. I virkeligheten har Argyr antakelig maske som dekker hele ansiktet (forholdsvis vanlig) og dermed blir fargeforskjellen veldig vanskelig å se, siden den begynner på hodet og går fra mørk blå til lysere blå. Det finnes KO i vanlige farger som mangler maske, men det er sjelden. Han har forøvrig ikke bløt dekkpels, men han har kanskje litt lite av den..

At han er mer elegant - jeg vet ikke helt hva du sikter til, men han har forholdsvis spinkel benbygning og lite hode i forhold til det som er ønskelig. Det er nok ikke koblet til fargen, det er så enkelt som at moren hans var av samme type. Faktisk er det mange som mener at de blå ofte er mer kraftige enn sine kullsøsken.

Blå KO (stort sett valper) - helt tydelig at det er veldg forskjell, blå er ikke blå.

Forresten, takk for alle komplimentene! :asmile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at dere synes han er fin, takk skal dere ha. :asmile:

Flotte gutten :)

Skal nok se at eieren hans så smått snart får litt ambisjoner, synes dere jobber bra begge to!

Vi får nå se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...