Gå til innhold
Hundesonen.no

Hoppestrikkleker


Margrete

Recommended Posts

Min datter og jeg lurer litt på om noen her husker hoppestrikk leker? Om noen gjør, kan dere prøve å forklare noen til oss. Vi kjeder oss litt og trenger inspirasjon til å få dagene til å gå. Hun trenger å øve seg på noe nå når hun er syk :) (hun selv som har valgt smilien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å huske alle strikklekene vi holdt på med som små, men det er ikke bare bare å komme på. Det var jo utrolig mange varianter! Den ene som jeg husker er sløyfa, men da er det en fordel å være ganske mange. Hvis vi ikke var mange nok til å stå + hoppe, så ordnet vi det med å bruke stolbein (utestoler da) og div. Men da var det begrenset hvor høy strikken ble (heldigvis :) ). Men sløyfa går i alle fall sånn at man vrir strikken i en "sløyfe"/timeglass, og starter å hoppe på ene siden med tre hopp, og fortsatte i rundt hele "sløyfa". Og etter en runde gikk vi ned til to hopp, og så bare et. Æsj, dette ble jo ikke forståelig overhodet. :lol: Hvis vi sier at dette er sløyfa: I><I, så begynte vi alltid på en av I sidene, hoppet videre over til den ene strikken av >, over krysset >< og videre til I på motsatt side av den første I, og på samme viset til man var ved utgangspunktet igjen. Man hopper med en fot på hver side av strikken. :)

En annen strikklek vi pleide var 10-eren. Da hadde vi ulike måter å hoppe strikken på fra 1 - 10. Strikken var i et rektangel. 1-eren var bare å hoppe over begge strikkene, toeren så hoppet vi ett hopp på med hver strikk mellom beina. På 3-eren så tok vi med oss strikket på ene siden med ene foten, og hoppet over den andre, slik at man formet en trekant, vridde seg slik at den utvendige foten var andre siden (foten som tok med strikke skal holde strikken i ca samme posisjon når man hopper rundt) og så hoppet man ut. 4- eren tror jeg var at vi hoppet med en fot oppå den første strikken, og en fot under, og så hoppet over til den andre strikken i samme posisjon, så snu seg, fortsatt med en fot under strikken og en oppå, og tilbake igjen (ser du systemet, at man har 4 "hopp" på 4-eren, 3 på 3-eren osv). Når vi kom til 10.-eren så tror jeg det var at man hoppet alle kombinasjonene i rekkefølge. Jeg kommer dessverre ikke på flere kombinasjoner nå, men det er bare å finne på noe selv. Litt over, lage sløyfe med beina og strikken osv. Også her økes høyden etterhvert

Det var de to lekene som regjerte skolegården da jeg var lita i alle fall. Men det var mange flere måter vi hoppet, og vi kunne holde på i evigheter. *mimre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløyfa var jo den morsomste av alle! På "ankel" og "knær" var det ikke lov å "touche"/være borti strikken.

Vi avsluttet sløyfa med hopp 1-2-3 utenfor kortsiden, 1-2-3 inni midten, 1-2-3 utenfor med ett bein på hver side, 1-2-3-inni den andre midten, også ut.

"Ballongen" var kanskje den vi hoppet mest:

1,2,3 hopp over til strikken på den andre siden

1,2,3 hopp inn i midten

1,2,3 hopp ut..

På ankel og knær var det ikke lov å være borti strikken. Og fra hals kunne man, hvis alle var enige om det, "hekte"/feste strikken i buksebenet, altså jukse litt.

For å gjøre det vanskeligere kan de som står med strikken bare ha et ben inni , slik at det blir smalere strikk.

"Kjing kjong kinamann" (ikke et veldig politisk korrekt navn kanskje..) var om å gjøre å lage en rar "vegg" av strikken, så skulle vedkommende komme seg forbi veggen, ved å krype, hoppe over e.l., uten å være borti strikken.

Husker også at vi hoppet "Trønder'n", men den var så innvikla at jeg ikke klarer å forklare den. :)

*mimre* Hoppestrikk var noe av det morsomste med barneskolen! Husker at vi "gruet oss" til ungdomsskolen - for der hoppet de jo ikke strikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløyfa var jo den morsomste av alle! På "ankel" og "knær" var det ikke lov å "touche"/være borti strikken.

Vi avsluttet sløyfa med hopp 1-2-3 utenfor kortsiden, 1-2-3 inni midten, 1-2-3 utenfor med ett bein på hver side, 1-2-3-inni den andre midten, også ut.

Når du sier det så kommer jeg på at vi også gjorde det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*notere ned nye joggesko og hoppestrikk*

Jeg vil også! Men herregud, jeg klarer ikke helt å se de forskjellige "lekene" for meg jeg. Vi hoppet etter et gitt mønsker, lite leker med vikling osv osv. Og jeg var selvsagt blant de mest spretne som klarte det selv om strikken ble holdt i hendene over hodene på de som sto :) *skryte, skryte* DET får jeg ikke til idag ville jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjing Sjong Kinamann er en underholdende hoppestrikk-lek.

Regler:

Det trengs te personer og en hoppestrikk for å gjøre dette.

1. To personer holder srikken på hver sin ende. Brett strikken sammen helt til den er så kort at de to personene kan stå ca. 1 m. fra hverandre. De holder fortsatt i hver sin ende med to hender.

2. De to personene bytter på å holde den ene hånda over den andre, rister litt på tauet mens de sier "Sjing Sjong Kinamann klødde seg i rumpa med en flaggstang."

3. Når de to har sagt ferdig diktet mens de rister og surrer på tauet, surrer de seg selv inn. Da vil den biten av strikken mellom dem ha laget en form. Den personen som ikke har surra tauet, skal da krabbe gjennom tauet og ikke komme borti. Hvis den personen ikke får det til, er den videre, hvis ikke har den tapt, og skal bytte surreplassen med den som har stått der lengst. Hvis den går videre skal den prøve å gå gjennom på nytt helt til den taper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Trekanten :)

Det er 3 stk som står, så dere trenger muligens noen stoler o.l. til "strikke-holder". Hvis man er mange, så er det egentlig 6 stk som bruker strikken samtidig. Altså. 3 stk står, de står slik at strikken blir til en trekant. 3 stk skal hoppe samtidig, da står alle på hver side av strikken (mellom to pers på en måte....). Man hopper 1-2-3 på en fot, så bytter man fot og hopper 1-2-3. Så tar man to skritt over til neste "side". Der gjør man det samme. Og når man kommer der man startet igjen er det det samme bare at det er 1-2 også er det 1 når du kommer til samme sted igjen. Når man så er der igjen, så er man ferdig. Da tar man strikken en "vanskelighetsgrad" opp. Rekkefølge på vanskelighetsgrad, og når man kan røre strikken og slikt. Lettest først.

Ankel - ikke røre

Legg - --"--

Kne - røre, men ikke ta ned

Lår - --"--

Liv - røre, og kan ta ned

Under armer - --"--

Hals - --"--

Hode - --"--

Også går det ikke så mye høyere, men da blir det kanskje for høyt for henne uansett :)

Dette ble veldig rotete forklart... Legger ved en tegning så dere kanskje forstår hvordan man skal stå og slikt. Alle personer er hvert sitt stygge tall :lol:

Her er det vist første runde, så bare fortsetter du slik som jeg sa. Neste runde er det bare 2 hopp på hvert ben, så 1 hopp på hvert bein. Inni trekanten er det like mange hver gang.

m9ty75.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Betty, kan du prøve å forklare den 10'rn litt bedre. For jeg lurer litt på om det var den jeg drev med og har lyst til å lære igjen.

Skjønner at det ikke er så lett å forklare, er jo nesten vansklig å skjønne når du ser med egne øyne å *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får finne fram hoppestrikk og videokamera *flire* Nei, får prøve om jeg får forklart den litt bedre. Man begynner nede på ankelen, som på de andre lekene, og strikken er formet i et rektangel. Så starter man fra 1 og oppover til 10.

1: Hopper over fra den ene til den andre siden, med samlete bein. Altså ett hopp.

2: Hopper et hopp med en fot på hver side av hver strikk, med samlete bein. Så det blir to hopp.

3: Her tok vi ene strikken med oss med ene foten (oftest høyre), og formet en trekant. Hvis du ser på tegningen til Leena, så var ene beinet på 3.tallsiden, og den andre foten på innsiden av 6eren, og formet trekanten. Så vridde/hoppet vi 180 grader, slik at høyrefoten fortsatt var på innsiden, mens venstrefoten gikk fra 3-er-plassen til 6-er-plassen, og så hoppet vi ut. Opp til knehøyde (troor jeg? måtte vi hoppe med samlete bein ut, mens høyere opp kunne vi løfte høyrefoten før vi hoppet. Ble lettere å komme seg ut av strikken da. 3 hopp.

4: Sto vendt mot rektangelet, istedet for på siden av, og første hopp var å hoppe med en fot under strikken, og en fot opp. Hoppet til den andre strikken, i samme posisjon, men det ble gjerne til at hvis venstre fot stod oppå strikken først, så var den under på neste strikk. Hopp 3 var at vi skulle vri oss helt rundt, fortsatt med en fot oppå og en under. Og så hoppe over til første strikken igjen, med en fot oppå og en under. Og ut. Ble plutselig usikker på om ikke dette var 5.eren, om vi telte med ut-hoppet, på noen kombinasjoner gjorde vi det, andre ikke. Men i alle fall så skal det telles 4 hopp her.

10: Ta alle kombinasjonene på rekke og rad

Mellom 4 og 10 kommer jeg ikke på hva vi gjorde, husker vi hoppet alle veier med strikken, laget sløyfer osv. Og så var det regler på når man kunne røre strikken, og hvordan hoppet skulle være. På den laveste høyden var det ikke tillatt med "hestetramp", altså ikke lov til å lande ujevnt f.eks.

Vet ikke om det ble forklart så fryktelig mye bedre men. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får finne fram hoppestrikk og videokamera *flire*

Litt bedre! Men jeg synes så absolutt at du og treningskamerater, eventuelt sambo kan hoppe strikk i dag og ta opp på video! Jeg stemmer for det og det er sikkert flere som stemmer for det. Viktig med avbrekk i trening veit dere *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...