Gå til innhold
Hundesonen.no

Å avle på uregistrert JRT


Mud

Recommended Posts

Da burde det heller settes krav til en legesjekk av mora,slik at den ikke har tatt skade av ett ekstra kull.

Dette tilfellet var mens eierne var på ferie,og hadde hundepass.

Disse valpene er renrasede og friske,og mora har ikke tatt skade av dette.

Skal valpene da få "lide" pga dette.

Det handler om god kynologisk skikk, og disse kravene er for å unngå rovavl. Det er ikke noe problem i verden å skylde på "uhell" dersom NKK hadde åpnet for dette.

Men det har forøvrig ingenting med denne tråden og gjøre. Diskutere NKK's regler for avl kan man gjøre i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar
Nå skal jeg ikke si for mye hvordan avlskravene er. Men hvordan får valpene lide? De blir vel solgt uregistrerte til en lavere pris som familihunder og får sikkert et fint liv?

Jeg sier bare at hvis man skal kjøpe en JRT bør man være litt kritisk til hvor man kjøper fra fordi mange avler på sine hunder for å tjene penger fordi rasen er blitt populær og ikke fordi hundene er veldig rasetypiske og fremmer rasen. Er kanskje derfor den uregistrerte har fått på seg for å være mer skarpe og dominante enn den registrerte (står på den siste linken jeg sendte) Mange kommer med unnskyldninger til hvorfor valpene ikke er godkjente, og valpekjøpere går på disse.

Men hvis man er klar over at valpen er uregistrert, ikke har ambisjoner om komme til topps i en hundesport eller stille den ut eller betaler full pris for valpen. Ser jeg ikke noe problem i dette.

Jeg brukte ordet lide med gåsetegn,for at man ikke skulle legge for mye tyngde i det.

Jeg er enig i det du sier om mange oppdrettere,men jeg mener nkk burde tenke i litt andre baner enn de gjør nå ang reg.

Det jeg blir iritert over er at mange mener at blandingshunder og u-registrerte hunder er "dritt hunder".

Som du sikkert har forstått nå så har jeg en u-registrert hund.

Jeg ville personlig aldrig avlet på denne,selv om denne er renraset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ordet lide med gåsetegn,for at man ikke skulle legge for mye tyngde i det.

Jeg er enig i det du sier om mange oppdrettere,men jeg mener nkk burde tenke i litt andre baner enn de gjør nå ang reg.

Det jeg blir iritert over er at mange mener at blandingshunder og u-registrerte hunder er "dritt hunder".

Som du sikkert har forstått nå så har jeg en u-registrert hund.

Jeg ville personlig aldrig avlet på denne,selv om denne er renraset.

Ja, jeg har forstått at du har det. Det har vært diskutert flere ganger avl på blandingshunder og uregistrerte hunder, og selv om folk er i mot det betyr det ikke at de er i mot selve hundene. Det er det jeg syn mange med blandingshund og uregistrerte ikke skjønner. Det med å få registrere en ureg. hund gjelder alle hunder og ikke bare JRt. Jeg syns at når man kjøper en rase hvor det finnes mange uregistrerte, og det er opplyst flere steder, får man bare godta de reglene som gjelder. Hvis man syns disse er urimlige skulle man heller ha kjøpt en registrert hund i stedet for å "klage" på reglene etterpå.

Som du sikkert har skjønt har vi en reg. JRT. Vi også vurdere ureg, men med tanke på at prisen er såpass lik valgte vi reg. hvor vi kunne sjekke linjene og for brukt hunden i flere ting. Men det var det valget vi valgte, og det er nok ikke riktig for alle.

Beklager til TS at tråden ble litt okkupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har forstått at du har det. Det har vært diskutert flere ganger avl på blandingshunder og uregistrerte hunder, og selv om folk er i mot det betyr det ikke at de er i mot selve hundene. Det er det jeg syn mange med blandingshund og uregistrerte ikke skjønner. Det med å få registrere en ureg. hund gjelder alle hunder og ikke bare JRt. Jeg syns at når man kjøper en rase hvor det finnes mange uregistrerte, og det er opplyst flere steder, får man bare godta de reglene som gjelder. Hvis man syns disse er urimlige skulle man heller ha kjøpt en registrert hund i stedet for å "klage" på reglene etterpå.

Som du sikkert har skjønt har vi en reg. JRT. Vi også vurdere ureg, men med tanke på at prisen er såpass lik valgte vi reg. hvor vi kunne sjekke linjene og for brukt hunden i flere ting. Men det var det valget vi valgte, og det er nok ikke riktig for alle.

Beklager til TS at tråden ble litt okkupert.

Nå har ikke jeg tenkt til å stille på konkurranser med min,men det er ikke værre enn å registrere den gjennom NOX (med restriksjoner).

Jeg er ikke en av disse som har kjøpt en u-registrert hund,for så å angre.

Jeg har vokst opp med konkurranser og hunder fra jeg var 5 år,så jeg visste hva jeg gikk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg har selv en JRT valp, og på grunn av det følger jeg litt med på hva som ligger ute av annonser. Jeg har sett at det er svært mange som selger uregistrerte JRT valper, til noe jeg mener er en alt for høy pris (7000-10000). Jeg er derfor svært skeptisk til å avle på uregistrerte jrt, fordi det er blitt så mye av det.

Jeg er klar over alt dette, JRT klubben var vel faktisk strengere på slikt FØR rasen ble registert, rett og slett fordi rasen ble holdt oppe av noen få ildsjeler her til lands ( vi måtte faktisk stå et år på venteliste og vi ble grillet skikkelig av alle oppdrettere) som ønsket sterkt at de skulle bli annerkjent. I sin tid fikk man faktisk ikke kjøpe JRT med mindre man garanterte at man skulle gå på minst et kurs og alle fikk med informasjon om de arvelige sykdommene. JRT ble ikke solgt til " hvem som helst" og var svært sjeldne, men bare et par år senere ble de rene motehundene. Etter min mening er det den plutselige populariteten og litt for unge oppdrettere som ikke klarer å skille fryktaggresjon fra dominans som er hovedproblemet. Mange av de vil så vel, men de har ikke peil og forklarer all usmakelig oppførsel med at de skal være "tøffe"...

Jøsses, hvilken kant av landet har dere befunnet dere på?

JRT har ALDRI vært skjeldne - her ute hvor jeg har bodd har det vær JRT kull i kreti og pleti i alle år - LENGE før de ble registrert i NKK. Siden jeg fikk min første hund har det vrimlet av JRT rundtom - og de ble solgt for kr 10000 LENGE før noen annen rase havnet i det skiktet prismessig.

På stallen vrimlet det av JRT'er - på stevner vrimlet det av JRT'er - det var stadig annonser i aviser og det var overhodet INGEN krav til hvem som fikk kjøpt - selv ikke fra de som var "store" på den tiden. Hadde det vært noen krav så hadde ingen av de som jeg kjenner som hadde JRT for 10-20 år siden hatt JRT for å si det sånn.

Jeg kjenner imidlertid flere som har blitt direkte LURT av oppdrettere av rasen - og da snakker vi om oppdrettere med litt størrelse - lurt til å kjøpe JRT istedet for Parson for så å finne ut at de egentlig bare har kjøpt en svindyr blandingshund (det var før de ble registrert). Lurt til å tro at de var registert - de var jo det i en egen klan må vite - for så å finne ut at det var den jo slettes ikke.

JRT har alltid vært en lettomsettelig rase, jeg kjenner faktisk mange som har hatt JRT (før de ble registrert) og de som hadde tisper hadde kull på kull på kull på kull - og de ble paret med hannbikkjene i stallen. Valpene ble alltid solgt, og de var alltid dyrere enn renrasede valper på den tiden - men de var aldri skjeldne.

Synes det er lenger mellom JRT nå enn før, men en ting er jo greit da - det har vel blitt litt mindre av avl på uregistrerte JRT'ere - de fleste er vel nå registrert. Skjelden blir den imidlertid neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert også fått meg valpekjøpere dersom jeg sa jeg ville sette kull på Mona. Ref. alle de som syns hun er sååå herlig, ulvehunder er på drømmehundlisten osv. Og de kunne blitt registrert. Poenget mitt var på en måte at det er et argument stort sett alle kan bruke. Hunden er fin/normal i kroppen og har et kjempegemytt.

Det er jo synd at da dere kjøpte ham var det annerledes forhold rundt JRT som rase, men jeg syns ikke det fungerer som grunn til å avle på ham nå.

Jeg uttaler meg ikke om at registrert = bra og uregistrert = dårlig. Det finnes jo helt sikkert mange bra hunder som er uregistrert.

Sånn jeg leste ut ifra førsteposten var hovedgrunnen til at dere/eksen din ønsker å bruke ham i avl at han har et godt eksteriør og en kjempebra mentalitet. Og pga. mentaliteten vil tilføre mye bra til JRT siden mentaliteten der ikke er så bra for tiden (?).

Ut ifra det jeg har quotet her så virker det for meg som om det kun er det mentale som er i fokus, og at evt. valpekjøpere skal få en hund med godt gemytt. Du skriver rett ut at det ikke har noe med å tilføre JRT noe, men glede valpekjøpere med en hund som kanskje ligner på Jonas. Og det syns jeg er litt snevert. Jeg tviler ikke et sekund på at det finnes en hel flokk mennesker der ute som gjerne tar de uregistrerte valpene, men jeg syns man kanskje selv burde også tenke på hva er det man produserer her, og hva man står for bak det.

Litt usikker på om du har fått med deg poenget? Det har aldri vært snakk om å tilføre rasen noe, mannen (og familie og venner) vil ha valper etter Jonas fordi de mener at han er en langt over gjennomsnittet bra hund. Du kan liksom ikke bruke slike argumenter da, spesiellt siden mannen mener rasen er blitt dårligere. Ikke alle mennesker er like opptatt av hund som det vi her inne er, de fleste vil bare ha en god kompis. Det er vel derfor det fortsatt finnes så mange uregistrerte.

Jøsses, hvilken kant av landet har dere befunnet dere på?

JRT har ALDRI vært skjeldne - her ute hvor jeg har bodd har det vær JRT kull i kreti og pleti i alle år - LENGE før de ble registrert i NKK. Siden jeg fikk min første hund har det vrimlet av JRT rundtom - og de ble solgt for kr 10000 LENGE før noen annen rase havnet i det skiktet prismessig.

På stallen vrimlet det av JRT'er - på stevner vrimlet det av JRT'er - det var stadig annonser i aviser og det var overhodet INGEN krav til hvem som fikk kjøpt - selv ikke fra de som var "store" på den tiden. Hadde det vært noen krav så hadde ingen av de som jeg kjenner som hadde JRT for 10-20 år siden hatt JRT for å si det sånn.

Jeg kjenner imidlertid flere som har blitt direkte LURT av oppdrettere av rasen - og da snakker vi om oppdrettere med litt størrelse - lurt til å kjøpe JRT istedet for Parson for så å finne ut at de egentlig bare har kjøpt en svindyr blandingshund (det var før de ble registrert). Lurt til å tro at de var registert - de var jo det i en egen klan må vite - for så å finne ut at det var den jo slettes ikke.

JRT har alltid vært en lettomsettelig rase, jeg kjenner faktisk mange som har hatt JRT (før de ble registrert) og de som hadde tisper hadde kull på kull på kull på kull - og de ble paret med hannbikkjene i stallen. Valpene ble alltid solgt, og de var alltid dyrere enn renrasede valper på den tiden - men de var aldri skjeldne.

Synes det er lenger mellom JRT nå enn før, men en ting er jo greit da - det har vel blitt litt mindre av avl på uregistrerte JRT'ere - de fleste er vel nå registrert. Skjelden blir den imidlertid neppe.

På øslandet. Og nå lurer jeg virkelig på hvor du har holdt til for ti år siden? Når Jonas var valp så gikk vi aktivt inn for å lete etter flere JRT i Oslo og vi fant bare to stk hvorav den ene var kullsøsteren. Jonas var den første JRT som var på kurs hos Oslo hundeskole (G.Marring sine ord), og vi måtte stadig forklare hvilken rase han var, selv til terrierfolket. Moren til Jonas var faktisk den første JRT jeg møtte i RL I Norge og jeg har drevet aktivt med hest og vært svært opptatt av hunder hele livet liksom. Vet det er noen ridestaller som hadde JRT lignende små hunder, men jeg møtte aldri noen av de (drev med travere). Bare to år etter at Jonas ble kjøpt så var det JRT valper overalt....

Mulig det var tett med JRT på et lite område i østfold, men der var jeg ikke og JRT klubben nevnte ikke noe sånt. Prisen på en JRT var 5000kr på den tiden, dette ble vi opplyst om av JRT klubben og det var det vi betalte for lille Jonas.

Edit: som sagt - jeg skal prate mer med mannen å prøve å få han fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Bare i omgangskretsen jeg var med - dvs. ikke bare de i stallen var det etter en kjapp telling 9 JRT - og dette var alle JRT med enten "stamtavle" fra Sverige eller fra Norge. Min daværende beste venninne betalte 8000 for sin JRT - og jeg vet hun betalte det for jeg var med å kjøpte den, og det var vel i 1990 eller noe sånt.

De hundene vi hadde rundtom i stallen var forøvrig alle JRT'ere med sånn "lissomstamtavle" ikke bare JRT lignende - og bare i stallen var det 4 stykker. På stevner flere.

Om jeg ikke husker feil så var vi i Drøbak området og hentet den til venninna mi, ett par andre var på Kongsvinger traktene og hentet sine - de øvrige var barn av de hundene som allerede var i kretsen.

Det krydde av dem - overalt.

Nå møter jeg for det meste Parsons, og ikke så mye JRT *ler*

Forøvrig - jeg synes ikke det er feil å avle på Jonas selv om han ikke er registrert - det er enda mange JRT som ikke er registrert og det er ikke noen krise det - det blir neppe rovavl for å tjene penger uansett liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om du har fått med deg poenget? Det har aldri vært snakk om å tilføre rasen noe, mannen (og familie og venner) vil ha valper etter Jonas fordi de mener at han er en langt over gjennomsnittet bra hund. Du kan liksom ikke bruke slike argumenter da, spesiellt siden mannen mener rasen er blitt dårligere. Ikke alle mennesker er like opptatt av hund som det vi her inne er, de fleste vil bare ha en god kompis. Det er vel derfor det fortsatt finnes så mange uregistrerte.

OK - jeg blir litt imponert jeg, over at "folk" vet så godt at hunden er en "overhund over alle hunder" og derfor burde få etterkommere. Hva har han å vise til av rent objektive tester som sier at hunden er så mye bedre enn andre jacker ? Ikke er han stilt ut - naturlig nok - så det er vel ingen som egentlig VET at han eksteriørt er spesielt bra (at "noen" sier at han er så flott er ikke det samme som at han virkelig ER det etter standarden - vi vet jo alle som er her inne hvor lett folk slenger ut av seg: Åååååå... såååå fiiiiin han er, uten å overhodet ha noe som helst peiling). Har han noen ekstremt gode bruksegenskaper annet enn at han ikke er sånn superagressiv mot andre hunder ? For han HADDE issues, hadde han ikke, men ikke så ille som mange andre ?

Nei, jeg synes det er tullete å overhodet tenke på å skulle ha bikkjedyret i avl, spesielt siden det tydeigvis ikke er noen TISPER inne i bildet ? Og som andre påpeker: hvilke seriøse mennesker vil parre tispa si bevisst med en uregistrert hannhund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare i omgangskretsen jeg var med - dvs. ikke bare de i stallen var det etter en kjapp telling 9 JRT - og dette var alle JRT med enten "stamtavle" fra Sverige eller fra Norge. Min daværende beste venninne betalte 8000 for sin JRT - og jeg vet hun betalte det for jeg var med å kjøpte den, og det var vel i 1990 eller noe sånt.

De hundene vi hadde rundtom i stallen var forøvrig alle JRT'ere med sånn "lissomstamtavle" ikke bare JRT lignende - og bare i stallen var det 4 stykker. På stevner flere.

Om jeg ikke husker feil så var vi i Drøbak området og hentet den til venninna mi, ett par andre var på Kongsvinger traktene og hentet sine - de øvrige var barn av de hundene som allerede var i kretsen.

Det krydde av dem - overalt.

Nå møter jeg for det meste Parsons, og ikke så mye JRT *ler*

Forøvrig - jeg synes ikke det er feil å avle på Jonas selv om han ikke er registrert - det er enda mange JRT som ikke er registrert og det er ikke noen krise det - det blir neppe rovavl for å tjene penger uansett liksom.

Vi var bare i kontakt med de som var medlemer av JRT klubben og fulgte deres retningslinjer for avl. I ridemiljøet vet jeg som sagt at de har fantes over lengre tid, jeg har en barndoms kompis som alltid har vært svært aktiv innen dressurmiljøet og han nevnte for meg at de fantes rundt på enkelte ridestaller. Men han mente at de fleste der egentlig var iblandet mye annet også?

På morgenturen nå nettopp så møtte jeg faktisk to jrt, det var de eneste hundene vi møtte, mulig JRT har blitt mer en byhund?

Jeg er ikke så veldig bekymret hvis Jonas bærer genene sine videre, det er egentlig om xn finner en BRA tispe jeg er bekymret over. Jeg vet han har fått forespørsler fra tispeeiere før, men da vurderte han det ikke en gang. Nå frykter jeg at han er litt for lett å overtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg inn i selve diskusjonen, men er en ting som er litt rart. Om Loke ikke hadde vært et kjent fjes her inne men derimot et nytt medlem ville hun fått så øra flagrer. Bare husk tilbake til doodlediskusjonen. Jeg syns dere behandler Loke veldig mye bedre enn dere ville behandlet en nykommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - jeg blir litt imponert jeg, over at "folk" vet så godt at hunden er en "overhund over alle hunder" og derfor burde få etterkommere. Hva har han å vise til av rent objektive tester som sier at hunden er så mye bedre enn andre jacker ? Ikke er han stilt ut - naturlig nok - så det er vel ingen som egentlig VET at han eksteriørt er spesielt bra (at "noen" sier at han er så flott er ikke det samme som at han virkelig ER det etter standarden - vi vet jo alle som er her inne hvor lett folk slenger ut av seg: Åååååå... såååå fiiiiin han er, uten å overhodet ha noe som helst peiling). Har han noen ekstremt gode bruksegenskaper annet enn at han ikke er sånn superagressiv mot andre hunder ? For han HADDE issues, hadde han ikke, men ikke så ille som mange andre ?

Nei, jeg synes det er tullete å overhodet tenke på å skulle ha bikkjedyret i avl, spesielt siden det tydeigvis ikke er noen TISPER inne i bildet ? Og som andre påpeker: hvilke seriøse mennesker vil parre tispa si bevisst med en uregistrert hannhund ?

Fullstendig enig i det meste jeg, men som sagt: personen med den daglige omsorgen for Jonas er ikke et hundemenneske, han er en helt vanlig fyr med en hund han elsker. Og ja, Jonas har et veldig bra gemytt. Problemet med JRT er vel neppe manglende kamplyst liksom, utrolig mange av de har problemer med å omgåes andre hunder og flere av de reagerer negativt på barn. Jonas går ikke godt overens med alle hunder selvfølgelig, men det er det svært få hannhunder som gjør.

Skal ikke blande meg inn i selve diskusjonen, men er en ting som er litt rart. Om Loke ikke hadde vært et kjent fjes her inne men derimot et nytt medlem ville hun fått så øra flagrer. Bare husk tilbake til doodlediskusjonen. Jeg syns dere behandler Loke veldig mye bedre enn dere ville behandlet en nykommer.

Hvorfor skulle jeg få så øra flagrer? Fordi jeg har en x sambo som ønsker å avle på hunden sin og sannsynligvis kommer til å gjøre det uansett hva jeg sier? Har du stålkontroll på alle menn du har vært sammen med sånn 8 år etter? I såfall vil jeg gjerne ha noen triks *flir*

Jeg legger ut dette her for å få mer info for å enten kunne snakke han helt fra det ELLER - in worst case scenario - hjelpe han å gjøre dette på best mulig måte. Jeg skjønner veldig godt hans argumenter for å ønske å avle på Jonas, samtidig har jeg veldig mange motargumenter. Som jeg skreiv alt i første innlegg så har jeg bedt x sambo om å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at Jonas er "guds under" når det kommer til utseende og lynne, i følge eier og andre som ikke kjenner rasen, men hvordan var forfedrene til dette vidunderet?

Jaja, det er jo bare å la de avle enda flere uregistrerte JRT, de blir jo aldri regna for noe annet enn blandingshunder der ute i hundeverdenen samme søren hvor ren rase de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at Jonas er "guds under" når det kommer til utseende og lynne, i følge eier og andre som ikke kjenner rasen, men hvordan var forfedrene til dette vidunderet?

Jaja, det er jo bare å la de avle enda flere uregistrerte JRT, de blir jo aldri regna for noe annet enn blandingshunder der ute i hundeverdenen samme søren hvor ren rase de er.

JRT klubben har hatt etiske retningslinjer for avl leeenge før rasen ble registrert.Med kjøpekontrakten fulgte det med info om arvelige sykdommer hos JRT og en oppfordring til valpekjøpere om melde fra til klubben hvis valpen fikk arvelige sykdommer. Har faktisk ikke fått med noe sånt på noen av de renrasede hundene jeg har kjøpt i ettertid. Jonas har stamtavle med flere generasjoner som alle andre hunder, den eneste forskjellen er at han ikke har det fra NKK fordi FCI mente at hundene varierte for mye i utseendet til å kunne godkjennes som rase.

Men da skal jeg fortsette å bruke argumentet at ingen seriøse oppdrettere avler på uregistrerte hunder og jeg skal også si at det er svært liten sannsynlighet for at dyret har bra nok sædkvalitet da han ikke har vært avlet på tideligere.

At det organiserte hundenorge synes blandingshundsavl er uetisk er som sagt ikke et argument jeg kan bruke, ikke på en fyr som er svært fornøyd med "blandingshunden" sin og har sett BBC dokumentaren om syke rasehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, hvilken kant av landet har dere befunnet dere på?

JRT har ALDRI vært skjeldne - her ute hvor jeg har bodd har det vær JRT kull i kreti og pleti i alle år - LENGE før de ble registrert i NKK. Siden jeg fikk min første hund har det vrimlet av JRT rundtom - og de ble solgt for kr 10000 LENGE før noen annen rase havnet i det skiktet prismessig.

På stallen vrimlet det av JRT'er - på stevner vrimlet det av JRT'er - det var stadig annonser i aviser og det var overhodet INGEN krav til hvem som fikk kjøpt - selv ikke fra de som var "store" på den tiden. Hadde det vært noen krav så hadde ingen av de som jeg kjenner som hadde JRT for 10-20 år siden hatt JRT for å si det sånn.

Jeg kjenner imidlertid flere som har blitt direkte LURT av oppdrettere av rasen - og da snakker vi om oppdrettere med litt størrelse - lurt til å kjøpe JRT istedet for Parson for så å finne ut at de egentlig bare har kjøpt en svindyr blandingshund (det var før de ble registrert). Lurt til å tro at de var registert - de var jo det i en egen klan må vite - for så å finne ut at det var den jo slettes ikke.

JRT har alltid vært en lettomsettelig rase, jeg kjenner faktisk mange som har hatt JRT (før de ble registrert) og de som hadde tisper hadde kull på kull på kull på kull - og de ble paret med hannbikkjene i stallen. Valpene ble alltid solgt, og de var alltid dyrere enn renrasede valper på den tiden - men de var aldri skjeldne.

Synes det er lenger mellom JRT nå enn før, men en ting er jo greit da - det har vel blitt litt mindre av avl på uregistrerte JRT'ere - de fleste er vel nå registrert. Skjelden blir den imidlertid neppe.

Jeg var på rase møte om JRT for en stund tilbake, og da ble det sagt at JRT er blitt mye mer populær de siste årene. En del av årsaken er at de har blitt brukt i en del filmer og tv serier. Hvis du ser på registreringstallene for 2008, er JRT den terrieren det ble registrert flest av.

Hvis du ser på f.eks finn, så vil du se at det ligger nesten like mange uregistrerte som registrerte kull, så det avles fortsatt mye på uregistrerte JRT.

Når det gjelder at x'en din vil ha en valp etter Jonas så virker det som han er ute etter en kopi. Det vil han aldri få. Da syns jeg det er bedre å ta vare på minnene når den tid kommer, også heller bruke tid på å finne valp etter bra foreldre.

Hvis dere skulle finne en bra tispe, hvordan vet dere f.eks at de ikke er i slekt? De kan ha samme far, samme morfar. Dette har dere ingen mulighet til å sjekke opp. Hvis han bestemmer seg for å bruke han i avl, så håper jeg han i hvertfall ikke bare tar den første og beste tispen som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på rase møte om JRT for en stund tilbake, og da ble det sagt at JRT er blitt mye mer populær de siste årene. En del av årsaken er at de har blitt brukt i en del filmer og tv serier. Hvis du ser på registreringstallene for 2008, er JRT den terrieren det ble registrert flest av.

Hvis du ser på f.eks finn, så vil du se at det ligger nesten like mange uregistrerte som registrerte kull, så det avles fortsatt mye på uregistrerte JRT.

Når det gjelder at x'en din vil ha en valp etter Jonas så virker det som han er ute etter en kopi. Det vil han aldri få. Da syns jeg det er bedre å ta vare på minnene når den tid kommer, også heller bruke tid på å finne valp etter bra foreldre.

Hvis dere skulle finne en bra tispe, hvordan vet dere f.eks at de ikke er i slekt? De kan ha samme far, samme morfar. Dette har dere ingen mulighet til å sjekke opp. Hvis han bestemmer seg for å bruke han i avl, så håper jeg han i hvertfall ikke bare tar den første og beste tispen som dukker opp.

Som sagt: uregistrerte JRT har også stamtavler. Med løpenr på hundene. De ble registrerte, bare ikke i FCI eller NKK. Jeg har stamtavle på Jonas som strekker seg fem generasjoner bakover, det tror jeg nok de fleste andre uregisterte JRT har også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: uregistrerte JRT har også stamtavler. Med løpenr på hundene. De ble registrerte, bare ikke i FCI eller NKK. Jeg har stamtavle på Jonas som strekker seg fem generasjoner bakover, det tror jeg nok de fleste andre uregisterte JRT har også :wub:

Oki. Det viste jeg ikkke. Trodde ikke de hadde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg inn i selve diskusjonen, men er en ting som er litt rart. Om Loke ikke hadde vært et kjent fjes her inne men derimot et nytt medlem ville hun fått så øra flagrer. Bare husk tilbake til doodlediskusjonen. Jeg syns dere behandler Loke veldig mye bedre enn dere ville behandlet en nykommer.

Der har du et poeng og jeg er litt sjokka over at Loke støtter planlagt avl på blandingshunder på denne måten. For saken er jo at om hennnes/eksens hund parres og får valper så gir det et tegn videre til valpekjøpere om at det er helt ok å lage blandingshunder. Og å si at bikkja er så mye bedre enn "alle" JRT'er når den ikke har en skit å tilføre rasen blir for meg et skudd utenfor mål.

Og ja, hadde det vært "karikari" (håper ingen har det nicket her inne) som hadde lagt ut dette spørsmålet så hadde øra flagret på ho etter en stund med kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du et poeng og jeg er litt sjokka over at Loke støtter planlagt avl på blandingshunder på denne måten. For saken er jo at om hennnes/eksens hund parres og får valper så gir det et tegn videre til valpekjøpere om at det er helt ok å lage blandingshunder. Og å si at bikkja er så mye bedre enn "alle" JRT'er når den ikke har en skit å tilføre rasen blir for meg et skudd utenfor mål.

Og ja, hadde det vært "karikari" (håper ingen har det nicket her inne) som hadde lagt ut dette spørsmålet så hadde øra flagret på ho etter en stund med kritikk.

kanskje fordi "slemmingene" her inne kan lese? Jeg gjentar: JEG støtter ikke planlagt blandingsavl, jeg har en x forlovede som vil ha valper på hunden vi kjøpte sammen for ti år siden og som han nå har hovedomsorgen for. Jeg prøver å få han fra det, men jeg kan se hvorfor en person som han (altså en som gir beng i NKK som mange vanlige hundeiere gjør) vil ønske å avle på hunden og har lagt frem hans argumenter her. Hunden er faktisk ikke er blandingshund i RL, ikke mer enn de andre jackene som rakk å bli mønstret inn før fristen gikk ut. Jonas er like renraset som en JRT som er registrert, han blir bare klassifisert som "blanding" av NKK fordi han ikke står i deres registre, men bare i Jack russel klubbens register. Det er forskjell på et avkom etter to kjærlighetshungrige kjøtere nedi gata og en hund som er et resultat av flere års arbeid for å få frem best mulig eksemplarer av rasen. Jonas er i den siste kategorien. FCI hadde aldri i verden godkjent rasen i 2000 hvis de ikke allerede hadde vært en rase. Forstår du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg inn i selve diskusjonen, men er en ting som er litt rart. Om Loke ikke hadde vært et kjent fjes her inne men derimot et nytt medlem ville hun fått så øra flagrer. Bare husk tilbake til doodlediskusjonen. Jeg syns dere behandler Loke veldig mye bedre enn dere ville behandlet en nykommer.

Det tror jeg er bare tull, egentlig. Se litt på hvordan Loke svarer, hun holder seg realistisk, høflig, går ikke i forsvar, forklarer og argumenterer for begge sider (hennes og x'ens). De aller fleste som "får som øra flagrer" er stikk motsatt; de går rett i forsvar, personangrep, off topic-kommentarer, anklager og så videre. Det blir urelevant, og man føler at man ikke får noe som helst igjen for å bruke av sin private fritid for å svare på spørsmål vilt fremmede har lagt ut på nett. DA kan man forvente å få krasse svar igjen. Det handler rett og slett om nett-etikette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - jeg blir litt imponert jeg, over at "folk" vet så godt at hunden er en "overhund over alle hunder" og derfor burde få etterkommere. Hva har han å vise til av rent objektive tester som sier at hunden er så mye bedre enn andre jacker ? Ikke er han stilt ut - naturlig nok - så det er vel ingen som egentlig VET at han eksteriørt er spesielt bra (at "noen" sier at han er så flott er ikke det samme som at han virkelig ER det etter standarden - vi vet jo alle som er her inne hvor lett folk slenger ut av seg: Åååååå... såååå fiiiiin han er, uten å overhodet ha noe som helst peiling). Har han noen ekstremt gode bruksegenskaper annet enn at han ikke er sånn superagressiv mot andre hunder ? For han HADDE issues, hadde han ikke, men ikke så ille som mange andre ?

Nei, jeg synes det er tullete å overhodet tenke på å skulle ha bikkjedyret i avl, spesielt siden det tydeigvis ikke er noen TISPER inne i bildet ? Og som andre påpeker: hvilke seriøse mennesker vil parre tispa si bevisst med en uregistrert hannhund ?

så enig så enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg inn i selve diskusjonen, men er en ting som er litt rart. Om Loke ikke hadde vært et kjent fjes her inne men derimot et nytt medlem ville hun fått så øra flagrer. Bare husk tilbake til doodlediskusjonen. Jeg syns dere behandler Loke veldig mye bedre enn dere ville behandlet en nykommer.

Ja det samme tenkte jeg også - "nå braker det løs med en ny hissig blandingshundavl diskusjon igjen".

Jada, TS holder en sakelig, rolig tone og oppfordrer i så måte til god diskusjonsetikette - men opphissede diskusjoner hvor begge parter kan bli ufine starter gjerne med provokasjon fra begge sider... TS'ene som (berettiget eller ikke) går i kraftig forsvar har gjerne fått noen krasse kommentarer først. Det har vært tilsvarende "jeg kjenner noen som" tråder før - og de har fremdeles fått så øra flagra!

Men til saken: Uten å ha kjennskap til den aktuelle hunden ser det jo ut som om han har positive egenskaper å tilføre rasen, er det på noen måte mulig å etterregistrere JRT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det samme tenkte jeg også - "nå braker det løs med en ny hissig blandingshundavl diskusjon igjen".

Jada, TS holder en sakelig, rolig tone og oppfordrer i så måte til god diskusjonsetikette - men opphissede diskusjoner hvor begge parter kan bli ufine starter gjerne med provokasjon fra begge sider... TS'ene som (berettiget eller ikke) går i kraftig forsvar har gjerne fått noen krasse kommentarer først. Det har vært tilsvarende "jeg kjenner noen som" tråder før - og de har fremdeles fått så øra flagra!

Men til saken: Uten å ha kjennskap til den aktuelle hunden ser det jo ut som om han har positive egenskaper å tilføre rasen, er det på noen måte mulig å etterregistrere JRT?

Stamtavlboka var åpen fra 2002 til 2005 (mener jeg). De som ikke registrerte hundene sine i denne perioden har ikke mulighet til å registrere de nå lengre. Men så lenge man har hatt muligheten i 3 år burde men vel egentlig å fått gjort det hvis hunden er så bra at den kan tilføre rasen noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg inn i selve diskusjonen, men er en ting som er litt rart. Om Loke ikke hadde vært et kjent fjes her inne men derimot et nytt medlem ville hun fått så øra flagrer. Bare husk tilbake til doodlediskusjonen. Jeg syns dere behandler Loke veldig mye bedre enn dere ville behandlet en nykommer.

Der har du et poeng og jeg er litt sjokka over at Loke støtter planlagt avl på blandingshunder på denne måten. For saken er jo at om hennnes/eksens hund parres og får valper så gir det et tegn videre til valpekjøpere om at det er helt ok å lage blandingshunder. Og å si at bikkja er så mye bedre enn "alle" JRT'er når den ikke har en skit å tilføre rasen blir for meg et skudd utenfor mål.

Og ja, hadde det vært "karikari" (håper ingen har det nicket her inne) som hadde lagt ut dette spørsmålet så hadde øra flagret på ho etter en stund med kritikk.

Det får jo jammen meg bare ikke blitt riktig dette, enten så er man for krass og bastant, eller så er man for hyggelig.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til saken: Uten å ha kjennskap til den aktuelle hunden ser det jo ut som om han har positive egenskaper å tilføre rasen, er det på noen måte mulig å etterregistrere JRT?

Nope. De stengte for det i 2005, stamboken var bare åpen i 3 år. Noe som BURDE holde, men med en fyr som bruker 20 min på å få seg ut døra etter han har tatt på seg sko og fortsatt ikke er ferdig med å male soverommet som han begynte på for 8 år siden så er jo tre år for et nanosekund å regne. Jeg fylte ut innmønstringspapirer etc for han i 2004 men de ligger fortsatt i skuffen hans *sukk*

Vi får se hva som skjer, jeg håper jo jeg klarer å overtale han til å la være, men jeg er ikke sikker. Jeg har ingen råderett over hunden lengre, men han pleier å spørre meg til råds. Gjør han det allikevel, så får jeg bare håpe han finner en trivelig tispe, så får det gå sin gang. Helt ærlig så har jeg større motforestillinger mot å bruke min trivelige og sosiale utstillingschampion i avl enn Jonas, spesiellt fordi en så stor andel av rasen fortsatt ikke er registrert i NKK, og fordi - gitt at han virkelig er frisk - neppe kan skade avlen på de uregistrerte. Nei, han er ikke stilt ut, men han har i hvertfall ikke større ekstriørmessige feil en min lille champion her. På Loke kan jeg se to ganske åpenbare feil selv om jeg myser, har på ølbriller og i tilegg er herlig subjektiv. I tilegg er han 3- 4 cm over diskvalifiserende feil i høyde, så utstillingsresultater behøver ikke si alt *flir*

I tilegg er han en svært sosial, trivelig og trygg liten terrier, slikt vet man etter å ha hatt hunden i 10 år. Spesiellt når hunden bor midt i Oslogryta og er med "overalt".

Takker for svar, jeg skal fortsette å fortelle han om motargumentene og håpe han tar til fornuft og ikke bare følger følelser :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...