Gå til innhold
Hundesonen.no

1 uke før termin!


Olsenbanden

Recommended Posts

Kira satt i gang fødselen i kveld for 10 min siden. 1 uke før termin. Første valp veide bare 134g, det ble en hann.

Nå blir det spennende å se hvordan det går. Og det virker som at det kan bli mange!

Det er av rasen Shetland sheepdog, 3år.

Kommer oppdatering :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

næmen så spennende :whistle: skal følge med utover kvelden!

vilken farge er det på den lille gutten da??

lykke til og håper alt går bra med alle;)

Han var veeldig mørk ;) Litt hvitt opp på hode ;) kommer bilder iløpet av kvelden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som hun er færdigutviklet :whistle: Det kom en valp til, så bare noe av hode av den før Kira rakk å spise den :S Hun bare slukte den hel! Ser ikke noe bra ut hette. Prøver å massere den lille tispa men Kira viser ingen interesse for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :whistle: Ble bare 2 levende valper. Fikk forresten høre av oppdretter i gårkveld at den hannen som ble brukt, og generelt avl fra disse folka har gitt dødfødte valper, og masse problemer for tispene! ;)

Sånt må det vel gå an å si fra om LITT tiliger da!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiste hun valpen???? :whistle:

Kan de gjør det? har ikke vært borti det før, huffa.. den var vel ganske liten og ikke utviklet den da?

58gram var veldig lite, hun må være skjør stakkar.. Krysser alle fingrer og tær for henne og håper hun overlever:) Du må holde oss oppdatert!

De burde virkelig ha informert deg om problemene hannhunden har hatt før, ikke brukt han i avl i det hele tatt. Spurte du de ikke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre kan hunder spise valpene sine.. Men som regel gjør de jo ikke det, såklart. Men det kan skje i situasjoner hvis tispen er ekstremt usikker, har store smerter, troligvis også "dårlige" (mangelfulle?) instinkter, etc.

Ikke spesielt vanlig å legge skylden på hannhunden, akkurat. HAN gir jo bare ifra seg noen sædceller, også er det tispen og hennes kropp som gjør mesteparten av jobben derifra.. Størrelse på valpene kan selvsagt være noe som han kan ha "skylden" for, men neppe at tispen spiser/skader en/flere, ikke viser normalt morsinstinkt, osv.

Helt utrolig hvis dere greier å holde liv i den bittelille, og forhåpentligvis er/blir det ikke noe feil med henne.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Tusen takk :whistle: Ble bare 2 levende valper. Fikk forresten høre av oppdretter i gårkveld at den hannen som ble brukt, og generelt avl fra disse folka har gitt dødfødte valper, og masse problemer for tispene! ;)

Sånt må det vel gå an å si fra om LITT tiliger da! ;)

Fødsel 1 uke før tiden er nesten å regne som en sen abort - dette er IKKE noe som kan lastes hannhunden med mindre denne hannen har herpes og har smittet din tispe - i så fall er det igjen, en abort og ikke en fødsel etter fullgått svangerskap. Dette kan du teste for - ett vanlig tegn er som sagt sen abort, små og svake valper.

Vær oppmerksom på at det også kan være din tispe som har vært årsaken og er bærer hun behøver ikke å ha blitt smittet av hannhunden da herpes på hund smitter som forkjølelse. Dvs. hunden kan få herpes på utstillinger osv.

Tegn på at hunden er smittet kan være milde forkjølelsestegn blant annet.

Å skylde på hannhunden for at tispen spiser valpene er ganske drøyt - det er neppe hans skyld at tispen ikke har utviklet morsinstinkter.

Håper de to gjenlevende klarer seg, kanskje burde dere dra til veterinær å sjekke at hun virkelig er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre kan hunder spise valpene sine.. Men som regel gjør de jo ikke det, såklart. Men det kan skje i situasjoner hvis tispen er ekstremt usikker, har store smerter, troligvis også "dårlige" (mangelfulle?) instinkter, etc.

Ikke spesielt vanlig å legge skylden på hannhunden, akkurat. HAN gir jo bare ifra seg noen sædceller, også er det tispen og hennes kropp som gjør mesteparten av jobben derifra.. Størrelse på valpene kan selvsagt være noe som han kan ha "skylden" for, men neppe at tispen spiser/skader en/flere, ikke viser normalt morsinstinkt, osv.

Helt utrolig hvis dere greier å holde liv i den bittelille, og forhåpentligvis er/blir det ikke noe feil med henne.

Lykke til!

Susanne

Takk Susanne.. skulle akkruat til å skrive det samme som deg:)

Men lykke til i hvertfall, det skal dere ha.

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, håper det går fremover med de begge.

Og til et par av dere andre, les ordentlig da, hun skriver at hannhunden har gitt mange dødfødte valper, ikke at han er grunnen for at tispa spiser de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til et par av dere andre, les ordentlig da, hun skriver at hannhunden har gitt mange dødfødte valper, ikke at han er grunnen for at tispa spiser de døde.

Javel? Og hvordan gjør han det, liksom? Avleverer sperm med innebygget tidsur? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er 1 uke for tidlig da. Dvergpinschertisper får sine valper i fra dag 56 og utover, så det behøver ikke være en fortidlig fødsel hos tispen din. Det kan være mye som er årsak til dårlig utviklede valper. Stress hos tispen, herpes, alt for kraftig markkur tidlig i svangerskapet. Defekt livmor, dårlig plassering i livmoren, en navlestreng i klem, en forgiftning tidlig i svangerskapet eller en dårlig kombinasjon av mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Og hvordan gjør han det, liksom? Avleverer sperm med innebygget tidsur? :D

Haha, ja kanskje det :D

Nei jeg tenkte vel heller at han hadde en anelse dårlige svømmere da, men jeg kan ikke så mye om det når det gjelder bikkjer. Poenget var vel bare å få frem det hu skrev. Men dette ble vel OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært litt treig med å svare på tråden men her kommer oppdateringer :P

Den lille tispa på 58 gram såvnet inn i natt :D Hun gikk ned til 55 gram før hun såvnet inn. Men vi var forberedt på at det kunne skje.

spiste hun valpen???? :D

Kan de gjør det? har ikke vært borti det før, huffa.. den var vel ganske liten og ikke utviklet den da?

58gram var veldig lite, hun må være skjør stakkar.. Krysser alle fingrer og tær for henne og håper hun overlever:) Du må holde oss oppdatert!

De burde virkelig ha informert deg om problemene hannhunden har hatt før, ikke brukt han i avl i det hele tatt. Spurte du de ikke da?

Hun var ikke helt færdig utviklet nei. :P Vi har tispa bare på Fòr for oppdretter, vi får henne når hun har fått 2 kull. Og det er hun som står for alt når det kom til valg av hanne denne gang desverre :P

uff da. Vel uansett gratulerer med valpene! Håper den lille frøknen overlever! Harru bilder?

Bilder kommer snart når jeg får rotet meg til å finne abapteren min :P hehe..

Ja, dessverre kan hunder spise valpene sine.. Men som regel gjør de jo ikke det, såklart. Men det kan skje i situasjoner hvis tispen er ekstremt usikker, har store smerter, troligvis også "dårlige" (mangelfulle?) instinkter, etc.

Ikke spesielt vanlig å legge skylden på hannhunden, akkurat. HAN gir jo bare ifra seg noen sædceller, også er det tispen og hennes kropp som gjør mesteparten av jobben derifra.. Størrelse på valpene kan selvsagt være noe som han kan ha "skylden" for, men neppe at tispen spiser/skader en/flere, ikke viser normalt morsinstinkt, osv.

Helt utrolig hvis dere greier å holde liv i den bittelille, og forhåpentligvis er/blir det ikke noe feil med henne.

Lykke til!

Susanne

Men om du leser innlegget mitt EN gang til, så ser du kanskje at du har svart på noe som ikke er blitt skrevet en gang. :P

Fikk vite at hannen hadde herpes og har gitt dødfødte valper, og masse problemer for tispene han har blitt brukt på.

Smitten kom ikke fra vår tispe for våre blir regelmessig sjekket og vi har 5 tisper til sammen i huset, èn av de satte vi kull på i fjor og det ble en fødsel uten problemer. Og når andre som har fått tispa si paret med denne hannen vi brukte på Kira har fått døfødte valper å problemer med tispen etter det så vil jeg ikke si at jeg har gjort noe galt her.

Fødsel 1 uke før tiden er nesten å regne som en sen abort - dette er IKKE noe som kan lastes hannhunden med mindre denne hannen har herpes og har smittet din tispe - i så fall er det igjen, en abort og ikke en fødsel etter fullgått svangerskap. Dette kan du teste for - ett vanlig tegn er som sagt sen abort, små og svake valper.

Vær oppmerksom på at det også kan være din tispe som har vært årsaken og er bærer hun behøver ikke å ha blitt smittet av hannhunden da herpes på hund smitter som forkjølelse. Dvs. hunden kan få herpes på utstillinger osv.

Tegn på at hunden er smittet kan være milde forkjølelsestegn blant annet.

Å skylde på hannhunden for at tispen spiser valpene er ganske drøyt - det er neppe hans skyld at tispen ikke har utviklet morsinstinkter.

Håper de to gjenlevende klarer seg, kanskje burde dere dra til veterinær å sjekke at hun virkelig er tom.

Siterer til det jeg svarte SusanneL på over. "Fikk vite at hannen hadde herpes og har gitt dødfødte valper, og masse problemer for tispene han har blitt brukt på.

Smitten kom ikke fra vår tispe for våre blir regelmessig sjekket og vi har 5 tisper til sammen i huset, èn av de satte vi kull på i fjor og det ble en fødsel uten problemer. Og når andre som har fått tispa si paret med denne hannen vi brukte på Kira har fått døfødte valper å problemer med tispen etter det så vil jeg ikke si at jeg har gjort noe galt her. "

Lykke til, håper det går fremover med de begge.

Og til et par av dere andre, les ordentlig da, hun skriver at hannhunden har gitt mange dødfødte valper, ikke at han er grunnen for at tispa spiser de døde.

Takk for at du tok deg tid til å lese hele innlegget :P

Grattis med valper! Håper det vil gå bra med de som lever nå da.. Litt ekkelt dette med at hun spiste valpen, huff! Får vi se bilder av dem?

Bildene kommer vettu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

1. Hvordan VET du at hannen har herpes?

2. Fortell meg - hvilke tester er det dere gjør flere ganger årlig for å utelukke at hundene deres ikke har herpes?

3. Jeg tviler på at en seriøs hannhundeier vil offentliggjøre at hunden har herpes og så la den brukes på kreti og pleti av tisper.

4. Det er ganske alvorlig at du går ut med så alvorlige anklager mot hannhundeier bare så det er sagt - for dette tviler jeg på at du kan dokumentere med utsagn fra hannhundeier.

(men klart, det er jo lett å skylde på hannhund når ting går galt - de fleste som har kull gjør jo det, all drit kommer selvsagt fra far)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med den lille, jeg og har hatt en som er 1 uke for tidlig født

OG han lever i beste velgående :D

Men det var hardt, siden tispa hadde komplikasjoner som gjorde at det blei jeg som måtte mate han 24/7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...