Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder på hund og sau...


Carma

Recommended Posts

Ja, altså, regner med sauen får være hvilken alder den vil da... :)

Har tenkt litt på dette med sau i det siste. Bodde "i" et sauefjøs da Buffy var litt over året (mulig 2) og bonden ville veldig gjerne at Buffy skulle trenes på sau sånn at vi kunne være med og hente sauene på høsten etc. Dessverre skjedde det ting som gjorde at jeg flyttet og gjeting ble mindre aktuelt.

Det jeg lurer på er egentlig mest generelt da (har vel innsett at Buffy kanskje ikke blir noen gjeterhund...). Hvor gammel kan en hund være før det er for sent å begynne med gjeting? Buffy traff sauer første gang da hun var 3-4mnd (tuslet da bare rundt sammen med hundevante sauer og sauevante gjeterbc'er) og har sett sau en del gjennom åra, men aldri fått prøve seg på dem.

Og sauer... Jeg må bare innrømme at jeg kjenner dem ikke så godt, ikke snakket nok med dem til å forstå hva de sier.... :rolleyes: Er det viktig at sauene er hundevante når man skal gjete dem eller vil en hund som ikke bare jager kunne styre dem likevel?

Ingen planer om noe som helst, men har tenkt litt på sånne ting i det siste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Hei!

Litt gammel topic, men jeg svarer det jeg tror jeg. :wub:

Jeg gjeter en smule med tispa mi. Og var på et kurs i fjor. Det er normalt at hunden "tenner" på sau rundt et års alderen. Altså det er normalt at valper går å tusler og ikke bryr seg så veldig med sauen før de nermer seg et år. (Mitt intrykk, noen kan våkne før og)

Det var tydelig forskjell på hundene som var på det kurset jeg var på. Noen tok det kjempekjapt hvordan de skulle gjete. Andre var ekstremt gira og ville bare jakte på sauen. Og noen var mer interresert i alle hundene som var med i kurset. Men selv om noen ikke viste noe særlig tendenser første gang, så kom det etterhvert. Og de blir like flinke som dem som bare tar alt med strak arm. Kanskje flinkere og. =)

Anbefaler at du prøver. =). Er kjempegøy. Hunden må bare finne fram "instinktene" sine =P. Og er selvfølgelig ikke alle bc-er som tenner heller. Men så har du i alle fall prøvd.

----

Du lærer etterhvert hvordan sauene "snakker". Jeg synes selv jeg forstår dem litt bedre nå enn det jeg gjorde før.

Det er et ganske stort pluss at sauer er hundevante. Fordi ellers kan de prøve å stikke av hele tiden fordi de blir redde. Dette kan jage opp hunden på en måte. Hundevante sauer er mer rolige, og de "vet" at det ikke gjør noe om de blir gjeta på. De får ikke panikk liksom. Og da blir det også lettere for deg og, for da kan du fokusere mer på hunden. Det er litt vanskelig å trene på sauer som bare vil vekk hele tiden.

Og sauer er ikke dumme. De ser forskjell på en helt fersk gjeterhund, og en som har trent i mange år. Å vil kanskje teste( Prøve å stange) ferske gjeterhunder.

Anbefaler at du enten går på et kurs, eller får hjelp av en som er vant med gjeting. For det er ganske håpløst å ikke vite helt hva man skal gjøre.

EDIT:

Er buffy renraset med papirer? Eller er hun blanding. Hva slags stamtavle har hun? For visst foreldrene var gode gjeterhunder, så er det jo en ganske stor sjangs for at hun har noe i seg hun og=)

Hun er forresten kjempefin. Kult med brun BC :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, denne hadde jeg helt glemt! Takk for svar! :lol:

Buffy er renraset, men ikke papirer (har en bestemor som mangler). Faren er visstnok en bra gjeter, mora tror jeg ikke har blitt prøvd særlig på sau.

Siden jeg lagde denne tråden har jeg jo faktisk funnet ut at Buffy absolutt har det i seg da. Litt ufrivillig i første omgang.... Vi hadde en veldig irriterende saueflokk gående rundt huset her i sommer (skal egentlig ikke gå her i det hele tatt, men bonden nektet bare å komme og hente den...) og jeg brukte mye tid og energi på å holde bikkjene unna. Siden flokken stort sett holdt til på andre siden av veien (pluss inne på gårdsplassen, på plena, på verandatrappa, i garasjen osv....) så var det umulig å unngå at hundene oppdaget at de var der og det viste seg jo etterhvert at Buffy gjerne kunne sitte stille på plena og kikke på sauene (og jeg som trodde at et lite glimt av sau betydde Buffy i full jagemodus..) og at det ikke var noe problem å gå på veien forbi dem heller. Men siden bonden var av kaliber "¤&I%R%(# og jeg visste at der ville det ikke være noen nåde om hun skulle løpe etter så tok jeg ingen sjanser. En morgen var jeg ute på tur med bare Buffy og gikk ned til broren min. Hadde ikke sett sauene på lenge så jeg slapp henne løs på hans eiendom og Buffy løpte litt i forveien. Plutselig hører jeg "plingelingeling" og jeg tenkte ååååhåh sauene! Så for meg sprengte sauer og avlivet hund og var helt sikker på at dette gikk galt. Jeg ropte på Buffy, hadde ingen som helst forhåpninger, men hun kom! Smilende! Sånn "kom og se hva jeg har funnet!" før hun løpte tilbake. Så jeg gikk nå etter og der sto en liten saueflokk trykket sammen midt på gårdsplassen med en Buffy foran. Ropte henne til meg, hun kom. Så da tenkte jeg at vi kunne nå prøve å fjerne dem også (broren min hadde slitt med å jage dem ei stund tidligere, de hadde bare sett dumt på han da han prøvde å få de vekk) så jeg sa "værsågod", hun gikk mot sauen, "rooolig", hun gikk langsomt mot, "stå", hun stoppet. Har ALDRI hatt så lydig hund som da! Iallefall endte det opp med at vi sammen jagde sauen rolig vekk fra gården, ingen stress, ingen panikk, ingen jaging (selv da sauene løpte avgårde). Jeg hadde klump i halsen og tårer i øya og var en meget fornøyd matmor! Og Buffy var også veldig fornøyd med seg selv virket det til... :wub:

Så funderte på å melde meg på gjeterkurs i høst, men da ble det litt langt unna til de som var da (og kaldt ble det også!). Så får prøve igjen nå til våren/sommeren! :) Hun har det iallefall helt klart i seg! :lol:

Sånn fant jeg henne!

20090827Gjeting1.jpg

Stååååå!

20090827Gjeting2.jpg

Veldig fornøyd med seg selv! :lol:

20090827Gjeting3.jpg

Buffy kikker på sauen som forsvinner mot skogen.

20090827Gjeting4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, for en historie, Carma! Så BC'er ER født lydige altså..! :lol:

Ja, tydeligvis!

Jeg har iallefall ikke lært henne hvordan man "behandler" sau! Hun gjorde jo helt sikkert ikke alt rett, men hun gjorde alt jeg sa (som jeg kunne finne på da, hallo JEG kan jo ikke akkurat å gjete! :wub: ). Var helt rart, hun ble helt annerledes enn hun pleier! Dette flirebildet ble tatt etter at sauene hadde gått ned på jordet og vi var på vei hjemover, før det var det alvorlig fokus og full konsentrasjon på henne. Føler jo jeg har mishandlet henne hele livet nærmest ved å nekte henne dette som tydeligvis ligger i blodet hennes... :lol:

Men var skummelt før jeg innså at hun ikke hadde tenkt å jage dem til gokk! *grøsse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woow.

Kanskje du har et lite naturtalent :lol::lol: .. Kjempefin historie =)(Bortsettfra at bonden ikke tok serlig mye hensyn til sauene sine da :wub: )

Haha talentet sitter nok helt klart ikke hos meg! :lol:

Nei, denne bonden kan du få gratis av meg... Grunnen til at jeg valgte å tenke "greit, da fløtt vi dom!" da jeg så at Buffy ikke hadde tenkt å gjøre dem noe var at broren min holdt på å bli gal av denne flokken i sommer. Han bor i Oslotraktene på uka pga jobb og er hjemme på gården sin i helgene så i uka er det tomt der. Hver eneste fredag når han kom hjem hadde sauene bodd på trappa hans (dere husker kanskje hvordan været var i sommer, disse valgte altså å søke ly der) og der så det ikke ut! Hver fredagskveld måkte han trammen ren for illeluktende gjørmelag av saueekskrementer pg de ødela også en hel masse hos han. Han prøvde å gjerde dem ute av trammen i det minste, men de brøt seg inn hver uke. Man skulle kanskje tro det fantes rettigheter og regler som gjorde at sånt ikke skal skje, men alt avhenger av at bonden selv velger å gjøre det h*n skal... Hadde MANGE direkte krangler med denne bonden og var også i kontakt med politi/kommune/sauelag, men tydeligvis ingenting som kan gjøres... Regner helt klart med at sauene dukker opp igjen rundt skoleslutt i år også! Det har de gjort de siste 15 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...