Gå til innhold
Hundesonen.no

Sensurering av banneord  

74 stemmer

  1. 1.

    • Med stjerner som dette: *****
      51
    • La det være som det er, at ordene byttes med tulleord
      23


Recommended Posts

Greit nok at folk ikke skal få være så vulgære at de støter andre, men ord som sagkrakk og h€lvete er stuerene kraftuttrykk og helt personlig synes jeg det er overdrevet å sensurere de. Det slutter å være fyfy når man runder 7 år liksom.

Innspill?

(I tillegg synes jeg erstattere som blomsterpotte og dundas bare platte og teite, da er det å bruke **** faktisk bedre)

edit: sagkrakk? You gots to be kidding. Det skulle sevsagt stå sofaen minus so. Ser dere? Man finner alltids en vei rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, jeg synes også det blir litt dumt. Man må da tåle å se hlvete og fn skrevet i ny og ne, er vel ikke slik at forumet var oversvømt av bandeord før heller? Og alle skjønner jo hva blomsterpotte betyr nå, så jeg må si at jeg ikke helt ser poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kanskje vi skal ha en avstemning på det? Banneordene blir nok sensurert uansett, men da kan dere jo velge mellom andre ord, eller stjerner som dette ****.

Så kan flertallet bestemme, og resten bøye seg etter det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i å fjerne sensuren på "dagligdagse banneord". Jeg, og flere med meg, bruker ord som "fffaaenn", "helvvettte" og "jævvvlig" (jada, fine omskrivinger) for å understreke noe, og jeg veit ikke av så veldig mange (det vil si ingen) som syns dette er banneord man blir støtt av. Og om man har ønske om å sensurere ord for å peile folk inn på en mer "moden" måte å uttrykke seg på, bør man vel kanskje sensurere LOL, megafantastisk og helt SINNSYKT!! i samme slengen.

Jeg syns det er litt latterlig at det er så mange emner og innlegg som får stå, selv om de inneholder både personangrep, kontroversielle ytringer også videre - men faaaaennn - nei, det får vi ikke lov til å skrive. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal ha en avstemning på det? Banneordene blir nok sensurert uansett, men da kan dere jo velge mellom andre ord, eller stjerner som dette ****.

Så kan flertallet bestemme, og resten bøye seg etter det...

Jepp! Lag en poll!

Personlig synes jeg ikke vi må tåle banneord i ny og ne... Min mor (gamle kloke konen) sa at banneord er kun en vulgær mangel på ord og derfor helt unødvendig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt latterlig at det er så mange emner og innlegg som får stå, selv om de inneholder både personangrep, kontroversielle ytringer også videre - men faaaaennn - nei, det får vi ikke lov til å skrive. :D

Vel, de fleste av dere vet godt hvor rapporteringsknappen er, og hvordan dere sender PM til moderator :D

Edit: Som det står i retningslinjene:

§1.11

Personangrep, sjikane, banning og annet støtende blir slettet umiddelbart.

-så kommer banning uansett til å bli sensurert på en eller annen måte. Spørsmålet er bare hvordan og i hvilken grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de fleste av dere vet godt hvor rapporteringsknappen er, og hvordan dere sender PM til moderator :D

Jeg syns det er grenser for hvor mye man skal innskrenke folks ytringsfrihet, og derfor rapporterer jeg bare innlegg som bryter med retningslinjene når det gjelder f.eks. hvor de er plassert, beskrivelse i emnetittelen også videre. Selvfølgelig er det naturlig at direkte støtende og krenkende angrep blir moderert, men sånn ellers - hvor går grensa for hva som er "personangrep"?

Forøvrig er det jo lov til å komme med en god del ytringer som gjelder både hund og andre ting. I løpet av de siste dagene har vi for eksempel sett at det er lov til å si mye om en enkelt oppdretters måte å avle på - og i forbindelse med damen som fikk fratatt 48 hunder kom det jo fram veldig mye negativt om vedkommende. Dette har vel stort sett fått stå i fred - til tross for at moderatorene nok har vært innom trådene og lest, uavhengig av om innleggene har blitt rapportert eller ikke. Eller modererer dere bare innlegg som rapporteres?

Det står vel heller konkret ingenting i retningslinjene som sier at man ikke får lov til å komme med for eksempel blasfemiske utsagn. "Ikke støtende innhold" står det, men hvem bestemmer hva som er støtende?

Jeg personlig syns forsåvidt det er greit. Vi bør ha stor takhøyde, og det bør være lov til å komme med utsagn som setter andres argumentasjon på prøve.

Så altså - ja, jeg veit hvor rapporteringsknappen er, men jeg ønsker å begrense bruken av den fordi jeg syns det bør være miljø for å komme med utsagn som ikke nødvendigvis passer inn i den gjennomsnittlige doggisen sin tankegang. På meg virker det også som om dette er noe mange andre sier seg enige i - om det er de andre medlemmene som syns det er greit og derfor ikke rapporterer innlegg, eller om det er moderatorer som ikke gjør noe med rapporterte innlegg - DET veit jeg ikke.

Men uansett virker det derfor på meg som veldig merkelig at medlemmene får lov til å skrive nærsagt hva vi vil, utenom et par enkeltord som "faeeen" eller "hellllvete".

Edit: Som det står i retningslinjene:

-så kommer banning uansett til å bli sensurert på en eller annen måte. Spørsmålet er bare hvordan og i hvilken grad.

Ja - i hvilken grad, det er jo et godt spørsmål. Hvor går grensa for hva som er banning, og hva som er dagligdagse uttrykk? Hvorfor er "jææævligg" og "saaataaans" sensurert mens "herregud", "pokker" og "fanden ta" ikke er det? Og er det lov å skrive "perkele"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er forskjell på å personangrep vs banning. Banning er jo enkeltord man kan lett sensuere, personangrep/støtende innlegg osv er noe man må vurdere i hvert enkelt tilfelle. Derfor er det forskjell på tråder, og hva som modereres. Moderatorer tenker ikke heller alltid likt som de andre moderatorene, og derfor er det også nyanser innen moderering (litt mer "heavy" saker diskuterer man mellom flere moderatorer).

Nå har vi i det siste vært litt strengere på å slette/fjerne deler av innlegg som kan kategoriseres som personagrep eller støtende, og også stengt noen tråder som tydelig kun gikk èn vei. Og vi modererer såklart mer enn bare det som rapporteres :D Noen ganger er også en rapport noe vi ikke gjør noe med. Det er opp til hvert enkelt tilfelle.

Rapporteringsfunksjonen er en veldig god mulighet for medlemmene til å gi en tilbakemelding på hva dere syns er greit og ikke greit. Å rapportere personangrep har ingenting med å innskrenke ytringsfriheten å gjøre - det er rett og slett for å følge reglene på forumet. Samt det er vel ikke så hyggelig for noen som helst om forumet blir fullt av personangrep, så det er jo såklart noe vi vil unngå som best vi kan (men vi er bare mennesker vi moderatorer også, og det er ikke alltid man har tid til å redigere en sju sider lang tråd osv, derfor tar noen ting litt lenger tid enn andre).

Angående blasfemi, politikk osv så føler jeg det også blir litt på siden av det vi diskuterer nå, men greit.

F. eks på Dyrenett lagde de jo en regel om at det rett og slett ikke var LOV til å diskutere religion, sex, og politikk. Det er ikke noe jeg ønsker for dette forumet, og det tror jeg de fleste ville være enige i. Da hadde vi gått glipp av mange gode diskusjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående banningen; om folk føler at de absolutt MÅ skrive banneord foretrekker jeg at det blir sensurert med f eks ****. De tulleordene er egentlig mest irriterende...

Jepp! Lag en poll!

Personlig synes jeg ikke vi må tåle banneord i ny og ne... Min mor (gamle kloke konen) sa at banneord er kun en vulgær mangel på ord og derfor helt unødvendig å bruke.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skiller et banneord fra et kraftuttrykk?

Jeg vil si at j*vlig er er kraftuttrykk. F*en og helv*te også.

Får jeg bruke djevelig, helheimen og fanden f.eks? Synonymt med de som blir sensurert, men kanskje ikke bannskap alikevel?

Personlig synes jeg ikke vi må tåle banneord i ny og ne... Min mor (gamle kloke konen) sa at banneord er kun en vulgær mangel på ord og derfor helt unødvendig å bruke.

Meh. Banneord og kraftuttykk er en del av det norske språk, og det går helt fint an å bruke de og alikevel være velartikulert. Banneord har sin plass og de de kan brukes når man ettertrykkelig ønsker understreke sitt budskap. Det er et virkemiddel jeg selv bruker relativt ofte når jeg skriver, og det er en del av min personlige ytringsmåte. Jeg tror også din mor ville vært enig i at jeg neppe kan påstås å være i mangel av ord. :D

Degraderende skjellsord blir noe annet, det er jeg enig i at ikke har noen plass her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skiller et banneord fra et kraftuttrykk?

Jeg vil si at j*vlig er er kraftuttrykk. F*en og helv*te også.

Får jeg bruke djevelig, helheimen og fanden f.eks? Synonymt med de som blir sensurert, men kanskje ikke bannskap alikevel?

Meh. Banneord og kraftuttykk er en del av det norske språk, og det går helt fint an å bruke de og alikevel være velartikulert. Banneord har sin plass og de de kan brukes når man ettertrykkelig ønsker understreke sitt budskap. Det er et virkemiddel jeg selv bruker relativt ofte når jeg skriver, og det er en del av min personlige ytringsmåte. Jeg tror også din mor ville vært enig i at jeg neppe kan påstås å være i mangel av ord. :D

Degraderende skjellsord blir noe annet, det er jeg enig i at ikke har noen plass her inne.

Det er veldig forskjellig hva folk mener om banning. I min verden er f.eks. både j*vlig, f*en og helv*te banning. Jeg synes det er både slitsomt og unødvendig å lese det andre har skrevet om det er gjentatte unødvendige banne ord der. Og ja- i min verden er banne ord stort sett unødvendig når man skriver, ihvertfall burde det være det. Joda, jeg kan godt komme med en salve eller to når ting går skikkelig skeis, men ikke når jeg skriver noe som andre skal lese.

Jeg synes ikke det er riktig å si at banneord er en del av det norske språk, da burde ihvertfall noen begynne å gjøre noe for å bedre det norske språk igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er riktig å si at banneord er en del av det norske språk, da burde ihvertfall noen begynne å gjøre noe for å bedre det norske språk igjen...

Disse banneordene er en del av det norske språk. Bare slå de opp i ordboka så ser du at de står listet opp. F*en f.eks, er definert som et kraftuttrykk.

Så kan man være uenig i hvor stor grad man mener at de bør tolereres. Som vi to jo er. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da jeg skal si at ord som dritkult, dødsbra og herregud også går som banning? :ahappy: *fnis*

Ja, istedet for dritkult går det jo ann å skrive avføringskult eller feceskult... og istedet for dødsbra går det jo ann å skrive avdødesbra eller mortalesbra? :) Herregud, avfører jeg i om man skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da jeg skal si at ord som dritkult, dødsbra og herregud også går som banning? :ahappy: *fnis*

Ja, istedet for dritkult går det jo ann å skrive avføringskult eller feceskult... og istedet for dødsbra går det jo ann å skrive avdødesbra eller mortalesbra? :) Herregud, avfører jeg i om man skriver.

Jeeez, artig man har det på andre sine vegne :rolleyes:

Tråkket jeg på føttene når jeg sa at noen var vulgære når de bannet. Nei Mari, du mangler ikke talens språk, derfor blir det bare platt når du banner i "historiene" dine. For i utgangspunktet er de ekstremt bra og artige å lese, de er vel de eneste jeg gidder å lese hvert eneste ord av. Jeg er nok ekstremt gammeldags som synes F aen og H elvete er småvulgært. For min del kan dere bruke banneord, det er fortsatt like vulgært i mine øyne.

Noen "banne"ord er ikke gær'ne, dritt, J ævlig, mf. synes jeg ikke er så ille. Så der synes jeg det blir helt feil å sette sensur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...