Gå til innhold
Hundesonen.no

Bernervalper på vei!


Monab88

Recommended Posts

Klarer ikke å vente jeg, så lager valpetråd nå, selv om det kanskje er litt tidlig. :whistle:

Bella har altså kommet i løpetid, akkurat på det tidspunktet vi forventet det! Hun er veldig punktlig med løpetiden har jeg funnet ut, går nøyaktig 7 mnd. minus noen få dager mellom hver gang.

Hun er på dag 1 eller 2 i dag, så om 10-12 dager reiser vi til rakkestad sånn at Bella kan ha en date med den kjekke karen Ola Odelsgutt av Hiselfoss. :lol:

Litt om foreldrene:

Bella kommer fra et kull på 9 stk. 1 døde 10 uker gammel(bilulykke), mens de resterende 8 lever i beste velgående. Alle er røntget og 7 er fri for HD/AA (A). 1 har grad C på en albue, og 1 har grad C på hoftene.

Moren til Bella kommer fra et kull på 7 stk, der alle er røntget fri for HD(A) og 6 er røntget fri for AA(A), den siste har C på albuene. Hun har hatt 3 kull på til sammen 27 valper(9+9+9). I det første kullet er alle 9 røntget fri for HD(A) og 8 er røntget fri for AA(A). Den siste i det kullet er ikke røntget for AA.

Det 3 kullet hennes fylte nettopp 1 år, og blir dermed røntget i disse dager. Spennende. :o

Faren til Bella kommer fra et kull på 5, der 4 er røntget. 3 er fri for HD(A) mens en har svak grad©. Alle 4 er fri for AA(A).

Han har hatt 5 kull på til sammen 33 valper, der 25 er røntget for HD(23 er fri, 1 har svak grad og 1 har middels grad) og 24 er røntget for AA(22 er fri, 1 har svak grad og 1 har middels grad).

Alle i kullet til Bella er supre hunder med herlig gemytt. De var helt fra de var små kjent for den fantastiske væremåten sin, logrer med hele kroppen hele tiden. :o Jeg kjenner de aller fleste i kullet veldig godt og ingen har vist agressive tendenser mot hverken andre hunder eller mennesker.

1 tispe i kullet har desverre underbitt og ei har et blått øye. Dette er selvfølgelig tatt hensyn til ved valg an hannhund.

Av de 6 i kullet som kan stilles er 1(snart 2) i kullet Norsk utstillingschampion, 4 av de har fått cert, 5 har ck og den siste har fått hp. Bella selv har 8 ck og 2 cert.

Ene hannen i kullet er en av kun 2 bernere i Norge som har tittelen BH(bestått ferdselsprøve). Han har også opprykk til klasse 3 i lydighet.

Bella har også bestått K-test.

Ola kommer fra et kull på 5 stk. der 4 er røntget. 3 er fri for HD/AA mens den fjerde har E på albuene og C på hoftene. Den siste i kullet døde av forgiftning 10 mnd. gammel.

Moren til Ola var enebarn, og er selvsagt fri for både HD og AA. Hun har hatt ett kull til, i tillegg til Ola sitt, på 5 valper. Alle er røntget for HD og 3 av de er fri, 1 har C og 1 har E(tror jeg). 4 er røntget for AA og alle er fri.

Av en eller annen grunn så klikker dogweb når jeg prøver å sjekke søsken og avkom til faren til Ola, så hans resultater får vente litt.

Av Ola's avkom er 21 røntget for HD og 20 er fri, 1 har svak grad. 21 er røntget for AA og 16 er fri, 2 har svak grad og 3 har middels grad. (To av de med D og den ene med C er fra samme kullet)

Ola er en fantastisk herlig hund. Han er snill som dagen er lang og er en trygg og stabil hannhund. Han har også et flott eksteriør og nydelige bevegelser som gjør at han har vunnet mye i utstillingsringen. Han ble mestvinnende berner sennenhund i Norge i 2007 og 2008, og endte på en 7 plass på bamselista. Ingen berner har gjort dette i Norge før ham.

Tatt fra siden til eier/oppdretter:

"Ola avslutter et fantastisk utstillingsår 2008 på HUND2008 i Stockholm med å bli BIR for Charlotte Sandberg, S med følgende krirtikk:

Berner hane av yttersta kvalite. Underbart huvud, sund anatomi. Vâlskôtt . Visas i "tip top" kondition. Vad mer kan man ønska?"

Hans titler er N S FIN D NORD LAT LIT EST BALT INTuch SV-08 LATV-08 ESTW-08 NV-08.

Ehm, dette ble kanskje litt langt og bare for spesielt interesserte.. :)

Så til dere som ikke orker å lese, her er noen bilder av "foreldrene":

Bella:

bella2.jpg

Bella26mnd006.jpg

bella_hode_000.jpg

Ola:

ola_000champion.jpg

Olafrya.jpg

y-kull7uker053.jpg

KopiavOla23.januar2007014.jpg

Så da er det bare å krysse fingrene for at alt går som det skal og at det kommer noen valper hit i begynnelsen av juni. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 329
  • Created
  • Siste svar

Takk, det er veldig spennende ja. :lol:

Og synsk som jeg er ( :whistle: ) kan jeg fortelle deg at det blir et kull på 7 valper. 3 gutter og 4 jenter.

Skal følge denne tråden iallefall :o

Hehe, du kunne ikke tenke deg å tippe litt flere tisper da? :)

Oppdretteren min har visst ei eviglang liste over folk som ønsker tispe, men ikke så mange på hannhund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gleder oss selvfølgelig til å se resultatet av denne parringen!

Men du, har du tatt med røntgenresultatene på Olas valper som er solgt til utlandet? Jeg kommer til 29 røntgede bak, hvor 26 er fri. Og 28 røntget framme, hvor 23 er fri.

Kan jo også legge til at 17 av valpene er stilt i offisiell konkurranse, og 11 av disse har mottatt CK og/eller cert, og til og med CACIB. De eldste valpene hans er bare 19 måneder, så det er mye lovende han har gitt så langt!

Han er pappa'n til X'en, så jeg er jo veldig inhabil til dette kullet... :whistle:

Rop ut om dere er i Oslo i forbindelse med parringen, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gleder oss selvfølgelig til å se resultatet av denne parringen!

Men du, har du tatt med røntgenresultatene på Olas valper som er solgt til utlandet? Jeg kommer til 29 røntgede bak, hvor 26 er fri. Og 28 røntget framme, hvor 23 er fri.

Kan jo også legge til at 17 av valpene er stilt i offisiell konkurranse, og 11 av disse har mottatt CK og/eller cert, og til og med CACIB. De eldste valpene hans er bare 19 måneder, så det er mye lovende han har gitt så langt!

Han er pappa'n til X'en, så jeg er jo veldig inhabil til dette kullet... :whistle:

Rop ut om dere er i Oslo i forbindelse med parringen, da!

Nei, jeg tok kun med resultatene som sto på dogweb, takk for oppklaringen ang. resten! :lol:

For ikke å snakke om at han har gitt titler som bl.a. jww-08 :)

Vi håper at han lager flere sånne!

Bor du langt unna Gro?

Labbis: Ja! Kommer du til NKK Tr.heim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tok kun med resultatene som sto på dogweb, takk for oppklaringen ang. resten! :o

For ikke å snakke om at han har gitt titler som bl.a. jww-08 :o

Vi håper at han lager flere sånne!

Bor du langt unna Gro?

Åh, han har laget tittelvinnere? Hadde jeg ikke fått med meg! :lol::):whistle:

Det passer vel i alder også det, å stille i junior i Danmark til året?

Tja, langt og langt, åtte mil er vel passe kort og langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, han har laget tittelvinnere? Hadde jeg ikke fått med meg! :lol::):whistle:

Det passer vel i alder også det, å stille i junior i Danmark til året?

Tja, langt og langt, åtte mil er vel passe kort og langt?

Ja, det passer veldig bra faktisk!

8 mil er akkurat kort nok til at du kan komme en tur å hilse på. :closedeyes:

Stian og Cathrine kan også komme så lager vi skikkelig bernertreff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du kunne ikke tenke deg å tippe litt flere tisper da? :whistle:

Oppdretteren min har visst ei eviglang liste over folk som ønsker tispe, men ikke så mange på hannhund!

Hey, tippe? Er synsk sier jeg! Tipper ikke vet du, jeg seeer... :lol: Men jo jeg kan nok vaagt se at det kommer en eller to tisper til... e050.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlighet..!

"Valpene" er ikke engang et glimt i sin fars øyne, og så lager du valpetråd..! :lol:

Hehe.. det sier litt om entusiasmen din iallefall.. :o

Vi får nå bare håpe at Bella liker Ola, og ikke minst omvendt...og at de får til noen vellykkede parringer.

..og at "gutta" til Ola svømmer fram til målet, og lager skjønne, små bernerbarn. :o

..og så får vi håpe at fødselen går bra og at alle valpene overlever og er fine og livskraftige. :)

Dette blir spennende, og jeg gleder meg.. ..samtidig som jeg synes litt synd i Bella som må gå gjennom svangerskap og fødsel og smerter og strev.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 mil er akkurat kort nok til at du kan komme en tur å hilse på. :closedeyes:

Stian og Cathrine kan også komme så lager vi skikkelig bernertreff!

Er det bare jeg som får flash av Ola og Bella som forsøker å få til en hyrdestund, mens folket står rundt og skravler, ler og har det trivelig?

Men få til parring påskedagene, da er jeg trolig hos familien som bor nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Blir spennende dette! :)

Vi gleder oss selvfølgelig til å se resultatet av denne parringen!

Men du, har du tatt med røntgenresultatene på Olas valper som er solgt til utlandet? Jeg kommer til 29 røntgede bak, hvor 26 er fri. Og 28 røntget framme, hvor 23 er fri.

Kan jo også legge til at 17 av valpene er stilt i offisiell konkurranse, og 11 av disse har mottatt CK og/eller cert, og til og med CACIB. De eldste valpene hans er bare 19 måneder, så det er mye lovende han har gitt så langt!

Han er pappa'n til X'en, så jeg er jo veldig inhabil til dette kullet... :)

Rop ut om dere er i Oslo i forbindelse med parringen, da!

Hmm.. det ante meg at Emma hadde noe med saken ja, og Ola forbandt jeg visst med Emma av en eller annen grunn, og dette forklarer jo saken! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatene fra moren til Bella sitt 3 og siste kull har begynt å tikke inn, 2 er røntget så langt og begge er fri for både HD og AA. :)

På mandagsmorgenen skal jeg på klinikken å ta blodprøve av Bella for å se hvilke dager hun står. Så rekner jeg med at jeg retter nesa sørover(eller er det østover? eller vestover? :whistle::) ) på tirsdag eller onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatene fra moren til Bella sitt 3 og siste kull har begynt å tikke inn, 2 er røntget så langt og begge er fri for både HD og AA. :)

På mandagsmorgenen skal jeg på klinikken å ta blodprøve av Bella for å se hvilke dager hun står. Så rekner jeg med at jeg retter nesa sørover(eller er det østover? eller vestover? :whistle::) ) på tirsdag eller onsdag.

Ta med GPS...

Du skal holde rett fram på E6 fra Trøndelag og sørover til Østfold, når du har kjørt en halvtimes tid i Østfold kan du begynne å lete etter en avkjøring... Og derfra trenger du nok GPS/kjørebeskrivelse.

Reiser du alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med GPS...

Du skal holde rett fram på E6 fra Trøndelag og sørover til Østfold, når du har kjørt en halvtimes tid i Østfold kan du begynne å lete etter en avkjøring... Og derfra trenger du nok GPS/kjørebeskrivelse.

Reiser du alene?

GPS'en skal være med ja!

Om jeg reiser alene eller ikke kommer litt an på. Hilde jobber til og med tirsdag, så hvis Bella står før det, så må jeg reise i forveien. Hvis ikke så kjører jeg bare etter de.

Vet du noe mer om du kommer til å være i nærheten på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...