Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden retriever


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Jeg hører mange sier det, og i noen tilfeller er det slik, men jaggu har jeg sett mange hannhunder som hater hverandre for småtterier eller ingenting og mange tisper som ikke er "tispete", så jeg tror heller det er en smakssak hva man liker og kanskje litt hvor heldig man er med den hunden man får (uansett kjønn). :)

Ja, de selges på nett, ente hos produsent i sverige http://www.mrkoppel.se/ eller i norge (både på nett og i butikk) gjennom mange vanlige hundeutstyrsforetninger. Bare google MR halsbånd så kommer det sikkert opp mange forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her er min lille Prins <3  Navn: Flickering Flames First Crush (Midas) Kjønn: Hann Født: 07.05.16 Farge: gylden/rød. Vi håper på å få han godkjent i NRH på sikt  

Da må jeg presentere min goldengutt også Navn: Vassruggens Grim Äger (Grim) Født: 06.03.16 Kjønn: hann Farge: mørk golden Vi er godt i gang med NRH- og LP-trening. Dette er vår første retrie

Elwira er flott Syns Billy er kjempe flott golden retriever

Posted Images

Har egentlig bare positive ting å si om rasen (kanskje med unntak av helse, alle "våre" har fått kreft i alderdommen og blitt avlivet pga dette). Herlig rase, veldig tilpasningsdyktige, med på alt, lettlærte, flinke med barn, flinke med andre hunder og husdyr. Ene hannen i familien var litt vanskelig under puberteten (jokking, knurring, tøffe seg), men det gav seg av seg selv, og nå er han bare herlig. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

jeg kan fortelle litt jeg.. odin er nå 1 år gammel, og vi har vel vært igjennom alt det negative man kan være igjennom!!

han var et rent hel**** i puberteten!

kunne ikke gå tur uten at han hoppet, bet, jukket, og stresset!

hørte ikke etter når vi ga han kommandoer! stresset inne og vi måtte ha han på eget rom hver bidige gang han skulle sove, for det klarte han ikke i stuen med oss!

endte til slutt opp med kjemisk kastrering!!

Det endret allt! fikk en helt "ny" hund! :-)

sluttet aldri helt med styret han holdt på med på tur, men fant ut at han hadde HD når han var 10 måneder. Når vi roet ned på turene og tok ting i hans tempo gikk det og over! :-) tipper HD hadde mye å gjøre med allt tullet..

men nå er kastreringen ute av kroppen, og vi vet om hans spesielle behov :-) nå er han bare verdens herligste hund! lite tull, og mye fart!

det ligger nok i rasen å være så herlig uansett hvordan man oppdrar en :-)

vi fikk nok en som var litt uvanlig i forhold til andre valper, men i ettertid synes jeg det var spennende å få en så problematisk hund! han har lært meg mye!

og det blir en golden neste gang og! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Vet mange av innleggene her er noen år gamle, men kan likevel legge inn min erfaring av golden. :)

Jeg har nå eid Golden Retriever i snart 5 år. Hadde noen fortalt meg for 6 år siden at jeg kom til å eie golden, hadde jeg aldri trodd dem. Jeg så på dem som en kjedelig, daff, og typisk familiehund. Ikke noe spesielt eller sjarmerende med dem. Nå sitter jeg her og ler over hvor feil jeg kunne ta av meg selv.

Min golden-tispe er min første egen hund, men også den mest fantastiske hunden jeg har vært borti noen gang. Hun er en typisk golden vil jeg si. Tålmodig, leken, nysgjerrig og en enkel sjel. Hun er med på alt som skjer, og elsker alt av mennesker og hunder. Kontaktsøkende og rolig. Veldig god av-knapp inne, samtidig som hun gjerne blir med på tur i skog og mark, sykling, ski og vassing på stranden.

Selv om min neste hund ikke blir golden, ender jeg nok opp med en senere i livet likevel. Denne rasen har fått en spesiell plass i hjertet mitt, og hunden min er som min daimon (om noen har lest Den Mørke Materien :P).

Her er min bleika, veike og rare jente. Hun er kanskje av den "lyse og utradisjonelle" versjonen som mange her misliker, men jeg elsker henne for det. Hun er mitt alt. :wub:

IMG_0477_zps8b1fdf0f.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer @Th3a ! Har en snart 9 år gammel goldentispe, min første hund. Perfekt førstegangshund, samtidig som hun er aktiv, full av liv og med på det meste. Hovedsakelig brukt i agility de første årene, men så tok hesteinteressen over og hun ble stallhund. Med unntak av en forkalkning, mest sannsynlig pga agilityen, har det vært minimalt med helsetull på henne.

10462558_10204198355416783_5075256300859

10624603_715638595187549_671401921002335

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
15 timer siden, JulieJ skrev:

Her er min lille Prins <3 

Navn: Flickering Flames First Crush (Midas)

Kjønn: Hann

Født: 07.05.16

Farge: gylden/rød.

Vi håper på å få han godkjent i NRH på sikt :)

Åhh, gratulerer! Nå har jeg vært inne hos doubleuse for å se om det var der valpen din kom fra, så plutselig så jeg at navnet stod jo her og det var jo ikke så dumt tippa i alle fall :lol:  Fortell gjerne om hvordan det går med han etterhvert!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten motvekt kanskje mot alt det positive hos golden:
Enkelte dyrleger forteller at de konsekvent forlanger munnkurv på golden HANNHUNDER når de har dem inne til undersøkelse. Det er en av de rasene der hannhunder er opplevd å bite- ofte uten forvarsel.

Så som hos alle andre raser må man være obs på gemytt hos hunder fra ulike oppdrettere. Pga mye sannsynligvis ukritisk avl er der nå  linjer med svakt/dårlig temperament. Også hundeaggresjon.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg presentere min goldengutt også :)

Navn: Vassruggens Grim Äger (Grim)
Født: 06.03.16
Kjønn: hann
Farge: mørk golden


392a1f6360fbe8136d2bd11a5f9c9e30.jpg

c8dd07ace4332c9c3b19727a0a638117.jpg

33b228ec712a311fd72cfb4458ea1fd7.jpg

Vi er godt i gang med NRH- og LP-trening. Dette er vår første retriever - fra før har vi en springer spaniel. Grim ser ut til å være akkurat den hunden vi ønsket oss! Trygg og glad og ukomplisert.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, enna skrev:

En liten motvekt kanskje mot alt det positive hos golden:
Enkelte dyrleger forteller at de konsekvent forlanger munnkurv på golden HANNHUNDER når de har dem inne til undersøkelse. Det er en av de rasene der hannhunder er opplevd å bite- ofte uten forvarsel.

Så som hos alle andre raser må man være obs på gemytt hos hunder fra ulike oppdrettere. Pga mye sannsynligvis ukritisk avl er der nå  linjer med svakt/dårlig temperament. Også hundeaggresjon.
 

Oi, den var ny. Aldri hørt om. Men nå begynner det å bli noen år siden jeg fikk min første golden (jeebus, han hadde vært 12 år i år :shocked:). Men makan til snill (eller lettere naiv) og ålreit hund skal man lete lenge etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/15/2016 at 2:34 PM, enna skrev:

En liten motvekt kanskje mot alt det positive hos golden:
Enkelte dyrleger forteller at de konsekvent forlanger munnkurv på golden HANNHUNDER når de har dem inne til undersøkelse. Det er en av de rasene der hannhunder er opplevd å bite- ofte uten forvarsel.

Så som hos alle andre raser må man være obs på gemytt hos hunder fra ulike oppdrettere. Pga mye sannsynligvis ukritisk avl er der nå  linjer med svakt/dårlig temperament. Også hundeaggresjon.
 

Hører at det generelt er mye dårlig gemytt på rasen nå uansett. Virkelig trist at det er slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 15.11.2016 at 2:34 PM, enna skrev:

En liten motvekt kanskje mot alt det positive hos golden:
Enkelte dyrleger forteller at de konsekvent forlanger munnkurv på golden HANNHUNDER når de har dem inne til undersøkelse. Det er en av de rasene der hannhunder er opplevd å bite- ofte uten forvarsel.

Så som hos alle andre raser må man være obs på gemytt hos hunder fra ulike oppdrettere. Pga mye sannsynligvis ukritisk avl er der nå  linjer med svakt/dårlig temperament. Også hundeaggresjon.
 

Syntes dette hørtes særdeles merkelig ut og overhodet ikke slik jeg kjenner rasen, så måtte forhøre meg med en del veterinærer/veterinærstudenter jeg kjenner, og ikke en eneste en kjente seg igjen eller kunne komme på å ha vært borti noen aggressive golden. Så ille tror jeg heldigvis ikke det står til med rasen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Vilje skrev:

Syntes dette hørtes særdeles merkelig ut og overhodet ikke slik jeg kjenner rasen, så måtte forhøre meg med en del veterinærer/veterinærstudenter jeg kjenner, og ikke en eneste en kjente seg igjen eller kunne komme på å ha vært borti noen aggressive golden. Så ille tror jeg heldigvis ikke det står til med rasen. :)

Da har de du har snakket med vært heldige med sine pasienter :P

Jeg tror heller ikke at det er gemyttet som er det største problemet hos rasen, men jeg ser at det blir mer og mer fremtrendende. Har selv blitt bitt av golden hannhund for en del år siden. Og den ene professoren vår har flere ganger påpekt at han ikke lengere blir overasket når det kommer en golden inn som det må puttes munnkurv på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt for meg også. Bor jo i villastrøk med hunder i annenhvert hus, og alle goldenene rundt her er slik jeg vil ha, rolige, lydige hunder som er med og går løs overalt. Eller, en er ganske vilter og ulydig, men ikke noe vondt i ham. Mellom de og de goldenene jeg har blitt kjent med gjennom kurs og treninger gjennom årene tror jeg aldri jeg har opplevd en aggressiv eller utrygg golden, faktisk.

Men at de avles noe ukritisk pga popularitet har jeg ingen problemer med å tro på.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er litt påfallende at vi som kjenner rasen godt aldri har hørt om problemet, eller kjenner oss igjen overhodet. Så velger å ta det med en liten klype salt så lenge det eneste som kommer frem er at noen har hørt fra noen andre, uten å virke til å egentlig kjenne rasen så godt. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som veteri-nokså-nær så har jeg også til gode å møte en golden som trenger munnkurv. Som vanlig hundeeier har jeg møtt en del goldenhannhunder som vil spise mine gutter, men det vil de fleste hannhunder vi møter gjøre uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg: hogge etter MENNESKER? Det er det jeg undrer meg over. At retrieverhanner av alle "arter", både golden, labrador, flatcoated og de andre, kan være hormonelle mot andre hunder/hannhunder. Ja. Men mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ikke så mye å si for sonen men den ranker jo ganske høyt på bite listen i statene.

Golden er rasen jeg har fulgt tettest foruten min egen og ser mye mer dårlig mentalitet på dem enn de er kjent for. Jeg syns at å si at fordi en selv ikke opplever dette på rasen blir som at jeg skal si at det ikke finnes dårlig mentalitet på Border Collie fordi jeg bare opplever og ser hyggelige individer. 

Det er vel en grunn for at disse veterinærene setter munnkurv på golden hanner? De gjør det vel ikke bare for moro skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/15/2016 at 4:55 PM, Bananen skrev:

Oi, den var ny. Aldri hørt om. Men nå begynner det å bli noen år siden jeg fikk min første golden (jeebus, han hadde vært 12 år i år :shocked:). Men makan til snill (eller lettere naiv) og ålreit hund skal man lete lenge etter!

Har også opplevd dette faktisk, både med flat og golden (og noen tollere), men ikke bare hannhunder, dog kan jeg ikke huske noen labrador som har gjort det... Står på stellebordet og logrer og plutselig bare hogger til uten forvarsel. Det har ikke vært noe spesielt som skulle fremprovosert det heller, som noe som plutselig lugger etc. Nå er ikke retrieverne alene om dette, men de er overrepresentative i forhold til andre raser når jeg tenker på hva jeg har hatt til bad og klipp. Jeg vet ikke om det har en sammenheng med at mange retrievere ofte er hos førstegangs hundeeiere som er for inkonsekvente når det kommer til håndtering? Bare en tanke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min golden måtte ha munnkurv hos vet. Hun hadde garantert bitt! Det var noen andre situasjoner jeg måtte lempe bort en rasende golden også. Hu var ikke bare "super familievennlig golden". 

Jeg ble kjent med flere "mindre gode" golden i løpet av de årene jeg hadde rasen selv. De fleste er såklart greie, men det fins helt klart mentale utfordringer hos denne rasen også. Det i kombinasjon med stygg helsestatestikk gjorde at jeg valgte bort rasen faktisk. Men at en rase med såpass mye (dårlig) avl kan få litt variable hunder er helt naturlig syns jeg. De fleste er jo faktisk trivelige hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...