Gå til innhold
Hundesonen.no

"fete opp" hund


Guest Dratini

Recommended Posts

Guest Dratini
Var da fælt så personlig du tok dette da, Jeg har værken kallt deg noe eller quotet deg! Calm down :lol:

Dette var et generellt råd TIL ALLE, i et forum hvor tråder letes opp igjen av andre som trenger å få hunden opp i vekt :D

Håper det ordner seg for deg og hunden ;)

Det var jeg som startet tråden og spurte om tips ang min hund og ikke på generell basis.

Hva med å bare tilsette litt mer fett? Olje, enten vegetebilsk, eller animalsk? Brødskive dynket i olivenolje kanskje kan være digg? Fin pels gir det også..

Pelsen hans er utrolig fin som den er. Han har en enorm pels (som de av rasen med den fargen bruker å få). Så pelsen er det ikke noe å si på. Men jeg har prøvd å øke mengde fôr og da har pelsen blitt blass, grå og feit. Alle tre hundene bruker å få litt olivenolje en gang i blandt (oppi tørrforet).

Kommer til å gå ned på tørrforet til han nå og heller gi litt NP i tillegg til tørrfor og V&H så får vi se ;) Får han for mye fett, blir pelsen skikkelig fæl :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei hei :-)

Tynne hunder har jeg laang erfaring med, og har selv eid skjelett med pels på. "Rekorden" er 70 cm høy hund, på 22 kg :-P Den er ikke mye bred nei. Men dette var unghund. Ellers har jeg holdt vekta der den skal være på trekkhundene mine.

Kastrering kan hjelpe på hannhunder. Du trenger ingen grunn til å kastrere hunden hos vanlige veterinærer, så det er null stress sånn sett.

Ellers, om hunden spiser vanlig tørrfor og kjøtt, og ikke ett Performancefor, så er det ikke rart den er tynn. Det er stor forskjell på Performance (aktiv) og vedlikeholdsfor. Vanlig tørrfor er ikke dugandes til aktive hunder. De skal tross alt fungere på naboens Golden Retriever som bare blir luftet.

Jeg hadde proppet i bikkja ett aktivfor av høy kvalitet. (Selv er jeg veldig glad i Pro Plan Performance.) Om hunden din har blitt dårlig i magen av fetere for, så er det bare tilvenning som skal til. Fra mager til fett i maten er det normalt å reagere, men det går seg til. Fiskeolje fungerer som saus, dvs det er ekstra kalorier du ikke blir mett av, da det er konsentrert... I tillegg er det jo bra for mye annet. Så selv om bikkja ser bra ut, hiv i han fiskeolje. Hver dag.

Jeg forer og bare mine hunder på kvelden, før natta. Da er de mest sultne, og etter maten trenger de bare sove, og fordøye den ordentlig. Blande kjøtt i tørrforet er bra, og da kan du evt bruke bare ren vom, istedenfor kjøttblandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Hei hei :-)

Tynne hunder har jeg laang erfaring med, og har selv eid skjelett med pels på. "Rekorden" er 70 cm høy hund, på 22 kg :-P Den er ikke mye bred nei. Men dette var unghund. Ellers har jeg holdt vekta der den skal være på trekkhundene mine.

Kastrering kan hjelpe på hannhunder. Du trenger ingen grunn til å kastrere hunden hos vanlige veterinærer, så det er null stress sånn sett.

Ellers, om hunden spiser vanlig tørrfor og kjøtt, og ikke ett Performancefor, så er det ikke rart den er tynn. Det er stor forskjell på Performance (aktiv) og vedlikeholdsfor. Vanlig tørrfor er ikke dugandes til aktive hunder. De skal tross alt fungere på naboens Golden Retriever som bare blir luftet.

Jeg hadde proppet i bikkja ett aktivfor av høy kvalitet. (Selv er jeg veldig glad i Pro Plan Performance.) Om hunden din har blitt dårlig i magen av fetere for, så er det bare tilvenning som skal til. Fra mager til fett i maten er det normalt å reagere, men det går seg til. Fiskeolje fungerer som saus, dvs det er ekstra kalorier du ikke blir mett av, da det er konsentrert... I tillegg er det jo bra for mye annet. Så selv om bikkja ser bra ut, hiv i han fiskeolje. Hver dag.

Jeg forer og bare mine hunder på kvelden, før natta. Da er de mest sultne, og etter maten trenger de bare sove, og fordøye den ordentlig. Blande kjøtt i tørrforet er bra, og da kan du evt bruke bare ren vom, istedenfor kjøttblandingen.

Som jeg har beskrevet mange ganger i denne tråden allerede. Hunden spiser ikke annet tørrfor enn akkurat det merket han går på. Om vi gir han noe annet, så spiser han ikke i det heletatt. Gir vi han mer fôr så setter han igjen. Deler vi opp måltidene slik at det blir like mye mat, men flere ganger, så spiser han ikke opp. Alt dette står beskrevet i mine tidligere innlegg.

Vi har prøvd den aktive typen av samme fôrmerke som han nå spiser, men dette høyaktivforet gjorde ikke annet enn å gjøre han ekstremt stygg i pelsen sin. Så å fortsette med det gjør vi ikke. Hadde han lagt på seg av fôret hadde vi fortsatt med det.

Og jo, skal man kastrere en hund, så må man ha en medisinsk årsak, iallefall hos veterinærene her omkring. Jeg har ikke tenkt å dra land og strand rundt for å finne en veterinær som kastrerer hunden, bare fordi jeg sier at han skal gjøre det.

Og til oppdatering av denne tråden så kan jeg fortelle:

- Han elsker å få "stjele" den maten jeg "mister" når vi er ute.

- Han har begynt å legge på seg a020.gif

Vi har en liten vei igjen enda, men dette ser bra ut enn så lenge a014.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å legge tørrfor i en aktivitetsball? Kanskje du kan "lure" i ham mer mat på den måten. Det syns voffsa mi er utrolig gøy iallefall og hun jager ballen rund og rundt til det er tomt! Ikke fullt så ivrig om hun får tørrfor i skåla hehe. (Hun får hovedsaklig V&H, men litt tørrfor i tillegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor la hunden bestemme?

Jeg vet du skrev at hunden bare ville spise det merke han gikk på.... Men det trenger hunden faktisk ikke å få bestemme selv. Han sulter ikke frivillig ihjel foran matskålen. Om han går på ett vedlikeholdsfor, og dere bare hiver i dyret mer gobiter her og der, så blir den bare feilforet... Eller, den ER feilfora, ganske enkelt :-)

Tenk på de som har 3, 4, 10, 20 eller 30 hunder. Der velger ikke bikkja foret :-) Så det er mulig. Heller jobbe hardere med å få i hunden riktig mat, enn å lure i den en gobit her og der... Jo mer dill, jo mer problemer rett og slett :-)

Om hunden fikk dårlig pels av aktivfor, så er det ett dårlig for rett og slett. F eks Hills sitt Performance for... dårlige greier. Ett bra aktiv for gir bedre pelskvalitet.

Men om hunden legger på seg nå, av noe så enkelt som å lure i den mistet mat, så er det vel ikke en hund som trenger mye energi. Så da er det jo iorden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på de som har 3, 4, 10, 20 eller 30 hunder. Der velger ikke bikkja foret :-) Så det er mulig. Heller jobbe hardere med å få i hunden riktig mat, enn å lure i den en gobit her og der... Jo mer dill, jo mer problemer rett og slett :-)

Okay, om du skal bruke det som argument, så veit du vel kanskje hvor mange hunder Dratini har og da, eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Har du prøvd å legge tørrfor i en aktivitetsball? Kanskje du kan "lure" i ham mer mat på den måten. Det syns voffsa mi er utrolig gøy iallefall og hun jager ballen rund og rundt til det er tomt! Ikke fullt så ivrig om hun får tørrfor i skåla hehe. (Hun får hovedsaklig V&H, men litt tørrfor i tillegg)

Vi er heldige om slike aktivitetsballer overlever 10 min med en hund ;) Har prøvd flere forskjellige typer, men de lider samme skjebne alle sammen ;)

Men hvorfor la hunden bestemme?

Jeg vet du skrev at hunden bare ville spise det merke han gikk på.... Men det trenger hunden faktisk ikke å få bestemme selv. Han sulter ikke frivillig ihjel foran matskålen. Om han går på ett vedlikeholdsfor, og dere bare hiver i dyret mer gobiter her og der, så blir den bare feilforet... Eller, den ER feilfora, ganske enkelt :-)

Tenk på de som har 3, 4, 10, 20 eller 30 hunder. Der velger ikke bikkja foret :-) Så det er mulig. Heller jobbe hardere med å få i hunden riktig mat, enn å lure i den en gobit her og der... Jo mer dill, jo mer problemer rett og slett :-)

Om hunden fikk dårlig pels av aktivfor, så er det ett dårlig for rett og slett. F eks Hills sitt Performance for... dårlige greier. Ett bra aktiv for gir bedre pelskvalitet.

Men om hunden legger på seg nå, av noe så enkelt som å lure i den mistet mat, så er det vel ikke en hund som trenger mye energi. Så da er det jo iorden :-)

Her er det faktisk ikke snakk om kun ett fôr som er prøvd. Vi har testet omtrent det som er av merker av hundefor, dog ikke butikkfôr eller Labb. Vi har prøvd for for størrelsen av rasen (Large breed) og vi har prøvd performance-fôr. Og når hundene (joda vi har faktisk flere!) får avføring som er av softis-kvalitet, som stinker dødens på hundre meters avstand og som det kommer enorme mengder av, ja så sier det seg selv at vi ikke fortsetter med slikt fôr. Og det fôret som de går på nå gir de en normal avføring og mengde, samt at den faktisk ikke lukter "råtne lik" heller, ja da bruker vi det.

Og energi det trenger han. For hvordan skulle han ellers kunne være ute å springe på turer 2-3 timer daglig, og dette utenom trening som lydighet, spor, blodspor? Nå har vi kuttet ned tiden på turer av den enkle grunn at jeg har bekkenløsning, så jeg klarer rett og slett ikke bruke en hel arbeidsdag på turer med hundene, for her får de turer sammen og hver for seg.

Og om du leser hele tråden (noe som det ser ut som om du ikke har gjort), så ser du at problemet er å få han opp i sin normale vekt igjen. Dette fordi han var dødens nær pga reveskabb og blodforgiftning (pga en dr!tt av en veterinærvakt som ikke ville ta oss imot). Etter dene sykdomsperioden har vi prøvd å bygge han sakte men sikkert opp i vekt igjen. Vi vil ikke sprengfore han opp, for det sier seg selv at det ikke er bra for hverken hunder eller mennesker.

Den maten jeg "mister" når vi er ute, er rått kjøtt med bein. Alle våre hunder får dette utenom de ordinære måltidene, men nå får akkurat denne hunden litt ekstra.

Okay, om du skal bruke det som argument, så veit du vel kanskje hvor mange hunder Dratini har og da, eller? ;)

a014.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er heldige om slike aktivitetsballer overlever 10 min med en hund ;) Har prøvd flere forskjellige typer, men de lider samme skjebne alle sammen ;)

Har du prøvd denne da? Den er stor som en håndball i veldig solid og glatt plastmateriale. Fant den på Canis.no jeg og er storfornøyd! Tviler på at en hund kan ødelegge den ;)

aktball.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kastrering kan hjelpe på hannhunder. Du trenger ingen grunn til å kastrere hunden hos vanlige veterinærer, så det er null stress sånn sett.

Veterinæren har ikke lov til å kastrere en hund uten medisinsk årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...