Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeskogen på Bråstein


Rottisembla

Recommended Posts

Jeg har bare vært der en gang, og må si at jeg falt virkelig for stedet! Så utroligh erlig å kunne gå med hundene løse uten å treffe sure folk. Skulle ønske vi hadde en slik "hundeskog" i Haugesund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns folk der ute tar litt lite hensyn til andre, greit nok det er ikke båndtvang for øyeblikket, men

betyr det at bikkjene får lov å gjøre som de vil uten hensyn til andre??

Kanskje jeg bare var uheldig på tidspunket jeg var der, men har snakket med andre som også har vært der, flesteparten av hundefolka der ute tar ikke hensyn.

Edit: Må bare si at det er en utrolig bra turplass, men hundefolka der ødelegger mye.

(ikke alle hundefolkene selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns folk der ute tar litt lite hensyn til andre, greit nok det er ikke båndtvang for øyeblikket, men

betyr det at bikkjene får lov å gjøre som de vil uten hensyn til andre??

Kanskje jeg bare var uheldig på tidspunket jeg var der, men har snakket med andre som også har vært der, flesteparten av hundefolka der ute tar ikke hensyn.

Edit: Må bare si at det er en utrolig bra turplass, men hundefolka der ødelegger mye.

(ikke alle hundefolkene selvfølgelig)

Har og hørt om en del som har syns det ble tatt lite hensyn, men selv har eg ikkje opplevd det. Syns at det er et krav at en har "kontroll" på bikkja selv om den er løs. Har jo truffet hunder "uten eier" i hundeskogen og syns rett og slett at det ikke er noe særlig særlig siden en ikke kjenner hunden. Men eg og Embla trives nå der og er der ofte på litt utenom rushtider (godene med å være student :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottisembla: Vi traff ganske mangen hunder uten eiere, en var til og med aggressiv (heldigvis var det en liten hund).

Traff også en aggressiv hund med eier, hjalp lite det, da eier ikke gadd å gjøre noe.

Sånt er unødvendig, har man så lite kontroll på bikkja at den stikke når du slipper den, så holder man den i bånd.

Er heller ikke så gøy når man har tispe og den blir nesten voldtatt av hannhunder pga eier bare mener den har "litt" for mye testosteron og mener det ikke er grunn nok til å ta den i bånd.

Men plassen er som sagt nydelig, og må prøve å komme meg dit utenom rushtidene, for hundeeiere uten hensyn til andre gidder jeg ikke.

Måtte få ut litt frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å få ut frustrasjonen :icon_redface:

De overkåte bikkjene har eg og truffe rundt om. Men då i hundeparken på åsen, skikkelig irriterende, og ikkje minst plagsomt for tispa. Nå har eg ikkje hannhund men hadde eg hatt det hadde eg ikkje godtatt den oppførselen, syns det er direkte frekt av eierene og ikke bry seg og si " jaja han har litt mye lyster for tiden"

Oi der kom jammen en utblåsning her og oops :)

Men ja utenom rushet er tingen liker liksom ikkje å gå i kø rundt om. Og blir litt slitsomt når det er så ekstremt mye hunder som skal hilse og styre hele tiden..... Men er veldig greit å treffe noen på turen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg blir også med. så lenge rottisene deres spiser små chihuahuaer.

var på hellestø en lørdag. der kreler det jo av løse hunder. å jeg må si jeg går med hjertet i halsen hele tiden. greit nok hvis hundene er snille, men du slipper ikke løs en hund på en slik plass hvis den angriper andre hunder...

min ble tatt av en phalene når hun var 5-6 mndr. dette sitter i.... og ble ikke bedre etter løpetiden. nå er hun rett og slett pisse sur hvis det kommer svære bikkjer litt brått på.

men når vi var på hellestø gikk jeg forbi ei med en ridgeback, hundene var løs og hun smilte så fint til meg når jeg gikk forbi. hundene stoppa og stod på avstand og studerte hverandre. plutselig hopper ridgen frem og flerrer tenner og løper mot lulu for å ta henne, lulu hyler det verste hylet jeg har hørt. jeg brøler og spenner etter bikkja og bare MÅTTE plukke lulu opp da. vet man ikke skal gjøre det med små hunder, men heller det en en å ha en opptygd en. og hva gjør eieren??? vandrer fornøyd videre med løs bikkje.... :P senere traff jeg en annen dame som sa at denne hunden hadde vert aggresiv mot hennes også...altså, ta bikkja di å bånd eller hold deg vekke fra overfyldte strender.... :icon_cry:

såh...nå fikk jeg og en utblåsning..

men trenger absolutt store, trygge turkamerater for å få bukt med skrekken hennes;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

kjør E39 mot ålgård. Når du har pasert sletta der man kan ta til venstre mot bue (du fortsetter bare rett frem mot ålgård) og kommer opp på toppen av bakken tar du inn til høyre på en grusvei. Der ligger det noen boliger. Veien deler seg og mener du skal holde til venstre og kjøre ett lite stykke innover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger til litt veibeskrivelse jeg :wub:

Skulle forklare ei vennine som er innflytter til stvg, og hun måtte ha det med t.skj så viss flere skulle trenge det:

Som sagt ta E39 mot kr.sand

Kjør forbi skiltet som skilter inn til bråstein, følg E39 til du kommer du kommer til en grusvei som ligger rett etter et busstopp.

Kjør inn der( ja det ser ut som privatvei men er ikke det, så følger du bare den til du kommer til en parkeringsplass og starten på turstien.

Og homper det oppover grusveien VEIT du at du er på rett plass :wub:

Satser på å treffe doggiser på tur snart (selv om vi ikke har vert der siden båndtvangen startet)

Og for de som lurte: Ja det er båndtvang her og men blir ikke praktisert. Sånn utenom de gangene i året de som håndhever båndtvangen finner det for godt å stikke opp i hundeskogen...( altså fylkesmannen eller hvem det nå er som har ansvar for båndtvangen....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det masse hund der hele tiden? :wub:

Jeg har prøvd å gå der utenom "rushtidene", altså når folk egentligt skal jobbe, men

fortsatt masse hund der.

Men har heldigvis hatt bedre erfaring nå i senere tid, og så lenge man går forbi folka som ikke kom seg lenger enn 50 meter borti stien før de stopper opp og står der resten av turen og prater, så er dette ett mye bedre turtilbud enn resten av turområdene i området.

Og merker man treffer lite folk og hund så lenge man holder seg vekke fra grusstien, selv om jeg var uheldig den første gangen jeg var der og ble forfølgt av en tysk jaktterrier som gjentatte ganger skulle "spise" min hund.

Egentligt skremme oss vekk da. Men uansett hvor langt vekke vi var, diltet den etter og sa det ikke var langt nok. :wub:

Forrige gang jeg var der var det første man så når man gikk ut av bilen var en ridgeback tispe som blør fra øret pga en Basenjii hannhund hadde tygget litt på den.

Heldigvis klarte vi å passere Basenjii hannen uten at den gjorde så mye mer enn å knurre på tispa mi.

Men utenom dette var erfaringene bare positive, og tispa mi elsker den elva der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt på antall hunder, men JA vi treffer alltid hunder. Og selv når jeg mener det er merkelige tider, er jo student så jeg har jo ikke A4 timeplan men er alltid folk der:P

Ikke alle hundene/eierene er like høflige men har aldri hatt problemer der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er klar over at det er vanvittig med hoggorm i hundeskogen, sant?

Ang. dette med dårlige hunde-eiere, uansvarlige og hensynsløse folk, så kan jeg i tillegg fortelle at dette er grunnen til at vi holder oss vekke. Dessuten er hundeskogen kjennt for å være "sykdomsskogen" når det kommer til smitte på hund, vi har blandt annet dratt med oss kennel hoste, og en eller annen form for tarmbakterie på den ene hunden fra oss etter møte med andre hunder i hundeskogen...

Så, jeg tror jeg ville funnet meg en annen plass å gå tur jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel siden de kranglete og plagsomme hundene er i klart mindre tall, og at vi aldri har dratt med oss noe hjem derfra. Og om sommer blir skogen lite brukt, så syns jeg faktisk det er et veldig godt alterativ å bruke hundeskogen jeg. At folk har forskjellige erfaringer og at det vi kanskje muligens n gang kan dra med oss en sykdom hjem( som plutselig kan skje på tur i nabolaget og viss nabobikkja har kennelhoste) blir litt tynt for min del. Men nå er det jo godt at ingen tvinges til å gå der :P

(Og forresten hoggorm, ja da vil jeg faktisk mye heller at hun skal bli bitt i hundeskogen, en langt inni gokk milevis fra vetrinær....)

Poenget her er bare at forskjellige folk har forskjellige erfaringer med hundeskogen, hadde alle hatt dårlige hadde jo ingen gått der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er hundeskogen kjennt for å være "sykdomsskogen" når det kommer til smitte på hund, vi har blandt annet dratt med oss kennel hoste, og en eller annen form for tarmbakterie på den ene hunden fra oss etter møte med andre hunder i hundeskogen...

Det er derfor jeg har sluttet å gå der, gikk der før når vi hadde fugliser, men fikk så mye sykdom med oss hjem at det ble ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel siden de kranglete og plagsomme hundene er i klart mindre tall, og at vi aldri har dratt med oss noe hjem derfra. Og om sommer blir skogen lite brukt, så syns jeg faktisk det er et veldig godt alterativ å bruke hundeskogen jeg. At folk har forskjellige erfaringer og at det vi kanskje muligens n gang kan dra med oss en sykdom hjem( som plutselig kan skje på tur i nabolaget og viss nabobikkja har kennelhoste) blir litt tynt for min del. Men nå er det jo godt at ingen tvinges til å gå der :P

(Og forresten hoggorm, ja da vil jeg faktisk mye heller at hun skal bli bitt i hundeskogen, en langt inni gokk milevis fra vetrinær....)

Poenget her er bare at forskjellige folk har forskjellige erfaringer med hundeskogen, hadde alle hatt dårlige hadde jo ingen gått der

Nå har det seg slik at jeg har vært der oppe så uttallig mange ganger, og har alltid truffet på teite, uansvarlige hunde-eiere. Jeg har måttet revet av hunder fra bikkja mi 2-3 ganger, og har blitt bitt til blods av andre hunder der oppe 2 ganger. Jeg skal ikke dra alle under en kam, men jeg vil påstå at det er flertall av uansvarlige hunde-eiere der oppe, en de som faktisk bryr seg om andre folk. Grunnen til at det er slik der oppe, vil jeg tro er fordi det er lov å slippe hundene, og at folk dermed tror de kan buse på å gjøre akkurat som det passer dem.

Jeg snakker ikke bare om kennelhoste, men sykdommer generelt. Kennelhosten er jo en gjeng-ganger der oppe, fordi hundene får kontakt med hverandre på en helt annen måte. Det har også gått giardia(vet ikke om det skrives slik) en sykdom som tar lang tid å helbrede.... opp til flere år. Tarmsykdommene som har vært en gjeng-ganger der oppe gjør at hunden blir sensitiv i magen, som resulterer i at hundene må gå på mageför i lengre tid, kanskje resten av dens liv.... Når vi vet at dette er noe som er utbredt blandt hunder der oppe, så syns jeg det er uansvarlig å dra bikkja med seg opp, å utsette de for den risikoen.

Angående hoggorm så syns jeg uttalelsene dine er helt horrible, og det er tydelig at du ikke har vært borti hva et hoggormbitt faktisk er. Vi hadde en hund som ble bitt av hoggorm for 2 uker siden. Heldigvis var det i bakparten på hunden, slik at hals og hode osv ble skånet. Dette resulterte i et dyrlege besøk med antibiotika, kortisonsprøyter og drypp på 45 min, som igjen er ubehagelig for hunden. Det skumleste med hoggormbitt er bivirkningene giften kan gi. Om de ikke får riktig behandling, og selv med riktig behandling kan giften gi utfall på lever og nyrer... Nå på denne tiden av året er det ofte unghoggormer ute, og de har ikke kontroll på giften sin, eller mengde gift de sprøyter inn dersom de hogger. Dette resulterer gjerne i hunder med lever og nyreskader, samt et smertehelvette for hunden i dagene etterpå.

Jeg orker ikke å utsette bikkja for det, når jeg vet det kan unngås. Det finnes plasser du kan gå, hvor sjansen på å møte på hoggorm er utrolig liten. Om det er båndtvangen det står på, så er det båndtvang nå på denne tiden, selv i hundeskogen. Så om du slipper hundene der oppe, så får du bot, akkurat som på alle andre plasser....

Det er derfor jeg har sluttet å gå der, gikk der før når vi hadde fugliser, men fikk så mye sykdom med oss hjem at det ble ikke verdt det.

Ja. Jeg vil ikke utsette hundene for noe som jeg kan unngå til en viss grad. Klart, alle kan få det, overalt. Men sjansen for å få det i hundeskogen er ganske mye større en i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hoggorm så syns jeg uttalelsene dine er helt horrible, og det er tydelig at du ikke har vært borti hva et hoggormbitt faktisk er. Vi hadde en hund som ble bitt av hoggorm for 2 uker siden. Heldigvis var det i bakparten på hunden, slik at hals og hode osv ble skånet. Dette resulterte i et dyrlege besøk med antibiotika, kortisonsprøyter og drypp på 45 min, som igjen er ubehagelig for hunden. Det skumleste med hoggormbitt er bivirkningene giften kan gi. Om de ikke får riktig behandling, og selv med riktig behandling kan giften gi utfall på lever og nyrer... Nå på denne tiden av året er det ofte unghoggormer ute, og de har ikke kontroll på giften sin, eller mengde gift de sprøyter inn dersom de hogger. Dette resulterer gjerne i hunder med lever og nyreskader, samt et smertehelvette for hunden i dagene etterpå.

Jeg orker ikke å utsette bikkja for det, når jeg vet det kan unngås. Det finnes plasser du kan gå, hvor sjansen på å møte på hoggorm er utrolig liten. Om det er båndtvangen det står på, så er det båndtvang nå på denne tiden, selv i hundeskogen. Så om du slipper hundene der oppe, så får du bot, akkurat som på alle andre plasser...

Hallo leste du i det hel tatt hva det stod. Det er hoggorm tid så risken er der, ja en kan velge å gå steder der det garantert ikke er hoggorm, men som regel er en innom områder det kan finnes hoggorm på iløpet av sommeren. Og i den forbindelsen er det uttalelsen om at VISS/DERSOM hunden skulle blitt bitt vil jeg heller at det skjer i "nærheten" av en dyrlege enn langt borti gokk. Så nei jeg drar ikke bikkje mi oppi hoggorm land hver dag nei. Og ja jeg har opplevd hoggormbitt på hund, og der var det langt til dyrlege og det var ikke noe hyggelig.

Dette er forresten ganske OT i denne tråden så jeg lar det ligge med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...