Gå til innhold
Hundesonen.no

"Kinderegghunden" - er det mulig?


mokken

Recommended Posts

Tja, det er bare å sørge for å få ett naturtalent av en gjeter det, så kan du fly på utstilling til du blir blå.. Hvis du i tillegg vurderer å flytte nærmere svenskegrensa så øker jo mulighetene for utstilling av bc betraktlig..

Det er alltid ett valg man må ta, jeg tror ikke at kinderegg hunden finnes i ett uttall av eksemplarer i mine raser, men at det er en og annen, joda sikkert. Men jeg tror at om du ikke ønsker deg langhårsbelger så er det vanskelig å få noe som oppfyller kravene. Også er det jo ett spørsmål om målsetning. Skal du bli vm-god eller skal du være sånn kretsmester-god eller er det BiF som er ønsketittelen? (For de som ikke vet så er BiF- Best i Familien) Det er ganske vesentlig for rasevalg, mener jeg.. Skal du ha en BiF kan du velge hva som helst som tiltaler deg. Skal du på kretsmestergod kan du utelukke en del raser og du kan tillate deg raser som er litt "odde" i forhold til sporten, men har du ambisjoner om vm-god eller sånt, så begrenser valget seg ganske kraftig til kun ett par raser og da bør (etter min mening) eksteriøre fortrinn være helt uvesentlig..

Nå vet jeg :)

Ja klart at målsetning er viktig i valg av rase, og det er utrolig mangen flotte hunder der ute til forskjellige formål :P

Flytte drømmes det kun om når det regner 80 dager i strekk, ikke så ofte med andre ord...

Jeg har konkurranseinstinkt og elsker å jobbe med hunden min, men lanslagsnivå er ikke intressant for min del.

Belgerne er flott hunder, men kjenner lite til helsen deres.

Ellers er det vel heller ikke så lenge siden utsillingsfolk og bruks folk hakket løs på hverandre her inne, om ikke jeg husker feil? Ble de enig? Brains and/or beauty?

Det er gjerne noen som kan fylle ut litt...?

Det var en Engelsk mastiff - på nesten 90 kilo :whistle: En Cane Corso blir mer som en liten Rottweiler, ca 50 kilo, men med energinivået til en BC - selv om den ikke er like utholdende. Men kanskje mer forbeholdt erfarne hundemennesker, som også har fått sin del av æren i konkuranse virksomheter, og er ute etter å prøve noe nytt og utfordrende :)

Åååå, aha er det de! :)

Traff en mann her i fjor sommer med to stk, den tredje var hjemme da han slet med de to tispene som ikke tålte synet på hverandre (den ene skulle omplasseres).

Vet du om det er vanelig med kjønnsaggresjon på rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar
Jaaada, jeg vet... Men da må jeg ha en utstillingsbimbo ved siden av :whistle:

Ønsket likssom en alt-i-ett hund :)

Forøvrig har en venninne i mine øyne verdens flotteste bc-gutt, en utrolig god ambassadør for rasen.

Så om, hvis og men så ser jeg jo også at det er ganske stor variasjon innenfor rasen så da får jeg dra inn litt ekspertråd om forskjellige linjer :)

Finners det ikke show bc i norge per idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Finners det ikke show bc i norge per idag?

Det gjør det sikkert, men i Norge så er det sånn at hvis man ønsker å stille ut en bc så skal den ha oppnådd 2x 90 poeng av 100 på gjeterprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, aha er det de! :)

Traff en mann her i fjor sommer med to stk, den tredje var hjemme da han slet med de to tispene som ikke tålte synet på hverandre (den ene skulle omplasseres).

Vet du om det er vanelig med kjønnsaggresjon på rasen?

Det er vell litt ymse egentlig...men slettes ikke uvanlig :whistle: Går daglig tur med en ung Corso hanne, som har stor motor og ikke liker andre hanner noe særlig. Han tåler trynet på min enda yngre Boerboel hanne, men det stopper der... :P En bekjent konkurerer i LP1 (riktig ?) med en Boerboel hanne på drøyt 2 år, med svært varierende resultater - men de konkurerer nesten hver enste helg, og koser seg max. Anbefales KUN for mennesker uten ambisjoner om å nå langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha over 90 poeng (?) på gjeterprøve to år for å få stille ut BC her til lands. fornuftig rasestrategi må en jo si :)

Litt OT selvfølgelig, men siden det tas opp. En BC er og forblir først og fremst en gjeterhund. Og i og med at den skal være rasetypisk, er det nokså naturlig at det stilles krav til dens gjetende egenskaper...noe som for meg vittner om seriøsitet hos raseklubben, som ønsker å bevare dens rasetypiske egenskaper :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
MÅ de ha gjeterprøve først? Så teit ..

Meen, må legge til bilde av en finfin show bc da :whistle:

Ja, kjempeteit at noen prøver å bevare rasens egenskaper i steden for å lage en hund som ikke er egnet til noe som helst.. (for de som ikke skjønte det, så er jeg ironisk) Nei jeg syns ikke det er en fin border collie. Det er ingenting som heter show border. Rasen heter border collie, det skal være en hund med gjeteregenskaper som det viktigste aspektet ved hunden. Det skal ikke være unødvendig med pels, den skla være konstruert for lange arbeidsdager i konstant bevegelse, det skal være en hund som er førerorientert men med selvstendighet og mot nok til å kontrollere oppsetsige sauer.. Det du viser her er en amerikansk hund som ikke har noenting med border collie å gjøre i det hele tatt.. Beklager om jeg er krass, men jeg er så lei av alle disse show/bruks diskusjonene og ihvertfall på raser hvor man gjør alt man kan for å unngå slike diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt snedig greie det der, å etterspørre resultater. At en DS har vært på landslagssamlinger i LP holder liksom ikke, for det er jo bare en. Men så var det noe med populasjonen av hunder også da. Det samme med viltsporchampionen Atos. Det må liksom være topplasseringer på mange hunder før det gjelder. Klasse to i ag eller lp holder liksom ikke. Men hvis du går inn på dogweb og kikker der så finner du mange flere resultater enn hva jeg gidder å liste opp her :whistle:

Men for all del, en DS er nok ikke en hund for alle. Den har jo også en god del pelsstell man må være villig til å ta om den skal kunne stilles ut.

Det er nettopp det du er inne på, resultater fra en hund sier lite om snittet på hvordan rasen er som "arbeidshund", enten det er DS, belger eller andre.

Pelsstell er helt greit :)

Nydelig hund Kristiin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjempeteit at noen prøver å bevare rasens egenskaper i steden for å lage en hund som ikke er egnet til noe som helst.. (for de som ikke skjønte det, så er jeg ironisk) Nei jeg syns ikke det er en fin border collie. Det er ingenting som heter show border. Rasen heter border collie, det skal være en hund med gjeteregenskaper som det viktigste aspektet ved hunden. Det skal ikke være unødvendig med pels, den skla være konstruert for lange arbeidsdager i konstant bevegelse, det skal være en hund som er førerorientert men med selvstendighet og mot nok til å kontrollere oppsetsige sauer.. Det du viser her er en amerikansk hund som ikke har noenting med border collie å gjøre i det hele tatt.. Beklager om jeg er krass, men jeg er så lei av alle disse show/bruks diskusjonene og ihvertfall på raser hvor man gjør alt man kan for å unngå slike diskusjoner.

Altså, jeg synes alle raser skal få en vise seg fram.

Den trenger ikke være avlet på "show", men jeg synes den kan få prøve utstiling likevel.

En hund kan faktisk vises fram likevel om det er en arbeidene brukshund (vanskelig og tro, hva?)

Og tenk og du har fått en bc, som skal være en ganske "allround" hund, også vies det at den ikke kan brukes i gjeting (av en eller annen årsak), og da hadde jo det vært morro og prøve noe den egentlig ikke er avlet (altså utstiling), siden den hunden ikke fikser gjeting, men nei da, du kan ikke få vise fram hunden din fordi den må ha 2x 90poeng i gjeting først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg venter i spenning :)

Kan svare om et par år :whistle: Neida. Men det finnes nok en del raser, men man må være påpasselig med linjer, og være heldig med individet. Men tenker med en gang på Kelpie selv.

MÅ de ha gjeterprøve først? Så teit ..

Meen, må legge til bilde av en finfin show bc da :)

Border_Collie_9T090D-016.jpg

Skaff heller Aussie sier jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Altså, jeg synes alle raser skal få en vise seg fram.

Den trenger ikke være avlet på "show", men jeg synes den kan få prøve utstiling likevel.

En hund kan faktisk vises fram likevel om det er en arbeidene brukshund (vanskelig og tro, hva?)

Og tenk og du har fått en bc, som skal være en ganske "allround" hund, også vies det at den ikke kan brukes i gjeting (av en eller annen årsak), og da hadde jo det vært morro og prøve noe den egentlig ikke er avlet (altså utstiling), siden den hunden ikke fikser gjeting, men nei da, du kan ikke få vise fram hunden din fordi den må ha 2x 90poeng i gjeting først.

Hvis den ikke gjeter så er det ikke en rasetypisk border collie og da har den heller ikke noe på utstilling å gjøre. Jeg regner med at Norsk Saue og geite alslag som forvalter rasen her i landet har en intensjon med at de har satt regelverket slik. Og om man ikke liker det, så er det bare å reise til sverige og stille, for der er det ikke krav til bruksmeritter.

Ikke vær nedlatende og fortell meg om hva arbeidende brukshunder er kapable til da, det blir bare litt for dumt..

Border collie er ikke en allround hund, det er en gjeter (Jeg føler at jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige her).

Skaff heller Aussie sier jeg da.

:whistle:

Edit: Beklager *Mokken* at tråden om aktuelle hunder for deg ble utartet til en dustete tråd om border collie. Jeg skal ikke og kan ikke ta det tilbake, men jeg blir så engasjert og da klerer jeg ikke å la være, men jeg er vvirkelig lei meg for at tråden din ble delvis herpet. Jeg skal sitte på hendene mine fra nå av! Lover korspåhalsenogtikniverihjertetaltså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg synes alle raser skal få en vise seg fram.

Den trenger ikke være avlet på "show", men jeg synes den kan få prøve utstiling likevel.

En hund kan faktisk vises fram likevel om det er en arbeidene brukshund (vanskelig og tro, hva?)

Og tenk og du har fått en bc, som skal være en ganske "allround" hund, også vies det at den ikke kan brukes i gjeting (av en eller annen årsak), og da hadde jo det vært morro og prøve noe den egentlig ikke er avlet (altså utstiling), siden den hunden ikke fikser gjeting, men nei da, du kan ikke få vise fram hunden din fordi den må ha 2x 90poeng i gjeting først.

Joda, en må selvfølgelig vise frem hunden sin, og samtidig være stolt over at den ser bra ut. Men her snakker en om å bevare de rasetypiske egenskapene til hunden, samtidig som den også skal se bra ut, ha en god psykisk og fysisk helse. M.a.o. vil en til topps med hunden, må den i det minste fylle de rasetypiske kravene ift rasestandarden.

Det finnes desverre flere eksempler på typiske brukshund raser, som i dag avles nesten kun utelukkende på eksteriør. I enkelte tilfeller er raser nå så ufunksjonelle, at de nesten blir født invalid. Det ville være svært trist om også BC skulle havne på den listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær nedlatende og fortell meg om hva arbeidende brukshunder er kapable til da, det blir bare litt for dumt..

Border collie er ikke en allround hund, det er en gjeter (Jeg føler at jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige her).

Jeg (og jeg tror en de rundt meg) ser på bc som en allround hund, den brukes til det meste bortsett fra uts.

De er brukt til gjeting, nesten bare bc'er på landslaget i ag, de er også gode lydighets hunder, osv ...

..Til trådstarter;

I det hele tror jeg ikke bc er "rasen" pga. av jeg har hørt at de ikke helt har av knappen.

Vet nei-men ikke hvordan rase jeg skal foreslå jeg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal velge rase utifra hva man ønsker å bruke den til synes jeg. Og om det er noen omveier ihnt til eksteriør på den rasen man vil ha får man følge det. Skulle det ikke gå bra så synd, men ærlig talt slikt vet man ikke på en valp heller(altså at den blir bra utstillingsstjerne). Så sånn sett ska likke det ha noe å si for valget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mange jeg, men så har jeg kanskje sett fler enn deg også :rolleyes:

Det har jeg og. I alle tre variantene har jeg sett dem med riktig så mye trøkk og med god av/på knapp. God helse også. Og bra eksteriør som ikke er skadelig. Kjenner flere Riesen som er utmerkede brukshunder og å ta hinder er null problem. De dverger jeg har sett er like ens til ag f.eks. Sprettene saker.

Er ellers enig i at det er flere raser som passer til beskrivelsen som gies. Beauceron er ikke nevnt, men den passer også. Har god motor, godt eksteriør, av/på knapp - det har de fleste hunder men det kreves jo også at man som eier klarer trene dem da. For man får ingen ting gratis.

Er også enig med gråtass ang. BC. Det er en gjeter først og fremst og jeg synes det er bra at man forsøker opprettholde rasens egenskaper fremfor å også ødelegge disse for å få en show-hund, sånn det er gjort med andre raser gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie. Enkelt og greit, men allikevel litt vanskelig.

Nå er det jo også litt bingo å kjøpe bordercollie - selv om man legger vekt på arbeidsegenskaper. Det er ikke mange bordercolliene jeg vet om som har vært friske i både kropp og sinn, dessverre.

Briarden er spennende ja, kjenner ikke særlig til rasen, men ikke uaktuell :whistle:

Som vel Gråtass nevnte ett eller annet sted, er det jo litt avhengig av hvilke ambisjoner man har i konkurransesammenheng også - skal man til topps og på landslagsnivå, så har man nok et litt snevrere utvalg av raser som er aktuelle enn om man nøyer seg med "kretsmesterskap" :).

I forhold til agility kan nok briarden kanskje bli noe stor og tung (min bittelille Babs er knapt 30 kg, men blir jo stor og klumpete i forhold til en smidig bordercollie liksom), men den er jo helt klart en litt alt-i-ett-hund som fungerer på de fleste områder om man ikke har alt for høye ambisjoner. De er morsomme å jobbe med, de fleste som fødes egner seg også i utstillingsringen (kvaliteten er gjennomgående bra, og briarden plasserer seg ofte i gruppesammenheng), de fungerer stort sett bra på lydighetsbanen, men sliter nok noe mer i de høyeste klassene, men Ellinor som konkurrerte med sine to briarder for en tid tilbake, greide jo å få lydighetschampionatet på begge sine - så det er jo ikke umulig med litt tålmodighet og riktig trening :). I Sverige er det jo flere hunder som konkurrerer i de høyeste klassene i både lydighet og bruks. Helsemessig er rasen relativt frisk i forhold til mange andre man hører om, men HD er jo en akilleshæl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerne er flott hunder, men kjenner lite til helsen deres.

Ellers er det vel heller ikke så lenge siden utsillingsfolk og bruks folk hakket løs på hverandre her inne, om ikke jeg husker feil? Ble de enig? Brains and/or beauty?

Det er gjerne noen som kan fylle ut litt...?

Belgerfolket er vel generelt enige om at belgeren er en sunn og frisk rase. Det man hakker løs på hverandre for, er hvor bra de er mentalt, sånn på generell basis - og hva man egentlig legger i "god mentalitet". Men en god belger er en hund som har både brains and beauty - og en god belger kan brukes til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke gjeter så er det ikke en rasetypisk border collie og da har den heller ikke noe på utstilling å gjøre. Jeg regner med at Norsk Saue og geite alslag som forvalter rasen her i landet har en intensjon med at de har satt regelverket slik. Og om man ikke liker det, så er det bare å reise til sverige og stille, for der er det ikke krav til bruksmeritter.

*klippet*

Edit: Beklager *Mokken* at tråden om aktuelle hunder for deg ble utartet til en dustete tråd om border collie. Jeg skal ikke og kan ikke ta det tilbake, men jeg blir så engasjert og da klerer jeg ikke å la være, men jeg er vvirkelig lei meg for at tråden din ble delvis herpet. Jeg skal sitte på hendene mine fra nå av! Lover korspåhalsenogtikniverihjertetaltså.

Er helt enig med deg der, jeg synes de forvalter rasen på en bra måte ved å være restrektive.

Ikke noe å beklage for, her er det vel bare å ta seg ut :)

Dere som har bc må gjerne fortelle litt om hvordan hverdagen og trening fungerer hos dere. Det som holder meg litt tilbake vedr bc er rett og slett aktivitetnivået, hvor mye må til for at hunden skal være fornøyd og harmonisk?

Sikkert også noe linjerelatert, jeg trener med 3 stk med bc og de virker å være ganske så forskjellig.

Man skal velge rase utifra hva man ønsker å bruke den til synes jeg. Og om det er noen omveier ihnt til eksteriør på den rasen man vil ha får man følge det. Skulle det ikke gå bra så synd, men ærlig talt slikt vet man ikke på en valp heller(altså at den blir bra utstillingsstjerne). Så sånn sett ska likke det ha noe å si for valget?

Jo det er klart, og det er sikkert mangen raser som i torien passer og dervav denne "opplys meg" tråden :)

Jeg tror at en erfaren oppdretter kan se endel vedr ekstriør på en valp, en annen ting er at en hund som ikke er sunn i kroppen, feks har dårlige bakbensvinkler, vil ha et dårligere utgangspunkt i krevende fysisk trening kontra en hund som er mer harmonisk bygget.

Belgerfolket er vel generelt enige om at belgeren er en sunn og frisk rase. Det man hakker løs på hverandre for, er hvor bra de er mentalt, sånn på generell basis - og hva man egentlig legger i "god mentalitet". Men en god belger er en hund som har både brains and beauty - og en god belger kan brukes til det meste.

Det var jo godt å høre, da har da avlen lykkes med noe ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det sikkert, men i Norge så er det sånn at hvis man ønsker å stille ut en bc så skal den ha oppnådd 2x 90 poeng av 100 på gjeterprøve.

... over to forskjellige år for to forskjellige dommer. Gi meg den showbc her til lands som er er vakker OG gjeter så bra. Nå skal det være sagt at utenlandske registrerte hunder kan stille her i landet da, så der har du jo en åpning. Da kan du likeså godt kjøpe deg en aussie *tramperundtpåtærogsnutrådentilenaussietråd*

Jeg (og jeg tror en de rundt meg) ser på bc som en allround hund, den brukes til det meste bortsett fra uts.

De er brukt til gjeting, nesten bare bc'er på landslaget i ag, de er også gode lydighets hunder, osv ...

Det har du helt rett i, men...

..Til trådstarter;

I det hele tror jeg ikke bc er "rasen" pga. av jeg har hørt at de ikke helt har av knappen.

Vet nei-men ikke hvordan rase jeg skal foreslå jeg,

Dette er rene skjære vissvasset! Nå kjenner jeg en del bc og alle de har en fin fin avknapp. Det er hva man gjør det til.

TS; BC er ikke hunden for deg, det er ikke en allrounder i forhold til kropp, sjel og skjønnhet. Om du vil ha bc lignende ting så er aussie tingen. Men til syvende og sist, landet jeg å på kelpie når jeg så kriteriene dine.

Er helt enig med deg der, jeg synes de forvalter rasen på en bra måte ved å være restrektive.

Ikke noe å beklage for, her er det vel bare å ta seg ut :)

Dere som har bc må gjerne fortelle litt om hvordan hverdagen og trening fungerer hos dere. Det som holder meg litt tilbake vedr bc er rett og slett aktivitetnivået, hvor mye må til for at hunden skal være fornøyd og harmonisk?

Sikkert også noe linjerelatert, jeg trener med 3 stk med bc og de virker å være ganske så forskjellig.

Inntil Z ble kastrert, kunne noen dager se slik ut: halvannen times tur med trekk sykkel/gåing. Andre dager var; halvannen times tur med 1/2 - en times lp trening. Så var det dager der han lå helt brakk og var ute en liten tur, pluss litt lufting i hagen. Det var også dager som var litt heftigere og det var fellestreningsdager. Han tålte det svært godt :)

Når han nå ble pensjonist, fikk vi en liten stressreaksjon som varte i to uker piping og tråkking. Det er ikke rart i og med at han var vandt til trening så godt som hver dag. Slik ville en hver gjennomtrent hund reagere. Nå henger han i trappen (utkikksplassen) og er fornøyd med å være med på tur, ligge i bilen eller leke med kjente og kjære. Helt rolig gutt.

Som jeg sa lenger opp her; det er hva du gjør det til i forhold til maset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (og jeg tror en de rundt meg) ser på bc som en allround hund, den brukes til det meste bortsett fra uts.

De er brukt til gjeting, nesten bare bc'er på landslaget i ag, de er også gode lydighets hunder, osv ...

..Til trådstarter;

I det hele tror jeg ikke bc er "rasen" pga. av jeg har hørt at de ikke helt har av knappen.

Vet nei-men ikke hvordan rase jeg skal foreslå jeg,

Border collie er ikke en allrounder rase, det er en gjeterhund - derav må man ha gjeterprøven i boks før man kan tenke på utstilling. Selvom den blir brukt til forskjellig ting innen hundesport så er det fortsatt en gjeter.

Labradoren er også misforstått. Dette er ikke en selskapshund som kan brukes til jakt, det er en jakthund som kan brukes til flere ting. Grunnen til at jeg presiserer dette er fordi jeg mener folk burde tenke seg om 2 ganger , gjøre seg opp en mening med hvordan man ser utviklingen til rasen går. Vil du bidra til å bevare bruksegenskapene i hunden, eller er det viktigst at "hunden får vise seg frem". Hva slags hundemateriale er du ute etter? En jakthund uten jaktlige egenskaper siden det ikke er viktig for deg? En border collie med pels til nok til å utligne en aussie og hvor ingen av de siste 5 generasjonene har gjeterprøven men gjort det dritbra på utstilling i Sverige?

Jeg tror forøvrig at man burde unngå å uttale seg hvis det er noe du bare har hørt. La de som har erfaring med rasen få bringe frem sin mening i stedet for å bare skrive noe vissvass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg den showbc her til lands som er er vakker OG gjeter så bra. Nå skal det være sagt at utenlandske registrerte hunder kan stille her i landet da, så der har du jo en åpning. Da kan du likeså godt kjøpe deg en aussie *tramperundtpåtærogsnutrådentilenaussietråd*

TS; BC er ikke hunden for deg, det er ikke en allrounder i forhold til kropp, sjel og skjønnhet. Om du vil ha bc lignende ting så er aussie tingen. Men til syvende og sist, landet jeg å på kelpie når jeg så kriteriene dine.

Inntil Z ble kastrert, kunne noen dager se slik ut: halvannen times tur med trekk sykkel/gåing. Andre dager var; halvannen times tur med 1/2 - en times lp trening. Så var det dager der han lå helt brakk og var ute en liten tur, pluss litt lufting i hagen. Det var også dager som var litt heftigere og det var fellestreningsdager. Han tålte det svært godt :(

Når han nå ble pensjonist, fikk vi en liten stressreaksjon som varte i to uker piping og tråkking. Det er ikke rart i og med at han var vandt til trening så godt som hver dag. Slik ville en hver gjennomtrent hund reagere. Nå henger han i trappen (utkikksplassen) og er fornøyd med å være med på tur, ligge i bilen eller leke med kjente og kjære. Helt rolig gutt.

Som jeg sa lenger opp her; det er hva du gjør det til i forhold til maset.

Nei, show-bc ser jeg ikke helt vitsen med.

Og aussien, tja jeg vet ikke...

Det er noe med første inntrykket som skurrer, uten at jeg helt kan forklare det :sint_01:

Hvordan er det vokting, er det mye av det?

Kommer den i en både "brains and beauty" variant?

Har ikke møtt så veldig mangen aussier, men de fleste har vært av showlinjer (tror jeg) og jeg savner kruttet.

Men for all del, dette er nok en prosess som kommer til å ta tid, og heldigvis så har jeg massevis av det :(

Etter å lest gjennom tråden en gang til ser jeg jo at kelpie er en rase som bør undersøkes nærmere, time will show!

Om noen har noen greie linker eller tips er det bare å gi en lyd, evnt sende en pm.

Ift stress/ mass, kall det hva dere vil, så tror jeg det er noe som dukker opp på mange gjeterhund- /bruksraser og det er helt klart noe eier kan styre i stor grad. Det er vel streng tatt å bare å være bevisst og konsekvent i det man gjør med hunden. Helt fra børjan selvfølgelig :P

Takk for mye bra innspill så langt folkens, keep on the good work :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en aussie ville jeg vært veldig nøye og brukt laaaang tid på å snakke med oppdrettere, møte hunder av forskjellige linjer i forskjellige settinger og prøve å finne en type som tiltaler deg mtp på egenskaper og væremåte - for der er det utrolig stor variasjon, og man kan fort få for lite krutt, for mye stress, for mye vokt eller lignende - eller alt på en gang til og med.

Jeg er overbevist over at man kan finne "brains and beauty" hos aussien, men at man skal være veldig nøye for å få det til. Man kan jo ikke alltid få alt i en sekk, men med aussien mener jeg det skal være mulig... Det er såppass mange arbeidshunder innad rasen som også har gjort det bra på utstillinger at jeg får meg ikke til å si at det ikke skal være mulig å finne en brukandes og vakker aussie... -Men at det kan bli vanskelig, det skal jeg ikke si noe på! Et annet tips kan jo være å se utenfor norges grenser etter kombinasjoner, for det virker desverre som om det er mange flere som streber etter en sunn og rasetypisk kropp, arbeidsegenskaper og god mentalitet der enn her slik det er per idag.

Kelpien har jeg inntrykk av at er en "enklere" hund å kjøpe, linjene er ikke så delte og begge versjonene blir tatt godt vare på og det er helse og mentalitet + arbeidsegenskaper som står i fokus hos oppdretterne. Jeg har også inntrykk av at kelpien ikke vokter noe særlig og at det kan være et pluss for mange. :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpien har jeg inntrykk av at er en "enklere" hund å kjøpe, linjene er ikke så delte og begge versjonene blir tatt godt vare på og det er helse og mentalitet + arbeidsegenskaper som står i fokus hos oppdretterne. Jeg har også inntrykk av at kelpien ikke vokter noe særlig og at det kan være et pluss for mange. :sint_01:

Nei, AK er ikke enkle hunder å kjøpe! Det er "dårlig" avl der i mine øyner også. Men nå skal det også sies at det gjerne bare er 1-2 kull i året som jeg personlig ville kjøpt fra. Men det spørs også på ambinsjonene du har.

Linjene er faktisk delte, i 3 faktisk! Du har da WK som ble skillt ut i Norden i starten av 2000. (avlet del en god stund før det, helt tilbake på 40-50 tallet i hjemmlande). Men det registreres nå som helt egen rase.

Også har du faktisk noen som driver "utstillings" avl i Norden også. Fordelen er at det er brukskrav i Sverige, så dem oppnår ikke Champ i hjemmland, men alle andre nordiske land. Finland har også krav om mentaltest.

Heldigvis avler dem fleste med tanke på bruks, men ikke alle har samme ideene på hva en god brukshund er, forståelig nok :sint_01:

Men i alle landene så avles det av noen på skuddberørte og redde hunder. Hunder som ikke har vist noen form for resultat på linjene eller som individ. Hunder hvor kun en hund er mental/fysisk testes e.l.

Noen har dem oppfatningen om at en "gjennomført" MH er en bra hund å avle på. Så lenge hunden klarer noen lunne å avreagere og ikke viser aggresjon så får dem "gjennomført MH" liksom...

Det har tatt meg så langt 7år å få kontroll på "toppen" av isfjellet innen rasen, og jeg graver! Jeg anbefaler ingen å kjøpe fra kull der under 50% av avkommene har tatt en mentaltest og har 1-2-3 på skuddet og der dem er helse undersøkt. Minst en av foreldrene vist resutlater (og helst søsken). Og fra Sverige også Korad.

Skal man kjøpe en brukshund så bør man minst på en sidene vise til gode resultater. Enten som individ eller linjer.

Kelpien har ikke noe voldsomt vokting nei. Det er lite støy fra dem i det daglige.

Men dem har ressursforsvar opp mot andre hunder. Men det er "normalt", dem er ikke så dum at dem frivillig gir fra seg noe til en annen hund som dem vil ha selv.

Mokken: Når det gjelder linker så fins det mange av dem på hjemmesiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...