Gå til innhold
Hundesonen.no

"Kinderegghunden" - er det mulig?


mokken

Recommended Posts

Men i forhold til aussien, hvor nesten ALLE kull som er planlagt fremover er tomme "sjangsespill" siden man vet så lite om mentaliteten, helsen og arbeidsegenskapene til hundene i stamtavla til de kommende kullene så høres kelpien ut som en "enkel" hund å kjøpe i forhold om du skjønner. Kan jo være noe så enkelt som at det er færre oppdrettere og kull, men også det at oppdretterne virker mer oppdaterte, informerte og veldig innstilte på å ta vare på rasen de har så godt det lar seg gjøre.

Visste ikke at rasen var delt i 3 jeg, har bare hørt om WK og "vanlig" kelpie - som dine er(?)

EDIT: Må bare si at jeg har ikke sett noe vokting hos aussien min til nå, og hun er 13mnd allerede. Det kan jo selvfølgelig dukke opp etterhvert, men jeg tror ikke hun har så mye slikt i seg. Hun har ressursforsvar og gir ifra seg tydelige tegn hvis noen skal ta tingene hennes, men det gjør lillehunden min også liksom og de fleste andre "kloke" hunder jeg har vært borti. Hunder som slipper det de har i munnen når en annen hund kommer bort for å se hva de har tror jeg er usikre og redde for en konfrontasjon. Hunder som sier ifra er bare såppass trygge på seg selv at de tør å "stå for det som er deres"

Så hvis man leter litt, og forhører seg godt, så kan man nok finne hunder med de egenskapene man verdsetter. Jeg har fått noen egenskaper jeg ikke verdsetter så mye også, men hun har så mange av de gode egenskapene jeg liker at de gode veier opp for de dårlige. :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar
Men i forhold til aussien, hvor nesten ALLE kull som er planlagt fremover er tomme "sjangsespill" siden man vet så lite om mentaliteten, helsen og arbeidsegenskapene til hundene i stamtavla til de kommende kullene så høres kelpien ut som en "enkel" hund å kjøpe i forhold om du skjønner. Kan jo være noe så enkelt som at det er færre oppdrettere og kull, men også det at oppdretterne virker mer oppdaterte, informerte og veldig innstilte på å ta vare på rasen de har så godt det lar seg gjøre.

Visste ikke at rasen var delt i 3 jeg, har bare hørt om WK og "vanlig" kelpie - som dine er(?)

Dem er jo ikke offisielt delt i 3. WK er helt ute, dem er egen rase.

Men man har noen oppdrettere som bryr seg stadig mindre om bruks og mer om farge... Men det er ganske tydelig om man setter seg ned å titter på resultater på rasen.

At det er på vei inn var åpenbart på Svenske Kelpie klubben sitt årsmøte i år, noen vil fjerne bruks krav for Champ. Senest i fjor ble det fjernet fra valpelisten til klubben at foreldrene skulle ha godkjent skudd...

Helt delt er dem nok ikke enda, bare slik at det er sagt. :sint_01:

Men for meg så er det ganske tydelig :(

Vet ikke helt om det er enklere jeg. Det er født 45 kull med Aussi i Sverige 2008. Med AK ble det født 31 kull. Det er da nok så "jevnt". :sint_01:

Det er ikke for å rakke ned på min egen rase, men det krever faktisk at man setter seg inn i rasen her også. Det er iallefall 2 stk i Norge som har gjort den feilen ved å gå etter "store" oppdrettere av rasen og gått etter at dem har mange kull. Kominert med at oppdrettere er flinke til å snakke for seg, så sitter dem nå med skuddberørte hunder og sliter bla med miljø på konkurranser.

Å finne en god konkurranse hund er faktisk ingen enkelt sak, uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... over to forskjellige år for to forskjellige dommer. Gi meg den showbc her til lands som er er vakker OG gjeter så bra. Nå skal det være sagt at utenlandske registrerte hunder kan stille her i landet da, så der har du jo en åpning. Da kan du likeså godt kjøpe deg en aussie *tramperundtpåtærogsnutrådentilenaussietråd*

Kelly er en BC som har 94 poeng på gjeterhundprøve som også er NUCH, SUCH, NACH og NV-06'08.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelly er en BC som har 94 poeng på gjeterhundprøve som også er NUCH, SUCH, NACH og NV-06'08.

Kelly er vel ikke akkurat å regne som en showborder.

Er vel mer i kategorien BC som er korrekt. Når de snakker show så er det hunder der avlens første prioritet er at hunden skal vinne i utstillinger og gjøre det bra i Gruppa og BIS ringen. Ikke at de er korrekt bygd.

Hadde utseende vært første pri for eier/ oppdretter så hadde nok hunden satt sin fot på utstilling før den gikk i avl, og ikke hatt det som pensjonist aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med BC til sauegjeting på egen gård. Det har vært de enkleste hundeholdene jeg har vært borti. En førerorientering uten like, og som å legge inn på en tom harddisk, alt har sklidd rett inn, og praktfulle dyr å familieleve med generelt. Når de da lever etter sin bestemmelse.

Jeg må si at jeg ofte har syntes beundrende om at folk virkelig virkelig tar på seg å lage et verdifullt "syntetisk" miljø for denne rasen. For et arbeid det må være å skaffe relevant stimuli, aktivitet, oppgaver og treningmomenter.

Men mange er motiverte nok - greier det, ser jeg rundt omkring, og det er vel ikke for ingenting at BC er den rasen som er enklest å "ty til" når det gjelder å oppnå resultater i lydighet/agility

lykke til med valget: - hvor mye innsats akter man å legge ned i hva - uansett hva slags rase det nå blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT her men...

Ser jo at det ligger endel MH resultater rundt omkring på flere forskjellig raser.

Jeg har aldri vært innom hverken bruks eller MH tester så dette er litt gresk for meg.

Er det noen som kan forklare litt enkelt, evnt linke til en side sånn at jeg forstår hva jeg leser..?

At en hund har fått 3 på skudd sier meg overhodet ingenting :banana:

Er det sånn at en karakter som er "god" for en rase nøvendigvis ikke er bra for en annen rase?

Altså, bedømmes hunden som indiviuell eller rasetypisk? Om noen skjønte det.... :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT her men...

Ser jo at det ligger endel MH resultater rundt omkring på flere forskjellig raser.

Jeg har aldri vært innom hverken bruks eller MH tester så dette er litt gresk for meg.

Er det noen som kan forklare litt enkelt, evnt linke til en side sånn at jeg forstår hva jeg leser..?

At en hund har fått 3 på skudd sier meg overhodet ingenting :banana:

Er det sånn at en karakter som er "god" for en rase nøvendigvis ikke er bra for en annen rase?

Altså, bedømmes hunden som indiviuell eller rasetypisk? Om noen skjønte det.... :yes:

MH'n bedømmes individuelt for hver hund, det er en beskrivelse som beskriver hva hunden gjør (uten at man tenker på hvorfor). Og helt klart er det variasjoner over hva som er bra på forskjellige raser. En mynde vil nok ikke reagere på samme måte som en schäfer på overraskelsesmomentene for eksempel og de kan få forskjellige resultater på flere momenter uten at noen av de er dårlige. Man må se det i forhold til rasen/rasens historie og bruksområde.

MH'en sier jo litt om hunden individuelt, men sier jo enda mer om hvordan linjene er, så fremt oppdretter har fått testet flere/hele kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for mange flotte tilbakemeldinger, det blir nok en laaaang stund i tenkeboksen vil jeg tro :icon_confused:

Alternativer så langt...

- Pyrre

- Terv

- Spansk Vannhund?

- AK?

- Aussie?

- Sheltie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kooiker må heller ikke glemmes.

Den har jeg faktisk vært innom tidligere, men savner litt info vedr resultater.

Å være flink til triks på stuegulvet er likssom ikke så mye å gå på :rolleyes:

Vet du, eller noen andre, noe vedr gemytt?

Mener å ha lest at de er temmelig reservert ovenfor fremmede. Hvordan vil det arte seg feks ved tannsjekk på lp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg faktisk vært innom tidligere, men savner litt info vedr resultater.

Å være flink til triks på stuegulvet er likssom ikke så mye å gå på :rolleyes:

Vet du, eller noen andre, noe vedr gemytt?

Mener å ha lest at de er temmelig reservert ovenfor fremmede. Hvordan vil det arte seg feks ved tannsjekk på lp?

De jeg vet om er normalt sosiale. Jeg hadde ikke tipset om rasen om jeg ikke mente at de dugde til dine kriterier, som er litt mer enn triks på stuegulvet(eller BIF som det ble skrevet her, haha) :icon_confused: Jeg kjenner til flere fra ulike linjer, og de brister de har på konkurransebanene er det førerene som står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heeelt ute og kjører her, men kaster ut et spørsmål..

Hva med de ungarske gjeterhundrasene?? Mudi, Pumi og Puli?? Kan disse passe for deg? Jeg aner som sagt ingenting om disse rasene, har kun sett noen få, og lest litt om de hvor de blir beskrevet som egnet til LP og AG, hvordan gemyttet og eksteriøret er på de aner jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange flotte tilbakemeldinger, det blir nok en laaaang stund i tenkeboksen vil jeg tro :icon_confused:

Alternativer så langt...

- Pyrre

- Terv

- Spansk Vannhund?

- AK?

- Aussie?

- Sheltie?

Her inne på Doggis er vi flere som trener og konkurrerer i agility med aussiene våre, så det er bare plinge på, jeg tipper vi alle mer enn gjerne skravler om rasen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har jeg bare vært veldig heldig med mine hunder, eller så finnes det ganske mange hunder som kan føde naturlig, være generelt sunn, klarer å jobbe til tross for forstyrrelser, og generelt er "dugandes" hunder..? Mine to er faktisk sånn at de jobber best "under press", dvs de jobber best med forstyrrelser. Spesielt springeren er sånn at jo heftigere forstyrrelser, desto bedre jobber hun.. Derimot har jeg sett mange DS falle ut (dvs ikke komme inn i det hele tatt) og generelt ville jeg ikke akkurat anbefalt en slik hund til LP eller AG. Spesielt enkel å trene har jeg heller ikke inntrykk av at de er, men men.. Reagerte endel på at DS ble trukket frem som et godt eksempel på kinderegghunden, for det føler jeg slett ikke de er - sorry. :lol:

Rasevalg tror jeg kommer veldig an på hvilke mål man har. Skal man "bare" konkurrere litt i LP/AG, så kan man jo strengt tatt gjøre det med omtrent hvilken som helst hund. Visse ting må selvsagt fungere, men det gjør det hos veldig mange raser. Skal man "opp" et sted, skal man nå mål om kl3 eller elite eller tittel, så kreves det nok ganske mye mer av hunden! De trenger det lille ekstra, de må være bygget for sporten (dvs at springeren min aldri kommer til å være kjapp nok til å ta noe cert i AG, med mindre alle andre disker, haha!) - i LP skal man jo bli bedømt mer etter rasen, selv om BC ser ut til å være "målet" for hurtighet uansett hvilken rase man har.. Har man mål om å komme på landslaget, så kjøper man hund deretter. Skal man bare trene litt med hunden og kanskje få et opprykk eller to, så kan man jo kjøpe nesten hvilken hund man vil - innen rimelighetens grenser.

For min del så passer mine raser meg utmerket der hvor jeg er nå; med min hverdag, mine mål og mine planer. Og det er vel det viktigste? For meg oppfyller de disse "kinderegg-kravene", men for andre vil de jo slett ikke gjøre det! Jeg vil ikke automatisk anbefale verken springer eller cairn til noen, men jeg kan jo si at JEG er fornøyd med mine hunder, og at de fungerer ypperlig til MITT bruk. Så får det heller være opp til de som lurer, å vurdere om mitt bruk og deres bruk ligner nok til at rasene kan vurderes. I tillegg kommer jo personlige preferanser - hvilken type hund man liker, hvor "enkel" den er å trene og på hvilken måte - enkel å belønne eller skjønner ting lett eller..? Til slutt (om ikke før), kommer utseendet - noen kan jo ganske enkelt ikke tenke seg en hund med barter og stri pels, eller en hund med store hengeører og prikker og flekker. Kanskje har folk en negativ erfaring med et individ også, som farger måten de ser på rasen som helhet, og det er klart at slike ting påvirker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg vet om er normalt sosiale. Jeg hadde ikke tipset om rasen om jeg ikke mente at de dugde til dine kriterier, som er litt mer enn triks på stuegulvet(eller BIF som det ble skrevet her, haha) ;) Jeg kjenner til flere fra ulike linjer, og de brister de har på konkurransebanene er det førerene som står for.

Det var flott og høre, for de få jeg har møtt/sett har manglet endel "trøkk" i trening og/ el konkuransesetting.

Tror du trygt kan skrive opp "en god schæfer" på lista di også. :D Schæfere MÅ ikke være tunge, store og klumsete. De kan være forhåndsvis lette, smidige og flotte brukshunder også.

Men en schøfer skal ikke være liten og snerten vel, ihvertfall ift rasestandarden.

Kan nok ikke si at denne rasen hverken intresserer eller imponerer :lol:

Jeg er heeelt ute og kjører her, men kaster ut et spørsmål..

Hva med de ungarske gjeterhundrasene?? Mudi, Pumi og Puli?? Kan disse passe for deg? Jeg aner som sagt ingenting om disse rasene, har kun sett noen få, og lest litt om de hvor de blir beskrevet som egnet til LP og AG, hvordan gemyttet og eksteriøret er på de aner jeg ikke...

Kjenner lite til de, har kun sett noen få rundt omkring på agilitybanen og et par på utstilling.

Virker på meg som noe heftige hunder. Krever mye stimuli også vil jeg tro?

Her inne på Doggis er vi flere som trener og konkurrerer i agility med aussiene våre, så det er bare plinge på, jeg tipper vi alle mer enn gjerne skravler om rasen :D

Ja tviler ikke ;)

Jeg er veldig usikker der, må jeg ærlig innrømme.

Har pr dags dato sett 4 stk av mange fler på ag-banen med mye trøkk i, 3 av dem fra samme oppdrett (Vokterens tror jeg).

Resten har vært like som arbeidsvillig men hatt endel magler på tempo og intensitet.

Kjenner til 2 stk her i bergen, 1 driver med lp (Hakino's Disel Dahl), den andre redningshund/lp (Dancing Skies Bronco Billy)

Utrolig flotte hunder både i arbeidskapasitet og intensitet.

Om noen kan tipse litt om linjer, med både brains & beauty, så gjerne det ;)

Send evnt en pm om det er noe ikke passer seg her ;)

OT, men jeg og My skal på agiltykurs i vår ;) Handlingskurs, faktisk. Gleder oss :D

Lykke til begge to, regner med at referat kommer ;)

Hvem er instruktør da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvem som er instruktør enda, klubben har bare lagt ut pittelitt info for å se om det blir nok deltagere. :D

Skjønner godt at du liker Billy, har hørt veldig mye bra om han! Valpekullet hans er èn dag eldre enn My sitt kull, litt morsomt. De virker også som en gjeng flotte arbeidsvillige aussier. Moren deres er jo svensk og norsk lydighetschampion, trener redningshundarbeid og bruks og er en veldig, veldig flott hund i mine øyne. Litt stor i størrelsen, men enda større på innsiden :lol: Hun kommer fra samme kennel som My.

Aussietreff2008313.jpg

My og N S Lch N Uch Meet MyOwn Timea Nagy "Mynta"

Hvis du går inn på f.eks den svenske aussieklubben sine hjemmesider, så kan du jo tråle igjennom noen hjemmesider derifra. Også er du nesten nødt til å lete etter hunder som trenes i det du vil drive med og som har resultater som interesserer deg, og se over MH-skjemaene og sende masse mailer.

Hvis du er villig til å "ta enda litt mer i" så er det flere som har reist til nederland, tyskland og lignende for å hente seg valp. Men jeg tror det er mye å velge i hvis du regner med sverige og muligens danmark.

Det er mitt tips hvis du er interessert i å finne en aussie som passer deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en schøfer skal ikke være liten og snerten vel, ihvertfall ift rasestandarden.

Det kommer vel litt an på hva man legger i uttrykket, ikke sant? Det står ingen ting i rasestandarden om at den skal være liten og snerten, ei heller at den skal være tung og klossete. Det er ikke vanskelig å finne oppdrettere av rasen, som avler hunder med et eksteriør som takler hardt, fysisk arbeid. Avlskårede hunder ned i 22-24 kilo er ikke uvanlig å finne hvis man begynner å lete i riktig ende.

Kan nok ikke si at denne rasen hverken intresserer eller imponerer :ahappy:

Sier meg noe om lite innsikt, med tanke på startinnlegget :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Men en schøfer skal ikke være liten og snerten vel, ihvertfall ift rasestandarden.

Kan nok ikke si at denne rasen hverken intresserer eller imponerer :ahappy:

Ja, nå sier rasestandarden at en schäfertispe skal være 55-60cm tillatt +-1cm og hannhunder 60-65cm +-1cm. Jeg har en tispe som er 53cm og 26 kg. Ikke spes hverken stor eller klumsete.. Hannhunder på 60cm og 32 kg er etter mitt syn en perfekt brukshund. Nå er det slik at ikke alle passer til schäfer og schäfer passer ikke til alle heller. Så jeg anbefaler aldri min rase til noen, men jeg syns det var riktig å informere deg om fakta og ikke vilkårlig "synsing".

Lykke til uansett hva du havner med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg noe om lite innsikt, med tanke på startinnlegget :rolleyes:

Nei for all del, schæfere kjenner jeg lite til.

De jeg er oppvokst med var begge flotte individer, den ene både sunn, pen og duganes, den andre var ingen av delene...

Ut i fra egne erfaringer så har ikke rasen noe som appellerer til meg og mine interesser.

Som bruks/familie/spor hund, ja meget mulig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...