Gå til innhold
Hundesonen.no

"Kinderegghunden" - er det mulig?


mokken

Recommended Posts

Neida, ikke sjokolade hund.... :)

Litt påvirket av diverse rasediskusjoner og avlsdebatter, både her og andre steder.

Finnes hunderasen som er 3i1?

Jeg er veldig usikker på hva min neste hund kommer til å bli, kanskje denne tråden kan gi meg en pekepinn på hva jeg egentlig ser etter :)

Om mulig så vil jeg ha:

Arbeidskapasitet: en balansert hund med av/på knapp. Jeg vil ha trøkk og intensitet under arbeid (hovedsakelig agility og litt lydighet) samtidig som hunden ikke klatrer på veggene hvis man ligger en uke med influensa...

Mentalitet: En hund som har kapasitet til å jobbe med forstyrrelser og heller ikke ser på det som en plikt til å forsvare seg selv eller fører fra livsfarlige vetrinærer eller utstillingsdommere :rolleyes:

Ekstriør/fysikk:En sunn hunn i en bra kropp, altså i stand til å føde valper naturlig, ikke få pustevansker i varmt vær pga inntrykt snuteparti, mangel på hudallergier, fungerende kneledd /albuer osv...

Joda det dukker opp både det ene og det andre, men jeg ønsker en rase som er generelt sett sunn og frisk.

Kravstor? Jeg?!

Mulig det :whistle:

Kom gjerne med forslag og info, enten det er nå enten din egen rase eller naboens :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Arbeidskapasitet:

Ja!

Mentalitet:

Ja!

Ekstriør/fysikk:

Ja, det også.

Og jeg kan dokumneterer alle tre. Ikke noe som bare er tatt fra luften liksom :whistle: Så jeg våger påstå at min egen rase er en kinderegg hund. Men selvsagt må man ha litt "folkevett" og sette seg litt inn i linjer o.l. det er variasjoner her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidskapasitet:

Ja!

Mentalitet:

Ja!

Ekstriør/fysikk:

Ja, det også.

Og jeg kan dokumneterer alle tre. Ikke noe som bare er tatt fra luften liksom :) Så jeg våger påstå at min egen rase er en kinderegg hund. Men selvsagt må man ha litt "folkevett" og sette seg litt inn i linjer o.l. det er variasjoner her også.

Kan ikke motsi den, kjenner ikke nok til rasen enda :whistle:

Absolutt en spennende rase, det er vel fare for at jeg får en lang "kanskje" liste...

Hvordan er det med aktivitet, tåler de treningspauser, hvor de "kun" får turer en periode?

Ja, det er mulig. DS er en slik hund - men ikke for alle typer hundesport hvis man har ønske om å nå langt.

De kriteriene der finnes jo i mange raser.

Kjenner ikke så mye til DS, men hadde mellomvarianten i hus når jeg var barn, mener å huske at han var en sta sak.

Pr dags dato har jeg kun sett 1 DS i ag/lp.

Og ja, bare for å ha det avklart, jeg ønsker en hund for trening og konkurranse som er motivert for å jobbe uten mye "diller".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, bare for å ha det avklart, jeg ønsker en hund for trening og konkurranse som er motivert for å jobbe uten mye "diller".

Hvis dette er en rasetråd så bør du kanskje spesifisere litt mer hva du er ute etter, samt at den kanskje burde ligge i et annet forum enn debattkjelleren.

Hvis ikke så skjønner jeg ikke poenget med å diskutere hvorvidt du ønsker en hund som er slik og sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke motsi den, kjenner ikke nok til rasen enda :whistle:

Absolutt en spennende rase, det er vel fare for at jeg får en lang "kanskje" liste...

Hvordan er det med aktivitet, tåler de treningspauser, hvor de "kun" får turer en periode?

Mine fikk "kun" turer forje uke. Dem lider ikke av den grunn. Blaze & Talli fikk faktisk kun tur og noen klikker økter inne en lengre periode (nesten 1mnd når Blaze var syk, og Talli fikk "lide" med). Dem har ikke hatt noen problemer med det.

Men ikke forvent at dem skal håndtere det når dem er yngre en 1år...

Jeg bor alene med mine hunder og jeg jobber 100% så det sier seg selv at det er noen dager vi faktisk bare går en liten halvtime på tur.

Men dem har faktisk mer behov for mental trim enn fysisk trim. Så om du faktisk har dårlig tid så er det bedre for dem med 3-4 klikker økter på 10 min enn en rusle tur på 30 min.

Dem fleste jeg kjenner holder AK som en aktiv famillie-bruks-hund som får være med på det meste. Dem har ingen problemer med det holdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mange raser som teoretisk burde kunne passe. Utfordringen er vel å sette seg inn i rasene og finne fram til linjene, individene og kombinasjonene som blir laget med det som mål at de skal være gode hunder til flere områder, og der det kan dokumenteres at de fungerer bra på alle de tingene.

Er jo mange nok raser som har potensialet, men det blir ikke lagt vekt på. De to rasene du har bør jo kunne fungere bra rent teorietisk og.

Edit: Den første rasen som jeg tenkte på da jeg leste innlegget var Kelpie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en rasetråd så bør du kanskje spesifisere litt mer hva du er ute etter, samt at den kanskje burde ligge i et annet forum enn debattkjelleren.

Hvis ikke så skjønner jeg ikke poenget med å diskutere hvorvidt du ønsker en hund som er slik og sånn..

Delvis så håper jo det kommer intressante inspill med henhold til rase ja, hovedsaklig ønsker jeg tilbakemeldinger om hvilken raser som pr. dags dato er duganes med tanke på nettopp det å kunne få arbeidskapasitet, mentalitet og god helse i samme pakke. Er det faktisk mulig?

Da uten at man må kjøpe fra "sånne" linjer hvis hunden skal kunne jobbe, eller "andre" linjer hvis man har lyst til å stille hunden ut.

Ja takk, begge deler :)

I forhold til plasseringen i debattkjelleren så er jeg drittlei av lese tråder hvor enkelte , blir sur, såret og lei seg for bagateller... Takhøyden her passer rett og slett bedre!

Er vel mange raser som teoretisk burde kunne passe. Utfordringen er vel å sette seg inn i rasene og finne fram til linjene, individene og kombinasjonene som blir laget med det som mål at de skal være gode hunder til flere områder, og der det kan dokumenteres at de fungerer bra på alle de tingene.

Er jo mange nok raser som har potensialet, men det blir ikke lagt vekt på. De to rasene du har bør jo kunne fungere bra rent teorietisk og.

Ja det er sant, linjer er vel så viktig som rasen i seg selv :)

Grunnen til at jeg ser litt utenom egne raser er veldig enkel.

Labbisen, enten får du showlinjer, noe som jeg oppfatter som det komplette kaos og lav førerfokus med forstyrrelser rundt.

Grov og for tung til agility som jeg trener.

Jaktlinjer som jeg har nå er et bedre alternativ vedr. arbeidskapasitet, men liten vits i å stille på utstilling. Skillen mellom linjene dert som jeg har sett er myke hunder vs. heite hunder. Vet ikke helt hvilken jeg foretrekker...

Pyrren; kunne jeg godt hatt igjen dersom jeg får fra riktige linjer! En Birkekloning kanskje :whistle:

Men aldri pyrre igjen hvis man skal nøye seg med mye av de dårlige avlsresultatene som er ute og går....

Skrekk og gru så mye dårlig mentalitet, reservert skal de være ja, men når de henger i armen på dommeren er det noe som er gale.

Arbeidskapasitet er dessuten ikke en selvfølge, men som sagt med de riktige linjene... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis så håper jo det kommer intressante inspill med henhold til rase ja, hovedsaklig ønsker jeg tilbakemeldinger om hvilken raser som pr. dags dato er duganes med tanke på nettopp det å kunne få arbeidskapasitet, mentalitet og god helse i samme pakke. Er det faktisk mulig?

Javisst er det mulig, men det betyr ikke at det er raser som passer for deg og det bruket du tenker deg. For f eks arbeidskapasitet er et relativt begrep. At en rase er stor og tung betyr ikke at den ikke har arbeidskapasitet, men det kan bety at den fysisk ikke passer inn i dine ønsker. At schnauzerne er strie har ingenting med arbeidskapasitet, gemytt eller helse å gjøre som sådan, det er et rasetrekk - som man igjen finner også i andre raser.

Så ja, det finnes mange raser som både har arbeidsvilje, godt gemytt og god helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg venter i spenning :whistle:

Du har fått nevnt to i tillegg til de du har. Så denne:

Border Collie. Enkelt og greit, men allikevel litt vanskelig.

Andre? Tja, riesen, mellomschnauzer, briard, opptil flere som har suffikset collie, en rekke mynderaser, en rekke jakthunder, bouvier, andre retrievere enn labben, flere terriere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At schnauzerne er strie har ingenting med arbeidskapasitet, gemytt eller helse å gjøre som sådan, det er et rasetrekk - som man igjen finner også i andre raser.

Men slik JEG tolker det spør trådstarter etter en rase som er "enkel" og grei å jobbe med. Siden du er negativ mot labben her nede (quote under) - kan jeg jo spørre hva som er forskjellen på at en schnauzer er sta, og en labrador er menneskeglad? Min labrador er heldigvis ikke et kaos (men jeg kjenner til mange vimser, og de fleste hannhunder er 100% vims) - men hun er fryktelig lite førerfokusert nettopp fordi hun er glad i folk. Det er et rasetrekk. Sånn skal den bare være.

Arbeidsvilje med tillegget: evne til å fokusere/samarbeide i jobben. Det ville jeg lagt til det jeg forestiller meg trådstarter ser etter.

Andre? Tja, riesen, mellomschnauzer, briard, opptil flere som har suffikset collie, en rekke mynderaser, en rekke jakthunder, bouvier, andre retrievere enn labben, flere terriere..

Hva gjør labradoren spesielt utelatt i dette tilfellet? Ifht. golden, flat osv. Jeg spør av ren nyserrighet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie. Enkelt og greit, men allikevel litt vanskelig.

Jaaada, jeg vet... Men da må jeg ha en utstillingsbimbo ved siden av :whistle:

Ønsket likssom en alt-i-ett hund :)

Forøvrig har en venninne i mine øyne verdens flotteste bc-gutt, en utrolig god ambassadør for rasen.

Så om, hvis og men så ser jeg jo også at det er ganske stor variasjon innenfor rasen så da får jeg dra inn litt ekspertråd om forskjellige linjer :)

Andre? Tja, riesen, mellomschnauzer, briard, opptil flere som har suffikset collie, en rekke mynderaser, en rekke jakthunder, bouvier, andre retrievere enn labben, flere terriere..

Briarden er spennende ja, kjenner ikke særlig til rasen, men ikke uaktuell :P

Ettersom jeg ikke driver med jakt men ag og lp (som det sto i startinnlegget) er ikke ekstreme jakthundraser eller mynder aktuell for min del.

Også lurer jeg på hvor alle schnauserne med arbeidskapasitet og trøkk i befinner seg?

Jeg har kun sett en :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik JEG tolker det spør trådstarter etter en rase som er "enkel" og grei å jobbe med. Siden du er negativ mot labben her nede (quote under) - kan jeg jo spørre hva som er forskjellen på at en schnauzer er sta, og en labrador er menneskeglad? Min labrador er heldigvis ikke et kaos (men jeg kjenner til mange vimser, og de fleste hannhunder er 100% vims) - men hun er fryktelig lite førerfokusert nettopp fordi hun er glad i folk. Det er et rasetrekk. Sånn skal den bare være.

Arbeidsvilje med tillegget: evne til å fokusere/samarbeide i jobben. Det ville jeg lagt til det jeg forestiller meg trådstarter ser etter.

Slik jeg oppfatter det er ts da ute etter å finne raser som passer til sitt bruk, ikke generelt hvilke raser som passer inn i beskrivelsen. Hvilket for meg vil si en rasetråd, og ikke en generell tråd om hvilke raser som har god arbeidskapasitet, godt gemytt og god helse.

Og at en rase er sta er ikke synonymt med manglende arbeidskapasitet/vilje - det betyr bare at man må være litt flinkere til å finne en forsterker hunden vil jobbe for. Det blir det samme med labben din det, ikke sant?

Hva gjør labradoren spesielt utelatt i dette tilfellet? Ifht. golden, flat osv. Jeg spør av ren nyserrighet jeg!

Ingenting annet enn at ts selv har skrevet om labben :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsvilje med tillegget: evne til å fokusere/samarbeide i jobben. Det ville jeg lagt til det jeg forestiller meg trådstarter ser etter.

Hva gjør labradoren spesielt utelatt i dette tilfellet? Ifht. golden, flat osv. Jeg spør av ren nyserrighet jeg!

Joda helt riktig tenkt, beklager dårlig formulering fra min side :whistle:

Jeg har selv utelatt labben, for jeg vil ha en hund som kan jobbe med forstyrrelser og gå på utstilling.

Jeg har ikke sett en slike labbiser i det siste. Dessuten synes jeg den er i overkant tung i kroppen ift agilitybruk.

Men en flott rase, ja helt klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg ikke driver med jakt men ag og lp (som det sto i startinnlegget) er ikke ekstreme jakthundraser eller mynder aktuell for min del.

Men de har like fullt arbeidskapasitet/vilje. Hvorfor ikke kalle en spade for en spade og si at det er en rasetråd?

Også lurer jeg på hvor alle schnauserne med arbeidskapasitet og trøkk i befinner seg?

Jeg har kun sett en :rolleyes:

Jeg har sett mange jeg, men så har jeg kanskje sett fler enn deg også :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser andre nevner det også, men den rasen som passer best til det bruket du ønsker, er faktisk en BC...

Dersom en ønsker noe mer utfordrende, kunne også en Cane Corso fungert fint. Og du verden så mye mer imponerende det er å få til en lettvekter mastiff til det bruket, enn feks enn forholdsvis enkel BC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de har like fullt arbeidskapasitet/vilje. Hvorfor ikke kalle en spade for en spade og si at det er en rasetråd?

Jeg har sett mange jeg, men så har jeg kanskje sett fler enn deg også :rolleyes:

Ja det har du nok, skjelden jeg ser noen på resultatlister heller, men du kan jo sikkert fortelle litt om hva en schnauser (hmm skrives det sånn?) hevder seg i når det gjelder aktiviteter.

Treffer en innimellom med to-tre DS som driver blodspor og de er det skikklig futt i!

Spiller det helt alvorlig noen som helst rolle hva man kaller tråden så legnge det er relevant til trådens innhold?

Som den i dette tilfellet er, da det står ganske tydelig om hva som er ønskelig/ikke ønskelig å få vite mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser andre nevner det også, men den rasen som passer best til det bruket du ønsker, er faktisk en BC...

Dersom en ønsker noe mer utfordrende, kunne også en Cane Corso fungert fint. Og du verden så mye mer imponerende det er å få til en lettvekter mastiff til det bruket, enn feks enn forholdsvis enkel BC...

Ja det tviler jeg ikke på :)

Mastiff-saken fra Hundeskolen var jo en artig skrue, heller tvilsomt om jeg hadde klart å kontrollere noe så stort om den hadde bestemt seg for å jage naboens katt da... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jaaada, jeg vet... Men da må jeg ha en utstillingsbimbo ved siden av :whistle:

Ønsket likssom en alt-i-ett hund :)

Forøvrig har en venninne i mine øyne verdens flotteste bc-gutt, en utrolig god ambassadør for rasen.

Så om, hvis og men så ser jeg jo også at det er ganske stor variasjon innenfor rasen så da får jeg dra inn litt ekspertråd om forskjellige linjer :)

Tja, det er bare å sørge for å få ett naturtalent av en gjeter det, så kan du fly på utstilling til du blir blå.. Hvis du i tillegg vurderer å flytte nærmere svenskegrensa så øker jo mulighetene for utstilling av bc betraktlig..

Det er alltid ett valg man må ta, jeg tror ikke at kinderegg hunden finnes i ett uttall av eksemplarer i mine raser, men at det er en og annen, joda sikkert. Men jeg tror at om du ikke ønsker deg langhårsbelger så er det vanskelig å få noe som oppfyller kravene. Også er det jo ett spørsmål om målsetning. Skal du bli vm-god eller skal du være sånn kretsmester-god eller er det BiF som er ønsketittelen? (For de som ikke vet så er BiF- Best i Familien) Det er ganske vesentlig for rasevalg, mener jeg.. Skal du ha en BiF kan du velge hva som helst som tiltaler deg. Skal du på kretsmestergod kan du utelukke en del raser og du kan tillate deg raser som er litt "odde" i forhold til sporten, men har du ambisjoner om vm-god eller sånt, så begrenser valget seg ganske kraftig til kun ett par raser og da bør (etter min mening) eksteriøre fortrinn være helt uvesentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tviler jeg ikke på :)

Mastiff-saken fra Hundeskolen var jo en artig skrue, heller tvilsomt om jeg hadde klart å kontrollere noe så stort om den hadde bestemt seg for å jage naboens katt da... :)

Det var en Engelsk mastiff - på nesten 90 kilo :P En Cane Corso blir mer som en liten Rottweiler, ca 50 kilo, men med energinivået til en BC - selv om den ikke er like utholdende. Men kanskje mer forbeholdt erfarne hundemennesker, som også har fått sin del av æren i konkuranse virksomheter, og er ute etter å prøve noe nytt og utfordrende :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har du nok, skjelden jeg ser noen på resultatlister heller, men du kan jo sikkert fortelle litt om hva en schnauser (hmm skrives det sånn?) hevder seg i når det gjelder aktiviteter.

Treffer en innimellom med to-tre DS som driver blodspor og de er det skikklig futt i!

Litt snedig greie det der, å etterspørre resultater. At en DS har vært på landslagssamlinger i LP holder liksom ikke, for det er jo bare en. Men så var det noe med populasjonen av hunder også da. Det samme med viltsporchampionen Atos. Det må liksom være topplasseringer på mange hunder før det gjelder. Klasse to i ag eller lp holder liksom ikke. Men hvis du går inn på dogweb og kikker der så finner du mange flere resultater enn hva jeg gidder å liste opp her :whistle:

Men for all del, en DS er nok ikke en hund for alle. Den har jo også en god del pelsstell man må være villig til å ta om den skal kunne stilles ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt snedig greie det der, å etterspørre resultater. At en DS har vært på landslagssamlinger i LP holder liksom ikke, for det er jo bare en. Men så var det noe med populasjonen av hunder også da. Det samme med viltsporchampionen Atos. Det må liksom være topplasseringer på mange hunder før det gjelder. Klasse to i ag eller lp holder liksom ikke. Men hvis du går inn på dogweb og kikker der så finner du mange flere resultater enn hva jeg gidder å liste opp her :)

Men for all del, en DS er nok ikke en hund for alle. Den har jo også en god del pelsstell man må være villig til å ta om den skal kunne stilles ut.

Uten at dette er helt 100 %, mener jeg å ha sett et innslag på lokal - Tv her i Rogalnd. Det handlet om 2 nokså kjente hundedamer, fra klepp/bryne, innen lydighetskonkuranser både i Norge og Europa forøvrig. De hadde visst tittler i fleng på flere hunder, og siste tilskudd til den mest erfarne damen var en DS, som sattset hardt mot Europa mesterskapet... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...