Gå til innhold
Hundesonen.no

"Lettlærte" hester


Wheaten terrier

Recommended Posts

Er det noen hesteraser som regnes for mer "lettlærte" enn andre? Eller mer "tunglærte" enn andre?

For eksempel regnes jo BC, schäfer og puddel bl.a. som lettlærte hunderaser som tar ting fort og regnes nesten som mer intelligente...

Noen hesteraser som utpeker seg sånn?

Eller med andre ord? Stae raser (islandshest?)? Selvstendige raser? Fjerne raser? Sære raser?

(og jeg oppdager at jeg nok en gang lager et nytt innlegg hvor jeg bruker ordet "raser" hunder ganger :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, shettis er kan være meget egenrådig, i likhet med mange andre ponnier.. Min NL hest var og det, samtidig som han var lettlært- så lenge han synes det var gøy. Forskjellen på små "vanskelige ponnier" og større "lettlærte" hester er vel at det er mange flere urinstinkter i ponnier. i naturen må du være gløgg og smart for å overleve, og du må kunne stole på deg selv.. Større hester er ofte mindre "smarte", eller gløgge..Derfor tror jeg ofte de regnes som lettere hester, fordi de ikke har hfantasi til å finne på så mye selv..

P.S gjelder selvsagt ikke alle, og gjelder vel mest små, lodne ponnier, ikke dansk sportsponni for eksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spørs hva du skal bruke hesten til også..sprang? dressur? Løp? skogs riding? osv... mange hester som har de forskjellige grenene i genene og er derfor veldig lettlærte i akkurat det, mens andre ting kan de ha mer tungt for å lære.:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Jeg anbefaler tinker! trener opp en tinker som har stått pga ho var drektig og så og si ikke har blitt ridd før.og merker framgang for hver gang jeg sitter på ho. ho prøver virkelig så godt ho kan å forstå hva jeg mener osv. trofaste en-manns hester=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Belgerpia

Det her handler ikke om hvorvidt hesteraser er lettlærte eller ikke, det handler ene og alene om rytterens kunnskaper mener nå jeg. Under en god rytter så vil de fleste hester være lettlærte.

Når det er sagt så er det jo også sånn med hester som med hunder, de er avlet for forskjellige formål og noen har lett for å lære en ting mens en annen har lettere for å lære noe annet. Dette kommer jo av bygning osv.

Ta f.eks. fjordingen da - den er ikke skapt for å gå dressur og sprang - den er skapt for å være en brukshest - dvs. trekking, kløving, og transport - den er unik når det gjelder å ta seg frem i terreng, den har kort nakke osv. - som dressurhest er den nesten ubrukelig - rett og slett fordi den er bygd slik at det blir ekstremt krevende for den å gå i form, den er dessuten laget for å være terrengående og har dermed ikke behov for schwung osv. dermed vil den heller ikke score særlig på bevegelse på flatmark og bane - i terreng derimot er den slags bevegelser helt suverene.

Så har man halvblodshestene - en rase som har oppstått fordi man ville ha en allrounder som kunne gjøre alt, jobbe i drag og samtidig være en elegant og fin ridehest - og halvblodsen er allsidig. En rase som kan lære alt sånn cirka ok - noen glimter til og blir veldig bra innen en eller annen gren, men de fleste er middels på alt........

Lippizaner er først og fremst en ridehest - og hundre års selektiv avl har gjort at den faktisk har blitt spesialisert som showhest først og fremst - den kan sikkert kjøres med osv. også - men den er først og fremst ridehest.

Araberen blir mer og mer avlet som distansehest - dens bygning og stamina gjør at den egner seg godt til det - den er imidlertid svært middelmådig i forhold til sprang og dressur (som fjordingen).

Og sånn kan man fortsette..

Som med hund skal man alltid kjøpe en hest etter hva man ønsker å bruke den til - skal man ha turhest så kjøper man Fjording, kaldblodstraver, islandshest eller lignende - ønsker man å drive med litt av hvert så kjøper man seg en halvblods av en eller annen type.

Mitt inntrykk er imidlertid at folk kjøper hest mer etter lommeboka - man kjøper seg en avdanka traver, en sur gammel fjording eller lignende fordi de er billige istedet for å spare sånn at man kan få tak i noe som passer til bruket.

Litt som å kjøpe blandingshund fordi man må ha hund NÅ og ikke senere selv om man egentlig kunne tenke seg å drive med både bruks og utstilling liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia skrev:

"Ta f.eks. fjordingen da - den er ikke skapt for å gå dressur og sprang - den er skapt for å være en brukshest - dvs. trekking, kløving, og transport - den er unik når det gjelder å ta seg frem i terreng, den har kort nakke osv. - som dressurhest er den nesten ubrukelig - rett og slett fordi den er bygd slik at det blir ekstremt krevende for den å gå i form, den er dessuten laget for å være terrengående og har dermed ikke behov for schwung osv. dermed vil den heller ikke score særlig på bevegelse på flatmark og bane - i terreng derimot er den slags bevegelser helt suverene."

er det en ting jeg hater, så er det dette! Hvorfor påstår folk at fjordingen er ubrukelig i dressur? De er jo ikke det! Fordi om det tar litt lengre tid å lære en fjording enkelte dressurøvelser, betyr ikke det at de er ubrukelige i dressur! Spør du meg så er det en større "bragd" å ha ridd frem en fjording, en en "stor brun" en, siden fjordingen ikke har det samme steget som ligger naturlig for f.eks en varmblods.

Så fordi om den ikke er skapt fpr sprang og dressur, kan den uten problemklare begge deler med litt trening!

Tror du fremdeles at de er det, så kan du jo ta en svipptur innom fjordhest.no og se på bildene fra Fjordhest NM..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
er det en ting jeg hater, så er det dette! Hvorfor påstår folk at fjordingen er ubrukelig i dressur? De er jo ikke det! Fordi om det tar litt lengre tid å lære en fjording enkelte dressurøvelser, betyr ikke det at de er ubrukelige i dressur! Spør du meg så er det en større "bragd" å ha ridd frem en fjording, en en "stor brun" en, siden fjordingen ikke har det samme steget som ligger naturlig for f.eks en varmblods.

Så fordi om den ikke er skapt fpr sprang og dressur, kan den uten problemklare begge deler med litt trening!

Tror du fremdeles at de er det, så kan du jo ta en svipptur innom fjordhest.no og se på bildene fra Fjordhest NM..

Det er vel ikke snakk om at det ikke er mulig, det BP prøvde å si (slik jeg forsto det) var at det er vel lettere og kanskje enklere å nå sine mål, med en hesterase som er tilpasset det man ønsker å bruke den til..

Jeg trener dressur med mine travhester, de kommer aldri til å vinne noe NM, men vi syns det er frustrerende og festlig og ikke minst god variasjon i treningen. Jeg trente lydighet og konkurrerte med min mynde, men jeg har bedre resultater med schäferen...

Usee? Det er ikke snakk om å se begrensningene i et dyr, men heller muligheten i ett annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
er det en ting jeg hater, så er det dette! Hvorfor påstår folk at fjordingen er ubrukelig i dressur? De er jo ikke det! Fordi om det tar litt lengre tid å lære en fjording enkelte dressurøvelser, betyr ikke det at de er ubrukelige i dressur! Spør du meg så er det en større "bragd" å ha ridd frem en fjording, en en "stor brun" en, siden fjordingen ikke har det samme steget som ligger naturlig for f.eks en varmblods.

Så fordi om den ikke er skapt fpr sprang og dressur, kan den uten problemklare begge deler med litt trening!

Tror du fremdeles at de er det, så kan du jo ta en svipptur innom fjordhest.no og se på bildene fra Fjordhest NM..

Gråtass har skjønt poenget!

Jeg har forøvrig holdt på med hest i noe sånt som litt over 30 år, og også ridd fjording - i dressur faktisk - i konkurranse - gikk helt greit det, men noen topphest for en dressurrytter vil være en overdrivelse å si. Den er ikke skapt for det.

Du henviser til NM i fjordhest - jada, flott og fint - mange fine gulinger der - men det er svært få av disse som hevder seg noe særlig i konkurranse med andre raser som egner seg mer til f.eks. dressur - det var mitt poeng. Jeg sier ikke at det ikke er mulig - klart det er mulig - men pga. hestens fysiske begrensninger så vil det altså ikke nødvendigvis bli toppresultater i konkurranse med andre raser. Den er rett og slett ikke laget for den slags aktiviteter - i utgangspunktet.

Jeg liker fjordingen jeg - det handler ikke om det bare så det er sagt - men det er ikke en rase jeg ville satset på om det var dressurrytter jeg ville bli liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...