Gå til innhold
Hundesonen.no

- Bryr seg mer om kjæledyrs helse enn sin egen


Marthe

Recommended Posts

"Avhengighet

Har lest at mens 1 av 10 blir avhengig av alkohol, blir hele 8,5 av 10 avhengig av tobakk. Er det nikotinen man blir avhengig av eller er det andre stoffer som produsentene (trolig) tilsetter tobakken for å skape større avhengighet (les: øke profitten?)?

Det trenger ikke bety at nikotin er mer avhengighetsskapende enn alkohol. Greien er vel at når man røyker, så røyker man kanskje mellom 2 og 20 røyk for dagen, mens de fleste som drikker alkohol gjør det fra kanskje hver helg til en gang hver 2-3 måned f.eks.

Men av de som faktisk blir avhengige, så er jeg ganske sikker på at alkohol er mer ødeleggende både fysisk og psykisk (for ikke å snakke om sosialt) enn røyken er..

Gidder ikke finne kilder, men jeg kjenner mange som er avhengig av nikotin (i alderen 17 til 60) og har også delvis kontakt med en tidligere alkoholiker, som er enig med meg her. Dessuten tror jeg det er vanskeligere for en tørrlagt alkoholiker å holde seg unna et glass vin eller en øl resten av livet (som gjerne fører til stort tilbakefall), enn det er for en tidligere nikotin-avhengig å holde seg unna røyk. Min mor som sluttet å røyke etter 30 år har f.eks sagt at hun oftere reagerer negativt på røykelukt fra andre, enn at hun får lyst på en selv.

Edit: Jeg har selv røykt mellom 5 og 20 røyk daglig i nesten 2 år nå, men har ikke hatt noe problem med å holde meg til 0-2 røyk om dagen nå når jeg har vært i Bergen. Hadde jeg derimot drukket en øl eller to hver dag i 2 år, hadde jeg nok slitt en god del mer. En venninne av meg drakk alkohol hver dag i halvannen måned en sommer for et par år siden, (alt fra 1 til 10 halvlitere for dagen) og det var IKKE lett å plutselig bare skulle drikke i helgene. Hun kjente antydning til ganske kjipe abstinenser, og slet ellers med litt forskjellige ting grunnet dette. Hun har også røykt i ca 5 år, men klarte seg fint uten en eneste røyk den måneden hun var med familien på lang-ferie.

(Pinlig dårlig formulert her, er litt på lokern i dag merker jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...