Gå til innhold
Hundesonen.no

"Realistisk" hjemme alene-trening


Ella8pv

Recommended Posts

Jeg leser rundt om på forumet at valper ikke kan være hjemme alene en hel arbeidsdag før den er minst 6 mndr gammel, og at man må ha valpepassere og laaang fri for å få det hele til å fungere. Jeg, som er i 75% stilling og ikke har mer ferie enn de fem ukene, har ikke mulighet til det. Jeg vet at det er dette som er det optimale, men hva er det realistiske? Kan man liksom ikke få valp dersom man permitterer seg fra jobb et halvår?

Vil gjerne høre hvordan dere andre har gjort det med valp i hus, og hvordan dere har kombinert dette med jobb etter noen uker. Videre lurer jeg på hvor lenge dere mener man bør være hjemme med valpen før den kan være hjemme alene en halv til trekvart arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kanskje har lest, er jeg av de som har ordnet med ekstra fri og "barnevakt".

Dette går ikke for deg - det optimale er sjeldent mulig for alle, på alle områder, alltid...

En valp trenger trygghet, tålmodighet og kjærlighet. Hvordan man gir den det kan variere.

Uansett hvor gammel valpen er når den må være alene, så er det noe den gradvis må læres opp til.

Målet må vel være å få den til å føle seg trygg i et valpesikkert rom iløpet av den perioden du kan være hjemme.

Begynn med ett og to min - øk gradvis, og pass på at hunden har tilgang til vann og leker.

Kanskje du har noen naboer e.l. som kunne kommet innom en tur ? Isåfall er det nok viktig at de blir kjent med valpen før de "plutselig" dukker opp.

Jeg tror jeg ville lagt vekt på dette ved valget av valp, og i alle fall ikke valgt en av de som krever mest aktivitet/stimulans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg alene-trent to BC-valper, og jeg gikk frem på samme måte begge gangene. Fra andre uken hjemme (første uken var de sammen med meg hele tiden) ble det helt naturlig å gå ørsmå turer ut fra valpen; ut på badet, rett ut til søppelkassene, ut til posten- altså max ett til to minutter borte. Dersom jeg skulle hørt piping hadde jeg ikke gått inn igjen før det sluttet, men det hørte jeg aldri. I løpet av den uken ble det helt naturlig at jeg forsvant i kortkorte perioder av gangen. Økte dette forsiktig med fem minutter, ti minutter osv, den tredje uken, og da det gikk helt fint økte jeg til 20 minutter/halvtime- men aldri uten å gjøre ett eller annet med valpen først, sånn at den var litt sliten. Etter en til to mnd var det ikke noe problem å ha de alene en hel skoledag- jeg legger alltid frem endel ting valpen kan leke med og ødelegge, og man må være forbredt på at det blir endel å tørke opp når man kommer hjem. Ofte har jeg lagt igjen en kong med leverpostei eller lignende, som de har brukt endel tid på å løse. Jeg har fått endel inventar gnagd på (i kjedsomhet), men har fullstendig trygge hunder som ikke har noen problemer med å være alene hjemme. Men noe som jeg ser på som en fin mellomløsning er bilen, og den kommer jeg til å ta i bruk neste gang. Dersom du har mulighet til å ha med valpen på jobb, og ha den liggende i bilen, kan du gå ut i pausen og lignende og lufte, og du har litt mer oversikt over hva som skjer.

(Beklager at dette ble rotete- det er tiiidlig på morgenen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har aldri hatt valper hjemme alene, de har enten vært med meg eller hatt selskap med andre hunder - det samme med valper jeg har solgt. Jeg er litt sær på akkurat den biten, og som oppdretter er det min rett å velge hvem jeg vil selge til og jeg foretrekker valpekjøpere som har en løsning for valpen det første året (alternativt hele livet *ler*).

Jeg har pr. dags dato aldri solgt valp til noen som skal ha seg tre ukers ferie og så skal hunden være hjemme alene i 8 timer hver dag - samtlige har hatt en løsning og de fleste har da hatt valpen med på jobb, eller de har vært hjemmeværende eller de har jobbet sånn at det alltid er noen hjemme.

Personlig så mener jeg at små valper ikke bør være hjemme alene, at man trener den på å være hjemme alene er helt ok - og at man drar fra den en time eller to når den er en fire fem måneder gammel er helt greit. Men ikke hele arbeidsdager - i alle fall ikke hver dag.

Selv har jeg nå en setting hvor jeg fikk to valper helt ufrivillig, og de har vært med i bilen fra dag en - først nå - snart ett år gamle lar jeg de være hjemme alene hele arbeidsdager. Spesielt nå som det er så altfor kaldt å sitte i bilen. Det går fint det - de har vært hjemme alene en time eller tre før uten de store katastrofene og uten støy - men de har hverandre - og i går når jeg kom hjem var den eneste som ble uberexcited lille terrierdyret - de andre strakk på seg og gjespet og hadde helt klart sovet seg gjennom dagen.

Kan man ha valp når man jobber full tid?

Selvsagt kan man det - mitt spørsmål blir heller "Bør man skaffe seg valp når man jobber full tid"? Mitt svar er faktisk nei - har man ikke en tilfredstillende løsning for valpens første levemåneder så bør man avstå fra å skaffe seg hund mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra andre uken hjemme (første uken var de sammen med meg hele tiden) ble det helt naturlig å gå ørsmå turer ut fra valpen; ut på badet, rett ut til søppelkassene, ut til posten- altså max ett til to minutter borte.

Har du med valpen på do de to første ukene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre med meninger rundt dette?

Når jeg sier dette med å være alene en hel arbeidsdag mener jeg ikke at det er noe som kommer til å skje hele tiden, men at noen dager overlapper man ikke hverandre slik at det er mulig og da kan det bli sånn. Men jeg snakker hypotetisk her, så så viktig er det jo ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forhåpentligvis hente valp i Juni, om ikkje alt har skjært seg nå da...

Men sånn kommer eg til å gjøre det:

- 4 uker ferie, begynne med alenetrening med en gang

- Etter dette, ta med hunden på jobb, enten på kontoret eller i bilen. Er eg ute og farter med firmabil blir bikkja med.

Eller om det skulle bli for varmt, la hunden være hjemme, og bruke lunsjen på å stikke hjem å lufte. Nå bor eg bare 5 km fra jobb, så det hjelper på. Det meste valpen blir liggende alene da er 3-4 timer. Om det skulle skje uhell har eg tenkt å ha valpen på det rommet som det fortsatt er linoleum på, så blir ingen krise om det skulle skje noe.

Sånn aller helst ønsker eg å ha valpen med så mye som mulig, men blir det for varmt til sommeren, er det rett og slett uforsvarlig å ha hunden i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Charlie var valp havde jeg som start nogle ukers ferie,da jeg startede på job igen, var min eksmand hjemme om formiddagen 2 gange om uken, og jeg dro hjem i min lunch pause for at gå med hvalpen, og nogle gange kom han med i bilen efter lunch.

Men vi havde forskudte tider, så eksmanden kom som regel hjem kl 13.00, så hundene var ikke alene en fuld arbejdsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å begynne med alenetrening med engang man får valp jeg da.. Helst la valpen få noen dager/ en uke til å gjøre seg kjent og trygg med de nye omgivelsene da før man begynne. Synes også helst man skal ta seg ferie eller fri så lenge man kan etter å ha fått valpen i hus..

At man ikke kan la valper på 3 mnd lære seg å være hjemme aleine er tull.. Så klart kan det være vanskelig for de fleste å ikke jobbe fulltid når man skaffer seg hund.. Og at det skal være et kriterie for å ikke få kjøpe valp av enkelte er jo litt kjedelig.. Enkelte kan jo ikke noe for at man må jobbe 7-8 timer hver dag.. Synes ikke de ikke skal få lov til å ha hund pga jobben.. Men at man da ihvertfall må trene med valpen og gjøre den trygg på å være alene.. Valpen bør jo selvfølgelig være så gammel som mulig når den må begynne å være hjemme alene i så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ylbert har vært hjemme alene noen timer nå, sånn mellom jeg er ferdig på skolen og pappa drar på jobb. Og det går suuuuupert. Han ligger som regel bare og "purker", men han får som regel mat og en litt lengre tur ut for å tisse og bæskje :)

Ylbert får ligge på stua og Ultra får ligge på teppet sitt i gangen. Hun begynner å bli litt lei ham og ertinga hans, så hun synes det er fint å ligge der istedet for å krangle om teppet sitt på stua(de har hvert sitt, men Ylbert liker hennes best :) );)

Men føler meg ganske sikker på at er det noe piping åpner Ultra døra for å sjekke hva det er altså <_<

Og vi hadde nok ikke dratt fra ham om vi ikke viste at han i bunn og grunn er en liten såvagris <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du med valpen på do de to første ukene da?

Har med hund på do enda, jeg. :) Eller Ingvild har med seg Fibi for å ha en edderkoppterminator klar. Det er en egen godbitpose der nede, også. :) (Svært til rødming, da) Dermed kommer jo frøkna ned på do for å "hjelpe" om du ber henne eller ikke.

Jeg må innrømme at jeg aldri har latt små valper være alene hjemme. Jeg har sluttet på studier fordi det ble for lange dager for unghunden, også. Da vi fikk Fibi var hun sju-åtte måneder og det første året eller sånn, hadde vi jo mora hennes her også. Så både hun og Scilos har bare blitt "kastet ut i" hjemme alene tilværelsen, fordi de har hatt den andre hunden der. Scilos har visst aldri noensinne vært helt alene hjemme, han. Er ikke Fbi der, er en av oss der, liksom. Som med så mye annet, tror jeg ikke det blir noen stor greie den dagen han må.

Men realistisk hjemmealene trening, er faktisk å ta hensyn til hunden. Man kan ikke gå fra en valp hele dagen. Den vil oppleve det som å bli forlatt av flokken sin. En baby kan ikke klare seg selv og dermed er det rimelig traumatisk å være alene utover en time eller to. Det har ikke noe med step by step trening å gjøre, men en hunds behov for flokktilhørighet. Slik jeg ser det, bør man ikke skaffe seg hund, hvis man ikke kan gi den det den trenger til enhver tid. En valp trenger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du med valpen på do de to første ukene da?

Jepp:P Iallefall når jeg er alene hjemme. Jeg må også få legge til at jeg har vært student da jeg var alene med valp, og det gjorde at de ikke var hjemme åtte timer dagen, fem dager i uken, etter en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp:P Iallefall når jeg er alene hjemme. Jeg må også få legge til at jeg har vært student da jeg var alene med valp, og det gjorde at de ikke var hjemme åtte timer dagen, fem dager i uken, etter en mnd.

Visste det nok. :P

Vi er jo også flere i husstanden nå, enn da jeg fikk min første hund. Fjortissen her sluttet etter eget ønske på SFO da hun var åtte, for å gå hjem til Bimbo bedlington og lufte ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp:P Iallefall når jeg er alene hjemme. Jeg må også få legge til at jeg har vært student da jeg var alene med valp, og det gjorde at de ikke var hjemme åtte timer dagen, fem dager i uken, etter en mnd.

Hunden min var også med og er det fortsatt, han må jo være med inn så han kan drikke vann av vasken.. evt partere en tom dorull :rolleyes: hehe. Det ble nok bare vane for han å være med på do og så har det bare fortsatt.

Jeg var hjemmeværende første året vi hadde Tassen så den delen var grei, da vente han seg til å være alene både hjemme og i bil sakte men sikkert. Så da jeg begynte å jobbe 60 % var det ikke noe problem å ha han hjemme alene. Nå jobber jeg 100%, men han sover fortsatt hele formiddagen. Han får selvfølgelig trening/turer og masse oppmerksomhet resten av dagen og sover på soverommet vårt om natten. Vi drar heller aldri fra han så han må være alene på kvelden også. Da gjør vi bare ting vi kan ha med hunden på.

Vi får ny valp nå i slutten av april og han kommer til å være med meg på jobben hver dag fram til skolen slutter. Samboer jobber på skole og kommer da til å være hjemme med han hele ferien fram til skolen begynner i august igjen. Da har valpen blitt 6 mnd. Jeg kan fortsatt ha han med på jobb om det skulle være behov for det. Er i grunn heldig sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har med alle dyra mine på do jeg, om de vil være med. :P Roya er alltid med, for da klør jeg henne i nakken og koser på øra hennes. Kee-Kee er med fordi Roya er med. Og pusene er ofte med, for de skal også ha en klapp da, for tenk.. Såeh, er aldri alene på do, jeg. :P Noooe irriterende av og til, men, jeg kan jo lukke døra om jeg virkelig vil. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg tre uker er for kort tid å venne en valp på å være alene.

Min var alene i en time etter tre uker. Vi brukte lang tid på dette, for å være på den sikre siden.

Jeg kjenner en hund som hyyyler hvis han er alene lengre enn to timer. han må være sammen med en annen hund, hvis han skal være alene. Eierene hadde trent mye på hjemmealene-biten, men han bare hyler.. Det må være slitsomt å få en slik hund i hus, når man er alene og jobber lange dager. Noen hunder kan rett og slett ikke være alene hjemme uten å få panikk og hyle så naboene klager.

Først NÅ, to år gammel, er min hund alene en hel arbeidsdag -en sjelden gang. Jeg og typen jobber noe forskjellig, og han er ikke ofte lengre alene enn seks timer(altså en hel arb.dag. feks, jeg begynner på ti og samboer er ferdig fire). Heldigvis. Jeg hater å gå fra bikkja mi :P

Vi har vært heldige med arbeidstiden i de to årene vi har hatt han :P Jobbsituasjonen kommer nok til å endre seg etterhvert, men da håper jeg vi har flyttet, fått hundegarde, samt en hund til.

Jeg mener ikke folk bør la være å skaffe seg hund hvis de jobber full dag, men det må være kjedelig for hunden å være alene så lenge.

Det blir vel noe bedre hvis den har selskap med annen hund?? Kan noen med flere hunder svare meg på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Det blir vel noe bedre hvis den har selskap med annen hund?? Kan noen med flere hunder svare meg på dette?

Dete med hyling kommer jo også hos noen individer, av at det blir forsterket ved at de får oppmerksomhet når de hyler. Kee-Kee peip og kvina litt de første gangene jeg lukka døra til badet, men så fort hun skjønte at når hun ble STILLE, så fikk hun komme ut, så har det ikke vært et knyst å høre fra den kanten.

Og ja, her i huset er det stor forskjell hvis de har selskap med en annen hund, eller andre dyr de er glade i og stoler på. Sånn som Kee-Kee hadde jo selskap av katt på badet når hun skulle være alene, det var nok også en stor del av grunnen til at det gikk så glatt. (dette var jo da fordi jeg ikke ville ha henne sammen med Roya når jeg ikke var tilstede)

Men nå er hun med Roya, og pusene, og de går i hele leiligheten og hun er storfornøyd. Men jeg kommer fortsatt til å skille dem iblant, så hun ikke skal bli altfor avhengig av Roya, for de må også kunne være hver for seg, eller bare alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden hylte når han var alene, altså eieren på jobb. Hun måtte få noen til å passe han på dagtid, fordi naboene klagde(ikke som i klagde, men de synes det var ille å høre på hunden som pep i flere timer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel noe bedre hvis den har selskap med annen hund?? Kan noen med flere hunder svare meg på dette?

Selvfølgelig. Vi hadde ikke kunnet dra på jobb og skole dagen etter at Scilos kom, hvis ikke han hadde hatt Fibi her. Hun bidro jo til at han skjønte hvordan hverdagen funker her i huset. Han har ikke hatt snev av seperasjonsangst, men har altså heller ikke vært helt alene. Han har heller ikke vært sperret inne i noe bur, eller på et rom så lenge vi har hatt han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...