Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lage banner (Paint.NET)


Tore

Recommended Posts

Anskaffe et bilderedigeringsprogram

Gå til denne adressen og last ned Paint.NET

http://www.download.com/Paint-NET/3000-219...html?tag=mncol

Paint.NET er et gratis godt bilderedigeringsprogram som brukes av millioner av mennesker.

Det støtter Lag eller Layers som det også heter...

Installer dette programmet, installasjonfilen er bare på 1,5Mb

Programmet er Gratis, Lovlig og enkelt men med mange funksjoner...

Åpne programmet

Paint.NET er et flott program til både bilderedigering og tegning...

Se på menyene og ikonene å prøv deg frem i programmet, gjør deg kjent...

Det tar ukevis å bli kjent med et nytt program...

Starten på et banner...

Skal vi lage et banner til doggis så er max størrelse 300 x 60 pixler..

Gå til File --- New og sett størrelse til 300 i lengden og 60 i høyden --- OK

Da har vi grunnlaget til vårt banner...

Åpne så et bilde du ønsker å bruke i banneret, ved å

Gå til File --- Open – Finn så frem bildet --- OK

Oppe til høyre ser du nå to små bilder, et er bannerstørrelsen det andre er bildet du åpnet...

På bildet du åpnet trykk Ctrl + A og så Ctrl + C...

Det du da har gjort er å Markere hele bildet ( Ctrl + A )

For så å kopiere hele bildet ( Ctrl + C )

Montere ting på banneret

Trykk så på det lille bildet som er banneret, og trykk Ctrl + V

Som da limer inn bildet på banneret...

Du får spørsmål om canvas skal utvides, velg da nei, behold canvas størrelse...

Da vil du se at bildet du limte inn er for stort, ta tak i et hjørne og dra bildet sammen så det blir passelig størrelse uten å miste proporsjoner...

Tekst

Til venstre er det en rute som heter Tools, der er det et ikon det står en A i, dette er tekst verktøyet...

Velg verktøyet, klikk i bildet og skriv teksten du ønsker...

Du kan flytte teksten rundt med å trykke på firkanten nede til høyre i teksten og formatere teksten til dine preferanser med type, størrelse, farge, mønster osv, fargen endres med fargehjulet nede til venstre...

Lagre

  • Gå til Fil --- Save as
  • Velg så hvor banneret skal lagres
  • Velg JPEG som filtype nederst
  • Velg navn på banneret/filen
  • Trykk Save

Da får du spørsmål om kvalitet på bildet, der 100 er beste og 0 er dårligst...

Den viser også hvor stor bildefilen kommer til å bli , et banner bør ikke være noe over 20Kb

Den viser OGSÅ kvaliteten på bildefile, går man under 80 så begynner man å se at man mister detaljer i bildet...

Mitt banner fikk en fin størrelse på 12Kb ved 90% kvalitet...

Her er et enkelt eksempelbanner jeg laget mens jeg skrev tutorialen...

Annet

  • Senere kommer det litt mer avansert banner laging å kanskje litt tekniker i Paint..
  • Mitt redigeringsprogram er Photoshop Elements, men jeg hadde ingen problemer med å finne frem i Paint for å skrive denne tutorialen. Så alle redigeringsprogrammer med få unntak er likt oppbygd, så Paint.NET er en fin plass å starte...
  • Utforsk programmet.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men først, Layers.!

Bruk Layers.!

I eksempelet mitt så ser man originalbildet som Background..

Et duplikat som jeg har fjernet bakgrunnen på...

Og et Gradient Layer som er min nye bakgrunn...

Layers er ikke noe avanserte greier, det er en genial løsning som gjør tegning og redigering til en lek.

Man kan tenke på et Layer som å legge en transparent (gjennomsiktig ark) over bildet før du begynner å endre på det...

Dermed endrer man ingenting på det originale bildet, å kan lett gjøre om, fjerne eller lage flere forslag til redigeringer...

Lag et nytt lag for hver minste ting, og du har et veldig fleksibelt og oversiktlig prosjekt på gang...

I anledning å klippe ut fra et bilde, så kan man Duplisere ( Duplicate ) det originale bildet, så gjør man endringene på en kopi av originalen...

Man kan dobbeltklikke på et Layer å skrive om navn og gjøre Layeret % gjennomsiktig...

Så bruk Layers.!

Hvordan klippe ut objekter i et bilde.?

Det er vel stort sett det store spørsmålet folk kommer med...

Å klippe ut et objekt (hund, bil, folk osv) fra et bilde er ikke bare bare

Et par faktapunkter

Forutsetninger for å få til et bra utklipp

  1. Bildet bør være i fokus, skarpe kanter er mye bedre en blury bilde
  2. Bildet bør ha store kontraster mellom objekt og bakgrund, er disse i samme farge gjør det utklippingen vanskelig
  3. Bildet bør ha stort fargespekter og ikke være mørkt, inne bilder og kullsvarte hunder er ikke ønskelig

Det perfekte bildet for utklipping er et ute bilde i dagslys i sol og snø, som gir store kontraster, godt fargespekter og skarpe kanter.

I motsatt ende finner man da inne bilder av sort hund...

Redigeringsprogrammer har forskjellige verktøy, Photoshop har Magic Extractor tool, som gjør dette til en Automatisert lek, men overstående punkter gjelder likevel...

Paint.NET er det 3 aktuelle verktøy.

Eraser tool ( Viskelær ) fungerer som et viskelær, og visker bort det du tegner over.

Lasso select er det foretrukne verktøy for jobben på kurvede overflater, her zoomer du inn å tegner etter linjene i bildet, for så å trykke Delete som fjerner det du har markert.

Rectangle select er fint for rette linjer som skal klippes bort

Så hele prosessen er manuell og tidkrevende, og krever en stødig hånd (husk å zoome inn!)

Her bruker jeg lasso select, som jeg foretrekker til slike utklipp...

I dette bildet har jeg dårlig kontrast og nyanseforskjell mellom anden jeg skal klippe ut og bakgrunnen, som gjør det litt vanskelig å klippe ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Jeg har lagt inn tre bilder i banneret. (kanskje det ikke går ann det) Og jeg får ikke flyttet layern fra bilde til bilde (om du skjønner hva jeg mener)

En ting til er at når jeg zoomer bannern blir den veldig "kornete" eller "pixlette" ;) Vet ikke helt hva det heter jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...