Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du oppdatert bloggen m/film fra treningen?


Marthe

Recommended Posts

Ja synes vi sliter litt i vendingene innimellom så kan nok hende det vil hjelpe, er litt redd for å bruke for lang tid om du skjønner :hyper: Skal huske på det neste gang jeg trener ;) kanskje jeg skal huske kamera også da ;)

Tusen takk for tilbakemeldinger og skryt fra både deg og Marthe, morro å høre :lol:

Jeg gjør akkurat det samme selv, jeg kaster meg rundt med en gang jeg får kommandoen. Stakkars Normusen, det kan umulig være enkelt for henne når jeg gir null tegn på at det skal komme en holdt eller vending :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 157
  • Created
  • Siste svar
Ja, tror det er mange som har litt angst for dommerens kommandoer, og at man må sprette rundt på nanosekundet kommandoen kommer. Men man har tid til å stokke beina for en vending eller en holdt :hyper: Såklart forskjell på det og å gå 10 meter før man reagerer da, hehe.

Ja, må nok øve litt mer på det altså :lol:

Jeg gjør akkurat det samme selv, jeg kaster meg rundt med en gang jeg får kommandoen. Stakkars Normusen, det kan umulig være enkelt for henne når jeg gir null tegn på at det skal komme en holdt eller vending :ahappy:

Bra det ikke bare er meg hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ikke bare er meg hehe

Du er ikke alene! Jeg er redd for å bruke for lang tid, så jeg kaster meg bare rundt og håper hunden følger med :ahappy: Jeg ser tydelig at jeg burde bruke lengre tid i vendinger o.l., fremfor å virre i alle retninger i løpet av et tiendedels sekund *slå seg selv i hodet med noe hardt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene! Jeg er redd for å bruke for lang tid, så jeg kaster meg bare rundt og håper hunden følger med :ahappy: Jeg ser tydelig at jeg burde bruke lengre tid i vendinger o.l., fremfor å virre i alle retninger i løpet av et tiendedels sekund *slå seg selv i hodet med noe hardt*

Haha, det gjorde jeg også i starten. Jeg trodde liksom at man måtte utføre i det vendingen i det beskjeden ble gitt av han som kommanderer. :hyper: Den senere tid har jeg imidlertid lært meg at man faktisk kan ta seg et par skritt før man vender, det ser mye penere ut. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det gjorde jeg også i starten. Jeg trodde liksom at man måtte utføre i det vendingen i det beskjeden ble gitt av han som kommanderer. :ahappy: Den senere tid har jeg imidlertid lært meg at man faktisk kan ta seg et par skritt før man vender, det ser mye penere ut. :lol:

Uhm kan man det altså :hyper: Jeg har alltid trodd at man må gjøre det dommeren sier akkurat når han sier det, eller gjelder det på alle øvelser untatt vendingene? Tenker sånn når han sier holdt da, man kan vel ikke gå noen skritt til da? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm kan man det altså :ahappy: Jeg har alltid trodd at man må gjøre det dommeren sier akkurat når han sier det, eller gjelder det på alle øvelser untatt vendingene? Tenker sånn når han sier holdt da, man kan vel ikke gå noen skritt til da? Eller?

Jeg gjør alltid det. Går et par skritt før jeg utfører, for hvis ikke så henger ikke bikkja helt med og det ser ikke særlig pent ut. :hyper: Jeg har aldri stilt i lp-konkurranser, men har jo stilt i noen brukskonkurranser nå og der er det ingen som har sagt noenting på det, jeg har fått ganske gode karakterer i lineføring - vi ligger som regel på 9-9,5 og 10. :lol: Har gått for mange forskjellige dommere, dommere som også dømmer i lp. ;)

Edit: Men må legge til at det er snakk om kanskje to skritt liksom, man skal være forsiktig med å gå for langt etter kommandoen er gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør alltid det. Går et par skritt før jeg utfører, for hvis ikke så henger ikke bikkja helt med og det ser ikke særlig pent ut. :ahappy: Jeg har aldri stilt i lp-konkurranser, men har jo stilt i noen brukskonkurranser nå og der er det ingen som har sagt noenting på det, jeg har fått ganske gode karakterer i lineføring - vi ligger som regel på 9-9,5 og 10. :hyper: Har gått for mange forskjellige dommere, dommere som også dømmer i lp. :lol:

Edit: Men må legge til at det er snakk om kanskje to skritt liksom, man skal være forsiktig med å gå for langt etter kommandoen er gitt.

Aah okei, jeg får bare trene og filme og se hvordan det blir seenes ut ;) Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video fra lørdag, Siri og jeg trener lineføring. Dette er en ganske dårlig økt, men må jo legge ut det også. Hun er litt ute pga snøen og vi veler for det meste rundt :ahappy: Men jeg vet vi kan bedre, så jeg holder ryggen rak og poster linken uansett! Positivt er at det er fullt mulig å jobbe henne inn igjen selv om hun er litt ute, bare jeg jobber med kriteriene og har litt fest (altså belønne med leke og hopp og sprett) innimellom.

Trener på at hun skal gå i posisjon rett og slett, samt litt vendinger og en holdt.

http://vimeo.com/2943427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video fra lørdag, Siri og jeg trener lineføring. Dette er en ganske dårlig økt, men må jo legge ut det også. Hun er litt ute pga snøen og vi veler for det meste rundt :hyper: Men jeg vet vi kan bedre, så jeg holder ryggen rak og poster linken uansett! Positivt er at det er fullt mulig å jobbe henne inn igjen selv om hun er litt ute, bare jeg jobber med kriteriene og har litt fest (altså belønne med leke og hopp og sprett) innimellom.

Trener på at hun skal gå i posisjon rett og slett, samt litt vendinger og en holdt.

http://vimeo.com/2943427

Det er kjekt når folk legger ut sånne filmer, fordi det er moro å følge med på fremgangene til folk. Jeg har jo lagt ut så og si alt av film som er tatt av Cane, selv om jeg gremmes over mye av det. :lol:

Bare et biiitelite tips, tenk på hvor du plasserer belønningen din, du drar henne skjev ved å belønne foran til høyre for henne fordi all forventningen ligger til det punktet. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tenker du jeg skal belønne da? Hun har det med å gå for langt bak fordi jeg har belønnet for mye med venstrehånden (jeg er venstrehendt så syns det er litt vanskelig å bruke høyre til å belønne med). Evt. hvordan med høyrehånda kan jeg belønne.

Eller, forsåvidt vet jeg det, har fått beskjed på kurs om at jeg skal belønne med høyrehånden og FORAN henne. Er vel kanskje meg som har sløva litt på det punktet :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tenker du jeg skal belønne da? Hun har det med å gå for langt bak fordi jeg har belønnet for mye med venstrehånden (jeg er venstrehendt så syns det er litt vanskelig å bruke høyre til å belønne med). Evt. hvordan med høyrehånda kan jeg belønne.

Eller, forsåvidt vet jeg det, har fått beskjed på kurs om at jeg skal belønne med høyrehånden og FORAN henne. Er vel kanskje meg som har sløva litt på det punktet :blush:

Variasjon er stikkordet tror jeg. :ahappy: Men du ser sikkert selv på filmen at hun går på skrå ved siden av deg. :banana: Jeg har jo mest tro på å prøve å belønne med venstrehånda når hunden tydeligvis trekkes skjev, men man skal jo samtidig belønne langt nok fram dersom du mener at hunden blir gående for langt bak. Jeg ville feks prøvd å belønne hunden til venstre for henne. Jeg ville også gått venstrevendinger i stedet for høyrevendinger når hunden går skjevt sånn. :D Jeg har også god erfaring med å variere mellom leke og godbit for å få hunden i riktig posisjon, leke dersom hunden blir gående for langt bak og godbit dersom den blir for ivrig og kommer for langt frem. Tror ikke det er alle som tenker over det, men belønningsplassering kan ha ganske mye å si, det er iallefall min erfaring med de hundene jeg har trent. :D

Bare noen velmente tips, jeg prøver å leve opp til dem selv, men det hender jammen jeg både går og belønner som ei kråke likevel, noe den siste lydighetsfilmen jeg la ut beviser. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja. Jeg ser helt klart det du sier med at hun nok trekkes skjevt over pga. belønningen kommer derfra.

Skal prøve å huske på fler venstrevendinger! Vi bruker leke innimellom på fvf, prøver å få lekt 2-3 ganger i løpet av en økt med lineføringstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann!

Vi har en blogg med mange vidoer av treningsøkter (lydighetstrening). De fleste videoene er fra i fjor sommer da vi trente for å klare bronsjemerket. Vi holder fortsatt på med lydighetstrening men det blir ikke så mange filmer nå på vinteren...det blir for kaldt og mørkt!

Å trende med en strihåret dachs er ikke alltid like lett, ikke akkurat en typisk rase for å drive med dette! Nesen er litt for nær bakken, så det er fryktelig lett å spore av litt! :flowers:

Her er link til vår første video, der vi trener på fri ved foten:

http://doxie.femalebrains.com/cute/2008/09...ctice-practice/

Fortsatt slite vi med "avsporinger" og at hun er litt for langt bak, men innimellom er hun også kjempeflink!

:ahappy:

Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann!

Vi har en blogg med mange vidoer av treningsøkter (lydighetstrening). De fleste videoene er fra i fjor sommer da vi trente for å klare bronsjemerket. Vi holder fortsatt på med lydighetstrening men det blir ikke så mange filmer nå på vinteren...det blir for kaldt og mørkt!

Å trende med en strihåret dachs er ikke alltid like lett, ikke akkurat en typisk rase for å drive med dette! Nesen er litt for nær bakken, så det er fryktelig lett å spore av litt! :rolleyes2:

Her er link til vår første video, der vi trener på fri ved foten:

http://doxie.femalebrains.com/cute/2008/09...ctice-practice/

Fortsatt slite vi med "avsporinger" og at hun er litt for langt bak, men innimellom er hun også kjempeflink!

:whistle:

Guro

For en utrolig søt dachs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi trent litt igjen :whistle: Belgerguri, jeg testet ut å belønne med venstrehånden, noe som var veldig uvant etter å ha gjort det med høyre en stund, hehe.. skal prøve ut dette en liten stund nå, og variere med å også belønne med høyre innimellom. Hun har en tendens til å gå for langt bak når jeg belønner med venstre, så jeg må prøve å få den langt nok frem.

Dagens lineføringstrening (jeg driter meg ut i midten der når jeg skal ha frem leka, har alt for mye greier i henda og leka ligger laaaangt nedi lomma, så jeg hopper litt spontant rundt, haha :rolleyes2: )

http://vimeo.com/2966686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi trent litt igjen :rolleyes2: Belgerguri, jeg testet ut å belønne med venstrehånden, noe som var veldig uvant etter å ha gjort det med høyre en stund, hehe.. skal prøve ut dette en liten stund nå, og variere med å også belønne med høyre innimellom. Hun har en tendens til å gå for langt bak når jeg belønner med venstre, så jeg må prøve å få den langt nok frem.

Enn om du belønner med venstrehånda men belønner "fremover" ? Enten ved at du belønner mens dere er i bevegelse FREMOVER, at du belønner med lek og kaster ballen fremover osv. Du kan jo la henne jakte på tuben med godbiter mens du fører den i sikk-sakk fremover slik at det blir litt "futt" i belønningen fremover kanskje.

Hva gjør dere når dere trener fvf og hunden ramler ut? Ikke sånn helt ut, men at den går der i riktig posisjon, men ikke har kontakt f.eks. My er så utrolig kontrollfreak, hører hun en lyd så må hun se etter den og hvis det flyr en måse forbi må hun studere den litt.. Men hun er jo kvinnfolk da, og kan jo gjøre flere ting samtidig! Men jeg blir usikker, skal jeg avbryte og prøve på nytt - eller er det greit at de ikke holder 100% kontakt HELE tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere når dere trener fvf og hunden ramler ut? Ikke sånn helt ut, men at den går der i riktig posisjon, men ikke har kontakt f.eks. My er så utrolig kontrollfreak, hører hun en lyd så må hun se etter den og hvis det flyr en måse forbi må hun studere den litt.. Men hun er jo kvinnfolk da, og kan jo gjøre flere ting samtidig! Men jeg blir usikker, skal jeg avbryte og prøve på nytt - eller er det greit at de ikke holder 100% kontakt HELE tiden?

Det finnes mange veier til Rom osv, men jeg avbryter med en gang hunden detter ut og prøver på nytt. Men det er ikke ofte hundene mine detter ut i treningen, fordi jeg hele tiden passer på å ha slike kriterier at hunden mestrer det, men allikevel presser de litt lenger og litt lenger for hver treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn om du belønner med venstrehånda men belønner "fremover" ? Enten ved at du belønner mens dere er i bevegelse FREMOVER, at du belønner med lek og kaster ballen fremover osv. Du kan jo la henne jakte på tuben med godbiter mens du fører den i sikk-sakk fremover slik at det blir litt "futt" i belønningen fremover kanskje.

Hva gjør dere når dere trener fvf og hunden ramler ut? Ikke sånn helt ut, men at den går der i riktig posisjon, men ikke har kontakt f.eks. My er så utrolig kontrollfreak, hører hun en lyd så må hun se etter den og hvis det flyr en måse forbi må hun studere den litt.. Men hun er jo kvinnfolk da, og kan jo gjøre flere ting samtidig! Men jeg blir usikker, skal jeg avbryte og prøve på nytt - eller er det greit at de ikke holder 100% kontakt HELE tiden?

Enig med Anniken, du belønner med venstrehånda nå, men fortsatt litt på samme sted som når du belønner med høyrehånda. På slutten så det ut som du belønnet lengre frem. Du kan også belønne utenfor/på venstre side av hunden, hvis du skjønner hva jeg mener? Kaste leke fremover vil også få hunden lenger frem, selv om jeg personlig ikke synes hun lå så veldig langt bak for det meste i filmen. Husk at skulderen hennes, evt hodet, skal være på høyde med kneet ditt. :whistle:

Anniken, det kommer vel an på hvordan du trener det. Hvis hunden min holder posisjonen men faller ut vifter jeg hånda i ørene hans eller sier 'hei!' eller et ellet annet sånt. Jeg klikkertrener ikke i det hele tatt, det gidder jeg ikke fordi det tar lang tid. Dvs. jeg klikkertrente første innlæringen på fri ved fot, men når hunden hadde skjønt hva han skulle gjøre krevde jeg oppmerksomhet.

Her er en film fra når Cane var 8 mnd gammel, mens jeg enda trente uten så mye krav. Vi gikk egentlig mye mer enn det som er på filmen, men han som skulle filme hadde slått på og av omvendt enn det han skulle så han filmet veldig mye gress.. :rolleyes2: På filmen ser du og at jeg belønner som Anniken beskriver, mens vi er i bevegelse fremover.

http://www.poteliv.com/Video/Cane%20fri%20...ober%202007.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viste jeg mannebeinet video av Mona som gikk fri ved fot. Han holdt på å le seg i hjel fordi hunden nesten var like stor som eieren. Og bare det med belønningsplassering på Mona liksom, du må liksom løfte armen for å gi henne godbiten. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viste jeg mannebeinet video av Mona som gikk fri ved fot. Han holdt på å le seg i hjel fordi hunden nesten var like stor som eieren. Og bare det med belønningsplassering på Mona liksom, du må liksom løfte armen for å gi henne godbiten. :rolleyes2:

Ja, på henne har jeg virkelig en jobb med å huske å belønne med høyrehånden :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blogget m/film i fra lørdag :rolleyes2:

Det meste om treningen står egentlig i bloggen :whistle:

Nå har Marthe vært så snill og sende film fra lørdag til meg også, så da har jeg også oppdatert. Husker imidlertid ingenting fra lørdag, så det står ikke så mye om treningen i min blogg. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blogget m/film i fra lørdag :whistle:

Det meste om treningen står egentlig i bloggen :cry:

Dere er bare kjempedyktige! :rolleyes2:

Nå har Marthe vært så snill og sende film fra lørdag til meg også, så da har jeg også oppdatert. Husker imidlertid ingenting fra lørdag, så det står ikke så mye om treningen i min blogg. :D

Alltid like kjekt å finne ut hvordan man skal løse store og små problemer i treningen. Jeg satt og krysset fingrene for at halsingen ville gå bedre når han hadde båndet på - og YES! det gjorde det :lol:

Jeg glemte å filme fra treningen i går også. I dag skal jeg trene alene, så det blir ikke mye filming da. Kan alltids sette fra meg kamera og filme meg selv, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...