Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du oppdatert bloggen m/film fra treningen?


Marthe

Recommended Posts

Det var godbiten i hånda jeg tenkte på som hjelper ja :)

Vet det er veldig fristende å presse på for å filme, trene videre og se hva hunden takler. Men når vi er på klasse 1-nivå så ta heller flere korte økter og film dem alle sammen :P Det er mye bedre for hunden og treningen. Ett minutt hørtes mye bedre ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 157
  • Created
  • Siste svar

Jeg ville begynt å trene slipp ved passitivitet med henne veldig fort under lek. Lek heftig med henne, ha drakamp og hele pakka - også plutselig holder du leken helt i ro. Hunden kan dra og dra og dra og styre som hun vil, men til slutt blir hun mest sannsynlig lei med mindre du ikke klarer å holde deg ;) Og da slipper du taket i leken og lar henne ta den. Etter hvert vil hun antagelig skjønne at hun kan få deg til å leke med henne og finne på morsomme ting hvis hun slipper leken når du holder den i ro. Etterhvert kan du jo legge på kommando også. Varier hvordan du belønner, start en ny drakamp med henne, løp etter henne og lat som om du skal ta den ifra henne og la henne jage deg med den i munnen. Hopp rundt og vær barnslig :P Når hun slipper leken kan du rose henne, plukke den opp og kaste den litt bort eller opp i lufta til henne så hun må fange den. Bare bruk fantasien :)

Når dette er inne har du en kjempe forsterker du kan bruke under LP-trening for å få litt mer futt i henne, og det er garantert bra å ha med seg videre på veien - selv for de som har raske hunder fra naturens side av. :P

Bare tenk for en kontakt man kan oppnå hos en hund hvis man plutselig drar frem morsomme leker og blir "tullete" selv sammen med hunden under lineføring eller fri ved fot. De får en helt spesiell attityd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er din egen verste kritiker, skjønner jeg :P Husk at det ikke er vendinger i verken spring eller sakte marsj i klasse 1 :)

Er det ikke? Hurra!

For jeg synes hun setter seg lettest når jeg sakker ytterligere ned for å ta en vending, i sakte marsj. Så da kan jeg jo slappe av med det enn så lenge, og håpe det forsvinner av seg selv når jeg får inn et riktig tempo og rytme i kroppen min.

Er det forresten lov å gi kommandoer ved temposkifte, eller er det kun etter holdt?

Tusen, tusen takk for svar og engasjement fra både Tuppetroll og IW, godt å ha noen som har peiling å henvende seg til av og til.

Edit:

Jeg ville begynt å trene slipp ved passitivitet med henne veldig fort under lek. Lek heftig med henne, ha drakamp og hele pakka - også plutselig holder du leken helt i ro. Hunden kan dra og dra og dra og styre som hun vil, men til slutt blir hun mest sannsynlig lei med mindre du ikke klarer å holde deg :P Og da slipper du taket i leken og lar henne ta den. Etter hvert vil hun antagelig skjønne at hun kan få deg til å leke med henne og finne på morsomme ting hvis hun slipper leken når du holder den i ro. Etterhvert kan du jo legge på kommando også. Varier hvordan du belønner, start en ny drakamp med henne, løp etter henne og lat som om du skal ta den ifra henne og la henne jage deg med den i munnen. Hopp rundt og vær barnslig :P Når hun slipper leken kan du rose henne, plukke den opp og kaste den litt bort eller opp i lufta til henne så hun må fange den. Bare bruk fantasien :P

Når dette er inne har du en kjempe forsterker du kan bruke under LP-trening for å få litt mer futt i henne, og det er garantert bra å ha med seg videre på veien - selv for de som har raske hunder fra naturens side av. :P

Bare tenk for en kontakt man kan oppnå hos en hund hvis man plutselig drar frem morsomme leker og blir "tullete" selv sammen med hunden under lineføring eller fri ved fot. De får en helt spesiell attityd ;)

Jeg kan nok ikke skryte på meg å ha en hund som er så sabla rask fra naturens side, sett i sammenheng med mange av de andre vi vil møte i LP-ringen. Men, hun overrasker mange med tempoet sitt, og vi behøver ikke å konkurrere mot så mange andre enn oss selv, vi. Ambisjonene får komme når jeg ser hva vi får til, nå er målet å debutere i klasse 1, og det kan jo enhver tulling klare, det er jo bare å melde på og tråkke over ringbåndet (en må jo ikke få bestått i noen av øvelsene for å ha debutert... :P )

Men jeg ser poenget ditt, høyere tempo, intensitet og iver vil være gode nøkler. Spørsmålet er om det er eneste nøkkel, og om det er rett nøkkel for oss.

Problemet har vært at X'en ikke skiller mellom draleke og andre leker - hvor andre leker er det hun vil leke med, for eksempel jakker, vesker, lenker og annet som det går an å ta et tak i og dra. Hun blir veldig voldsom, og IPO-kenguru på femti kilo er ikke stas, når hun henger seg fast i armen og bare kødder. Jeg har gått på kurs for en instruktør som syntes det var helt suverent, og at det var fantastisk å se en hund med så mye lekevilje, men så lenge jeg ikke klarer å styre leken syntes ikke jeg det var så sabla fantastisk. Jeg opplevde at jeg hadde en hund jeg ikke nådde inn til og kunne stoppe, og det er en av de mest skremmende følelsene en kan ha som hundeeier. Derfor har jeg fokusert på ro i treningen, og at belønningen går på godbit, kos, ros og litt lek uten leker.

Men som sagt, hun er eldre nå og vi har mer forståelse for hverandre nå, så mulig det går an å se så smått på. I hvert fall ball og frisbee, som er lek initiert fra meg - men som ikke er PÅ meg. Hun begynte å skjønne at jeg var kul dame med flere baller i lomma, inntil snøen kom.

Vanskelig å forklare hva som har vært utfordringene våre, vet ikke om det blir forståelig, eller bare høres ut som bortforklaringer og feighet fra min side. Men andre som har sett oss har i hvert fall inntil nå støttet meg på at dralek ikke fungerer for at X'en og jeg skal jobbe godt sammen, og det er jo like viktig som at hun har det gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Er det ikke? Hurra!

For jeg synes hun setter seg lettest når jeg sakker ytterligere ned for å ta en vending, i sakte marsj. Så da kan jeg jo slappe av med det enn så lenge, og håpe det forsvinner av seg selv når jeg får inn et riktig tempo og rytme i kroppen min.

Er det forresten lov å gi kommandoer ved temposkifte, eller er det kun etter holdt?

Tusen, tusen takk for svar og engasjement fra både Tuppetroll og IW, godt å ha noen som har peiling å henvende seg til av og til.

*Fnis* følger du ikke med i timen du eller? Det er lov å kommandere ved alle gangartsforandringer og etter holdt.

Jeg syns det ser riktig så greit ut jeg, og det blir sikkert enda bedre når du er bevisst på de råd og vink du har fått her. Blås i hele leke prosjektet. Prøv å lek utenom trening og se hvordan det funker da, så kan du hvis det er i orden gradvis introdusere leke som "friminutt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Fnis* følger du ikke med i timen du eller? Det er lov å kommandere ved alle gangartsforandringer og etter holdt.

Jeg syns det ser riktig så greit ut jeg, og det blir sikkert enda bedre når du er bevisst på de råd og vink du har fått her. Blås i hele leke prosjektet. Prøv å lek utenom trening og se hvordan det funker da, så kan du hvis det er i orden gradvis introdusere leke som "friminutt".

Hodet mitt er altså så fullt av utstillingsregler, handlertips, dommere jeg vil og ikke vil stille for, utenlandske championatregler, rabiesregler for innførsel til andre land og slike ting - at det av og til detter ut av ørene ny lærdom... :)

Også har jeg hatt en instruktør som har bedt meg holde mer kjeft, siden jeg kom til å skylde dommeren dobbeltkommandopoeng etter at øvelsen var ferdig, og da er jeg flink pike og holder kjeft... :P

Enig med du, jeg vil ikke blande lek og lydighet før jeg vet hvordan leken fungerer nå, og risikere å ødelegge lydighetstreningen IGJEN. Vi kan heller innføre egne lekeøkter, for å lære å leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du, jeg vil ikke blande lek og lydighet før jeg vet hvordan leken fungerer nå, og risikere å ødelegge lydighetstreningen IGJEN. Vi kan heller innføre egne lekeøkter, for å lære å leke.

Øhm, det var jo nøyaktig det Anniken sa da? Ha økter for å lære å leke, og når det er i orden kan du bruke det i treningssammenheng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, det var jo nøyaktig det Anniken sa da? Ha økter for å lære å leke, og når det er i orden kan du bruke det i treningssammenheng. :)

Ah, da leste jeg litt fort og misforsto, :P

Juppjupp, da blir lek et eget fag på timeplanen til X'en. Tror det kan bli et yndlingsfag... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, det var jo nøyaktig det Anniken sa da? Ha økter for å lære å leke, og når det er i orden kan du bruke det i treningssammenheng. :)

Var det jeg prøvde å si ihvertfall :P Man kan jo ikke bruke lek som belønning før man har kontroll på "galskapen" ;)

Jeg gjorde jo dette da My var liten valp, det var jo det første vi begynte med på en måte. Vi trente bare kjempe enkle ting i begynnelsen, også lekte jeg kjempe masse med henne - med alt mulig av gjenstander, også meg selv. I alle miljøer og alle nye plasser vi var... Og nå kan jeg lett leke med henne uten leker, og hun kan hoppe opp å nappe meg i armene og kræskje kroppen sin inn i min - men vi har det under kontroll og jeg kan så lett slå henne av igjen i 99% av alle tilfellene. Det er jo veldig greit, for selv om jeg ikke har leker eller godbiter så har jeg en måte å belønne henne på.

Det er jeg som bestemmer når leken skal begynne og slutte, og jeg har brukt mye tid på å lære henne hvor grensene går. BITER hun meg i armene så er det stopp på moroa momentant, det er ikke akseptabelt. Hun kan holde, ta rundt armene mine og nappe meg i jakken - men hun vet at det gjør vondt når hun biter meg. :P Samme gjelder når vi leker med gjenstander, før kunne hun ofte bomme og dæven så vondt det var - men etter litt trening så lærte hun det og. Det er utrolig hvor god kontroll en hund kan ha over sin egen kjeft hvis de bare får sjangsen til å lære det.

Nå har hun også en veldig trygg slipp-kommando ("takk") som hun lærte under apport-treningen. Den fungerer i nesten ALLE settinger, enten hun kommer flyvende igjennom lufta med en pinne i munnen ute i snøen eller om hun kommer snikende fra badet med en sokk hun har planlagt å rive istykker og filleriste... Sier jeg takk så slipper hun på sekundet. Veldig greit å ha en slik kommando på hunder som blir heite under lek også tror jeg.

Man må være litt kontrollerende tror jeg, uten å være helt "hitler" om du skjønner. Har hørt om hunder med veldig mye lekelyst som har mistet mye av den når eieren har kontrollert og trent alt for mye på leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...