Gå til innhold
Hundesonen.no

Middels HD


Ka

Recommended Posts

Man rønker de' date=' hvis det var det du tenkte på.[/quote']

Nei, jeg tenkte på om det er noen mulighet for å finne ut om den bestemte hunden kommer til å plages av det eller ei. Men det er vel vanskelig.

Ok.

Men hva mener dere som sier at det ikke er noe problem? Hva bruker dere hundene til?

Hva betyr forresten at en hund har fått C ved røntging (på hoftene)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en hund har C på hoftene betyr at den har svak grad av HD. A og B regnes som fri. C er som sagt svak grad, D er middels grad og E er sterk grad.

Mange hunder med HD kan fungere helt som normalt og gå lange turer, holde på med agility og leike med andre hunder helt uten problemer. Ofte må man derimot ta det litt på hundens premisser, og finne aktiviteter som den ikke får vondt av (svømming, spor, lydighetstrening osv).

Om jeg ville ha kjøpt en hund med HD grad D? Vel, det kommer an på hva jeg skulle ha gjort med den. Hadde jeg hatt som mål å konkurrere i agility så hadde jeg nok ikke gjort det, men hadde den hunden skulle levd det livet Tinka lever så kan det godt hende at jeg hadde gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er antakelig ikke røngtet når den bare er 7 mnd :P

Men du kan jo se om det er HD eller AA i stamtavlen? :? Er det det, så er det større sannsynlighet for at hunden din vil få det også.

Men det er ikke den jeg lurer på. Det er som sagt en annen hund jeg tenker på som har grad C på hofter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha :P Daså :P Men det er lurt å sjekke stamtavla til foreldrene' date=' så du veit at de har bra hofter og albuer :P[/quote']

Jeg har sjekket det, og det ser bra ut - de kommer jo fra oppdretter, og de er nøye på at ingen hunder som de bruker videre i avlen har feil (godkjenner ikke grad C, blant annet).

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha kjøpt en hund med middels HD.Jeg røntget faktisk han jeg har nå selv før jeg skreiv under på noen kontrakt.Jeg mistet ei tispe på 2 1/2 år pga sterk HD og jeg kjenner til hunder med svak HD som må gå på smertestillende hele livet.selvfølgelig:noen hunder fungerer fint med HD,men aldri i verden om jeg ville ha kjøpt en hund jeg visste sannsynligvis ville få problemer senere.

Mvh Annette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter har fortalt meg litt om dette med HD-C, og sier at hunden lever et helt normalt liv med dette. Det eneste er at den kan bli noe stiv når den kommer opp i årene. Du kan sannsyneligvis bruke den i agility osv, men må vel styre unna det som sliter aller mest på hoftene. Som for eks. trekk. Også kommer det i tillegg an på om hunden har forkalkninger eller ikke.

Litt off.t. , men jeg ville brukt en HD-C hund som normalt, fordi alle hunder fortjener et aktivt liv. :P Jeg mener det var Lazita som også hadde denne oppfatningen ? Og det er jeg veldig enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når røntges hundene egentlig' date=' og hvor mye koster det?[/quote']

Det anbefales å røntge dem rundt ett års alder. Man kan gjøre det senere enn 12 mnd, men ikke før.

Prisen for HD-røntgen med bedøvelse (det må de ha), ligger vel på 1000-1800 kroner avhengig av hvor du er. Her hos oss koster det i overkant av 1200 kroner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisen på hd-rønking går etter vekten på hunden, vi rønket samojeden vår her på askøy og hun veide da under 25 kg og da kostet det 850,- for hele dritten. hadde hun veid over 25kg så måtte vi betalt 1000,-.

grunnen til at dette går på vekt er mengen på dop som må til for å dope ned hunden(dop koster flesk), for når vi rønket Småen for å telle hvor mangen valper hun hadde så kostet det 350,- for å rønke, den dagen ble hun rønket 3 ganger men de tok seg bare betalt for det første bildet.

grunnen til at de rønket flere ganger var at hun hadde 6 valper så de var redd for at det var flere, derfor rønket de flere ganger.

så når du ringer vetrinær for å spørre om pris på hd rønking så er det en fordel å gi beskjed om hvor tung hunden er og ikke minst spørre om det er med moms og slikt(det er mangen som bare sier prisen på rønkingen men "glemmer momsen", så når du skal betale så blir det pluttselig mye dyrere enn forventen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har Middels HD.

Jeg viste at hun hadde en "hofte feil" når jeg fikk hun fra FOD-Gården så jeg røntget hun så jeg fikk vite graden på det.

Hun er ikke plaget av det annet enn når det er vær forandringer og når det blir kaldere vær, da blir hun litt stiv.

Man kan gjøre mye for å forebygge HD, man får naturtabletter for det, det finnes et for fra Hills som heter j/d som er spesiellt for hunden med ledd problemer.

Det finnes også magnetmadrasser som man kan legge i sengen til hunden, dette får blodsirkulasjonen igang.

Man kan også gå på svømming og gi hunden massasje, noen har også positiv effekt fra akupungtur og homopati.

Det som er viktig med en HD hund er at den får lik mosjon hver dag, ikke litt mosjon på ukedagene også kjempe turer i helgene, det er ikke heldig for HD hunder, da blir de fort stive.

Jeg tror ikke jeg hadde skaffet meg en hund til med hofte problemer dersom jeg viste om at den hadde det.

Jeg er veldig glad i Chicka og det er ikke godt å vite at jeg kanskje må avlive hun tidligere pga hun har smerter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...