Gå til innhold
Hundesonen.no

valp søker rettferdig voksen hund!


Recommended Posts

Ingen hundeklubb eller kurs i kristiansund gjør det vanskelig å sosialisere valpen min med andre hunder.

Hittil er møtene tilfeldige, og ofte når vi går på tur. Jeg skulle ønske han kunne treffe hunder som jeg vet litt om, og som er rettferdig og flink med valper, men uten noe organisert treff prøver jeg lykken hær!

Er det noen der ute som føler de har en hund å stille opp med til dette? Vi kan møtes, ute, hos dere, hos meg eller hvor som helst i kristiansund eller omegn. Alle møteplasser er av interesse så lenge storm får treffe stødige hunder i den viktige valpetiden

Din hund bør være over unghundstadiet, og ikke gamel og gretten. Ja, man vet vel best sin egen hund,og dere skjønner sikkert hvor jeg vil hen! Alt er bedre enn tilfeldige hunder, i ukontrollerte situasjoner , som kan skremme han.

Storm er 3,5 mnd gamel, 2,5 kg, blanding av volpino italiano / shih tzu. Han er en generelt trygg og stabil liten hund.

Håper noen kan hjelpe oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du trenger ei trygg, voksen tispe til å sosialisere valpen din. Så slipper du å oppleve som meg at hunden blir angrepet av ei utrygg schäfertispe. Da var Troya bare 9 uker. Enda sitter det igjen. Nå hater ho schäfere!

Nå må jeg presisere at jeg aldri ønsket at disse skulle få hilse, men pga eier av den andre hunden ikke var sterk nok til å holde igjen, så klarte hun å komme bort å ta Troya. Og det mens jeg holdt Troya på fanget mitt! Gjett om jeg ble sur da!! Ja, O.T. men slik kan det faktisk gå hvis ikke hunden som skal hilse på valpen er utrygg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At (eller om) en valp blir skremt av en annen hund er hovedsakelig et eierproblem - det finnes ikke den tispe/hannhund i verden som kan motvirke dèt, uansett hvor trygg den er mot valpen, liksom...

Nei, gå ut i verden og møt hunder på samme alder, eldre, yngre, tenk på hvordan DU takler møtesituasjonene, og ikke let etter hunder som skal "sette på plass" valpen din uansett hvor "trygg" den voksne er.

Oppdragelse foregår i vant hjemmemiljø av hunder (eller folk) som kjenner hverandre 110% - ikke på tilfeldige møter i parken.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn at det skal være forstått så mente jeg ikke at hun bare skulle møte valper på valpens alder, men lurte på hvorfor hun bare søker "rettferdig voksen hund". Spesielt da det er de man møter mest av, ihvertfall gjør jeg det. Men kanskje jeg er heldig som ikke har hatt noe problem med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min formulering, jeg som ba henne lete etter det. Og med rettferdig mener jeg ikke en tispe som "oppdrar" i den forstand at den skal "ta" valpen i tide og utide, men heller en hund som kan si fra på en skikkelig måte (ikke gå rett i "brølebiting") hvis valpen skulle prøve å gå over en grense den ikke bør gå over. En trygg hund, en hund som er sikker på seg selv, som ikke er urettferdig og unødvendig hard mot små valper som ikke skjønner "alvoret", en hund som tåler at en liten valp henger i ører uten at den må fly i fistel, en hund som er rolig i bevegelsene, ikke brå og virker skremmende på valpen, men en hund som er trygg nok på seg selv til å la en valp få utfolde seg litt. Jeg beklager om noen misforstod, og trodde hun var ute etter en streng tispe som skulle "banke" valpen hennes, for det var da aldri meningen!

Og dette - altså å finne en slik hund (selvsagt helst flere) - vil være et substitutt til "sosialisering i parken", tilfeldige møter man egentlig ikke vet hvordan kommer til å ende, osv. Har man en håndfull greie hunder som kan hjelpe valpen å lære seg språk, å omgås andre hunder på en fornuftig måte osv, så føler man ikke man trenger å hilse på alt som går og kryper på fire bein, og dermed kan man unngå mange kjipe møter. Siden det ikke er noen hundeklubb i Kristiansund, så er det heller ikke så enkelt å "oppsøke hundeklubben" og kanskje gå et valpekurs eller få møte noen greie voksne, og mennesker med litt peiling på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dumt dere ikke bor i nærheten av meg. Jeg har en "gammel" hannhund - ja han er faktisk 10 år nå! Men ,han er et unikum sammen med hvalper. Han er rolig og tolmodig ,finner seg i det meste ,men ikke alt - og sier fra på en rolig måte. Han har vært "stefar" for flere hvalper ,og påtok seg fult farsskap da nabotispen ,ei litta puddelfrøken fikk hvalper :icon_redface: . Han er jo stor ,så hvalpene var på str. med snuta hans da han ble sluppet inn til dem. Hans beste venner er en dverg daks ,to toy puddel tisper ,og naboens sorte dvergpuddel.

Så jeg har en stor rolig hund ,som elsker små hunder og hvalper - og er veldig forsiktig med dem. Dere får flytte hit da vet du :rolleyes: .

:) Eneste er at han har lært nabotispa å løfte labben når hun skal tisse ,ser ganske pussig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...