Gå til innhold
Hundesonen.no

Når trene lenge?


WheatenMali

Recommended Posts

Du får nesten se det ann på din egen hund.

På kurset trener vi 1 1/2 time. Merker at Lunah blir litt lei den siste haltimen, så da roer vi treninga.

Det er bare en dag vi trener så lenge da.

Du får se hvor lenge hunden din er motivert, og hvor lenge den er vant til å trene fra før, og øke tiden litt med litt.

Det er ikkeno vits å trene helt til hunden er dritt lei liksom. trening skal jo være gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... jeg syns man gjerne kan trene lenge, men med masse pauser :) Korte økter, og korte pauser er oppskriften mener jeg. Vi trente to timer 2 dager i uka på kurs da Vickyvar valp, og det gikk kjempe bra. Trente 1 time hver dag til vanlig tilsammen. Men vi var veldig nøye på å ta korte økter av gangen og masse pauser. Stopp mens leken er god, uansett om det ser ut som hunden vil mer. Stopp mens den har kjempe lyst, da blir det mer morro når den skal trene neste gang. Vicky blir helt vill når vi skal trene. Det er spesiellt nå i det siste hun nyter treningen fullt ut... nå er temperaturen god ute og alt, så nå kan hun holde konsentrasjonen veldig lenge. Hun blir nesten sint på meg når vi jeg stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man hele tiden, fra valpen er to måneder gammel til hunden er femten år gammel, bør trene i korte økter med pauser hvor hunden får slappe av, roe seg ned eller rusle litt. Etterhvert øker man selvsagt summen av disse øktene, når man nettopp har fått valpen har man kanskje bare to økter på til sammen fem minutter i løpet av en dag.

Hvor mye man skal trene i løpet av en dag når hunden er f.eks. fem måneder, det kommer an på hvor mye du har planer om å trene når hunden er voksen. Skal du i gjennomsnitt trene to-tre timer hver dag når hunden er voksen bør man trene mer med en valp på fem måneder enn om den ikke skal trene mer enn en halvtime hver dag som voksen. Om noen forstod den setningen, for jeg veit ikke om jeg gjorde det helt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...