Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan kan jeg på egenhånd rydde opp mac´n min?


ipadda

Recommended Posts

Jeg har ingenting på mac´n min. Eneste tilleggsprogrammene jeg har er MSN, og office pakken. Likevell har jeg ikke mer en 4 gb ledig plass?

Alt av musikk, bilder osv... ligger på den eksterne hardisken, og jeg blir GAL av denne pc...

Hvordan kan jeg finne ut hva som tar plass osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sjekk papirkurven he he

Også kan du laste ned dette programmet: http://www.ccleaner.com/

Den finner frem til ting som kan slettes som det er omtrent umulig for en "vanlig" databruker å finne, ubrukelige filer som har gjemt seg histen og pisten.

Hadde plutselig kjempelite plass på dataen min, men hadde slettet alt jeg fant som jeg ikke trengte, og kunne ikke gjøre mer selv egentlig. Lastet ned ccleaner, og der forsvant 20 gb ja :) Så nå kjører jeg den jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sjekk papirkurven he he

Også kan du laste ned dette programmet: http://www.ccleaner.com/

Den finner frem til ting som kan slettes som det er omtrent umulig for en "vanlig" databruker å finne, ubrukelige filer som har gjemt seg histen og pisten.

Hadde plutselig kjempelite plass på dataen min, men hadde slettet alt jeg fant som jeg ikke trengte, og kunne ikke gjøre mer selv egentlig. Lastet ned ccleaner, og der forsvant 20 gb ja :) Så nå kjører jeg den jevnlig.

Hun har mac, så om hun ikke kjøper crossover, eller installerer windows på macen så kan hun ikke bruke ccleaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sjekk papirkurven he he

Også kan du laste ned dette programmet: http://www.ccleaner.com/

Den finner frem til ting som kan slettes som det er omtrent umulig for en "vanlig" databruker å finne, ubrukelige filer som har gjemt seg histen og pisten.

Hadde plutselig kjempelite plass på dataen min, men hadde slettet alt jeg fant som jeg ikke trengte, og kunne ikke gjøre mer selv egentlig. Lastet ned ccleaner, og der forsvant 20 gb ja :) Så nå kjører jeg den jevnlig.

Funker det bra? Aldri noe virus tull eller noe?

Edit: obs, sorry for OT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Som med andre data-problemer: bruk google...

Jeg søkte på "mac cleanup program" og fikk frem mange forslag til programmer (skjønner ikke at andre heller søker før de spør, det tar jo kortere tid å søke selv enn å få svar fra andre som må gjøre søkene istedet...).

Sjekk denne siden: "mac cleanup program"

Der er det mange forslag til hvilke programmer du kan gratis bruke (jeg sjekket kun inne på de 2 første linkene...).

(edit: hva med å endre hvor lenge og hvor mye som skal lagres av sidene du er inne på. I IE er det "flusst" av filer som ligger og tar opp mye plass. Men kanskje en ide å registrere seg inne her (gratis å bruke og ingen epost-reklame kommer), der kan du online få en gjennomgang av maskina og forslag til hva som kan gjøre den bedre...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utrolig mye dritt der ute, og å finne frem i google-jungelen er ikke alltid lett. Så på slike type programmer er det faktisk veldig lurt å spørre, så finner man noe som er trygt og virker bra. :)

Tone S, fungerer veldig bra, brukt det med jevne mellomrom i et år nå. :lol:

Susie B, tenkte jeg ikke på... vet ikke om det finnes en mac-versjon av ccleaner, men det kan jo godt være. Har ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å laste opp programmer; gjør det selv.

Gå inn på "huset" ditt, og trykk på alle mappene (epleknapp + i). Har du veldig mye liggende i "library"? Har du veldig mye i documents? Movies? Pictures?

Finn ut hvor det som tar plass ligger, og fjern det / legg det over på ekstern harddisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sjekk papirkurven he he

Også kan du laste ned dette programmet: http://www.ccleaner.com/

Må bare OT litt jeg også.... Og du er sikker på ingenting vesentlig forsvinner med denne her? Livredd for å miste ting jeg... Selv om alt det viktige ligger på ekstern også... hehe.

Som med andre data-problemer: bruk google...

Jeg søkte på "mac cleanup program" og fikk frem mange forslag til programmer (skjønner ikke at andre heller søker før de spør, det tar jo kortere tid å søke selv enn å få svar fra andre som må gjøre søkene istedet...).

Slik som dette problemet som Tatijana har her, ante jeg ikke at det fantes en løsning på. Så hva skal man liksom søke på på google da? Også er det som andre nevner her også, det ER mye dritt der ute, kanskje bedre å få tips av folk som allerede HAR testet ut ting (og evnt driti seg ut på ting), så vet man at man ikke fucker opp noe iallefall :D

Men, lurer på om jeg må teste dette programmet over her. Jeg har også alt for mye rart på denne pc'n som jeg aldri bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psycho, har ikke merket at den har fjernet noe den ikke skulle, så da kan det iallefall ikke ha vært noe viktig :D Du kan krysse av for hva du vil ha slettet, og den fungerer også som et verktøy for å fjerne programmer (samme som på "Min datamaskin")

Wretch, det er sant som du sier, det er mye man kan rydde opp i selv. Men det ccleaner gjør er å ta bort ting som har gjemt seg i kriker og kroker, og som ikke er så veldig lett å finne frem til selv, småfiler man ikke ante man hadde. Hadde rensket og luket alt jeg kunne finne av unødvendigheter, men likevel klarte ccleaner å fjerne flerfoldige gigabytes. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Med ccleaner kan man også rydde i registeret, men anbefaler da at man tar back-up på filene. Og har man ikke peiling på "registeret", så burde man vente til man får tak i noen som kan hjelpe. Ellers så kan man også fjærne unødvendige programmer som starter automatisk når manskinen startes.

Ang link til Mack. Jeg har ikke mac og kommer heller ikke til å kjøpe meg mac. Men når det gjelder win/linux så laster jeg bestandig ned gratisprogrammer som hjelper meg med å rydde på maskinen. Og de mest brukte programmene her i huset er;

- Ccleaner

- Mallwarebytes Anti-malware

- Spybot Search & Destroy

Alle disse programmene er gratis å laste ned, samt gratis å bruke (om man ikke absolutt må ha "pro-utgaven" da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg nå etter at jeg leverte mac´n min inn til IT folkene på skolen at det er noe som "spiser opp" hard-disken min :ahappy:

De skal prøve å fikse det, men hvis ikke de får det til, så må den sendes inn... og da dør jeg på meg, for jeg TRENGER mac´n min... jeg er avhengig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Det viser seg nå etter at jeg leverte mac´n min inn til IT folkene på skolen at det er noe som "spiser opp" hard-disken min :D

De skal prøve å fikse det, men hvis ikke de får det til, så må den sendes inn... og da dør jeg på meg, for jeg TRENGER mac´n min... jeg er avhengig!

Usja, kan det være virus? Hørte det er begynt komme no til mac..

Jeg har aldri hatt sånne problemer med mine mac'er. Alt jeg laster ned havner i downloads eller desktop så jeg bare rydder der en sjelden gang..

Dere som blander Windows inn i tråden, kjør msconfig og deaktiver alt i oppstartsmenyen. Der er det mye grums, jeg gjorde det nylig på en maskin som gikk uhyre tregt, brukte 10minutter på å boote og etterpå var den som ny.. Det er masse unødige programmer windows kjører i bakgrunnen. Funker hvertfall på XP, er ikke sikker på vista..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...