Gå til innhold
Hundesonen.no

Korthåret Vorstehhund


tm100001
 Share

Recommended Posts

Heisann dette er noen vakre raser..

Har noen spørsmål:

Finnes det stikkelhåret i Norge?? Den er jo omtrent utryddet sist jeg sjekket.

Er det temperamentforskjeller innad i pelstypene, og hvordan skiller de seg ut??

Jeg har møtte trefarget kv-er dette vanlig??

Sort hvit har jeg kun sett i SV- er denne fargen også uvanlig?

Den leverbrune fargen blekner den, eller holder den samme mørke kvalitet året rundt??( til forskjell fra lever dalmis, feks)

Kan denne rasen kun brukes som familiehund(lydighetstrening, agility, spor) men ikke jakt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan vel forsøke å svare så godt jeg kan i alle fall :D

Jeg har hørt at KV (korthåret) er lettere på en måte. Altså i gemyttet. LV (langhår) og SV (strihår) kan være striere, om jeg kan si det slik :D De vi har nå er ikke av det mest intelligente slaget altså, fordeler og bakdeler med det også :icon_confused:

Sort hvit finnes også i KV, men de vanligste fargene er nok brun skimmel og helbrun (som våre). :D

Jeg har ikke merket at fargen har noe med årstidene å gjøre. Det er ikke mye i så fall. Litt varisajon, men jeg er usikker på om det kommer av røyting eller blekning :wub: Død pels som henger igjen kan virke rødbrun.

De fleste blir jo avlet for jakt, men våre trives godt hvis de får løpe langt og lenge hver dag. Jeg vil ikke anbefale denne rasen til en ren familiehund kanskje, våre blir urolige hvis de ikke får løpe minst 1 time hver dag (en dag eller to med mindre aktivitet går bra da). Spor, agility og lydighet liker de antakelig godt, men jeg tviler på at de blir verdensmestre akkurat :aww: I mangel på ryper eller skogsfugl har mamma lagt jakten på is, men hundene er på fjelltur ofte og løper som sagt på tur omtrent hver eneste dag. De jakter jo selvom fugelen ikke blir skutt.

Det kan være litt vanskelig hvis hundene løper etter f.eks. en hare og blir borte på tur. Det har våre gjort noen ganger, fordi de ofte tar seg runder og er ute av syne i 10 min eller sånt. Vi pleier ikke å kalle dem inn før etter 15 minutter ute av syne, og noen ganger har de kommet ganske langt hvis de drar etter hare eller lignende :D Våre har god innkalling og mye mindre radius enn de engelske stående fuglehundene som engelsk setter da, de holder god kontakt med fører. Når jeg går med Embla løper hun nært meg hele tiden, det er nok fordi jeg går i områder uten noe særlig vilt. Hun elsker mammas ski og fjellturer, det er det beste Embla vet tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det stikkelhåret i Norge?? Den er jo omtrent utryddet sist jeg sjekket.

Er det temperamentforskjeller innad i pelstypene, og hvordan skiller de seg ut??

Har aldri sett stikkelhåret i Norge og det har heller ikke min oppdretter som har drevet med oppdrett av vorstehhunder siden 1979, vi så derimot stikkelhåret på WW i Stockholm.

Vorstehhundtypene er forresten forskjellige raser, ikke samme rase med ulike hårlag. Det er litt ulike raser som ligger bakover i de forskjellige, litt størrelsesforskjeller og forskjell i temperament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei !

Jeg har aldri sett eller hørt om stikkelhåra vorstehhunder i Norge.

Den strihåra vorstehhunden kan være med sta og egenrådig enn korthåra. Jeg føler(kan ta feil), at korthåra er lettere å dressere og lettere å ha i hus. Men dette er min mening :whistle:

Trefarga? Hvilke farger mener du da`? Hu ene vi har, har en litt anna brunfarge på hodet enn resten av kroppen. altså, hvit, brun, og litt mørkere brunt hode.

Det finnes svarte og hvite korthåra, de er det nok mest av ! :ahappy:

Våres hunder har den samme fargen året rundt, eller jeg har hvertfall ikke merket noe forskjell.

Jeg personlig syns ikke man burde kjøpe seg vorstehhund om man ikke skal jakte med den! Men man KAN jo gjøre det. De er jo kjempe bra innen lydighet og agility. Som sagt over, så trenger de MYE mosjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes svarte og hvite korthåra, de er det nok mest av ! :yawn:

Jeg personlig syns ikke man burde kjøpe seg vorstehhund om man ikke skal jakte med den! Men man KAN jo gjøre det. De er jo kjempe bra innen lydighet og agility. Som sagt over, så trenger de MYE mosjon!

Er det virkelig svarte og hvite det er mest av? De har jeg aldri sett.. Kun sett brun og hvit, skimmlet brun og vanlig brun.

Og hvorfor syntes du ikke man burde kjøpe seg en vorsthehhund hvis man ikke skal jakte det finnes da masse trekklinjer, og hvis man ønsker å bruke hunden sin til det burde det være helt perfekt for den. De jakter jo som regel ikke så bra uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor syntes du ikke man burde kjøpe seg en vorsthehhund hvis man ikke skal jakte det finnes da masse trekklinjer, og hvis man ønsker å bruke hunden sin til det burde det være helt perfekt for den. De jakter jo som regel ikke så bra uansett :P

Mamma har snakket med de som virkelig driver med hundekjøring med Vorstehhund og krysninger, og den personen mente at de begynte å gå mer og mer bort fra trekklinjer og heller kjøpe fra jaktlinjer :yawn: Vorsethhundene jakter vel bra de, bare på en annen måte enn setterne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan siterer jeg? Er ny her..

Hvertfall, Tinker-Tequila: Jeg mente at det er flere svarte og hvite KV enn SV. Ikke flere svarte/hvite enn brun/hvit :P hehe.

Du har rett ! Hvis du kjøper hund fra trekklinjer, så synes jeg det går fint. Men så var ikke trekk noen av de tingene hun skrev at hun skulle bruke hunden til :yawn: Men selvsagt så mener jeg ikke at de som driver med vorsteh bare til trekk ikke burde ha det pga. manglende jakt ! :P Vorsteheren deles i to der, trekklinjer, og jakt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setterene jakter ikke noe særlig anderledes enn vorstehren, men de jakter betydeligere breiere og kanskje med en litt større fart! En setter drar generelt mye lengre ut enn en vorsther :P Har vært på flere prøver de setterene forsvinner i opptil flere timer, fordi de drar så langt. Da er jeg glad jeg har vorsther som holder seg på øyeavstand men samtidig jakter til 1AK! :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har snakket med de som virkelig driver med hundekjøring med Vorstehhund og krysninger, og den personen mente at de begynte å gå mer og mer bort fra trekklinjer og heller kjøpe fra jaktlinjer :icon_redface: Vorsethhundene jakter vel bra de, bare på en annen måte enn setterne?

Jada, vel ikke annen måte bare smalere. Altså litt mer tyskt, du ser det samme hos Kleiner Munsterlander også.. Men jeg mente som labbis sier under, at trekkhundlinjene ikke jakter like bra som jaktlinjene..

Hun tenker vel på trekkhundlinjene...

Selv drømmer jeg om min egen vorstehhund å bruke til trekk og jakt.

Setterene jakter ikke noe særlig anderledes enn vorstehren, men de jakter betydeligere breiere og kanskje med en litt større fart! En setter drar generelt mye lengre ut enn en vorsther :frantics: Har vært på flere prøver de setterene forsvinner i opptil flere timer, fordi de drar så langt. Da er jeg glad jeg har vorsther som holder seg på øyeavstand men samtidig jakter til 1AK! :innocent:

Setterne jakter jo som engelske hunder, eller settere da.. irsk og gordon er jo lignende der også. Mens de tyske jakter mer nøye og smalere.. sånn for å putte det litt i perspektiv så søker setterne 1km i bredde og tyskerne 100m.. men dette er jo bare satt litt på spissen.. finnes jo individuell variasjon.

Men nå er det større sjans for å få fugl på et stort og bredt søk, enn et mer "nøyaktig" smalt søk fordi man rett og slett ikke dekker så store områder, og en setter vil jo ikke løpe forbi en flokk som lukter masse, kanskje bare en enkelt fugl her og der.

Selv har foreldrene mine gått over til setter fra tysker (Kleiner Munsterlander). Vel de får valpen 1.mars og skal se om setter fungerer bedre for dem.

Men huff så off-topic det ble.. eller kanskje ikke.. det er jo en tråd om KV :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at settere finner flere fugler enn vorstehere bare fordi de søker bredere.. Det du mener? Jeg synes det er flott med en hund som ikke forsvinner i terrenget(selvfølgelig gjelder ikke dette alle!). Det er da ikke noe positivt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at settere finner flere fugler enn vorstehere bare fordi de søker bredere.. Det du mener? Jeg synes det er flott med en hund som ikke forsvinner i terrenget(selvfølgelig gjelder ikke dette alle!). Det er da ikke noe positivt i det.

Ok, matematikk:

(og her regner vi bare at setteren har et dobbelt så stort søk, i virkeligheten er det jo litt mer)

Du har et område på 200x200m med jevnt fordelt 100 fugl, altså på den innerste 100x100m så finnes det 50 fugl.

Vorsther holder seg innenfor den minste boksen, altså kan den maks finne 50 fugl mens setteren flyr på heleområdet og har mulighet til å finne alle 100.

Selvfølgelig er det uvirkelig om begge hundene finner alt i området sitt, men det er da vesentlig større sjanse for setteren å finne flere.

Men om man ikke ønsker en hund som forsvinner i terrenget (og som man omtrent må ha GPS på for å fungere bra) så er jo en vorsther ypperlig. Og det handler da ikke om å få så mange fugl som mulig, men å faktisk jakte etter fugl. Det er jo faktisk spennende å dra på jakt selvom om man vender tomhendt hjem. Du har vel ikke tenkt å fóre familien på fangsten akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner poenget ditt, men forsatt.. Hvis det var sånn at setterene finner mest fugl, burde jo desse gjort det best på høyland's prøver, noe de ikke gjør.. Da teller jo antall stand! Det er faktisk vorstehren som er den rasen som begynner å toppe listene.

Jeg møter veldig mange som har erfart at trangtgående hunder ofte er de som finner mest fugl. Mange ser da liten vits i å ha en hund som går for breit! Sjansen for å få en god jakthund er også(etter min mening) større om man kjøper en vorsteh og ikke en setter.. Og folk som heller vil ha en hund som er flott å se på og løper fort, ville valgt setter.

"Ja, jeg har hatt engelsk settere samtidig med vorstehere. Det finnes sikkert en del forskjellig i alle raser, men min konklusjon blir at vorstehhunden holder bedre kontakt, kan gå like stort som settere, men liker å vise seg for fører oftere enn settere.

Samarbeider bedre og jakter ikke så mye på egenhånd. Dette er selvføgelig en grov generalisering, men i grove trekk har det vært sånn med mine hunder." Sagt av en som har hatt både vorsteh og setter.

Rottmaneier; Hun heter ikke Jomfrutoppen`s FIB ? For jeg kjenner til noen som har en av brødrene til Pia! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner poenget ditt, men forsatt.. Hvis det var sånn at setterene finner mest fugl, burde jo desse gjort det best på høyland's prøver, noe de ikke gjør.. Da teller jo antall stand! Det er faktisk vorstehren som er den rasen som begynner å toppe listene.

Jeg møter veldig mange som har erfart at trangtgående hunder ofte er de som finner mest fugl. Mange ser da liten vits i å ha en hund som går for breit! Sjansen for å få en god jakthund er også(etter min mening) større om man kjøper en vorsteh og ikke en setter.. Og folk som heller vil ha en hund som er flott å se på og løper fort, ville valgt setter.

"Ja, jeg har hatt engelsk settere samtidig med vorstehere. Det finnes sikkert en del forskjellig i alle raser, men min konklusjon blir at vorstehhunden holder bedre kontakt, kan gå like stort som settere, men liker å vise seg for fører oftere enn settere.

Samarbeider bedre og jakter ikke så mye på egenhånd. Dette er selvføgelig en grov generalisering, men i grove trekk har det vært sånn med mine hunder." Sagt av en som har hatt både vorsteh og setter.

Rottmaneier; Hun heter ikke Jomfrutoppen`s FIB ? For jeg kjenner til noen som har en av brødrene til Pia! :D

Neida det var bare litt mattekverulering fra min side. Og noe foreldrene mine faktisk tror på, som nå får seg setter om en uke. Etter tips fra min tante som har hatt begge rasene.

Selv ville jeg mye heller hatt en vorsther, men så syntes jeg de er penere og har mer tro på trekkegenskapene deres :D I tillegg til at de virker som helt supre jakthunder.. så kanskje jeg tar jaktprøve etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! De har hatt vorsteh sant? Hva het den/de ? :D J

Jeg syns setterene blir litt pinglete jeg, men det er min mening. :D Og så liker jeg det at vorstehren kan brukes til nesten alt! :D

Hvis du spør meg, så hadde tanten min en som het Timi Birkvild (om jeg ikke husker helt feil, vet ikke om det var noe mer), men han ble avlivet veldig ung pga ryggproblemer.

Ja, settern kan være pinglete. Men han foreldrene mine (eller vi alle sammen) har valgt ut, er en skikkelig plugg. Han blir antagelivis å se mer ut som de gamle setterne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka-Tequila; Ja, var deg jeg snakket til :D Okei, nei, da kjenner jeg nok ikke til han..

Hvilken setter er det dere skaffer dere? (husker ikke om du har nevnt det). Syns derimot de store og kraftige GS kan være kjempe fine! Så hvis jeg noen gang skulle hatt meg setter, ville det vært en stor GS hanne :D

OT; Kan du forklare meg hvordan jeg siterer? :D haha

Rottmaneier; Stemmer! Kjenner til de som har Aragon :D Syns det var noe kjent med hunden din, derfor jeg spurte hva den hette :D Fin hund! Men hun brukes ikke til prøve eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka-Tequila; Ja, var deg jeg snakket til :D Okei, nei, da kjenner jeg nok ikke til han..

Hvilken setter er det dere skaffer dere? (husker ikke om du har nevnt det). Syns derimot de store og kraftige GS kan være kjempe fine! Så hvis jeg noen gang skulle hatt meg setter, ville det vært en stor GS hanne :D

OT; Kan du forklare meg hvordan jeg siterer? :D haha

Rottmaneier; Stemmer! Kjenner til de som har Aragon :D Syns det var noe kjent med hunden din, derfor jeg spurte hva den hette :D Fin hund! Men hun brukes ikke til prøve eller noe?

For å sitere så trykker du bare på "reply" nederst til høyre i det innlegget du skal sitere. Skal du sitere flere trykker du på "multiquote" :D

jeg aner ikke hva hun brukes til å ikke, men går nok mest på snørekjøring og rypejakt:) Vet at hun har tatt bronsjemerket og apportbeviset, men noe mer aner jeg ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere så trykker du bare på "reply" nederst til høyre i det innlegget du skal sitere. Skal du sitere flere trykker du på "multiquote" :D

jeg aner ikke hva hun brukes til å ikke, men går nok mest på snørekjøring og rypejakt:) Vet at hun har tatt bronsjemerket og apportbeviset, men noe mer aner jeg ikke :D

Okei! takk :D (Funker det nå? *håpe*). Er det dine foreldre sin? :D Nei, hun brukes ikke på prøve og utstilling hvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå funket det vettu :D

Det er min far og stemor sin ja :D Hun er litt for stor og grov til utstilling, så derfor hun ikke stilles ut.

*Yes* Okei, Aragon er jo utstillings champion .. Syns hun så fin ut jeg, menmen :D vet du hvor høy hun er? Hun så høy ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...