Gå til innhold
Hundesonen.no

"Fri"


KristinL

Recommended Posts

Jah, hvordan trener jeg inn kommandoen "fri"? Altså at vi er ferdig med treningen eller at han kan gå å leke osv..

Ofte når vi er på hundetreff feks. er Micko VELDIG oppmerksom på meg, skal bare stirre meg i øynene og ha godbit hele tiden. Det er jo selvfølgelig flott at han er så superbra på kontakt, veldig fornøyd med det ;)

Men det hadde jo vært greit om han forsto at han kan gå å leke seg med de andre og ikke glane på meg hele tiden og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare å si fri jeg og så snakker jeg med de på trening eller de jeg går tur sammen med. Nå har ikke jeg akkurat samme problem som deg, men jeg vil tippe at hvis du prater med de andre på treffene og overser hunden din litt så vil den forstå at du ikke krever noe av den lenger...

Trener ofte Blondie med at hun må på plass mens vi tar av båndet, og så får hun komandoen "fri". Hun forsto ikke så mye første gangene, men da hun forsto at hun kunne løpe å leke uten at mamma kalte henne inn igjen med engang hun beveget på seg, så forsto hun fort tegninga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kanskje bruke situasjoner, der du trener rolig med hunden. Og når du har trent i 10 min f.eks, så avbryter du, og sier "fri" og går vekk. Kanskje hunden begynner å snuse eller tusle litt rundt. Og vips har hunden fått fri kommandoen, slik at den kan "gjøre andre ting". Også om hunden får leke med andre hunder. Først på plass og kontakt (hold gjerne litt i båndet om den vil løpe), deretter sier du fri og gir den et hint til at den kan løpe avgårde.

Det var i allefall det jeg gjorde for å lære Ace "fri".

Edit: Du kan også ignorere hunden om han hele tiden går å maser på godbiter. Man trenger ikke belønne hele tiden. :whistle: Gi heller en skikkelig jackpot om du ønsker kontakt med hunden og den gir deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...