Gå til innhold
Hundesonen.no

Edderkopptråden!


Linda Marie

Recommended Posts

  • Svar 201
  • Created
  • Siste svar
Det har sikkert vært nevnt...

Men hvor mange timer i døgnet skal en tella ha lys/varme og hvilken type pære anbefales?

Nå har jeg mine på et ferdig oppvarmet rom som ligger på rundt 24-25 grader konstant. Har lyset på om mårran og slår det av om kvelden...

Nå kommer det da ann på hvor varmt det er i rommet der tellan står? Tellan kan godt ha rundt 23- 25 grader om dagen og litt kaldere om natten, jeg har altid hatt noen av mine i vanlig stue temp. og det fungerer fint det også :D Viktigste den ikke blir overopphetet hvis man har lyskilde som varme... så ha noe som viser temp( gjerne fuktighet) også i terra så ser man jo da hvordan det ligger ann der inne.

Her er forresten mitt nyeste tilskudd i samlingen :P et hamskifte til blir hun nok fin og blå på beina sine...

Haplopelma lividum

23022009102642e32a8a4db844678f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga har sluppet en god del pels :shocked: Vet det skal være et tegn på hamkifte, men kan det bety andre ting :)

Hun er helt bar på magen, og tynn på ryggen :D:P

Mener du hun er blitt hårløs på abdomen( baken)? se bilde for forklaring av anatomien :P( bilde hentet fra www.brachypelma.name)

Hun har sikkert bare sparket fra seg en del hår, de gjør ofte det hvis dem er har stresset litt som under flytting eller håndtering eller hvis dem blir forstyrret. Er forsvarshårene hun da børster av seg, ingen fare om det er det.

Og når den hårløse flekken blir mørk/svart på farge er det tegn på hamskifte som nærmer seg.. hiv gjerne inn et bilde av henne så vi får se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg får tatt bilde av henne senere... Men kan nok stemme med stress. Hu reagerer HELT TYDELIG på bråk i huset her. Når bikkjene beiner avgårde for å bjeffe så sitter hu stiv som en stokk inni terra sitt med beina bakover (sier Lars). Så helt sikkert det som har skjedd, at hu har sparket fra seg pels. Får håpe hu blir vandt med dette bråket, for jeg er redd for at det får hu umulig kommet fra her i huset. Om hu ikke skal bo alene i andre etasje liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar altid litt tid før dem tilpasser seg en ny plass, er nok ikke bråk dem ragerer på, da dem ikke har ører :) men de kjenner vibrasjoner.. det går helt sikkert fint. Er ikke unormalt at en tella sitter stiv som en stokk meste parten av tiden, er en grunn for dem kan bli kaldt en pet rock... pelsen eller forsvarshårene som det heter en ofte noe som fort forsvinner på disse artene, de er ivrige hårsparkere.. :D Hvor i huset er det terra står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar altid litt tid før dem tilpasser seg en ny plass, er nok ikke bråk dem ragerer på, da dem ikke har ører :) men de kjenner vibrasjoner.. det går helt sikkert fint. Er ikke unormalt at en tella sitter stiv som en stokk meste parten av tiden, er en grunn for dem kan bli kaldt en pet rock... pelsen eller forsvarshårene som det heter en ofte noe som fort forsvinner på disse artene, de er ivrige hårsparkere.. :D Hvor i huset er det terra står?

Blir vel sikkert vibrasjoner også når 2 aussier tar spenntak i sofaen og løper om kapp ut i gangen mens de hyler. Det er iallefall etter de rundene som Helga ser stiv ut. ellers ser hu helt avslappet ut.

Terra står i sofahjørnet på stua liksom... Har en to seter og en treseter, med et bord i hjørne. Der bor Helga. Lengst unna inngangsdør og der det er minst forbifart liksom. I sofaen er vi som regel rolige alle mann.

Skal se om jeg får tatt bilde av pelsen hennes idag. Da kan jeg samidig ta bilde av hvor hu står :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer bilder av terra og plassering her i huset. Samt ferske bilder av Helga.

store_003.jpg

store_004.jpg

Her ser man litt at hu er blitt beige på bakparten.

store_001.jpg

Og kan det stemme at hu ikke liker seg helt på bildet her? At hu samler bakbeina bakover for å sparke? Før dette bildet ble tatt var det først masse bråk med bikkjer som gneldra, så åpnet Lars terra for å fylle på vann i skåla hennes. Da skvatt hu og stilte seg sånn.

store_002.jpg

Desverre ikke så bra bilder dette her, men disse ble tatt for en uke siden når hu kom i hus.

190209_005.jpg

190209_006.jpg

og et bilde fra søndag...

220209Bente_0132.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut Terra står helt perfekt til :icon_redface: pent ble det! alle av disse sparker hår.. så ikke uvanlig med bare flekker på "rumpen" .. er der forsvarhårene sitter der hun mangler. Hun ser i fin kondisjon ut, så er nok ikke noe som helst og bry seg om. Alle taranteller stresset litt i starten når dem har skiftet bosted, finner seg nok til rette skal dere se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150220090105664b445b63b54131bb.jpg

Jeg tror jeg hadde vært rimelig sur av liten plass hvis jeg hadde vært den! :)

Men jeg er jo ikke en tarantell heller da :)

Kan man virkelig ikke mate dem med noe sånn mat? Noe som ikke er en bille? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde vært rimelig sur av liten plass hvis jeg hadde vært den! :P

Men jeg er jo ikke en tarantell heller da :)

Kan man virkelig ikke mate dem med noe sånn mat? Noe som ikke er en bille? :)

Japp, den har vokst "fort" så har allerde flyttet over til større boks ;) var sikkert halvparten så stor da den flyttet inn i den der på bilde :)

du kan mate med blodig biff,... binde fast i en snor og dra den framfor tellan.... meen det er ikke sikkert den vil ta "byttet" , det blir meget stygg lukt av det, da tellan bruke noen dager og spise opp.. og man risikere både mugg og midd i terrariet av det... så det beste er nok krypene og kravlende insekter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg skal snart få meg tella. Har kjøpt meg stort terra (et gammelt akvarie) på 96x 40x 40cm. Jeg skal ha en nokså stor art, da. Står mellom Theraphosa Blondi,

(noen bilder fra google): http://www.tarantulas.ru/photo/Theraphosa_blondi_4_foto.jpg

http://www.szabakareptiles.extra.hu/madarp...mei/blondi4.jpg

http://img98.imageshack.us/img98/1504/img35127ia.jpg

- eller muligens den litt mindre Poecilotheria Metallica -en

(noen bilder fra google): http://www.livefoodshop.co.uk/forum/upload...-1088008327.jpg

http://www.spiderattack.de/Webgalerie/imag...20metallica.jpg

http://www.poecilotheria.com/Bilder/poecil...allica_male.JPG

De begge er utrolig vakre. Ingen av de er noe nybegynner-edderkopper på grunn av hurtighet, nervøsitet og ikke minst aggressivitet. Jo oftere man blir sparket hår på, jo mer og mer vil man reagere. Det er for meg utrolig merkelig. Man skulle jo tro at kroppen ble mer og mer vant til "giftsoffene" i hårene.

Jeg mener at edderkopper/andre krypdyr er på samme måte som fisker. De skal på ingen måte håndteres ettersom det ikke er naurlig for dem. Tenk om man koste med akvariefiskene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- eller muligens den litt mindre Poecilotheria Metallica -en

(noen bilder fra google): http://www.livefoodshop.co.uk/forum/upload...-1088008327.jpg

http://www.spiderattack.de/Webgalerie/imag...20metallica.jpg

http://www.poecilotheria.com/Bilder/poecil...allica_male.JPG

Denne er råflott :) Kunne tenkt meg en slik selv, har fått tilbud om en slings og terra har jeg stående.. Men ikke bestemt meg enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt lyst på tarantella når jeg så noen søte små i en dyrebutikk ja... :)

Er det et bra eller et dårlig tegn at man begynner og synes de er "søte" ? :)

Edit: Jeg må si jeg er ganske fasinert av disse rare dyrene ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snart få meg tella. Har kjøpt meg stort terra (et gammelt akvarie) på 96x 40x 40cm. Jeg skal ha en nokså stor art, da. Står mellom Theraphosa Blondi,

(

- eller muligens den litt mindre Poecilotheria Metallica -en

Begge de artene står på ønskelisten min her :P Har en Theraposa apophysis, det blir jo rundt like store sm blondie, bare ikke fullt så kraftig i kroppen. Har veldig lyst på P.metallica selv altså, meeeen jeg tror jeg drøyer det litt til.. får liksom litt dårlig sammvittighet og ha såpass potente arter i hus når man har små barn. Men skal aldri si aldri, skal vel på noen messer i år, så hvem vet hva man risikerer og komme hjem med :P

Denne er råflott :) Kunne tenkt meg en slik selv, har fått tilbud om en slings og terra har jeg stående.. Men ikke bestemt meg enda :)

jeg ville anbefalt deg og vente med en slik art til du er tryggere på den du allerde har.. hehe tenker på hvis du syntes hun Helga er skummel, så ganger du det med en tella som er 10 ganger raskere og i tilegg klatrer VELDIG godt på vegger Og er i tilegg mer potent gift :P

Fikk litt lyst på tarantella når jeg så noen søte små i en dyrebutikk ja... :P

Er det et bra eller et dårlig tegn at man begynner og synes de er "søte" ? :P

Edit: Jeg må si jeg er ganske fasinert av disse rare dyrene ja...

Det er et godt tegn! jeg syntes mine er søte jeg... har flere sjarmtroll i samlingen hihi..

Jeg får forhåpnetligvis noen eggsekker i løpet av vår/sommeren på flere arter... så bare gi lyd om du skulle ønske deg en liten søt en.. kan sende deg jeg :P

Edit: oppdaterer krypbloggen min gjevnlig, bare og titte innom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville anbefalt deg og vente med en slik art til du er tryggere på den du allerde har.. hehe tenker på hvis du syntes hun Helga er skummel, så ganger du det med en tella som er 10 ganger raskere og i tilegg klatrer VELDIG godt på vegger Og er i tilegg mer potent gift :)

TAKK! Hehe, jeg vil IKKE ha en sånn en i hus! Jeg er egentlig ikke så redd for MEG ang gift, jeg har ingen planer om å stikke fingrene mine bort til en sånn. Men jeg har dyr i huset. Og de er nysgjerrige nok på terra de.

Dessuten får jeg småpanikk bare Helga LØPER jeg, så å ha en sånn som er både raskere og alt hadde fått meg til å dævve.

Nei, greit nok at jeg har godtatt et terra til osv, men jeg vil ha LITT kontroll på hva som skal inni der :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK! Hehe, jeg vil IKKE ha en sånn en i hus! Jeg er egentlig ikke så redd for MEG ang gift, jeg har ingen planer om å stikke fingrene mine bort til en sånn. Men jeg har dyr i huset. Og de er nysgjerrige nok på terra de.

Dessuten får jeg småpanikk bare Helga LØPER jeg, så å ha en sånn som er både raskere og alt hadde fått meg til å dævve.

Nei, greit nok at jeg har godtatt et terra til osv, men jeg vil ha LITT kontroll på hva som skal inni der :whistle:

Hehe er nok lurt da og vente med en slik ei ja.. er nok med god grunn dem har arter dem kaller gode nybegynner arter :)

Men om dere skal ha flere er det jo så veldig mange fine og velge i :D og innen slekten dere allerde har er det jo så mange fine.. ellers har jo man noen veldig søte dvergarter innen Euathlus, eller store arter som Lasiodora parahybana, dem er litt skvettene, men ikke spesiellt aggresive.. og de blir STORE! :D så har man jo noen vakkre trelevende taranteller innen slekten Avicularia, dem er jo fantastisk fine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camo: spennde! har du hatt tellar før?

I dag tok jeg og guttungen en "rundvask" i kakerlakk boksen da jeg så en del små midd der... lå vist litt råtten frukt i bunnen. Jeg er så happy for jeg ser ut og ha fått en stabil kultur nå :) dem avler som bare det!

Startet vel med 200 dyr ca... de har blitt en god del flere på noen få mnd :whistle:

Disse er apsolutt de kakkisene jeg liker best, dem lukter ikke så ille og klatrer ikke på glatte flater, pene og se på er dem også :D og fin str. på dem.

her har jeg fått plukket ut alle sammen.. de får en større boks med masse eggekartonger i senere i dag.

Dorullene er helt stappfulle, så er nok kanskje enn 500 + kakkerlakker tilsammen der iallefall.

3359764518_2578f5659f.jpg

3359764086_1e69e219d3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camo: spennde! har du hatt tellar før?

Nei, det har jeg ikke. Men har holdt tellaer før, (skal ikke holde den her, har slagplan når det gjelder skifting av terra) og har lest masse om de forskjellige artene. Ville ha en skjønnhet som gjerne lever i trær og som ikke gjemmer seg i hulrom :whistle:

Kan da hende jeg kjøper flere arter etter hvert også :)

Jeg vet hva som er anbefalt og ikke for nybegynnere, så det har jeg under kontroll. Selv om det ikke er noen av de artene jeg ønsker meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke. Men har holdt tellaer før, (skal ikke holde den her, har slagplan når det gjelder skifting av terra) og har lest masse om de forskjellige artene. Ville ha en skjønnhet som gjerne lever i trær og som ikke gjemmer seg i hulrom :whistle:

Kan da hende jeg kjøper flere arter etter hvert også :)

Jeg vet hva som er anbefalt og ikke for nybegynnere, så det har jeg under kontroll. Selv om det ikke er noen av de artene jeg ønsker meg

ja det går jo greit hvis man er forbredt, ikke har noe særlig med edderkopp forbi så det ikke bli krise og man tør ikke fange inn krypet om det kommer noen vei... Og man respekterer dem.

Men mange av disse artene liker og gjemme seg da, jeg hadde en regalis jeg så bare kanskje innimellom om jeg var heldig på natten når lyset var avslått eller morgenen når jeg kom inn.. så noen gode display arter er dem ikke altid. Litt individuelle forskjeller da..

Er mange fine arter som er gode display( det vil si den sitter mye fremme ) arter... :D

Liker du dem blå kan du jo sjekke ut Chromatopelma cyanopubescens også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange fine arter som er gode display( det vil si den sitter mye fremme ) arter... :D

Liker du dem blå kan du jo sjekke ut Chromatopelma cyanopubescens også :whistle:

Joda, har kikket litt på den også :D Har kikket på ganske mange arter egentlig, å ennå er det noen jeg kunne tenke meg, men jeg får bare begynne med metallicaen, så får jeg bare leve og lære, så blir det vel flere etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...