Gå til innhold
Hundesonen.no

Edderkopptråden!


Linda Marie

Recommended Posts

  • Svar 201
  • Created
  • Siste svar
Nææ finnes det flere som liker disse flotte 8 beinte krypa her inne ;)

skjekk krypbloggen min, en samling som er i stadig vekst... ;)

Ellers er dette en av favorittene om dagen ;)

Hun er av arten Avicularia versicolor , ca 11 cm i beinspenn ( ikke utvokst enda) fått kallenavnet Blue ;)

15102008115409s7MWD615XOQx.jpg

Den der var pen.

Vært innom bloggen din nå. Utrolig flotte bilder. Pene dyr du har. De er fascinerende og vakre, dog ikke type dyr for meg å ha med min noe arachnnaphobi. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk ;) ja den arten der er utrolige flotte.. og når dem er små slings ( babyer) er dem like så flott, om ikke finere..

Dette er hun samme som ovenfor når jeg kløpte henne, da var hun bare 1-2 cm i beinspenn ;)

230320071451O6bFJdfrscaxpeIXBM.jpg

2303200714321wSeWQJbN62GQ1I6aq.jpg

*Har også hatt en del edderkoppfobi, kjøpe min første tarantella, så forsvant fobien sakte men sikkert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt ekstrem når det gjaldt edderkopper. Men etter et opphold på hytta vår fant jeg ut at jeg bare måtte lære meg å slappe av, for der myldret det og jeg kunne ikke stå ute på tunet og skrike hysterisk hele tiden. Så jeg får ikke panikk lenger når jeg ser slike, men er ikke spesielt glad i dem og tror ikke jeg vil være samboer med en. :-)

Guri for en flott farge hun hadde sm liten da. Skikkelig metallik blå jo.

Hvor mange har du og hvor mange arter har du? Og hvor mange arter av disse finnes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt ekstrem når det gjaldt edderkopper. Men etter et opphold på hytta vår fant jeg ut at jeg bare måtte lære meg å slappe av, for der myldret det og jeg kunne ikke stå ute på tunet og skrike hysterisk hele tiden. Så jeg får ikke panikk lenger når jeg ser slike, men er ikke spesielt glad i dem og tror ikke jeg vil være samboer med en. :-)

Guri for en flott farge hun hadde sm liten da. Skikkelig metallik blå jo.

Hvor mange har du og hvor mange arter har du? Og hvor mange arter av disse finnes det?

Jeg har vel 36 stk , fordelt på 26 arter nå.. kommer vel flere utover våren vil jeg tro.. og har parret opp noen av mine da, så håper på noen eggsekker på nyåret.

Innen artene har man familier eller slekter kan man også kalle det.. feks hun BLue jeg hadde bilde av her..

innen hennes ganske mange http://en.wikipedia.org/wiki/Avicularia..

Det sies og finnes rundt underkant av 900 forskjellige arter.. men så er det jo litt vanskelig si nøyaktig, da nye arter blir funnet og andre arter viser seg og være synonym med andre. Men ganske mange iallefall ;) ikke alle er i hobbyen da.. men innen hobbyen finnes det utrolig mange,så man blir liksom aldri helt ferdig med og "samle" finnes altid noen man bare måååå ha.. ;)

Her er en fin link med bilder av 300 arter som man oftets kan finne i hobbyen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Mange flotte der. Skjønner at det blir til at man bare MÅ ha noen ja :-)

Mange arter og ja, mye å velge i da.

Hva koster en gjennomsnitts taratella? Venninna mi hadde lyst på en type, hun beskrev den som metallisk blå, så kanskje samme type som Blue du har? Den kostet i alle fall 1200 sa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksene taranteller kan kjøpes fra mellom 200 til 3000? avhenger av art, og kjøpt privat.. vil tro gjennomsnitts tarantellen ligger på rundt 400 kr. dyrebutikkene tar ofte det dobbelte om ikke mer. Små slings kan man kjøpe fra ca 30 kr og oppover, alt evhengiv av art.

Kasnje det er en Poecilotheria metallica venninen din snakker om.. disse er utrolig flotte! men dyre, en voksen hun ligger vel rundt 2000 +-, yngre dyr er rimligere.. små slings av disse ligger på enn 700+ kr..så er den dyr kopp.skal ha slike en gang.. men det får bli når jeg har et eget dyrerom ( og råd)med lås , da disse har også mer potent gift, og siden jeg har barn så vil jeg ta mine ekstra forhånds regler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, de var flotte da.

Potent gift? Hva er det? Hvor mye gift har en Tarantella? Kan man bli syk om de biter deg?

Hvor lang tid bruker en edderkopp på å vokse, for de er jo veeeeldig små som små slings (hvorfor kalles det slings?)

Jeg er nysgjerrig på disse dyrene, for de er utrolig fascinerende, så bær over meg med alle spørsmål. :-)

Har hørt at de også kan "slippe" hårene på bena m de blir redde, og at dette fester seg i huden vår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så kult! Jeg holdt på å skaffe meg en en gang, men kom meg ikke til Kongsberg for å hente den. Dessuten aner jeg ikke hva de krever og sånn. Oooog jeg er ikke helt sikker på om jeg hadde turt å plukke den opp. ;)

For det første, hvis du finner hos en seriøs privat, og kjøpe hos og det er en fin temperatur ute, ikke for kaldt og ikke varmeste sommerdagen.. kan du få sent den i posten ( men da bør selger vite hvordan man pakker den forsvarlig), så avstand er ikke noe problem for dem som driver med kopper og andre virvelløsekryp ;) de aller fleste arter er veldig lite krav som stilles til,så lenge man vet det riktige arts navnet så leter man opp info ( goggle er en fin ting) om hva dem liker og ha av fuktighet ,tempratur og om det er en graver,trelevende eller bakke levende.. det finnes masse info og finne der ute, og dem har jo både norske og utenlandske forumer man kan søke opp en masse info på. :yes:

Ellers krever dem jo lite stell da, jeg passer på de som trenger litt høy fuktighet for sprayet litt med vann par ganger i uken, og mater voksene tarantellene 1-2 ganger i uka.. kan fint reise på ferie noen uker uten dem trenger mat også. Slings(babyer) trenger litt mer pass ang fuktiget og mating. Ellers skifter jeg i hele terra kasnje 1 gang i året, kanskje sjeldere.. litt avhengiv av hvordan art som har stått der osv..

så veldig enkelt hobbydyr og ha i hus, sammenligne det med fisk egentlig, for edderkoppene har det aller best om det bare for være "til pynt" og ikke bli håndtert :) så man trenger ikke plukke eller ta på dem...

Å, de var flotte da.

Potent gift? Hva er det? Hvor mye gift har en Tarantella? Kan man bli syk om de biter deg?

Hvor lang tid bruker en edderkopp på å vokse, for de er jo veeeeldig små som små slings (hvorfor kalles det slings?)

Jeg er nysgjerrig på disse dyrene, for de er utrolig fascinerende, så bær over meg med alle spørsmål. :-)

Har hørt at de også kan "slippe" hårene på bena m de blir redde, og at dette fester seg i huden vår?

Potent gift vil si den er sterkere. Alstå fare for større reasjon av bittet... Poecilotheria artene er kjent for og gi noen kraftige reaksjoner .. link til bite rapport .. Som sagt er det ikke nødveningvis farlig eller no og ha slike arter i hus, så lenge man bare er obs på at de er lynraske og har erfaring i taranteller fra før. Og tar sine forhåndsregler..

De mindre potente artene så er det vel vondt og bli bitt, jeg har ikke blitt bitt enda.. har ingen planer om det heller :) men de som blir bitt beskriver det som en meget smertefullt biestikk.. er man allergisk er jo det selvsgat mer skummelt da.

De forskjellige stadiene til tarantellene er: sitat fra reptilfreaks.no..

Stadier i utviklingen:

*Embryo: Også kalt "Eggs with legs". Embryoet er bare kropp og bein som bygger ut av egget, disse kan ikke krype, men ligger bare stille og rører litt på beina.

*Nymf: De er gule, hårløse og lever bara av eggeplommen i bakkroppen. Etter førsta hamskiftet kan de krype rundt, men ikke ta bytte eller klattre på glatte flater.

* Spiderling: Også kalt "Sling" som er en forkortelse av det engelskt ordet spiderling. Hamskiftet etter nymfer. De ser ut som en miniatyr tarantell. Individet har begynnt å få hår, kan klattre på glatte flater og de kan nå jakte selv.

* Juvenil: Større spiderlings som begynner å få farger og tydeligere mønster.

* Semiadult: Stadiet mellom juvenil og subadult. (Ordet semiadult benyttes sjeldent)

* Subadult: Stadiet før de blir voksne/kjønnsmodne. De ser ut som voksne taranteller, bare mindre i størrelse. De har fått alle de riktige fargene og mønsterne.

* Adult: Voksen/kjønnsmoden tarantell.

Ang hvor fort dem vokser opp avhenger av art, noen bruker i underkant av 1 år, men noen er treeeeege og trenger 4-5 år før dem er kjønnsmodene. (hanner blirkjønnsmoden tidligere og lever kortere)

Og så er dte jo avhengiv av forholdene blir holdt under da, jo mer mating av slings jo raskere vokser dem ;)

Ja en del arter har forsvarshår( små hår med mottaker, som en fiskekrok, så de kan feste seg) på Abdomen( bakroppen/rumpa) som de kan gni av om de blir forstyrret, og disse KLØR!! verre om man skulle puste inn en dusj av dem eller få dem i øynene.... Har holdt taranteller noen år nå, og fått litt kløende armer, en gang tror jeg fikk noe i øye, men så lenge man ikke forsyrrer dem så er det ikke noe problem som regel. men noen får en allergisk reaksjon av disse hårene..

hehe bare og spørre og være nysgjerrig.. er jo hobbyen nr 1 dette, så dette liker jeg jo og prate om ;) ;) men nå kuppet jeg jo hele tråden om edderkopper da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissi: Takk for svar :-) Moro med engasjerte folk som kommer med info. Og moro å lære også.

Hva er den beste nybegynner tarantellen? Jeg har en mistanke om at det å holde edderkopp kan sammenlignes litt med å starte med akvarie, at om man først blir bitt så vil man ha mer og mer og mer.

Men, disse går vel ikke sammen? De skal vel ha hvert sitt terrarium? Skifter man på sand/jord eller hva nå som er underlaget, og hvordan gjør man da dette når man ikke tør ta i dyrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er veldig få arter man kan holde sammen . Det finnes noen innen de trelevende artene som ser ut og kunne tolerer hverandre, blandt annet Poecilotheria arter.. hvis dem er vokst opp sammen fra slings og holdes i såpass små terrarier/bokser at de ikke får etablert eget territorium, men det er jo altidt en stor risk ved det at noen kan bli middagsmat da, ser det er veldig populært i flere av de utenlandske forumene og holde disse i koloni..

Skal også teste ut det etterhvert ;)

Den beste nybegynner arten kan være mange. Men de mest populære og starte med er de som er innen Brachypelma ,Grammastola og Avicularia slektene. Disse er som regel ikke så aggresive og rolige arter... Brachypelma og Avicularia er jo de mest fargerike da.. men Avicularia artene ser man ikke så ofte fordi dem ofte gjemmer seg mer..og de stiller krav til høyre fuktighet blant annet.

Når du innreder et terrarie, bruker man helst naturTorv( tiur torv fra plantasjen), det er det aller beste.. det holder godt på fuktighet til dem som vil ha det fuktig, det er pent og se på.. og et er ikke tilsatt noe skummelt som dyrene kan ragere på.

Når man har hatt tarantellen en stund, matet den og lært den og kjenne, blir den som regel ikke så skummelt etterhvert ;) så da når den en sjelden gang trenger og få skiftet ut all substratet så er man antageligvis ikke like redd edderkoppen sin. Man kan bruke mange metoder på og flytte taranteller, jeg bruker en boks jeg setter fremfor den, og guider den forsiktig inn i med en laaang stor pinsett ;)

Og bare til en liten advarsel eller hva jeg skal kalle det, så har dyrebutikker sjelden satt seg inn i hva en tarantella virkelig trenger, av de forskjellige artene, sett masse skrekk eksempler her desverre. De vil i tilegg til og selge tarantellen til aaaalt for høy pris, selge med en masse utstyr man ikke trenger og kommer med masse rare tips .. så ang denne hobbyen er Google det aller beste verktøyet for og finne ut noe, eller bruk av de forskjellige forumene rundt om ;)

edit: tilføye noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! :icon_confused:

Høres ganske morsomt ut og ha en sånn!

Jeg så sånne i dyrebutikken og tenkte

hvem i huleste gidder og kjøpe en edderkopp

fra 1200 til 2000 kr? Men leste at de kan koste

fra 200 kr og oppover? Det er jo ganske billig.

Flere bilder! :)

Edit: Kan edderkopper krype opp etter glass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! :P

Høres ganske morsomt ut og ha en sånn!

Jeg så sånne i dyrebutikken og tenkte

hvem i huleste gidder og kjøpe en edderkopp

fra 1200 til 2000 kr? Men leste at de kan koste

fra 200 kr og oppover? Det er jo ganske billig.

Flere bilder! :yes:

Edit: Kan edderkopper krype opp etter glass?

Hva noe er verdt er jo helt etter hva øye som ser vel? Feks jeg betaler gledelig for en edderkopp jeg ønsker meg...

Men altså dyrebutikk edderkopper ER kraftig overpriset til tider, jeg så en edderkopp i en butikk her, den kostet 2100 kr.. jeg får kjøpt samme arten hos en privat selger til rundt 400 kr og da både større og finere.. :rolleyes:

japp edderkopper kan fint klatre både på glass og vegger...

Og litt eldre bilder jeg har tatt av div kryp :icon_confused:

En av mine første taranteller :) hun døde desverre i fjor, ble vel rundt 15 år.. hadde henne i 7 år selv.

2602200714014lfUluXHA75iYcLlQI.jpg

260220071418mJxbfjpSybbLUtv52T.jpg

Min aller største( hun har vokst noen cm siden dette bilde) og nå eldste edderkopp.. Hun er en Lasiodora parahybana

0303200712033jrITtrHzojrdUrrCQ.jpg

Liten Chromatopelma cyanopubescens ,juvinile(ungdyr)

260320072210wGUhp88Z2r7M5OaTpo.jpg

Åsså må vi ikke glemme fordyra(maten til koppene) mine da :)

280320071431RIVaarngflUMnJBAp6.jpg

280320071411GkbMPkqx1JIwKNJKJG.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan godt klare seg med mat en gang i uken også.. noen ganger mater jeg mer.. alt ettersom :yes:

Hvor mange fordyr avhenger av størrelsen på edderkoppen og på fordyra..

jeg mater mest med kakkerlakker og melormer, en sjelden gang sirisser, disse bråker og lukter, så liker kakkerlakkene mye bedre.. Nei ikke vanskelig og avle dem selv, de blir fort mange :) Men kan ta litt tid før man har en stabil kultur man kan plukke av... men når den først er blitt stabil (det vil si dem avler godt, slik det spiller ingen rolle om man tar av den, de minker liksom ikke :P) så har man iallefall tilgang på for til massevis av kopper :icon_confused: men om man bare skal ha en eller 3 taranteller så kan man like godt bare kjøpe inn mat underveis.. ikke vits og få frem 1000vis av kakkiser bare for 3 tellar liksom hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan godt klare seg med mat en gang i uken også.. noen ganger mater jeg mer.. alt ettersom :yes:

Hvor mange fordyr avhenger av størrelsen på edderkoppen og på fordyra..

jeg mater mest med kakkerlakker og melormer, en sjelden gang sirisser, disse bråker og lukter, så liker kakkerlakkene mye bedre.. Nei ikke vanskelig og avle dem selv, de blir fort mange :) Men kan ta litt tid før man har en stabil kultur man kan plukke av... men når den først er blitt stabil (det vil si dem avler godt, slik det spiller ingen rolle om man tar av den, de minker liksom ikke :P) så har man iallefall tilgang på for til massevis av kopper :icon_confused: men om man bare skal ha en eller 3 taranteller så kan man like godt bare kjøpe inn mat underveis.. ikke vits og få frem 1000vis av kakkiser bare for 3 tellar liksom hehe..

Ok.

Men selger de kakkerlakker i dyrebutikker?

Er veldig interessant og høre litt om

"eksotiske" dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...