Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er det så mye pinglete hunder?


Brukshunder

Recommended Posts

Hvorfor stiller dere ikke større krav til deres oppdrettere?

Akkurat dette er noe jeg tenker mye på for tiden. Hvordan kan vi valpekjøpere og forbrukere få formidlet hva vi vil ha, ikke bare gjennom hvor vi kjøper valper i fra, men gjennom annen påvirkning, gjerne via raseklubben. Hva vil være virkningsfult nok, hvor skal man starte og hvordan skal man gripe fatt det hele. Om noen har tanker om det, vil jeg gjerne høre!

det er i hvertfall like viktig at en failiehund skal være trygg og sikker som en tjenestehund.

Dette er jeg helt enig i og noe jeg synes er veldig viktig! Hører ofte folk si "jammen, jeg skal jo bare ha den til tur og kos, det er da ikke så viktig med alle disse testene," eller "du skal jo bare trene agility, hva trenger du da en brukshund for?!". Nå handler sitat en og sitat to om litt forskjellige ting, men uansett er det flest hverdager -både for tjenestehunden og for den "vanlige" familiehunden. De hundene som lever inne sammen med et menneske eller en familie, har flest hverdager der og må takle det den hverdagen bringer. I vårt samfunn er det store krav til hva en hund skal takle og den må bare takle alt den møter. Sånn er livene våre nå og det må våre hunder innrette seg etter (rettere sagt: vi må lage hunder som faktisk tåler de livene vi lever).

I en periode på 2 år trente Loke og jeg organisert tre til fire ganger i uken (bruks og lp),før det brått kom en periode på et år hvor jeg ikke kunne trene overhodet. Han var alltid full av treningsiver når vi trente, men han hadde heller ingen problemer med å brått bli turhund. DEN typen hund er det de fleste treningsintresserte vil trives med, ikke en som er så ekstremavlet at bare de som ofrer all annen fritid for å bli verdensmester orker å ha de i hus.(satt på spissen, jeg vet det finnes utgaver av disse hundene som også takler lange perioder uten trening helt utmerket, men det er vel ikke malen?)

Dette er i mine øyner en god brukshund :icon_confused: En hund kan være så sinnsykt bra treningsmessig som den bare vil, men takler den ikke perioder uten trening, har den en stor mangel, mener jeg. En hund skal ha en god påknapp OG en god avknapp. Jeg synes dette er minst like viktig som at hunden skal kunne jobbe i flere dager i strekk om det trengs.

Hvis alle synes det er i orden.

Hvorfor er ikke det et krav at hunder skal ha bestått MH/FA?

Hvorfor er ikke det da obligatorisk med skudd prøver hvis det ikke er noe problem?

I min raseklubb er det ønskelig at avslhunden ha kjent mental status. Det er ikke et krav (desverre!) og hunden trenger heller ikke å ha bestått testen. Dette synes jeg er hårreisende. Det er flere i klubben som prøver å få forandret dette, men foreløpig uten hell. Slik det er nå, virker det som om majoriteten synes det er greit uten MH/FA, skuddprøver, gjeterprøver etc. Jeg tror de fleste synes det er greit fordi de ikke vet bedre. Manglende kunnskap er ofe roten til mye ondt, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 359
  • Created
  • Siste svar
Trur du noe av dette kan skyldes rasenes egnethet... kanskje samme grunn som ekstriør schäfrene sender hundene til tyskland for kåring og nekter å vise resultatet her hjemme..

Mange hadde valgt disse rasene hvis de bare hadde hatt såpass mye at di konne sitte på en arm og tåle en tregning osv.. ikke mange i norge som sikter til WM

Hva kom først - høna eller egget?

Og hvorfor bør alle raser egne seg til IPO? Eller gjelder dette bare langhårsbelgeren? Eller er det hos langhårsbelgeren at avlen er så dårlig? Hvis du snakker om avl generelt så bør man kanskje holde seg til det. Jeg ser ingen grunn til at IPO bør være et krav for min rase i alle fall, selv om raseklubben faktisk anbefaler MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke IPO verdens største hundesport, hvertfall den største brukshundsporten (men kanskje mindre i Norge)? Jeg bare lurer. Velger å sitte på sidelinjen under denne diskusjonen, men interessant er den. :icon_confused:

Vel, jeg går ut i fra at det er norske forhold som diskuteres, da det finnes andre belgervarianter (langhår og ruhår) som konkurerer i IPO i utlandet. Men i Norge er IPO relativt nytt og fortsatt veldig lite... I de andre hundesportene har langhårsbelgeren gjort det bra, både tidligere og nå. Farfaren til Loke er vel fortsatt en av de mestvinnende belgerene her til lands i bruks, og han var ikke noen "working belger" ( tilmed int.uch)

Edit: btw Brukshunder - Man stryker ikke på skudd på MH.... Loke strøyk ikke på sin MH og han fikk 5 på skudd fordi han avbrøyt leken og løp til skytter. 5 er det dårligste scoret på det momentet, men det beste scoret på andre moment. Man måler bare reaksjonen, man tester ikke... Man kan avbryte en MH fordi hunden ikke avreagerer i løpet av løypa, og det er det nærmeste man kommer å "stryke". Jeg ser du skriver du kjenner til MH men jeg er ikke overbevist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så revlusjonerende med skuddfaste hunder hvis en bare er ærlig og kommer seg vekk fra utstillingsmiljøet.

Til slutt tenk over hvor ****** disse hundene har det som er skudd redde...tenk på all smelling som er i samfunnet:gravarbeid, lek fra barn, sprengning, skyting, fyrverkeri, kasting av gjennstander som bråker, kjøkken, tordenvær osv... det er i hvertfall like viktig at en failiehund skal være trygg og sikker som en tjenestehund. En kan kanskje diskutere drifter osv..men jeg ser stadig vekk veike skvetne hunder som settes til barne familier.. for de oppsøker jo hundeklubber.

Jeg har til nå ikke hatt en eneste skuddredd hund jeg, ingen som har reagert på nyttårsaften, ingen som reagerer på skuddene ved treningsplassen, ingen som har reagert på høye smell. Det har vært andre greier, som dominansaggresjon og fryktaggresjon på grensen til paranoia, men miljøsterke og uberørte av lyd har faktisk samtlige av mine hunder vært - belger eller ikke, utstillingsbikkje eller ei. Ikke engang bikkja med 4 på skudd reagerte på skudd, raketter, sprengningsarbeid, whatever av høye skarpe lyder.. Ikke engang på MH'en var hun skvetten og angstbitersk. Man blir ikke både blind, dum og døv av å ha meldt på bikkja si på en utstilling eller tre, skjønner du..

Jeg er klar over at dette har blitt en tåpelig belger versus belger tråd (ja den har blitt det), men jeg vil bare uttrykke at jeg er svært enig med deg, TS. Noen utstillingsoppdrettere gidder jo ikke engang teste hundene sine, det er jo ikke så nøye siden de er pene, har jeg inntrykk av. Nå skal det være sagt at det er det jammen ikke mange bc oppdrettere som gjør heller, sånn før folk kaster seg over meg, er jeg smertelig og personlig klar over dette fenomenet.

Sorry Margrete, men det blir überteit for mitt vedkommende at du kommer med uttalelser ala dette, når samtlige av mine utstillingsavlede pinglebikkjer av noen belgere ikke reagerer på skudd what so ever - selv ikke når Z'en fjoller rundt og hører skudd flere mil unna. Du er faktisk den eneste jeg kjenner med en så skuddredd hund, og han er så vidt jeg veit ikke avlet for utstilling i det hele tatt.. Jo, jeg skjønner at du ikke unner noen hund å ha det som din når det smeller rundt han, men å skylde på utstillingsavl og at det eneste som betyr noe er at de er pene, blir litt drøy - hvor mange hunder fra utstillingslinjer har du hatt eller kjenner som reagerer som Zizco på smell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Margrete, men det blir überteit for mitt vedkommende at du kommer med uttalelser ala dette, når samtlige av mine utstillingsavlede pinglebikkjer av noen belgere ikke reagerer på skudd what so ever - selv ikke når Z'en fjoller rundt og hører skudd flere mil unna. Du er faktisk den eneste jeg kjenner med en så skuddredd hund, og han er så vidt jeg veit ikke avlet for utstilling i det hele tatt.. Jo, jeg skjønner at du ikke unner noen hund å ha det som din når det smeller rundt han, men å skylde på utstillingsavl og at det eneste som betyr noe er at de er pene, blir litt drøy - hvor mange hunder fra utstillingslinjer har du hatt eller kjenner som reagerer som Zizco på smell?

Jeg vil nå påstå at nettopp en som har hatt problemer med en slik hund er den rette til å meninger om avl på sånne ting? Såvidt jeg kan se prøver hun slett ikke å glorifisere bc-avlen heller.

Og det er jo ikke rart man drar konklusjoner om at det ikke er så nøye med psyken så lenge de er vakre når man leser på nesten SAMTLIGE norske belgeroppdretteres hjemmesider. Unntakene er vel Heierås og Montmorenja som faktisk prøver å mentalteste hundene sine og bruke dem til litt mer en bare venstresvinger. For min del må man bare mene at belgere ikke er ment å være ekstreme i hverken den ene eller den andre retningen, men det er langt derfra til å ikke engang mentalteste avlsdyrene sine før de går i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå påstå at nettopp en som har hatt problemer med en slik hund er den rette til å meninger om avl på sånne ting? Såvidt jeg kan se prøver hun slett ikke å glorifisere bc-avlen heller.

Hun må gjerne mene noe om avl på skuddredde hunder, men det er et stykke fra det og å mene at alle utstillingsoppdrettere avler med bare utseende som kriterie for hva som er dugandes og ikke - eller?

Og det er jo ikke rart man drar konklusjoner om at det ikke er så nøye med psyken så lenge de er vakre når man leser på nesten SAMTLIGE norske belgeroppdretteres hjemmesider. Unntakene er vel Heierås og Montmorenja som faktisk prøver å mentalteste hundene sine og bruke dem til litt mer en bare venstresvinger. For min del må man bare mene at belgere ikke er ment å være ekstreme i hverken den ene eller den andre retningen, men det er langt derfra til å ikke engang mentalteste avlsdyrene sine før de går i avl.

Næh, klarte du å holde deg helt til nå med å komme med noe nedlatende om utstillingsavla belgere? Sånn bortsett fra da du var helt enig med "Brukshunden" i at 80% av belgere i en utstillingsring ville være skuddredde eller skuddberørte om man skøyt i utstillingsringen, da..

EDIT: Og så kan man jo bare oppfordre alle dere som har belger, som mener at langhårsbelgeren er sååååååå dårlig avla, til å melde dere inn i raseklubben og MENE noe ovenfor de som faktisk KAN gjøre noe med sånne krav - avlsrådet og styret for rasen.. La det gjerne være et nyttårsforsett, istedetfor å sitte her og pipe om all driten i tråd etter tråd etter tråd..

Og jeg får vel presisiere IGJEN (som alltid når vi diskuterer dette), jeg vil gjerne ha krav om kjent mentaltstatus i belgeravl jeg. Dina har bestått K-test (og vi er helt enige om at det skulle bare mangle), Emma gikk en MH, Norris skal testes når hun er gammel nok hun og. Så slipper man å lure på om jeg er for eller i mot testing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, klarte du å holde deg helt til nå med å komme med noe nedlatende om utstillingsavla belgere? Sånn bortsett fra da du var helt enig med "Brukshunden" i at 80% av belgere i en utstillingsring ville være skuddredde eller skuddberørte om man skøyt i utstillingsringen, da..

EDIT: Og så kan man jo bare oppfordre alle dere som har belger, som mener at langhårsbelgeren er sååååååå dårlig avla, til å melde dere inn i raseklubben og MENE noe ovenfor de som faktisk KAN gjøre noe med sånne krav - avlsrådet og styret for rasen.. La det gjerne være et nyttårsforsett, istedetfor å sitte her og pipe om all driten i tråd etter tråd etter tråd..

Og jeg får vel presisiere IGJEN (som alltid når vi diskuterer dette), jeg vil gjerne ha krav om kjent mentaltstatus i belgeravl jeg. Dina har bestått K-test (og vi er helt enige om at det skulle bare mangle), Emma gikk en MH, Norris skal testes når hun er gammel nok hun og. Så slipper man å lure på om jeg er for eller i mot testing..

Nå er du ute og sykler, 2ne. Jeg mener faktisk at ALT av hunder som går i avl bør være mentaltestet, men du kan ikke sitte her og snakke så vakkert om oppdrett på belgere når det er et godt stykke fra sannheten. Men det gjelder ikke bare belgere, på ingen måte. Jeg sa også at jeg ikke ville stått og skutt i en utstillingsring fordi min mening er at hunder ikke skal være DUMME, de skal jo ha selvoppholdelsesdrift også liksom. En hund som ikke løfter hodet hvis det blir skutt gjentatte ganger 2 meter fra den kan umulig være en hund med hodet på rett plass.

Dessuten har jeg vært uklar dersom jeg har skrevet at jeg enig i at 80% av belgere hadde vært skuddredde - det er jeg aldeles ikke enig i, det jeg har ment å si meg enig i var at alle hunder burde testes på BLANT ANNET skudd. En hund er ingen brukshund bare fordi den er skuddfast.

Det idiotiske er at jeg VET at du er enig med meg 2ne, men du (og Belgerpia) går litt i forsvar så snart det er snakk om belgere. Jeg kan ikke sitte her og mene noe om alle rasene jeg ikke har peiling på, men jeg KAN mene noe om belger. 'Uheldigvis' for meg har du samme rase, du hadde ikke sagt et ord dersom jeg hadde sagt det samme om andre brukshundraser.

Edit: Og jeg får ikke meldt meg noe mer inn i belgerklubben enn jeg allerede er.

Edit2: Først sier du at du mener det burde være krav til bestått mentaltest hos belgeren, samtidig mener du at norske belgeroppdrettere virkelig gjør det de burde som oppdrettere? Er det ikke FAKTA at det stort sett bare er 2 utstillingsoppdrettere som tester hundene sine kanskje? Av hvor mange liksom?

Edit3: Såvidt jeg vet hadde Dina kull FØR hun tok K-testen, noe bakvendt etter min mening. Og Emma gikk vel en heller dårlig MH, og da snakker jeg ikke bare om skuddet. Det er liksom ikke nok å si at mentalstatusen er KJENT hvis den samme mentalstatusen er rævva liksom? Og da mener jeg ikke nødvendigvis Emma sin, for hun gikk en test som tilsa at hun ikke var noe å jobbe med, men en ypperlig familiehund. Ikke en belger etter mitt hjerte, men ingen farlig eller 'dillete' hund ut i fra testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere diskutere testing av generelt hunder bør det vel gjøres mere enn en mh.Dette er ingen test det er en beskrivelse...Her i landet er det vel et fåtall belgereiere oppdrettere som går mh...Men å lese mhn som mulig kan være et verktøy tror jeg de ferreste klarer eller bruke.Ser jo flere som tar mh på sine avkom beskrivelsene er jo veldig forskjellige for kullene.Men gå i avel det gjør de.se sosiale det er jo viktig ,etter min mening er det viktigere enn skuddet også,men dere .Ta karaktertest og fa så vil flere få overraskelser regner med at flere vil stryke...Jeg har selv tatt karaktertest på 2 av mine belgere,hvor begge fikk kull.Det ble vel så der med avkommene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere diskutere testing av generelt hunder bør det vel gjøres mere enn en mh.Dette er ingen test det er en beskrivelse...Her i landet er det vel et fåtall belgereiere oppdrettere som går mh...Men å lese mhn som mulig kan være et verktøy tror jeg de ferreste klarer eller bruke.Ser jo flere som tar mh på sine avkom beskrivelsene er jo veldig forskjellige for kullene.Men gå i avel det gjør de.se sosiale det er jo viktig ,etter min mening er det viktigere enn skuddet også,men dere .Ta karaktertest og fa så vil flere få overraskelser regner med at flere vil stryke...Jeg har selv tatt karaktertest på 2 av mine belgere,hvor begge fikk kull.Det ble vel så der med avkommene..

MH-diagrammer for hele kull kan vel være nokså nyttig selv om man ikke får bestått/ikke bestått, men det handler jo bare om måten resultatet blir satt opp på. Av de testene vi har her i landet, liker jeg best funksjonsanalysen fordi den har litt flere utfordrende momenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du ute og sykler, 2ne. Jeg mener faktisk at ALT av hunder som går i avl bør være mentaltestet, men du kan ikke sitte her og snakke så vakkert om oppdrett på belgere når det er et godt stykke fra sannheten. Men det gjelder ikke bare belgere, på ingen måte. Jeg sa også at jeg ikke ville stått og skutt i en utstillingsring fordi min mening er at hunder ikke skal være DUMME, de skal jo ha selvoppholdelsesdrift også liksom. En hund som ikke løfter hodet hvis det blir skutt gjentatte ganger 2 meter fra den kan umulig være en hund med hodet på rett plass.

Dessuten har jeg vært uklar dersom jeg har skrevet at jeg enig i at 80% av belgere hadde vært skuddredde - det er jeg aldeles ikke enig i, det jeg har ment å si meg enig i var at alle hunder burde testes på BLANT ANNET skudd. En hund er ingen brukshund bare fordi den er skuddfast.

Jeg snakker ikke vakkert om belgeravl, jeg sier at belgeren - ikke engang de pinglete utstillingsavlede langhårsbelgerene - ikke er i nærheten av å være så dårlige mentalt som folk skal ha det til i tråd etter tråd etter tråd.

Det idiotiske er at jeg VET at du er enig med meg 2ne, men du (og Belgerpia) går litt i forsvar så snart det er snakk om belgere. Jeg kan ikke sitte her og mene noe om alle rasene jeg ikke har peiling på, men jeg KAN mene noe om belger. 'Uheldigvis' for meg har du samme rase, du hadde ikke sagt et ord dersom jeg hadde sagt det samme om andre brukshundraser.

Det går fint for alle andre å mene noe om f.eks belgeravl, enten de har dunker eller belger, så hvorfor ikke snakke om en annen rase? BC, f.eks, hvor det er en mye høyere andel skuddredsler og diller og fysiske sykdommer enn det er på belgeren? Eller hva med din neste rase - Doberman - hvor det ikke står så ****** mye bedre til enn det gjør hos de pinglete langhårsbelgerene.

Edit: Og jeg får ikke meldt meg noe mer inn i belgerklubben enn jeg allerede er.

Da kommer du på årsmøtet og diskuterer hvordan du vil at klubben skal forvalte rasen fremover og da? Mitt hjem er åpent, liksom, det er bare å komme..

Edit2: Først sier du at du mener det burde være krav til bestått mentaltest hos belgeren, samtidig mener du at norske belgeroppdrettere virkelig gjør det de burde som oppdrettere? Er det ikke FAKTA at det stort sett bare et 2 utstillingsoppdrettere som tester hundene sine kanskje? Av hvor mange liksom?

Det er to som går MH med alle sine valpekull, ja. Betyr det at ingen andre oppdrettere bryr seg om mentaliteten hos belgeren, mener du? Tror du virkelig at folk som har hatt rasen i f.eks 20-30 år ikke har en viss anelse om hvordan en god belger skal være?

Edit3: Såvidt jeg vet hadde Dina kull FØR hun tok K-testen, noe bakvendt etter min mening. Og Emma gikk vel en heller dårlig MH, og da snakker jeg ikke bare om skuddet. Det er liksom ikke nok å si at mentalstatusen er KJENT hvis den samme mentalstatusen er rævva liksom? Og da mener jeg ikke nødvendigvis Emma sin, for hun gikk en test som tilsa at hun ikke var noe å jobbe med, men en ypperlig familiehund. Ikke en belger etter mitt hjerte, men ingen farlig eller 'dillete' hund ut i fra testen.

Skille snørr og bart, kanskje? Dina er min hund ja, men jeg er ikke oppdretter av de kullene hun har hatt, er jeg vel? Og planen var å teste henne før hun skulle ha kull, men frøkna fikk løpetid en måned for tidlig, så da ble det ikke sånn.

Hvorvidt Emma gikk en dårlig MH eller ikke - jo, om man har brukshund og arbeid i tankene så gikk hun en drit dårlig test. Om man tenker en grei og ukomplisert hund så gikk hun en helt grei en. Og du? Hverken Belgerpia eller jeg har noen gang sagt at Emmas MH er ønsket profil hos belgeren. Da er hun neppe en belger etter våre hjerter heller - men som du selv sier; denne belgeren blir i det minste ikke farlig for noen noen gang ever, hennes eiere kommer aldri noen gang til å slite med det samme som Lokes tidligere eiere sleit med. Det får bare ikke vært så negativt som dere skal ha det til i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presiserer at verken montmorenja el heierås tester sine hunder .Det er fortsatt en beskrivelse......

Nei.. Men de får i det minste beskrevet det de avler de.. Det er ingen vits i å henge seg opp i bagateller så lenge det finnes trær vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presiserer at verken montmorenja el heierås tester sine hunder .Det er fortsatt en beskrivelse......

Og om hele kull er testet og du kan lese beskrivelsen så får du mye mer ut av en MH enn du noen gang vil få ut av en Karaktertest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man teste så får de ta en test som sier litt mer,mh beskrivelsen på valpene fra kennel m og h.Har store varjasjoner.bruker hele skalan.Det er til sist oppdretterne som kjenner sine avelsdyr best,om det kan jo være delte meninger om de forskjellige burde gå i avel...Å det er jo valpekjøperne som til sist kjøper valper.Det er jo noen som går mh ,men som stryker på det sosiale på fa......Hva sier det+??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man teste så får de ta en test som sier litt mer,mh beskrivelsen på valpene fra kennel m og h.Har store varjasjoner.bruker hele skalan.Det er til sist oppdretterne som kjenner sine avelsdyr best,om det kan jo være delte meninger om de forskjellige burde gå i avel...Å det er jo valpekjøperne som til sist kjøper valper.Det er jo noen som går mh ,men som stryker på det sosiale på fa......Hva sier det+??????

Først, sånn rent teknisk: Kan du lage litt mellomrom i teksten, det er veldig slitsomt å lese og vite om du hopper fra ett emne til ett annet.

Nå har jeg ikke sett testene eller har planer om å lese dem heller, jeg har nok med å ha kontroll på min egen rase.

Men kull som viser så stor variasjon sier jo sitt..

Hvordan kan en hund stryke på det sosiale på en MH test og får gjennomføre? Vel om hunden viser noen form for aggresjon så skal den ikke få fortsette, om den rett og slett ikke vil håndteres er det noe annet og den får fortsette. Om du da kan lese testen så vil du klare lese videre hvordan hunden er.

Jeg får inntrykk av at du ikke har sett en MH beskrivelse noe annet sted enn på papieret? Om du ikke har det så fins det video på hjemmesiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke vakkert om belgeravl, jeg sier at belgeren - ikke engang de pinglete utstillingsavlede langhårsbelgerene - ikke er i nærheten av å være så dårlige mentalt som folk skal ha det til i tråd etter tråd etter tråd.

Jeg sier heller ikke alle utstillingsavlede hunder AUTOMATISK er pinglete eller dårlige mentalt, men at det finnes en god del belgere som er noe skrudde i topplokket er det ingen tvil om - og det vet jeg fordi jeg har møtt disse belgerne. Nå er det jo kliss umulig å sammenligne med brukslanghårsbelgere (****** tungvint ord, forresten) siden det er bare 1 og en halv oppdretter av sånt her i landet. Det jeg også sitter igjen med følelsen av er at kullene til utstillingsoppdretterne er utrolig ujevne, man får liksom alt mulig rart i hvert kull. Noen valper med mye av det ene og andre med for lite av det andre. Da blir det vanskelig for en valpekjøper å vite hvor man skal hente hund dersom man har lyst til å bruke den litt.

Det går fint for alle andre å mene noe om f.eks belgeravl, enten de har dunker eller belger, så hvorfor ikke snakke om en annen rase? BC, f.eks, hvor det er en mye høyere andel skuddredsler og diller og fysiske sykdommer enn det er på belgeren? Eller hva med din neste rase - Doberman - hvor det ikke står så ****** mye bedre til enn det gjør hos de pinglete langhårsbelgerene.

Det kan vi kjempegjerne, det var ikke jeg som først tok opp belgeren. BC er, i mine øyne, en så skakk-kjørt rase at det ikke er til å sammenligne med belgeren en gang. Jeg vil mye heller anbefale noen å kjøpe belger, uansett oppdretter (med et par unntak) enn en BC. Når det gjelder Dobermann føler jeg rasen har det til felles med belgeren at man må velge linjer og oppdretter med omhu, så får vi håpe jeg velger rett da, det er jo ikke så lett å vite når man ikke har truffet all verdens av denne rasen liksom. Må jo bare få så mange meninger jeg kan i fra dem som mener de kan rasen, så får jeg jo sile ut og prøve å gjøre det beste forarbeidet jeg kan ut i fra de opplysningene jeg har fått. Heldigvis er dobermannfolket 100 ganger bedre på å kjøre mentaltester og jobbe med hundene sine enn den gjennomsnittlige belgeroppdretter, håper det kan hjelpe meg litt på vei - har brukt ganske mange timer på å studere MH-diagrammer og korningsresultater og bruksresultater til søsken, avkom, foreldre, besteforeldre og gudene vite hva.

Da kommer du på årsmøtet og diskuterer hvordan du vil at klubben skal forvalte rasen fremover og da? Mitt hjem er åpent, liksom, det er bare å komme..

Skulle jeg gjerne vært med på, men dessverre blir det ikke noe av det av flere grunner. Årsmøtet i den lokale klubben derimot går jeg selvsagt på, slik som jeg pleier.

Det er to som går MH med alle sine valpekull, ja. Betyr det at ingen andre oppdrettere bryr seg om mentaliteten hos belgeren, mener du? Tror du virkelig at folk som har hatt rasen i f.eks 20-30 år ikke har en viss anelse om hvordan en god belger skal være?

Det kan godt hende de vet det, men hvis de vet det hvorfor har rasen sånn et rykte som den har? Og hvis de vet det, hvorfor treffer jeg stadig dårlige belgere? Dessuten er det jo en enorm fordel for meg som valpekjøper å VITE disse tingene, alle oppdrettere er jo strålende fornøyd med sine avlsdyr regner jeg med så man får jo lite objektiv info om disse. Med mindre de er testet osv. Utstillingsresultater har dem i hauger og lass. Dersom mentaliteten hadde vært VITKIG for en oppdretter, hadde denne selvsagt gått inn for å teste både avlsdyr og kull. Eller er du ikke enig i det kanskje?

Skille snørr og bart, kanskje? Dina er min hund ja, men jeg er ikke oppdretter av de kullene hun har hatt, er jeg vel? Og planen var å teste henne før hun skulle ha kull, men frøkna fikk løpetid en måned for tidlig, så da ble det ikke sånn.

Du dro dine hunder inn i diskusjonen, så da får du tåle at jeg kommenterer det. :icon_confused:

Hvorvidt Emma gikk en dårlig MH eller ikke - jo, om man har brukshund og arbeid i tankene så gikk hun en drit dårlig test. Om man tenker en grei og ukomplisert hund så gikk hun en helt grei en. Og du? Hverken Belgerpia eller jeg har noen gang sagt at Emmas MH er ønsket profil hos belgeren. Da er hun neppe en belger etter våre hjerter heller - men som du selv sier; denne belgeren blir i det minste ikke farlig for noen noen gang ever, hennes eiere kommer aldri noen gang til å slite med det samme som Lokes tidligere eiere sleit med. Det får bare ikke vært så negativt som dere skal ha det til i mitt hode.

Det er her vi er litt uenige. Helst skulle belgeren ha fortsatt å være en rase for spesielt interesserte, og da mener jeg selvsagt ikke fordi det er en rase med mye diller, men fordi vi har så mange raser som ikke duger til noe særlig - sånn over det jevne, at vi trenger ikke ødelegge det som vi kaller 'brukshundraser' i dag også. Jeg tror jeg hadde blitt mer skuffet over en Emma enn en Loke for å si det sånn. For meg virker Loke som en hund som har fått en særdeles uheldig start på livet, og ikke så enormt mye mer enn det, men det blir jo bare synsing basert på det man har lest og hørt, derfor vil jeg ikke uttale meg så veldig hardt om det. Men godt å høre dersom det er slik at dere ikke mener Emma bør være bildet på en god belger.

Jeg presiserer at verken montmorenja el heierås tester sine hunder .Det er fortsatt en beskrivelse......

Jada, vi vet det alle sammen, ikke gidd i å henge deg opp i sånne bagateller, du skjønner jo hva vi mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget med mh istedet for en test er ganske enkelt at forskjellige hunderaser har forskjellige ønskelig kvaliteter. Du kan ikke teste en husky som en schäfer liksom. Loke reagerte anderledes på mh enn en schäfer feks, han løser ting på synet og snuste ikke på kjeledressen, han var ferdig med den i det han så hva det var og gikk rett på den etterpå. En schäfer må snuse for å avreagere.. I tillegg er ikke mh synsing fra en testleders side, man krysser bare av for akkurat det hunden gjør. Altså er den mer pålitelig etter mitt syn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget med mh istedet for en test er ganske enkelt at forskjellige hunderaser har forskjellige ønskelig kvaliteter. Du kan ikke teste en husky som en schäfer liksom. Loke reagerte anderledes på mh enn en schäfer feks, han løser ting på synet og snuste ikke på kjeledressen, han var ferdig med den i det han så hva det var og gikk rett på den etterpå. En schäfer må snuse for å avreagere.. I tillegg er ikke mh synsing fra en testleders side, man krysser bare av for akkurat det hunden gjør. Altså er den mer pålitelig etter mitt syn...

Mer pålitelig enn hva? En test? Slik jeg har fortstått det er poenget med en MH å få en beskrivelse av hundens avreagering og reaksjonsmønster. Og det samme gjelder vel både K-test og FA. Bare at de 2 sistnevnte får du godkjent eller ikke godkjent på. Det finns flere belgere med gjennomført MH som har gått i avl (der MH til og med ligger ute på sidene deres) - som ikke hadde fått de samme øvelsene godkjent på en K-test. Og hva sier vel det.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier heller ikke alle utstillingsavlede hunder AUTOMATISK er pinglete eller dårlige mentalt, men at det finnes en god del belgere som er noe skrudde i topplokket er det ingen tvil om - og det vet jeg fordi jeg har møtt disse belgerne. Nå er det jo kliss umulig å sammenligne med brukslanghårsbelgere (****** tungvint ord, forresten) siden det er bare 1 og en halv oppdretter av sånt her i landet. Det jeg også sitter igjen med følelsen av er at kullene til utstillingsoppdretterne er utrolig ujevne, man får liksom alt mulig rart i hvert kull. Noen valper med mye av det ene og andre med for lite av det andre. Da blir det vanskelig for en valpekjøper å vite hvor man skal hente hund dersom man har lyst til å bruke den litt.

Nåja, jeg tror vel ikke at variasjonen er så stor innad i kullene som du har inntrykk av, sånn egentlig.

Det kan vi kjempegjerne, det var ikke jeg som først tok opp belgeren. BC er, i mine øyne, en så skakk-kjørt rase at det ikke er til å sammenligne med belgeren en gang. Jeg vil mye heller anbefale noen å kjøpe belger, uansett oppdretter (med et par unntak) enn en BC. Når det gjelder Dobermann føler jeg rasen har det til felles med belgeren at man må velge linjer og oppdretter med omhu, så får vi håpe jeg velger rett da, det er jo ikke så lett å vite når man ikke har truffet all verdens av denne rasen liksom. Må jo bare få så mange meninger jeg kan i fra dem som mener de kan rasen, så får jeg jo sile ut og prøve å gjøre det beste forarbeidet jeg kan ut i fra de opplysningene jeg har fått. Heldigvis er dobermannfolket 100 ganger bedre på å kjøre mentaltester og jobbe med hundene sine enn den gjennomsnittlige belgeroppdretter, håper det kan hjelpe meg litt på vei - har brukt ganske mange timer på å studere MH-diagrammer og korningsresultater og bruksresultater til søsken, avkom, foreldre, besteforeldre og gudene vite hva.

Nei, det er egentlig ikke nødvendig å ta opp belgeren i hver eneste diskusjon om mentalitet, det blir et tema samme f... hva man egentlig diskuterer. Gjerne fra folk som ikke har belger selv, men har møtt en eller to en gang ett sted.. Og jeg mener ikke at man ikke skal diskutere belger i det hele tatt, men den stadige hakkinga på langhårsbelgeren begynner å bli gammel og kjedelig. Kan vi ikke for variasjonens skyld diskutere noe annet en gang, liksom?

Det kan godt hende de vet det, men hvis de vet det hvorfor har rasen sånn et rykte som den har? Og hvis de vet det, hvorfor treffer jeg stadig dårlige belgere? Dessuten er det jo en enorm fordel for meg som valpekjøper å VITE disse tingene, alle oppdrettere er jo strålende fornøyd med sine avlsdyr regner jeg med så man får jo lite objektiv info om disse. Med mindre de er testet osv. Utstillingsresultater har dem i hauger og lass. Dersom mentaliteten hadde vært VITKIG for en oppdretter, hadde denne selvsagt gått inn for å teste både avlsdyr og kull. Eller er du ikke enig i det kanskje?

Hvorfor du stadig treffer dårlige belgere vet jeg ikke, men nei, jeg er ikke enig med deg i at en oppdretter som ikke tester ikke bryr seg om mentalitet. Det er ikke sånn at ei dårlig bikkje blir god av å ha gått en MH/FA, eller at en god bikkje blir dårlig av å ikke ha gått en MH/FA. Jeg tror heller ikke at en oppdretter som har holdt på i 20 år, veit mindre om mentalitet enn hva du gjør, som har hatt belger i snart 2 år? Bare fordi h*n ikke tester alt som er av avlsdyr..

Du dro dine hunder inn i diskusjonen, så da får du tåle at jeg kommenterer det. :)

Har ingen problemer med at folk kommenterer hundene mine, jeg. Det er når man blir små-nedlatende jeg har problemer. Det blir litt som om jeg skal si at en BH-tittel ikke sier en dritt om mentaliteten til bikkja di det, i og med at det er et program man trener til - enkelte syns ikke at DET er så mye bedre enn en K-test, faktisk.

Og skal du snakke om hvordan jeg avler hund, så kan du jo muligens vente til jeg faktisk har avlet hund? Eller?

Det er her vi er litt uenige. Helst skulle belgeren ha fortsatt å være en rase for spesielt interesserte, og da mener jeg selvsagt ikke fordi det er en rase med mye diller, men fordi vi har så mange raser som ikke duger til noe særlig - sånn over det jevne, at vi trenger ikke ødelegge det som vi kaller 'brukshundraser' i dag også. Jeg tror jeg hadde blitt mer skuffet over en Emma enn en Loke for å si det sånn. For meg virker Loke som en hund som har fått en særdeles uheldig start på livet, og ikke så enormt mye mer enn det, men det blir jo bare synsing basert på det man har lest og hørt, derfor vil jeg ikke uttale meg så veldig hardt om det. Men godt å høre dersom det er slik at dere ikke mener Emma bør være bildet på en god belger.

Så du mener at det er bedre med ei bikkje som har så mye kamp og jakt at folk ikke kan håndtere det, enn ei som er snill og grei og ikke gjør ei flue fortred? Loke hadde uflaks med ikke mindre enn 3 av sine første eiere han, stakkar.. Det vil jeg kalle særdeles uheldig ja. Flaks for han at han havnet hos übertålmodige Annette som klarte å kontrollere han, sånn at han ikke ble avlivet.. Men for all del, en god belger er muligens en død belger? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer pålitelig enn hva? En test? Slik jeg har fortstått det er poenget med en MH å få en beskrivelse av hundens avreagering og reaksjonsmønster. Og det samme gjelder vel både K-test og FA. Bare at de 2 sistnevnte får du godkjent eller ikke godkjent på. Det finns flere belgere med gjennomført MH som har gått i avl (der MH til og med ligger ute på sidene deres) - som ikke hadde fått de samme øvelsene godkjent på en K-test. Og hva sier vel det.........

Hmm merkelig at jeg har helt andre opplevelser enn deg. Jeg har sett hunder som har blitt avbrutt på MH, fått 4 og 5 på skuddet på MH og kommet til Norge og fått godkjent K-test.

Kan det være noe så simpelt som dagsformen til dyret eller føreren? Eller gud forby: dommeren/beskriveren :icon_confused:

Nå er det vel slik at det fins dårlige dommere/beskrivere og testledere også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...