Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er det så mye pinglete hunder?


Brukshunder

Recommended Posts

Stort sett alle jakthunder, samtlige jeg har sett fra kennel XO, Oddvarg, Vargfjellet, Imzedrift, Potemalin, Blackneks, Kustmarken, Jenos er alle hunder som har vært uberørt av skudd, videre kan du når som helst sende meg en melding og bli med og skyte vedsiden av min hund på 6mnd Hunt Fast(Dunker).Bor i Enebakk.

Det er ikke så revlusjonerende med skuddfaste hunder hvis en bare er ærlig og kommer seg vekk fra utstillingsmiljøet.

Til slutt tenk over hvor ****** disse hundene har det som er skudd redde...tenk på all smelling som er i samfunnet:gravarbeid, lek fra barn, sprengning, skyting, fyrverkeri, kasting av gjennstander som bråker, kjøkken, tordenvær osv... det er i hvertfall like viktig at en failiehund skal være trygg og sikker som en tjenestehund. En kan kanskje diskutere drifter osv..men jeg ser stadig vekk veike skvetne hunder som settes til barne familier.. for de oppsøker jo hundeklubber.

Jeg er enig i det meste, eller mest det at det er fryktelig viktig at familiehunder er skuddfaste for HUNDENS skyld. Jeg driter i om en stakkar fører må jobbe litt lengre på et moment, men ingen hund skal burde behøve å være redde pga uvettig avl.

At alle jakthunder er skuddredde derimot er det reneste vrøvl... Den mest skuddredde hunden jeg har møtt var en ekstremt dyktig harehund. Hun raserte hele kjøkkenet og knuste faktisk kjøkkenvinduet og stakk nyttårsaften. Videre kan min onkels vorsther nevnes, fantes ikke skuddredd under jakt, men prøv å kom med et smell når han ikke var i jaktmodus og hunden knakk helt. Jeg kan nevne flere....

Skuddfasthet er ikke "viktig" i jakthund avl, for en god jakthund jager om så himmelen faller. Det samme gjelder gjeterhunder. Drifter overvinner redsler...

Og så for å være ekkel..en hund som står helt rolig når det skytes 2 meter unna uten å være trent på det, slår meg som en smule uintelligent. Eventuellt er den døv eller har lite selvoppholdelsesdrift...

En sånn hund vil ikke jeg ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 359
  • Created
  • Siste svar
Ok, da skjønner mer av hva du mente, selv om det var veldig lett å misforstå når du skreiv at en skuddredd hund var like ubrukelig som en trebeint hund i innlegget ditt. For det stemmer altså ikke ;)

JEG vil like lite ha en skuddredd hund som en trebeint hund og jeg mener begge har vesentlige mangler.

Skuddfasthet er ikke "viktig" i jakthund avl, for en god jakthund jager om så himmelen faller. Det samme gjelder gjeterhunder. Drifter overvinner redsler...

Det er det dummeste jeg noen gang har hørt tror jeg. Er ikke viktig? Faktisk tror jeg det er lite som er så selvsagt i fuglehundavl som at hundene er skuddfaste. Det er liksom ingen som tenker på det i avlen, fordi det er opplest og vedtatt at hundene bare ikke er skuddredde. Jeg har vært rundt SÅ mange fuglehunder, og SAMTLIGE har vært skuddfaste også utenom trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det meste, eller mest det at det er fryktelig viktig at familiehunder er skuddfaste for HUNDENS skyld. Jeg driter i om en stakkar fører må jobbe litt lengre på et moment, men ingen hund skal burde behøve å være redde pga uvettig avl.

At alle jakthunder er skuddredde derimot er det reneste vrøvl... Den mest skuddredde hunden jeg har møtt var en ekstremt dyktig harehund. Hun raserte hele kjøkkenet og knuste faktisk kjøkkenvinduet og stakk nyttårsaften. Videre kan min onkels vorsther nevnes, fantes ikke skuddredd under jakt, men prøv å kom med et smell når han ikke var i jaktmodus og hunden knakk helt. Jeg kan nevne flere....

Skuddfasthet er ikke "viktig" i jakthund avl, for en god jakthund jager om så himmelen faller. Det samme gjelder gjeterhunder. Drifter overvinner redsler...

Og så for å være ekkel..en hund som står helt rolig når det skytes 2 meter unna uten å være trent på det, slår meg som en smule uintelligent. Eventuellt er den døv eller har lite selvoppholdelsesdrift...

En sånn hund vil ikke jeg ha.

Jeg skrev ikke alle jakthunder, men de fleste...

Om fast er innteligent ;) ...det kan nok diskuteres, men han hører kjøleskapsdøren og kommer som bare Helv..., det samme gjelder hvis du skal lokke opp døren ut...men inntligent vil jeg nok ikke skryte av ;) forøvrig er han god på innkalling når jeg fyrer opp bålet i skogen... da er han hel ;) og forventer pølser..

Men han sover i tordenvær og det meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hvor mange Belgre hadde stått med hode hevet i utstillings ringen hvis du skyter 2 skudd i mitten av ringen? kanskje 20%.. en del hadde prøvd og rømme(de er skuddreddde) noen hadde krøpet sammen og skult(de er skudd berørte), men ofte blir skudd berørte hunde redde hvis det kommer en serie med skudd..

Det er bevist at skuddredsel er arvelig(les inne på genetica).

Alle berørte eller skudd redde hunder som ligger på dekk med skudd ligger der fordi alternativet er værre, og det har de erfart.

Derfor skulle det vært obligatorisk med skudd prøve på alle hunder som skal brukes i avl. Den burde vært gjort i åpen klasse slik at alle kunne se at det ikke var juks, gjerne obligatorisk på utstilling.

1. Hvor mange belgere hadde stått med hodet hevet i en utstillingsring osv.

Svar:Du ville blitt skrekkelig overrasket over svaret tror jeg - det er tydelig at du kun har tiltro til at det eneste som duger er malle eller eventuelt grå schæfer om man skal ha ordentlig hund.

Rett nok for flere år siden, men jeg har vært på spesialutstilling i Danmark som samlet veldig mange hunder til utstilling, hvor det samtidig ble arrangert Dansk mesterskap i IPO for belgere på SAMME plassen - utstillingsringen var vel kanskje 10 meter fra ringen der C arbeidet foregikk SAMTIDIG med utstillingen - og det var ikke EN eneste langhårsbelger av venstervarvarevarianten som ble hysterisk - ikke EN. Så jeg tror kanskje det er greit å legge av seg "besservisserhatten" om at alle langhårsbelgere som stilles ut er skuddredde vrak.

2. Om en skuddberørt hund ligger på fellesdekk med skudd så er det fordi alternativet er værre?

Værre enn hva? Min første groenendael var skuddredd - så skuddredd at det nesten ble absurd i enkelte settinger, hun freaket tidvis ut av at man knakk sjokolade - hun kunne imidlertid fint ligge i fellesdekk mens man skøyt i skogen rett bak henne uten så mye som å lee ett øre. Jeg vil gjerne høre hva ett værre alternativ for den hunden ville være - for det eneste jeg kan tenke meg at du mener er at alternativet er skambank og det er og har aldri vært ett tema i mitt hundehold

3. Obligatorisk skuddprøve

Ja det hørtes skikkelig lurt ut.......

Jeg er helt enig med deg. Nå vet ikke jeg om jeg ville nødvendigvis skutt masse skudd to meter i fra hunden (utstillingsringer er gjerne ikke såå store liksom), det er jo noe som heter selvoppholdelsesdrift også liksom, men på litt flere meters avstand bør en hund være trygg selv om det skytes gjentatte skudd.

*ler* Du henger deg på liksom....... har du sett mange skuddredde belgere du?

Jeg må bare spørre... Er det full aksept for at langhårsbelgeren ikke lengre er en brukshund, men først og fremst en familie/selskapshund?

Igjen - her henger vi med i svingene skjønner jeg ........ ;)

Belgeren i dag er ikke noe annet enn det den var for 15-20 år siden, faktisk er vel langhårsvariantene langt bedre og antagelig minst om ikke mer brukanes i dag enn for 15 år siden.

Forskjellen ligger i at det har dukket opp ett motefenomen som heter "bruksvariant" - det ble inn å ha heftig malle og gråschæfer for bare få år siden.

Før dette fenomenet med "bruksvariantavl" så kjøpte man en hund og gjorde det beste ut av det. Og det var mange som lyktes og kom svært langt med blant annet sine belgere - belgere som ikke nødvendigvis var hverken heftigere eller mer brukshunder enn langhårsvarianten av i dag. Forskjellen i dag er at folk tror de må ha det heftigste av det heftige.

En god hundefører ville nok kunne lå vel så langt med en helt normalavlet pen belger som med en urstygg sak med pissgule øyer og parabolører - det triste er imidlertid at de ikke vil prøve.

Dårlige individer finnes både på venstervarvarsiden og på brukssiden - konsekvensene av å få en drittbikkje fra brukslinjer er imidlertid langt større enn om man får ei ubrukelig bikkje fra venstervarversiden - sistnevnte duger kanskje ikke til bruks men vil etter all sannsynlighet være en aldeles glimrende hobbyhund for familien. Den andre blir ubrukelig til det meste..........

OG det er nå en gang sånn at de fleste som kjøper hund - uansett hvor mye de maser om at de skal trene og konkurrere - aldri ender opp med noe annet enn en aktiv turkompis og der duger bruksvarianten dårlig, da er det antagelig like greit at de fleste av oss satser på å lage stabile velfungerende hunder som kan brukes til det meste og også komme langt med rett fører.

På de fleste raser i dag er det jo sånn at flest går som familehunder. Og om ALLE skulle tenke at det er der markedet er å fokusere avelen sin på at hundene først og fremst skal være familiehunder og selskapshunder mister i mine øyne rasene sitt rasetypiske preg mentalt og bruksområde. Som familiehund er kamplyst, jaktlyst, byttegripende osv uvesentlige egenskaper som fort vil forsvinne om fokuset er at de skal egne seg som selskap og tur hund. Hva er poenget med en setter som ikke kan jakte eller en BC som ikke kan gjete...?

For egen del så skal en belger være en belger, den skal ikke være ekstrem i noen retning, den skal ha nok av alt til å være den trofaste og stabile følgesvennen den er ment å være. Standarden til rasen sier ikke at den skal være hysterisk på noen måte hverken den ene eller andre veien, og den skal KUN dersom det er påkrevd ha pondus nok til å forsvare sin eier - og ærlig talt -hvor ofte trenger man den biten da? (selv det vraket av en førstebelger jeg hadde ble forbanna om hun mente at jeg var truet, om hun ville gjennomført tviler jeg på, men det visste vel ikke de fulle ekle mannfolka)

Nei, det er ikke full aksept for det. *stritter i mot strømmen med min brukslanghårsbelger*

Igjen - du har truffet mye dårligere belgere som vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Du henger deg på liksom....... har du sett mange skuddredde belgere du?

Nå synes jeg du er motbydelig, vet du det? Jeg HENGER meg ikke på noen som helst, er stor nok til å ha mine HELT egne meninger. :rolleyes:

Det er noe VIRKELIG galt hvis en OPPDRETTER av belger skal ha noe i mot at alle avslhunder og avkom burde vært gjennom en test med blant annet skudd. Men du har vel kanskje hatt så vellykkede kull når det gjelder både BRUKSEGENSKAPER og HELSE osv at du er den rette til å uttale deg? Sånn nå vi først skulle gå til angrep på person liksom. :rolleyes:

Igjen - du har truffet mye dårligere belgere som vanlig?

Hvor har jeg snakket om dårlige belgere denne gangen da? Nei, heldigvis har jeg ikke truffet mange skuddredde hunder sånn i det hele tatt, men det har jeg vel skrevet minst et par ganger i denne tråden? Så slutt å dikt opp ting bare for at du blir sur fordi jeg har en velfungerende BRUKSbelger som jeg er veldig fornøyd med og dermed skryter av han når jeg har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nå synes jeg du er motbydelig, vet du det? Jeg HENGER meg ikke på noen som helst, er stor nok til å ha mine HELT egne meninger. :rolleyes:

Det er noe VIRKELIG galt hvis en OPPDRETTER av belger skal ha noe i mot at alle avslhunder og avkom burde vært gjennom en test med blant annet skudd. Men du har vel kanskje hatt så vellykkede kull når det gjelder både BRUKSEGENSKAPER og HELSE osv at du er den rette til å uttale deg? Sånn nå vi først skulle gå til angrep på person liksom. :rolleyes:

Hvor har jeg snakket om dårlige belgere denne gangen da? Nei, heldigvis har jeg ikke truffet mange skuddredde hunder sånn i det hele tatt, men det har jeg vel skrevet minst et par ganger i denne tråden? Så slutt å dikt opp ting bare for at du blir sur fordi jeg har en velfungerende BRUKSbelger som jeg er veldig fornøyd med og dermed skryter av han når jeg har mulighet.

Sorry - men når jeg leser dine uttalelser så virker det som om det eneste som virker normalt er en såkalt bruksavlet belger og alt annet er søppel....... Og det har vært litt mye gjengs over i alle diskusjoner om belgere - alt er skrap og oppdrettere er teite som bare lager drittbikkjer og det er synd det bare er en eller to oppdrettere som tar ting alvorlig.

Det høres ut som du er den eneste som har rett til å være stolt av å ha en velfungerende belger nemlig - og sorry - jeg forbeholder meg retten (sammen med alle andre belgereiere som føler det på samme måten) til å være svært fornøyd med mine belgere også, både de jeg har nå og de jeg har hatt før.

Jeg er overhodet ikke "sur" fordi du har en velfungerende bruksbelger - jeg skulle bare ønske du ville slutte å på en måte "rakke ned" på oss andre som ikke har såkalt "bruksvariant" av belger - for det er det jeg føler at du gjør - gang på gang. Og det er det jeg blir litt "sur" for - *ler* - eller egentlig ikke sur - bare egentlig litt lei meg på vegne av alle de som har "vanlige" belgere og som faktisk er mer enn fornøyd med dem akkurat som de er.

Det er mulig du ikke mener å ha en sånn holdning, og at jeg tolker det du skriver helt feil - i så fall beklager jeg ..........

*ler*

Og du må gjerne gå til personlig angrep - jeg har ikke noe problem med å stå for det jeg sier og gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart at det er så mange bra langhårs belgere og ikke en som stilte på uttak i IPO de siste 5 årene...

samtidig hvis du ser på sidene til genetika viser di ikke den fremste skåren på individene... men sammtidig er de helt fantastiske... Hvor mange aindivider har de siste årene bestått anlegsprøve/L test for politi og forsvar?

Ja bruks er mer en IPO...regner med at det er derfor langhår har vært høyt representert i NBF ;)

og hva som er værre: for enkelte hunder skam bank, for andre og måtte bevege seg vekk fra kjent plass, eller å lete etter usynlig fører osv...

Grunnen til at så mange hunder ligger på dekk for de om de er redde: er at de "pakker seg" stenger av intrykkene og takkler ikke å ta dem inover seg.

Hvis langhår hadde vært så veldig bra, hadde den vært mer brukt, fordi det er mange som er riktig bettatt av rasene.

For min del er det andre raser som teller, men jeg har stått mye med arm for både politi, forsvar og RIK så jeg har sett litt, videre har jeg også vårt mye i mentaltest løypene.

Jeg synes ikke en skal henge seg så oppi hvor godt eller dårlig det er i dag, men enes om at det kan bli betraktilig bedre, og finne løsningene for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG vil like lite ha en skuddredd hund som en trebeint hund og jeg mener begge har vesentlige mangler.

Det er det dummeste jeg noen gang har hørt tror jeg. Er ikke viktig? Faktisk tror jeg det er lite som er så selvsagt i fuglehundavl som at hundene er skuddfaste. Det er liksom ingen som tenker på det i avlen, fordi det er opplest og vedtatt at hundene bare ikke er skuddredde. Jeg har vært rundt SÅ mange fuglehunder, og SAMTLIGE har vært skuddfaste også utenom trening.

Man skulle tro det ikke sant? Men min erfaring er at det faktisk ikke er så viktig om bikkja er redd for torden, raketter etc så lenge den jakter bra. Jeg har også vært rundt maaange jakthunder (mest harehunder riktignok)og min erfaring er at de er mer skuddredde enn den gjengse familiehunden. Når moren til en kompis av meg - som jobber i NJF - presterer å påstå at skuddredsel ikke er beviselig arvelig (hun har en skuddredd Basset som ble avlet på) så forsterker det bare mitt inntrykk.

Når det kommer til trebeint hund eller skuddredd hund så tror jeg nesten jeg ville valgt den trebeinte istedet for en hund som var like redd som min første svarting. En trebeint hund har det bedre i hverdagen...

Det er rart at det er så mange bra langhårs belgere og ikke en som stilte på uttak i IPO de siste 5 årene...

samtidig hvis du ser på sidene til genetika viser di ikke den fremste skåren på individene... men sammtidig er de helt fantastiske... Hvor mange aindivider har de siste årene bestått anlegsprøve/L test for politi og forsvar?

Ja bruks er mer en IPO...regner med at det er derfor langhår har vært høyt representert i NBF ;)

og hva som er værre: for enkelte hunder skam bank, for andre og måtte bevege seg vekk fra kjent plass, eller å lete etter usynlig fører osv...

Grunnen til at så mange hunder ligger på dekk for de om de er redde: er at de "pakker seg" stenger av intrykkene og takkler ikke å ta dem inover seg.

Hvis langhår hadde vært så veldig bra, hadde den vært mer brukt, fordi det er mange som er riktig bettatt av rasene.

For min del er det andre raser som teller, men jeg har stått mye med arm for både politi, forsvar og RIK så jeg har sett litt, videre har jeg også vårt mye i mentaltest løypene.

Jeg synes ikke en skal henge seg så oppi hvor godt eller dårlig det er i dag, men enes om at det kan bli betraktilig bedre, og finne løsningene for det.

Grunnen til at få langhårsbelgere hevder seg er vel like gjerne fordi ingen satser på de? Du aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt at langhårsbelgere er noe fordømt skrot, derfor er det faktisk befriende å se slike som Belgerguri som faktisk satser skikkelig med en svarting - uansett linjer. All ære! ;) Bruksfolk som virkelig vil satse velger ikke hunder etter utseende liksom, så det hjelper lite at de er betagende. Heldigvis finnes det mange som ikke vil bli verdensmestere i IPO, men som allikevel vil ha en hund de kan jobbe litt med, så det vil fortsatt finnes marked for langhårsbelgeren. Jeg er forøvrig helt enig i at den kan bli bedre, det finnes alltid rom for forbedring i en rase. Men belgeren er ikke i nærheten av sitt dårlige rykte etter min erfaring. Uansett mener jeg kjent mentalstatus bør være obligatorisk i avlen, men altså ikke fordi det er en brukshundrase, det burde vært like obligatorisk som helsestatus på alle raser!

Når det kommer til hvorfor hundene ligger i dekk til tross for skuddredsel utenfor banen så tror jeg du kan ha rett hos mange hunder, men allikevel feil hos mange. Min skuddredde hund synes det er befriende å få en "oppgave" og slapper faktisk av. Man sovner ikke om man er livredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry - men når jeg leser dine uttalelser så virker det som om det eneste som virker normalt er en såkalt bruksavlet belger og alt annet er søppel....... Og det har vært litt mye gjengs over i alle diskusjoner om belgere - alt er skrap og oppdrettere er teite som bare lager drittbikkjer og det er synd det bare er en eller to oppdrettere som tar ting alvorlig.

Det høres ut som du er den eneste som har rett til å være stolt av å ha en velfungerende belger nemlig - og sorry - jeg forbeholder meg retten (sammen med alle andre belgereiere som føler det på samme måten) til å være svært fornøyd med mine belgere også, både de jeg har nå og de jeg har hatt før.

Jeg er overhodet ikke "sur" fordi du har en velfungerende bruksbelger - jeg skulle bare ønske du ville slutte å på en måte "rakke ned" på oss andre som ikke har såkalt "bruksvariant" av belger - for det er det jeg føler at du gjør - gang på gang. Og det er det jeg blir litt "sur" for - *ler* - eller egentlig ikke sur - bare egentlig litt lei meg på vegne av alle de som har "vanlige" belgere og som faktisk er mer enn fornøyd med dem akkurat som de er.

Det er mulig du ikke mener å ha en sånn holdning, og at jeg tolker det du skriver helt feil - i så fall beklager jeg ..........

*ler*

Og du må gjerne gå til personlig angrep - jeg har ikke noe problem med å stå for det jeg sier og gjør.

Javel Merete, VIS meg hvor i dette emnet jeg har skrevet at utstillingsbelgere er søppel?

Du kommer inn i hvert emne det er snakk om brukshunder i med en innstilling til meg og det jeg skriver. Du hadde allerede på forhånd bestemt deg for at nå snakker jeg dritt om utstillingsbelgere igjen, det kunne man lese på den dritten du slengte i ditt forrige svar.

Jeg har svart på topicer som har omhandlet hunder, blant annet fra deg, hvor eiere skryter over hvor arbeidsvillige de er osv, og jeg har aldri sagt et vondt ord om disse hundene. Den eneste jeg har stilt meg negativ til, såvidt jeg vet, er vel Emma - og det er kun ut i fra det 2ne har sagt siden jeg ikke kjenner til hunden personlig.

Personangrep var det forøvrig ikke meg som startet med her, men jeg lar meg ikke pille på nesen av deg. Som du roper i skogen får du svar.

Man skulle tro det ikke sant? Men min erfaring er at det faktisk ikke er så viktig om bikkja er redd for torden, raketter etc så lenge den jakter bra. Jeg har også vært rundt maaange jakthunder (mest harehunder riktignok)og min erfaring er at de er mer skuddredde enn den gjengse familiehunden. Når moren til en kompis av meg - som jobber i NJF - presterer å påstå at skuddredsel ikke er beviselig arvelig (hun har en skuddredd Basset som ble avlet på) så forsterker det bare mitt inntrykk.

Ja, ok, da ser jeg jo at vi diskuterer fra litt ulike miljøer. Jeg kan dessverre ikke si noenting om harehunder fordi jeg ikke har snøring på det rett og slett. Trist hvis det står til sånn som du skisserer. ;) Min erfaring med fugliser derimot er at det liksom er en selvfølge at de skal være skuddfaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro det ikke sant? Men min erfaring er at det faktisk ikke er så viktig om bikkja er redd for torden, raketter etc så lenge den jakter bra. Jeg har også vært rundt maaange jakthunder (mest harehunder riktignok)og min erfaring er at de er mer skuddredde enn den gjengse familiehunden. Når moren til en kompis av meg - som jobber i NJF - presterer å påstå at skuddredsel ikke er beviselig arvelig (hun har en skuddredd Basset som ble avlet på) så forsterker det bare mitt inntrykk.

Når det kommer til trebeint hund eller skuddredd hund så tror jeg nesten jeg ville valgt den trebeinte istedet for en hund som var like redd som min første svarting. En trebeint hund har det bedre i hverdagen...

Grunnen til at få langhårsbelgere hevder seg er vel like gjerne fordi ingen satser på de? Du aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt at langhårsbelgere er noe fordømt skrot, derfor er det faktisk befriende å se slike som Belgerguri som faktisk satser skikkelig med en svarting - uansett linjer. All ære! ;) Bruksfolk som virkelig vil satse velger ikke hunder etter utseende liksom, så det hjelper lite at de er betagende. Heldigvis finnes det mange som ikke vil bli verdensmestere i IPO, men som allikevel vil ha en hund de kan jobbe litt med, så det vil fortsatt finnes marked for langhårsbelgeren. Jeg er forøvrig helt enig i at den kan bli bedre, det finnes alltid rom for forbedring i en rase. Men belgeren er ikke i nærheten av sitt dårlige rykte etter min erfaring. Uansett mener jeg kjent mentalstatus bør være obligatorisk i avlen, men altså ikke fordi det er en brukshundrase, det burde vært like obligatorisk som helsestatus på alle raser!

Når det kommer til hvorfor hundene ligger i dekk til tross for skuddredsel utenfor banen så tror jeg du kan ha rett hos mange hunder, men allikevel feil hos mange. Min skuddredde hund synes det er befriende å få en "oppgave" og slapper faktisk av. Man sovner ikke om man er livredde.

Her er det mye tull..

Jeg har ferdet i jakt miljøet på østlandet siden jeg var ca 10 år og kan trykt si at de fleste er verken skudd berørte eller skudd redde. At en en bare sier at mental status skal være kjent og ikke krever bestått med ett skudd sier virkelig noe om hvor dårlige disse hundene er. Samtidig som en sier hvor lite en har lest om mentalitet og arv, samt sosial smitte efekt fra svake individer.. tenk deg bare den negative påvirkningen ei skuddredd tispe gir til sine valper i totalt 16 uker(ca 8 uker de føler stress og uro fra mor inni magen, vi vet jo at de hører og føler der inne, og så nye uker ute ;) )

Grunnen til at Langhårs belgeren ikke hevder seg er enkel. Den holder ikke mål! Om rasene er skrot eller ikke får stå for din regning, men som brukshund har den i snitt ikke de verdier som kreves. Grunnen til det er at alt for mange oppdrettre ikke forstår hvor arvlig mentalitet er(velger å bruke forstår her, alternativet er jo ikke noe bedre). Å hevde at det er fordi bruks folket ikke vil satse på rasen er rett og slett tull. De vil til en vær tid skifte hund så fort de ser en rase som er bedre.

Vi har idag flere raser av de såkalte brukshundene som ikke holder de krav som skal til i snitt som f.eks. Dobber, Rottis, Risen, ekstrior schäfer, boxer, hollender, hovawart sikkert fler også.. men det er jo ene og alene oppdretternes skyld.

De sitter med makten i forskjellige former i klubber osv. Hadde derimot oppdretterne forstått at en god brukshund er en god familie hund hadde mye vært gjort.

Men for dem er det viktigere og selge et "mindre" stabilt individ bare for å tjene penger. samtidig som de ønsker så "døde" hunder at de kan gå i sammen med alt.

En skal huske på at det med gjevne mellom rom blir holdt dommer konferanser med rase klubbene...så her burde det være mange gode muligheter for å legge føringer..

For å dokumentere litt av hvordan bruks/tjeneste hund folket er; se litt på historien...hvilke raser ble brukt? var de vanlige å bruke osv..og siden vi idag har tilgang til hele den industraliserte verden på nett osv, vet vi at for noen år siden var dette vanølige raser i tjeneste og konkurranse over hele europa.

I stede for å sitte og legge skylden på alle andre burde oppdretre ta ansvar og kjøre med 100% fornøyd garanti eller du kan få ny valp eller pengene tilbake uten spørrsmål. Det gjør jo bruksoppdretre. Og siden alt er så bra er det jo ikke farlig å gjøre det..dere selger jo til samme kategori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt tenk over hvor ****** disse hundene har det som er skudd redde...tenk på all smelling som er i samfunnet:gravarbeid, lek fra barn, sprengning, skyting, fyrverkeri, kasting av gjennstander som bråker, kjøkken, tordenvær osv... det er i hvertfall like viktig at en failiehund skal være trygg og sikker som en tjenestehund. En kan kanskje diskutere drifter osv..men jeg ser stadig vekk veike skvetne hunder som settes til barne familier.. for de oppsøker jo hundeklubber.

Tenk at det her inne er mennesker som hevder at skuddredsel osv ikke er noe problem!!

Ute i sammfunnet har vi til og med hunder som går på lykke piller..

Hipp hurra for gode oppdretre ;)

Jeg er klar over at dette har blitt en tåpelig belger versus belger tråd (ja den har blitt det), men jeg vil bare uttrykke at jeg er svært enig med deg, TS. Noen utstillingsoppdrettere gidder jo ikke engang teste hundene sine, det er jo ikke så nøye siden de er pene, har jeg inntrykk av. Nå skal det være sagt at det er det jammen ikke mange bc oppdrettere som gjør heller, sånn før folk kaster seg over meg, er jeg smertelig og personlig klar over dette fenomenet.

Jeg sitter her med skuddREDD hund, som jeg hvert år vurderer om skal få leve en nyttårsaften til. Mange mener han har diller, men jeg ser han desverre når ting er på det verste og han ikke har noen annen utvei enn å stå i det. Det tar dager før han avreagerer, og dette til tross for at jeg har fulgt en bruksmanns råd om å la han være helt i fred og ikke være skuddberørt selv. Det har hjulpet til en viss grad, men gud hjelpe meg det er fortsatt ille og jeg skulle gjernet sett den personen som fikk han til å ligge på enkelt/fellesdekk med skudd, selv med positive metoder, negative kan man bare glemme. Han har en del andre greier i hodet sitt som også spiller inn her. DETTE er dårlig avl det! Bruksegenskapene hans er til å dø for, men hjelper svært lite når han ikke fungerer til annet enn arbeidet han var skapt til som er gjeting og atter gjeting. Nå lurer man helt sikkert på hvorfor jeg kjøpte dette uttyske av en hund (svært glad i han og greiene hans som jeg har lært å leve med). Det har jammen jeg å lurt på noen ganger, men det har seg slik at han var ett impulskjøp og jeg innrømmer det. Jeg var lei meg pga annen dårlig avl og ville ha en helt annen rase og ringe i desperasjon til en bc oppdretter og de hadde kull og ja takk henter om tre uker, farvel e055.gif. Nhu har jeg derimot funnet meg en kennel jeg føler meg trygg på å handle valp i fra. Jeg har hørt med mange mennesker rundt denne, jeg har snakket med andre valpekjøpere, jeg har sjekket på stavletingen som ligger på nett og jeg har hørt med en annen oppdretter, som stilte seg svært positiv til både oppdretter og tispa jeg har valgt fra. Jeg har hilst på tispa og oppdretter og begge to ga meg en veldig god følelse! Nå gjennstår det å få klaff til løpetiden og at jeg ikke atter en gang får mandagsvalp.

Dette ble litt lenger enn planlagt, men skitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at dette har blitt en tåpelig belger versus belger tråd (ja den har blitt det), men jeg vil bare uttrykke at jeg er svært enig med deg, TS. Noen utstillingsoppdrettere gidder jo ikke engang teste hundene sine, det er jo ikke så nøye siden de er pene, har jeg inntrykk av. Nå skal det være sagt at det er det jammen ikke mange bc oppdrettere som gjør heller, sånn før folk kaster seg over meg, er jeg smertelig og personlig klar over dette fenomenet.

Jeg sitter her med skuddREDD hund, som jeg hvert år vurderer om skal få leve en nyttårsaften til. Mange mener han har diller, men jeg ser han desverre når ting er på det verste og han ikke har noen annen utvei enn å stå i det. Det tar dager før han avreagerer, og dette til tross for at jeg har fulgt en bruksmanns råd om å la han være helt i fred og ikke være skuddberørt selv. Det har hjulpet til en viss grad, men gud hjelpe meg det er fortsatt ille og jeg skulle gjernet sett den personen som fikk han til å ligge på enkelt/fellesdekk med skudd, selv med positive metoder, negative kan man bare glemme. Han har en del andre greier i hodet sitt som også spiller inn her. DETTE er dårlig avl det! Bruksegenskapene hans er til å dø for, men hjelper svært lite når han ikke fungerer til annet enn arbeidet han var skapt til som er gjeting og atter gjeting. Nå lurer man helt sikkert på hvorfor jeg kjøpte dette uttyske av en hund (svært glad i han og greiene hans som jeg har lært å leve med). Det har jammen jeg å lurt på noen ganger, men det har seg slik at han var ett impulskjøp og jeg innrømmer det. Jeg var lei meg pga annen dårlig avl og ville ha en helt annen rase og ringe i desperasjon til en bc oppdretter og de hadde kull og ja takk henter om tre uker, farvel e055.gif. Nhu har jeg derimot funnet meg en kennel jeg føler meg trygg på å handle valp i fra. Jeg har hørt med mange mennesker rundt denne, jeg har snakket med andre valpekjøpere, jeg har sjekket på stavletingen som ligger på nett og jeg har hørt med en annen oppdretter, som stilte seg svært positiv til både oppdretter og tispa jeg har valgt fra. Jeg har hilst på tispa og oppdretter og begge to ga meg en veldig god følelse! Nå gjennstår det å få klaff til løpetiden og at jeg ikke atter en gang får mandagsvalp.

Dette ble litt lenger enn planlagt, men skitt.

Hei og en riktig god jul til deg ;)

Håper uken går mest mulig smertefritt dette året..

Dessverre er det mange raser som er berørt av dette problemet, noe som er hovedgrunn til at jeg synes det skal være obligatoriske skudd prøver på alle utstillinger og prøver. ryker hunden på en slik prøve, skal den testes igjen innen en måned. ryker den da så skal den utestenges fra avl.

Enn av grunnene er som du selv sier, han har noen diller... alle de skudd redde hundene har det, det bare varierer i hvilken grad de er fremtredne og hvor mye folk kan lese hund for å se det.

Et større forsknings prosjekt på statens hundskola i svergie bekreftet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke quote..

Det er ingen, INGEN, i denne tråden som sier det er greit å avle på skuddredde hunder. Jeg skjønner ikke hvor man får den oppfatningen fra? Hvordan leser man? Kjent mentalstatus på alle avlsdyr(og aller helst hele kullet til avlsdyrene + tidligere kull), uansett rase, vil forhindre avl på skuddredsel OG andre ikke - ønskelige mentale egenskaper i en rase mye mer enn hvis man bare har som regel at hunden bare skal være skuddfast. En hund kan være skuddfast og allikevel en fordømt møkkahund, comprende? Kjent metalstatus på alle dyr gir raseklubben en mulighet til å utforme en mal på hvordan det er ønskelig at rasen skal være. Min Toller var et vrak av en hund, han hadde store redsler og var faktisk livsfarlig. Men skuddfast! Pen og dugelig var han også, bare synd vi ikke kunne konkurere i noe for han hadde spist dommeren. Burde han avles på? Man må ikke se seg blind på bare en ting...

Jeg er fryktelig opptatt av å ha en mentalt sunn hund, for jeg har faktisk hatt 2 hunder med store problemer i hverdagen og som jeg har mått avlive pga redsler og aggresjon. Jeg nøler allikevel ikke et sekund med å velge langhårsbelger på nytt neste gang, for faktum er at de aller aller fleste langhårsbelgerene jeg har møtt de siste årene er sosiale, trygge OG skuddfaste hunder, som egner seg utmerket til mitt bruk. Jeg - som de aller fleste andre som pusler med bruks og lp - vil ikke bli verdensmester i noe, jeg vil ha en hund som ikke begrenser meg på trening og en hund jeg kan leve med i hverdagen selv om det kanskje kan gå månender siden sist vi trente skikkelig. I en periode på 2 år trente Loke og jeg organisert tre til fire ganger i uken (bruks og lp),før det brått kom en periode på et år hvor jeg ikke kunne trene overhodet. Han var alltid full av treningsiver når vi trente, men han hadde heller ingen problemer med å brått bli turhund. DEN typen hund er det de fleste treningsintresserte vil trives med, ikke en som er så ekstremavlet at bare de som ofrer all annen fritid for å bli verdensmester orker å ha de i hus.(satt på spissen, jeg vet det finnes utgaver av disse hundene som også takler lange perioder uten trening helt utmerket, men det er vel ikke malen?)

Jeg fatter ikke hvorfor bruksschæfer og malle folket ikke bare kan være fornøyd med at de har sin type hunder og så finnes det en stor andel andre hundeeiere som faktisk gjerne vil ha hunder som fungerer til sitt bruk.

Nei, jeg ville heller ikke skaffet meg langhårsbelger hvis jeg skulle bli verdensmester i IPO, men det betyr ikke at langshårsbelgeren ikke er mer enn brukanses for de fleste som vil trene og konkurere med hund.

Jeg ser med glede på fremgangen til Cane og føler meg overbevist om at han kommer til å knuse endel myter (og Loke er fryktelig stolt av fetteren sin)

Går det inn nå? *spent*

Edit: Eva1 - stemmer nesten. Det er de to langhårede belgervariantene, og så har du malinois og laekenois. Laekenoisen er mer lik mallen i gemytt, men skarpere og ruhåret. Ikke vanlig her til lands desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Orker ikke quote..

Det er ingen, INGEN, i denne tråden som sier det er greit å avle på skuddredde hunder. Jeg skjønner ikke hvor man får den oppfatningen fra? Hvordan leser man? Kjent mentalstatus på alle avlsdyr(og aller helst hele kullet til avlsdyrene + tidligere kull), uansett rase, vil forhindre avl på skuddredsel OG andre ikke - ønskelige mentale egenskaper i en rase mye mer enn hvis man bare har som regel at hunden bare skal være skuddfast. En hund kan være skuddfast og allikevel en fordømt møkkahund, comprende? Kjent metalstatus på alle dyr gir raseklubben en mulighet til å utforme en mal på hvordan det er ønskelig at rasen skal være. Min Toller var et vrak av en hund, han hadde store redsler og var faktisk livsfarlig. Men skuddfast! Pen og dugelig var han også, bare synd vi ikke kunne konkurere i noe for han hadde spist dommeren. Burde han avles på? Man må ikke se seg blind på bare en ting...

Jeg er fryktelig opptatt av å ha en mentalt sunn hund, for jeg har faktisk hatt 2 hunder med store problemer i hverdagen og som jeg har mått avlive pga redsler og aggresjon. Jeg nøler allikevel ikke et sekund med å velge langhårsbelger på nytt neste gang, for faktum er at de aller aller fleste langhårsbelgerene jeg har møtt de siste årene er sosiale, trygge OG skuddfaste hunder, som egner seg utmerket til mitt bruk. Jeg - som de aller fleste andre som pusler med bruks og lp - vil ikke bli verdensmester i noe, jeg vil ha en hund som ikke begrenser meg på trening og en hund jeg kan leve med i hverdagen selv om det kanskje kan gå månender siden sist vi trente skikkelig. I en periode på 2 år trente Loke og jeg organisert tre til fire ganger i uken (bruks og lp),før det brått kom en periode på et år hvor jeg ikke kunne trene overhodet. Han var alltid full av treningsiver når vi trente, men han hadde heller ingen problemer med å brått bli turhund. DEN typen hund er det de fleste treningsintresserte vil trives med, ikke en som er så ekstremavlet at bare de som ofrer all annen fritid for å bli verdensmester orker å ha de i hus.(satt på spissen, jeg vet det finnes utgaver av disse hundene som også takler lange perioder uten trening helt utmerket, men det er vel ikke malen?)

Jeg fatter ikke hvorfor bruksschæfer og malle folket ikke bare kan være fornøyd med at de har sin type hunder og så finnes det en stor andel andre hundeeiere som faktisk gjerne vil ha hunder som fungerer til sitt bruk.

Nei, jeg ville heller ikke skaffet meg langhårsbelger hvis jeg skulle bli verdensmester i IPO, men det betyr ikke at langshårsbelgeren ikke er mer enn brukanses for de fleste som vil trene og konkurere med hund.

Jeg ser med glede på fremgangen til Cane og føler meg overbevist om at han kommer til å knuse endel myter (og Loke er fryktelig stolt av fetteren sin)

Går det inn nå? *spent*

Edit: Eva1 - stemmer nesten. Det er de to langhårede belgervariantene, og så har du malinois og laekenois. Laekenoisen er mer lik mallen i gemytt, men skarpere og ruhåret. Ikke vanlig her til lands desverre.

Takk Anette.........

God Jul

....og som Anette sier - jeg synes også det er supert at Carina har fått en belger hun er fornøyd med, og jeg gleder meg over suksessen og håper den fortsetter av hele mitt hjerte - for uansett hva slags belger man har så vil en fornøyd belgereier være god reklame for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle synes det er i orden.

Hvorfor er ikke det et krav at hunder skal ha bestått MH/FA?

Hvorfor er ikke det da obligatorisk med skudd prøver hvis det ikke er noe problem?

Neste jeg lurer på er hvorfor kan en ikke kalle en spade for en spade? Hvis langhårs belgeren er så stø og fin hvorfor er det ikke da noen som kjører noen IPO prøver med dem?

Neste rase jeg synes kan være intresant og diskutere er Border Collie... senest i dag så jeg en som var ute og gjette biler... ligger smygende langs bakken osv..

Hvorfor selger enn slike hunder til alle og en vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle synes det er i orden.

Hvorfor er ikke det et krav at hunder skal ha bestått MH/FA?

Hvorfor er ikke det da obligatorisk med skudd prøver hvis det ikke er noe problem?

Neste jeg lurer på er hvorfor kan en ikke kalle en spade for en spade? Hvis langhårsbelgeren er så stø og fin hvorfor er det ikke da noen som kjører noen IPO prøver med dem?

Nå har ikke langhårsbelgeren vært avlet for IPO i utgangspunktet. Det skal noen generasjoner med "bruksavl" før en langhårsbelger "kan" bli bra. De langhårsbelgerene som "fungerer" til dette per i dag (i Norge) har som oftest mye malinois bak i stamtavlen. Så da vil jeg si at det er "forklaringen". Man kan ikke ta Noah (ikke for å henge han ut Merete. Bare et eksempel ;)) ut på en IPO bane og forvente at han skal gjøre det like "bra" som Extra. Hundene bak Extra er avlet til dette så langt bak du kommer. For det meste tjenestehunder og resten "IPO hunder".

Så for å få de inn i sporten, så må det være oppdrettere som kan være villige til å avle disse egenskapene frem.

Jeg mener at det er en selvfølge at belgere burde hatt en godkjent mentaltest før de gikk i avl. Det er en brukshund, og så pass bør de klare.

Dessverre så er det ikke alle som ser vitsen i det. Vi må faktisk "godta" at utstilling er en hundeSPORT (ja, jeg liker ikke å kalle dette en «sport»). For de er det like viktig at hundene er Nuch som at vi vil ha skuddfaste hunder. Vi må bare innse det.

Jeg kunne gjerne tenkt meg at man måtte ha resultater innen bruks for å få Nuch feks. på de vanlige brukshundrasene. Da ville vi fått en mer ærlig svar av individene mener jeg. Ja, man trenger flinke trenere, men uten en OK hund så kommer den ikke opp i klassene med bra resultater.

Skal vi forbedre en rase, så må vi være kritiske på hva vi setter i avl. Alt trengs ikke å avles på, selv om det kan virke sånn.

Det er mange år siden jeg bestemte meg for å få belger. Jeg var i kontakt med flere oppdrettere jeg så på som aktuelle. De fleste kom til kort, og sa at de ikke hadde hunder som tilfredsstilte mine krav. Et helt greit svar å få, men da bør de også gå litt i seg selv mener jeg. For å få en skuddfast hund, med god arbeidsmotor er ikke mye å kreve av en brukshundrase mener jeg.

Så kommer vi til dette med at hvis hundetreneren hadde vært flink nok, så hadde de kommet like langt med en langhårsbelger (fra utstilllingslinjer). Jeg vet nå ikke helt jeg. Jeg har mange treningsvenner som har langhårsbelgere fra forskjellige oppdrettere og linjer. Og her er det i hvert fall ikke hundeførerne det står på ;)

Jeg trener minst 7 ganger i uken med min hund. Da økter på gjerne 1,5 time i slengen. Nei, det er ikke snakk om noe stopp, og venting i bilen. Jeg vil ha en hund med så pass motor at jeg kan trene når jeg vil trene. I tillegg så vil jeg se resultater av treningen. Når man trener 20 timer (++) i uken, så mener jeg at man bør kunne se resultater av det man gjør. Derfor vil jeg ha en hund fra de linjene jeg har.

Dersom noen her inne har en langhårsbelger som de tror kan "oppfylle" mine krav. Så er jeg gjerne interessert i å ha denne hunden på prøve. Det var tross alt det jeg skulle kjøpe i utgangspunktet.

Når det gjelder utsende på bruksvarianten, så vet jeg ikke hva jeg skal si. Moren til min hund har to CERT, og til og med jeg ser at den hunden ikke er "fin". Men når heller ikke dommerne kan dømme disse hundene, så er det jo ikke lett å avle de finere heller, om det er det dere vil?

Tidligere i år var det en malle som fikk CERT. Den har hengeører... :rolleyes:

Neste rase jeg synes kan være intresant og diskutere er Border Collie... senest i dag så jeg en som var ute og gjette biler... ligger smygende langs bakken osv..

Hvorfor selger enn slike hunder til alle og en vær?

Hadde ikke denne rasen blitt solgt til "alle". Så hadde det vært ganske mange som hadde blitt skutt bak låven. Det er så utallig mange border collier i Norge. NKK har ikke litt oversikt en gang. Fordi det er få som registrerer hundene. Man burde gjerne hatt det samme tilbudet som de har på katter. Sterilisering til en redusert pris på Border collier i en viss periode.

Dette problemet er nesten umulig å løse hvis ikke vil jeg si.

At den hunden ligger i grøften og gjeter forundrer meg ikke. En border collie har ofte et stort behov for å gjete. Blir den understimulert så finner den noe å gjete på.

Jeg trente gjeting på nabohestene med min BC for at han skulle få noe "ut". Dette var jeg avhengig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hvis alle synes det er i orden.

Hvorfor er ikke det et krav at hunder skal ha bestått MH/FA?

Hvorfor er ikke det da obligatorisk med skudd prøver hvis det ikke er noe problem?

Neste jeg lurer på er hvorfor kan en ikke kalle en spade for en spade? Hvis langhårs belgeren er så stø og fin hvorfor er det ikke da noen som kjører noen IPO prøver med dem?

Ingen består MH, det er noe man gjennomfører - og dersom tilgjengeligheten til tester ble bedre - som for eksempel i Sverige hvor slike arrangementer IKKE behøver å være terminfestet så ville nok flere gått MH med sine hunder.

Jeg er overhodet ikke imot kjent mentalstatus på noen som helst måte.

IPO miljøet i Norge er pittelite - personlig liker jeg ikke IPO som hundesport, jeg lar meg bare ikke fasinere - kanskje fordi sporten mangler noen som promoterer den på en positiv måte, og siden det er omtrent like få som lager såkalte "bruksbelgere" som det er IPO folk - så kan de vel egentlig bare fortsette å handle hundene sine hos disse.

I tillegg så kan jeg igjen nevne dette med at man har hengt seg litt opp i at man MÅ ha en ekstrem hund for å drive med IPO - og dermed så velger folk å kjøpe den ekstreme varianten og ikke den som faktisk er iht. standarden - en balansert, velfungerende hund uten ekstremiteter i noen retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi de som vil holde på med IPO velger andre raser?

Trur du noe av dette kan skyldes rasenes egnethet... kanskje samme grunn som ekstriør schäfrene sender hundene til tyskland for kåring og nekter å vise resultatet her hjemme..

Mange hadde valgt disse rasene hvis de bare hadde hatt såpass mye at di konne sitte på en arm og tåle en tregning osv.. ikke mange i norge som sikter til WM

Ingen består MH, det er noe man gjennomfører - og dersom tilgjengeligheten til tester ble bedre - som for eksempel i Sverige hvor slike arrangementer IKKE behøver å være terminfestet så ville nok flere gått MH med sine hunder.

Jeg er overhodet ikke imot kjent mentalstatus på noen som helst måte.

IPO miljøet i Norge er pittelite - personlig liker jeg ikke IPO som hundesport, jeg lar meg bare ikke fasinere - kanskje fordi sporten mangler noen som promoterer den på en positiv måte, og siden det er omtrent like få som lager såkalte "bruksbelgere" som det er IPO folk - så kan de vel egentlig bare fortsette å handle hundene sine hos disse.

I tillegg så kan jeg igjen nevne dette med at man har hengt seg litt opp i at man MÅ ha en ekstrem hund for å drive med IPO - og dermed så velger folk å kjøpe den ekstreme varianten og ikke den som faktisk er iht. standarden - en balansert, velfungerende hund uten ekstremiteter i noen retning.

ser en del av det du sier her. jeg kjenner også til MH men en kan stryke på skudd.

Ja mange søker nok ekstremiteter, men det er alike vell veldig viktig at den gjengse hund er stabil osv.

Men hva med å kreve mer MH/FA i avl... og kanskje sette op Work shop for belgre en gang i året der dere ber inn folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste jeg lurer på er hvorfor kan en ikke kalle en spade for en spade? Hvis langhårs belgeren er så stø og fin hvorfor er det ikke da noen som kjører noen IPO prøver med dem?

Nå kjøpte ikke jeg langhårsbelger for å drive med IPO - ikke fordi jeg vil ha langhårsbelger, men fordi jeg ikke vil drive med IPO. Det er faktisk fullt mulig å ønske å være aktiv med hunden sin, uten å nødvendigvis ville gå pølsespor på gressplen og ha bikkja hengende i en bitearm. Om det er det eneste bevise på at bikkja er stødig - at man konkurrerer i IPO - så er det helt greit for meg å ha en "pinglehund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjøpte ikke jeg langhårsbelger for å drive med IPO - ikke fordi jeg vil ha langhårsbelger, men fordi jeg ikke vil drive med IPO. Det er faktisk fullt mulig å ønske å være aktiv med hunden sin, uten å nødvendigvis ville gå pølsespor på gressplen og ha bikkja hengende i en bitearm. Om det er det eneste bevise på at bikkja er stødig - at man konkurrerer i IPO - så er det helt greit for meg å ha en "pinglehund".

Enig med 2ne, IPO er ikke det eneste her i verden liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke noe problem å få min langhårsbelger til å sitte i en arm .. Han hadde gjort et aldeles utmerket bitearbeide han, han har imponert rottis /ipo gutta mer enn en gang. (og skapt festlige scener når disse "barske" gutta absolutt skal herje med han og mister kontrollen slik at jeg må gripe inn. Man slipper ikke på komando fra menn nemlig, da utfordrer man *flir*)

Faktum er at IPO er en pitteliten hundesport som ikke har så veldig mange intresserte, og de som er intresserte velger å kjøpe rottis, malle og bruksschæfer. Folk er sauer der som i alt annet. At dette liksom skal være en indikator på at disse rasene er stødigere mentalt enn andre raser er direkte latterlig. Det er ikke BARE skuddfasthet som indikerer om en hund er mentalt stabil liksom, og jeg har møtt flere av de rasene jeg ikke liker gemyttet på enn hos andre raser. Det har litt lett for å bikke over liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at IPO er en pitteliten hundesport som ikke har så veldig mange intresserte, og de som er intresserte velger å kjøpe rottis, malle og bruksschæfer.

Er ikke IPO verdens største hundesport, hvertfall den største brukshundsporten (men kanskje mindre i Norge)? Jeg bare lurer. Velger å sitte på sidelinjen under denne diskusjonen, men interessant er den. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...