Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruke pc skjerm som tv?


Vala

Recommended Posts

Spør på vegne av en mindre begavet kompis, SÅ om fakta ikke helt stemmer- ikke skyt meg (skal forsøke å se på problemet selv senere idag..)

Men altså,han har kjøpt en Riks-Tv tuner og forsøkt å koble den til pc skjermen sin. Iflg ham, så er bildet "ruklete" og "skjevt". Er det noe problem m denne tilkoblingen? Er det pc skjermen som sliter med å "lese" signalene fra tuneren? ELLER er det her snakk om at kompis må justere selve skjermen (som jeg tror- men som han ikke klarer, fordi tastene "funker visst ikke som de skal " :))

Noen som vet?? ( TOOOOOOOREEEEEEEEEEEEEEEE *flire*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er Tooooooreeee?

"ruklete" og "skjevt" elementære beskrivende ord som forklarer alt ofr folk som ikke kan se det selv...

Umulig å si uten at man vet hva i alle dager denne kompisssen din har av utstyr...

OM han har RiksTV box, OG bruker HDMI kabel, OG PC skjermen har HDMI inngang...

OG han får bilde på skjermen, men bildet er uglybugly så enten forventer han HD / PCskjerm oppløsning, dette er tross alt Digitaliserte ræva gamle analoge TV signaler vi får servert på RiksTV, ikke akkurat Blu-Ray for å si det sånn...

Så ja, enig med du, Skjermen har sannsynligvis en liten knapp det står auto på, trykk på den, bildet blinker og flimrer og vips, perfekt innstilling...

Om knappene ikke funker, kjøp ny skjerm..... kanskje til og med en TV....... til å se TV programmer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er Tooooooreeee?

*titte i taket*Tja si det..... mente det var en her inne som kanskje ville reagere på den "innkallingen" :P

"ruklete" og "skjevt" elementære beskrivende ord som forklarer alt ofr folk som ikke kan se det selv...

Umulig å si uten at man vet hva i alle dager denne kompisssen din har av utstyr...

OM han har RiksTV box, OG bruker HDMI kabel, OG PC skjermen har HDMI inngang...

Ja, til alt over

OG han får bilde på skjermen, men bildet er uglybugly så enten forventer han HD / PCskjerm oppløsning, dette er tross alt Digitaliserte ræva gamle analoge TV signaler vi får servert på RiksTV, ikke akkurat Blu-Ray for å si det sånn...

Jeg var og så på det "uglybugly'e" bildet... og det er knapt det faktisk. Det er bare noen farger YTTERST i skjermkanten ellers er alt sort.

Så ja, enig med du, Skjermen har sannsynligvis en liten knapp det står auto på, trykk på den, bildet blinker og flimrer og vips, perfekt innstilling...

Om knappene ikke funker, kjøp ny skjerm..... kanskje til og med en TV....... til å se TV programmer på...

Ja jeg vet- tv er ingen dum ide.

Som sagt, jeg var og så på den. Men så lenge jeg ikke får fred fra fyren så kan jeg heller aldri skjønne hva det er som er galt (les: mens jeg forsøker å få en tanke om det sitter fyren og sier "ja, så gjorde jeg dette og dette og dette (med tilhørende vill trykking på skjerm panel og fjernkontroll til riks-tv boksen...)... " og jeg er like forvirret.

Det som "rir" ham er at han fikk det til litt kvelden før- altså, vanlig bilde på skjermen. Jeg kan skjønne at han finner det fryktelig irriterende, men så har han også to stk langfingrete barn i hus (som ikke responderer på vanlige formaninger), så gudene vet hva de kan ha gjort mens pappa ikke så på.

MEN, jeg har ikke fått fikset dette for ham- derimot har jeg fikset internettilgangen og lokalisering av dvdspilleren. Skjermproblematikken får jeg ta på nyttårsaften når vi invaderer huset deres *ler* (under forutsetning at han er opptatt med kalkunen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier det slik så høres det ut som PC-skjermen har en oppløsning, gjerne Widescreen som ikke stemmer overens med Det riks-tv og vanlige TVer har...

Ville dritti i det...

Om du ikke har en gamel tv han kan få låne...

*ler* Hakke noe til overs jeg... sitter jo med en gammel kassetv og sikler etter flatskjerm liksom :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
    • Fryseren er vel slått på uavhengig av hva som ligger inni den  
    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...