Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gå tur med to eller fler hunder samtidig


Djervekvinnen

Recommended Posts

Vi passet en huskytispe her hos oss, og da måtte vi gå tur med to hunder. Jeg tok hundene i hvert sitt bånd, grime på Hera for å minske trekkingen litt, og gikk ut. Det var ganske knøvlete spør du meg! Jeg følte meg utrolig teit der jeg gikk med begge armene hver sin vei og jeg prøve å ikke skli på isen. Hundene dro i båndet, gjerne hver sin vei, fordi de var ivrige, ville lukte og gikk litt på kryss og tvers. Jeg prøvde å holde dem på en side, og med en hånd, men det ble litt tungt, og de klarte å vikle seg inn i hverandre. Og så måtte de drite, og jeg står med to hunder og prøver å ta opp dette midt i et borettslag. Jeg følte meg så teit :lol:

Hvordan fungerer dette for dere med to eller fler hunder? Går dere med dem samtidig eller en og en? Er det noen spesielle bånd som fungerer bra til dette? Jeg tenker spesielt på de med større hunder.

Jeg ser litt mer gru på dette med å få ny hund snart, for jeg lurer på hvordan det skal bli å gå med dem samtidig på tur.. Spesiellt når man har en hund som ikke går så bra i bånd sammen med andre hunder eller flere mennesker. :drool: Vil jo gjerne fortsatt ha kontroll over dyrene uten å se helt tåpelig ut med begge armene rett ut samtidig som man prøver å gå noenlunde normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Jeg har 3 hunder, en stor og 2 små. Og jeg går tur med alle samtidig, *ler*

Det var en "innlæringsprossess" kan du si i starten når jeg fikk hund nr 3,

jeg merket godt at jeg hadde 3 hunder til mine 2 armer.

I dag går det veldig fint. Jeg har han store i ett slikt belte rundt livet, for å ha

mer kontroll, og de to små går på den ene siden og jeg holder begge båndene

i en hånd. Så har jeg da en hånd "til overs".

Han store har dessverre litt issues i bånd, så jeg priser meg jo litt heldig på at jeg

ikke treffer noen andre med hund på turen (som ikke er så lang før jeg kan slippe

hundene).

Tror rett og slett at det er en tilpassningssak, og hundene lærer etterhvert hvordan

du vil ha det på tur. I starten så krysset hundene både frem og tilbake, og det var mye

kluss, nå er det ikke noe slik lenger :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer sånn bånd som har to ender bra?

Det fungerer om du har to samkjørte hunder. Jeg prøvde ut en slik på de to

små, men de to er ikke samkjørte nok, så det endte med at den ene ble dratt

litt her og der. Så det er ikke alltid det fungerer, men som med alt annet, går

det vel ann å trene på det, og få det til å fungere. Men her har jeg ei som går

bak meg hele tiden, og en som går helt framme med han store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de ganske samkjørte. De går ved siden av hverandre forran meg, lukter på de samme flekkene, tisser og bajser på likt. Holder de bare i en hånd og det er to bånd.

Ca sånn fungerer det her også. Sjelden det blir krøll. Det er dessuten en treningsgreie, og jeg er jo så heldig at jeg har fått trent meg på pensjonatet jeg jobber på. Men tre hunder i hvert sitt flexi; DET er en kunst! :drool: (Flexi fungerer med andre ord dårlig.)

Fungerer sånn bånd som har to ender bra?

Det kommer an på hundene. Ville fungert dårlig på mine to, pga størrelsesforskjellen; Aynï stopper for å tisse, Tulla går videre.. ser det liksom for meg.. :rolleyes: Kommer an på hvor mye hensyn de tar til hverandre, og på hvilken tur det er snakk om. Er det tissetur, syns jeg det er direkte upraktisk, er det trekketur og man har to hunder som skal trekke rett frem, kan det fungere helt fint. Problemet blir at hvis den ene hunden stopper for å drite, så har du mye mindre bånd å "gå på" for å få den andre til å stoppe, noe som ofte kan ende med at den ene hunden river den bæsjende hunden overende. :lol: Jeg føler i alle fall at jeg må være mye mer påpasselig og følge med på hundene når de går i hanefot enn når de har hvert sitt bånd, og det er stress, og det gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på å trene Hera med båndgåing alene, eller med en annen hund?

Edit:Margrete: Eldste går ok alene, men sammen med andre hunder eller hvis vi går to personer sammen blir hun veldig stresset og går ikke bra i bånd.

Ok eller slik du vil ha det?

Om problemet er å gå med flere hunder/mennesker så er det noe du bør trene på før du får valpen. Om ikke kommer du rett og slett til å ha ett problem.

Problemet til Hera vil jo ikke bli bedre av at du lærer valpen å gå pent liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 hunder, nr 4 under planlegging. Når jeg går med de i halsbånd så går de "fot" alle sammen, gjerne med hovawart og samojed først, og borderen rett bak, evt alle 3 ved siden av hverandre. Går de i sele bruker jeg magebelte og de får gå å dra alle sammen (da skulle jeg ønske jeg var større og tyngre en hva jeg er..). Går de å trekker har jeg hanefot på 2 av de, evt setter på et ekstra bånd på hanefoten så jeg har alle 3 i denne. Overaskende lite floker og kluss:)

Det er en treningssak å få de til å gå pent, men her kom det litt av seg selv da de 2 eldste er rimelig flinke, og han yngste går ved siden av hoffen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det kan bli problematisk, siden Hera stresser sånn. Har trent på dette i mange år uten å fått det til. :lol: Er en evig trening på å få henne til å gå bra alene sammen med meg, så når en annen kommer sammen med meg eller en annen hund, blir det helt krasj og man faller på bunnen igjen. Utrolig fustrerende. Eneste gangen det gikk bra var når jeg passet en golden førerhund som gikk kjempefint i bånd. Da hadde jeg liksom bare Hera å konsentrere meg om, og vi kunne gå turer sammen alle 3 uten at de ble for vanskelig.

Jaja. Det får gå som det går :drool:

Moro å høre om andres erfaringer da. Må vel kjøpe en hanefot og to like bånd og prøve meg litt frem for å se hva som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjelden problemer med å gå med mine på tur sammen, selv om det av og til kan bli litt krøll i møtesituasjoner med andre hunder. Jeg har mine i hvert sitt bånd, og de er rimelig samkjørte. Hanefot har jeg aldri prøvd, så den løsningen skal jeg ikke uttale meg om :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det kan bli problematisk, siden Hera stresser sånn. Har trent på dette i mange år uten å fått det til. :lol: Er en evig trening på å få henne til å gå bra alene sammen med meg, så når en annen kommer sammen med meg eller en annen hund, blir det helt krasj og man faller på bunnen igjen. Utrolig fustrerende. Eneste gangen det gikk bra var når jeg passet en golden førerhund som gikk kjempefint i bånd. Da hadde jeg liksom bare Hera å konsentrere meg om, og vi kunne gå turer sammen alle 3 uten at de ble for vanskelig.

Jaja. Det får gå som det går :drool:

Moro å høre om andres erfaringer da. Må vel kjøpe en hanefot og to like bånd og prøve meg litt frem for å se hva som er best.

Vet ikke hvor "populært" halti er her på doggis, men har du prøvd det?

Jeg har veldig god erfaring med det, og min hund drar overhode ikke med halti.

Har hørt at det IKKE er bra å bruke halti på en hund som drar med haltien

pga nakken, men på en hund som ikke drar med haltien, skulle det ikke være noe

problem.

Det er jo dog en lettvint løsning, men noen ganger må en bare velge dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surr med bånd og slikt kommer seg veldig etter hvert. Jeg syntes også det var litt rotete i starten (selv om Tessa går pent i bånd), men det ordner seg som regel veldig lett :drool: Jeg bruker hanefot av og til, men har heller ingen problemer med å gå med begge i flexibånd eller kort bånd om det skulle være målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi passet setteren til tanten min måtte vi jo ut på tur med begge. Brukte sånn som har begge på samme bånd (er det hanekam det heter?). Det gikk veldig fint, i starten ble hunden min dratt litt etter.. men skjønte fort hvordan det fungerte begge to. Eneste var at når begge trakk satt jeg fint i det.. 20+20kr er jo søren meg lik 40kg og den kraften var ganske mye. Men heldigvis var dette om sommeren så det var ikke noe is.

Men jeg anbefaler det egentlig ikke videre. Er nok bedre å lære dem å gå mange sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanefot har jeg bare dårlig erfaring med egentlig. OM du har en som stresser så får du ikke "skjermet" den andre ved å ta den bort fra den som stresser.

Jeg har også sett gang på gang at hunder "gruer" seg til å gå på do pga den andre hunden ikke akkurat følger med og venter på den andre.

Jeg hadde heller ikke satt en valp sammen med en voksen hund i hanefot da ett byks kan få den andre ut av balanse og da kan mye rart hende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går ofte med to huskyer samtidig, av og til tre (det er ikke fult så morsomt- de er sterke). Bruker hanefot kun om vi sykler/jogger/snørekjører og hundene SKAL trekke rett frem. Hvis vi bare "går" tur, er hanefot noe herk, nettopp fordi den ene drar den andre med seg hit og dit. Bruker to like lange bånd, og hoftebelte på meg selv. Ingen problem! Mine går ikke fint i bånd (har ikke lært dem det), så på glatta bruker jeg brodder (jeg og bestemor...) :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mine 2 er et sant ******* å gå med sammen. Basenjien liker å snuse og undersøke grundig og har allverdens tid, tomsingen har det bare travelt. Når han må vente på at basenjien skal snuse seg ferdig legger han seg og ruller seg av ren frustrasjon og utålmodighet. Basenjien vil kun gå der det er rent og pent så hun ikke får skitne føtter, tomsingen derimot.. ja. Etter 10 min er flatten så gira av sin selvbeherskelse at han holder på å gå ut av sitt gode skinn, og alt som heter å gå pent i bånd er glemt - vi degenerer til total kaos. Nå er det ikke verre enn at jeg går en del med begge sammen, men det er ikke de mest trivelige turene for å si det slik. Hos oss skyldes det helst at de 2 er så veldig ulike med helt forskjellig behov vedr hvordan en tur i bånd bør foretas.

Helst lufter jeg dem hver for seg, eller at vi tar korteste vei til skogkanten hvor jeg kan slippe dem løs. Da jeg hadde 2 flatter eller flat og schäferblanding var det ingen problemer, så jeg tror det der er mye gitt av hvor "like" hundene er i sine "tur-interesser".

Uansett, det er et godt tips å trene alvorlig på å lære Hera å gå fint. Og videre også trene valpen mye alene. Så kan du begynne å gå med dem sammen når valpen er blitt litt større.

(Og hanefot synes jeg er er bare py.. akkurat som flexi..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner rett og slett ikke problemet jeg. Det er da ikke så himla vansklig å fikse på det der, om den eldste kan gå pent i bånd? Tenker på når du får valpen nå. Aldri slitt med to, tre, fire i bånd.

Helt enig. Jeg har gått med to fugliser og en unger belger hannhund sammen, har aldri hatt problem med det så vidt jeg kan huske? Når de skal gå fint i bånd, så skal de det, det visste de alle tre. Hadde to i en arm og den tredje i motsatt arm, alle i hvert sitt bånd, og alle gikk fint i mitt tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...