Gå til innhold
Hundesonen.no

Stikker av.


gulli

Recommended Posts

Heisann..

Jeg har en tispe på 19 mnd. Hun er blanding av Far: portogisisk vannhund. Mor: blanding av norsk/svart elghund og bordercolli.

Vi bor inne på bygda på en gård og er vandt til å løpe løs. Jeg har trent aktivt med henne siden jeg fikk henne, men tørr ikke gå inn i ringen.

Når jeg går tur med henne må jeg repitere innkalling hvert 2 minutt får at hun ikke skal stikke av. Dette er jeg lei av. <_< . Hun er borte opptil 8 timer om gangen.

Hun er ikke særlig intrisert i sauer, eller andre dyr. kun hesten her hjemme.

Den andre gårdshunden er også med på noen turer, men hun klarer seg mest alene..

Tenker å sette strømbånd på henne. me en gang hun lukker ørene gi henne advarsel?

Ene natta satt jeg oppe til halv 4. klarer ikke såve før hunden er hjemme..Trenger tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første - strømhalsbånd er forbudt ved lov i privat bruk, så da kan du nok utelukke det med en gang. Jeg tror ikke en hund vil forstå at du straffer den for å stikke av om du bruker strøm, for hvis hunden til stadighet stikker av vet den nok ikke at det å stikke er feil uansett. Jeg vet ikke, har ikke erfaring med bikkje som stikker av eller strøm.

Hvorfor har du bikkja løs hvis det er helt umulig å trene den til ikke å stikke av egentlig? Langline kan jo være et greit alternativ dersom du ikke ser noen gjennomførbare løsninger på "problemet". Noen hunder har så mye drift i seg at det skal mye arbeid til for å kunne stole på dem løse, andre kan jo ikke gå løse i det hele tatt, aldri.

Du har tydlig vis en hund som ikke likner mye på en portis i alle fall - har aldri opplevd en portis som stikker av, og det er ikke overdrivelse engang. Makan til diltebikkjer skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elghunder har vel rimelig mye drifter i seg, så det må nok mye jobb til for å få hunden din til å holde seg bare på gården.. Jeg regner med at du gjør andre ting også når du har hunden din løs. .Hva med å la den være løs kortere perioder om gangen, for så å ha all oppmerkomheten på hunden og evnt ha den i langline da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøsses ja.. Går aldri i fra henne når hun e løs ute.. Jeg går jo med henne i bånd også.. Nå sliter jeg med kne å må gå på krykker i 3 måner.. jeg setter meg ofte ute å ser på henne leke..+ har en kjekk type som har henne med seg når han jobber ute. men hun stikker å blokker meg helt ut.. ikkje hver gang.. men ofte.. når hun komme tilbake kjefter jeg aldri på henne, men hun vett hun har gjort noe galt. marker d på hele hunden..

Faren hennes stakk av..;) derfår kom det valper..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må du kontrollere miljøet hennes, og det betyr langline. Hvordan skal hun lære å ikke stikke av når hun ofte har sjangsen og også benytter seg av den?

Jeg synes også at det er dårlig gjort av deg å la henne få sjangsen til å stikke av så mye, man vet aldri hva som kan skje. Nå vet jeg ikke alt om situasjonen din, men jeg ville belaget meg med mange månder med langline på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det e så surt og.. fårhu har ikkjer vert sånn før 1 måne siden..:/

MEnmen.. Jobbing må t.. HAdde besøk av sånn poltifolk med narkohunder å sånt.. de sa eg måtte trena på innkalling.. men den e jo perfekt på trening. Men e kje så mye å gjøre med dette nå.. Enn å venta 3 måneder.. Var ute med henne før i dag. hun diltet bare i krykkene mine.

Trente me henne kvar dag.. går på landbruksskole ser du.. er hhundetrening å alt der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det e så surt og.. fårhu har ikkjer vert sånn før 1 måne siden..:/

MEnmen.. Jobbing må t.. HAdde besøk av sånn poltifolk med narkohunder å sånt.. de sa eg måtte trena på innkalling.. men den e jo perfekt på trening. Men e kje så mye å gjøre med dette nå.. Enn å venta 3 måneder.. Var ute med henne før i dag. hun diltet bare i krykkene mine.

Trente me henne kvar dag.. går på landbruksskole ser du.. er hhundetrening å alt der..

Hunden din er bare unghunden enda og sikkert inne i sin andre modningsperiode(den psykiske modningsperioden), i denne perioden blir ofte hundene mer selvstendige, vil prøve ut ting, glemmer gamle kommandoer ol. Akkurat som vi mennesker når vi er ungdom. Så at du først får problemer med innkallinga nå forundrer meg ikke så veldig. I og med at hunden ikke er så avhengig av deg lenger, men vil prøve ut ting på egenhånd. En elghund er jo også en litt selvstendig rase som ikke er så enkel å få en god innkalling på. Det at du nå ikke har fått opprettholdt treninga pga krykkene og at hunden har fått noen erfaringer med å stikke av, er nok også med på å gjøre at innkallinga har blitt dårligere. Du får nok ha henne i langline, slik at hun ikke får fortsette å belønne seg selv, og fortsette å trene på innkallinga i mer og mer utfordrende miljøer etter som hun takler det, og med gode forsterkere! Men å få den samme innkallinga som man kan få på en schæfer ol skal vel noe til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte det du skreiv..;) takk:)

MEn får å sei någe aent.. når eg e hjemma i stavanger sitter hu utenfor når eg går inn i en dør.hun hopper faktisk over porten hjemme når jeg går får å følge etter meg når jeg er hjemme hos mamma og pappa.. . inne i huse her jeg bor nå sitter hun tillog me utenfår dodøra..

Alle nevne langlina så får satse på det.

Vi har også hatt Scherfer.. døde 3 år gammal hjerte..:/ nå har mamma å de en Schefer hannhund i huset mens kompissen deres er på jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte det du skreiv..;) takk:)

MEn får å sei någe aent.. når eg e hjemma i stavanger sitter hu utenfor når eg går inn i en dør.hun hopper faktisk over porten hjemme når jeg går får å følge etter meg når jeg er hjemme hos mamma og pappa.. . inne i huse her jeg bor nå sitter hun tillog me utenfår dodøra..

Alle nevne langlina så får satse på det.

Vi har også hatt Scherfer.. døde 3 år gammal hjerte..:/ nå har mamma å de en Schefer hannhund i huset mens kompissen deres er på jobb..

Tviler ikke på at hunden kan være svært så diltete når det ikke skjer noe spennende rundt den. Jeg ser jo også at det er border collie i blandingen, og de er jo iallefall veldig lærernemme og førerfokuserte. Men hunden har nok mye elghund i seg, for den virker ganske selvstendig når den kan stikke av gårde og være borte i åtte timer. Det ville aldri min schæfer gjort, selv i unghundperioden. Den er for fokusert på meg, hun kunne gjerne nekte å komme når jeg ropte, men så hun meg ikke et lite øyeblikk så kom hun rimelig kjapt.

En annen ting du kan gjøre i tillegg til å trene innkalling med langeline, er å belønne frivillige kontakter og innkomster. Slik at den lærer seg at det også lønner seg og holde seg i nærheten. Med min kunne jeg også dra stor nytte av gjemme meg eller løpe motsatt vei, for at hun skulle skjønne at hun måtte følge med på hvor jeg befant meg. Men veit ikke hvor mye effekt dette hadde hatt på din som kan være borte i flere timer. Å være litt apekatt og gjøre seg selv interessant er jo heller ikke så dumt;)

Det var trist med den schæferen:( schæfere er flotte hunder:) Er kanskje ikke så rart at jeg syns det, siden jeg har en selv men...hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting du kan gjøre i tillegg til å trene innkalling med langeline, er å belønne frivillige kontakter og innkomster. Slik at den lærer seg at det også lønner seg og holde seg i nærheten. Med min kunne jeg også dra stor nytte av gjemme meg eller løpe motsatt vei, for at hun skulle skjønne at hun måtte følge med på hvor jeg befant meg. Men veit ikke hvor mye effekt dette hadde hatt på din som kan være borte i flere timer. Å være litt apekatt og gjøre seg selv interessant er jo heller ikke så dumt;)

hun får som regel alltid noe når hun kommer frivillig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve selv om du VET at du ikke har kontroll? Hva om hun for eksempel blir påkjørt fordi hun virrer rundt alene?

Så sant så sant.. men bor på landet.. de sprnger på markene.. Tanken sitter inne.. Det som jeg er mest redd får er at bønder skal skyte hunden.. men hun er ikke intresserti dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fint med langline (om du bruker den "riktig") er at de fleste hundene da tror dem er løse (med mindre du lager en stor sak ut av det å ta på lina), men du har likevel muligheten til å unngå at hunden stikker av. For hver gang hunden stikker av og du ikke har mulighet til å stoppe den så får du et stort tilbakeskritt i treningen. Hunden fikk nettopp en kjempebra belønning på feil adferd!

Om du virkelig vil gå inn for å få kontroll på hunden løs må du belage deg på å bruke langline (ingen unntak) minst ett år i mange forskjellige miljøer og du trenger en stor porsjon tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fint med langline (om du bruker den "riktig") er at de fleste hundene da tror dem er løse (med mindre du lager en stor sak ut av det å ta på lina), men du har likevel muligheten til å unngå at hunden stikker av. For hver gang hunden stikker av og du ikke har mulighet til å stoppe den så får du et stort tilbakeskritt i treningen. Hunden fikk nettopp en kjempebra belønning på feil adferd!

Om du virkelig vil gå inn for å få kontroll på hunden løs må du belage deg på å bruke langline (ingen unntak) minst ett år i mange forskjellige miljøer og du trenger en stor porsjon tålmodighet.

Takk får fin forklaring..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...