Gå til innhold
Hundesonen.no

Skabb hos hund


Aussieglis

Recommended Posts

Tror hundene mine har skabb :shocked: Har jo fulgt nøye med dem siden vi så skabbreven før vinteren kom, men igårkveld merket jeg plutselig et lite, lite område bak den ene albuen til My som er litt rødt og flassete. Resten av huden hennes er ikke sånn, og den plassen er nok den eneste plassen jeg har lagt merke til at hun har klødd også - selv om det tegnet heller ikke har vært noe "eneklt" å legge merke til.. For jeg hadde jo sett for meg at en hund med skabb skal klø MYE! Men de klør rett og slett ikke mer enn normalt..

Leser på nett at det er 3 måter å behandle skabb hos hund på, men veterinærer har bare lov til å bruke to av dem.

Når det gjelder behandling er det 3 ulike regimer ,- enten bruker man Stronghold som på påflekkingsvæske 2 gr med 30 dagers mellomrom, eller man kan bruke Interceptor tabletter annenhver dag i 16 dager- begge disse preparatene er registrert til hund og således sikkert å bruke. Når det gjelder injeksjon så er det Ivomec det siktes til- godt kjent blandt jakthundeiere som det man har brukt ( og fortsatt en del bruker) mot nesemidd. Ivomec er også effektivt mot skabb- 3 injeksjoner med 7-10 dagers mellomrom. Det man skal være klar over dersom man velger å bruke Ivomec er at dette preparatet ikke er registrert til hund da collieraser kan reagere på dette og dødsfall er her rapportert,- slik at det blir behandling på "eiers ansvar"(-såfremt veterinæren har gitt informasjonen). Men mange veterinærer bruker nok fortsatt Ivomec da det har rask innsettende effekt

Ivomec blir jo utelukket for vår del siden det sikkert er mange aussier som reagerer på det også hvis collierasene reagerer. Men de to andre der: er det noe man trygt kan bruke på hunden sin selv om den er en gjeterhund med collie-raser i seg?

Og må man til veterinær for å få tak i stronghold? Tenker at jeg sikkert kan få vekk udyrene selv og spare noen kr på veterinærregninger hvis det bare er snakk om å dryppe noen dråper på hundene.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Ivomec er IKKE å anbefale. Vår veterinær ville gi det til vår hund da han fikk reveskabb i vinter.

(Vet om hunder som har utviklet epilepsi pga Ivomec. I Sverige får ikke veterinærene gi Ivomec uten spesiell tillatelse fra helsemyndighetene, fordi det er visst påvist at virkemidlene kan trenge inn i hjernen).

Stronghold trenger du kun å påføre hos veterinær den første gangen, så viser de deg hvordan det skal påføres. Den andre runden kan du ha på selv hjemme, slik gjorde vi det.

Har bilder av hvordan ett tidlig stadium av reveskabb kan se ut om du er interessert?

Vår hund ble smittet av ei gaupe som brøt seg inn i hundegården (brøt opp luka til inneområdet til hunden) og "overnattet" inne i hans avlukke. Heldigvis har våre hunder separate inneog ute-områder, slik at kun 1 ble smittet, men vi behandlet 2 av hundene (den siste var ikke i kontakt med noen av de andre, så den ble ikke behandlet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stronghold tror jeg nok absolutt du klarer fint å ha på selv, men du trenger resept... :whistle: Så en tlf til vet'n må det nok bli uansett.

Hmmm, forresten? Stronghold? Kan det brukes på samme måte som Exspot mot flått? Om ikke så har jeg noe Stronghold liggende her som jeg evnt kunne sendt oppover om det viser seg at du skal bruke det på dyra :) Men jeg vet jo ikke om det er nok til begge dine da...

Sjekk det ut og gi meg beskjed da. Så skal jeg se hva som ligger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst bør du vel sjekke ut om det er skabb eller ett skrubbsår. Skabb gir vel først og fremst sterk kløe - hvilket jo ikke er så rart når noen graver ganger i huden.

Så bør du jo varsle alle som har hunder dine har vært i kontakt med de siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på nett at ikke alle hunder får sterk kløe, at det rett og slett er veldig individuelt hvor mye en hund klør. Kan jo hende at det "nettopp" har brutt ut på My, for jeg ser jo ingen lignende flekker på Emma. Kanskje hunder er litt som oss mennesker: noen klikker i vinkel av et myggstikk fordi det klør så sinnsykt, mens andre merker ikke at de har et myggstikk engang.

Men albuene var visst en av de vanligste plassene å se tegn til skabb først også. Regner med det utvikler seg over tid?

Uff ja, nå må My sende SMS til treningskompisene sine og fortelle dem at de kanskje har skabb :whistle:

Leste på nett at skabb smitter veldig lett fra rev til hund, men at det skal betraktelig mer til før det smitter fra hund til hund. Men er en av hundene i en husholdning smittet, så er mest sannsynlig de andre det også.. Men forhåpentligvis har ikke alle hundene My har møtt i det siste blitt smittet da.. *krysse fingrer*

EDIT: og jeg vil veldig gjerne se et bilde av hundehud med skabb hvis du har det du ovenfor her! Enn så lenge ser albuen til My bare irritert ut, som om den er rød fordi hun klør og flassete av samme grunn - men det er vel sikkert fordi hun klør såppass lite som hun gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stronghold tror jeg nok absolutt du klarer fint å ha på selv, men du trenger resept... :whistle: Så en tlf til vet'n må det nok bli uansett.

Hmmm, forresten? Stronghold? Kan det brukes på samme måte som Exspot mot flått? Om ikke så har jeg noe Stronghold liggende her som jeg evnt kunne sendt oppover om det viser seg at du skal bruke det på dyra :) Men jeg vet jo ikke om det er nok til begge dine da...

Sjekk det ut og gi meg beskjed da. Så skal jeg se hva som ligger her.

Stronghold har dårlig effekt mot flått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du bør nok få sjekket det ut kanskje.. :whistle:

Jeg har igjen to stk Stronghold ampuller her. De er til hunder fra 20,1 - 40 kg. På apoteket koster 3 stk 435 kr :)

Gi lyd om du evnt er intr i disse da :D

Takk, skal si ifra så fort vi har fått vært hos veterinær og fått noen til å se på dem. Også venter jeg i spenning på bildet som skulle komme av en skabbete hund fra noen over her. Kanskje jeg skal prøve å ta bilde av albuen til My også.. Spørs om det blir noe informativt da, for det er jo et veldig lite område... Og My har enda en hel del pels i veien overalt. Fordelen med nakenhunder? :P

My veier jo ikke 20kg da, men det har vel neppe noe å si? Er jo bare snakk om 3-4kg under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på nett at ikke alle hunder får sterk kløe, at det rett og slett er veldig individuelt hvor mye en hund klør. Kan jo hende at det "nettopp" har brutt ut på My, for jeg ser jo ingen lignende flekker på Emma. Kanskje hunder er litt som oss mennesker: noen klikker i vinkel av et myggstikk fordi det klør så sinnsykt, mens andre merker ikke at de har et myggstikk engang.

Men albuene var visst en av de vanligste plassene å se tegn til skabb først også. Regner med det utvikler seg over tid?

Uff ja, nå må My sende SMS til treningskompisene sine og fortelle dem at de kanskje har skabb :whistle:

Leste på nett at skabb smitter veldig lett fra rev til hund, men at det skal betraktelig mer til før det smitter fra hund til hund. Men er en av hundene i en husholdning smittet, så er mest sannsynlig de andre det også.. Men forhåpentligvis har ikke alle hundene My har møtt i det siste blitt smittet da.. *krysse fingrer*

EDIT: og jeg vil veldig gjerne se et bilde av hundehud med skabb hvis du har det du ovenfor her! Enn så lenge ser albuen til My bare irritert ut, som om den er rød fordi hun klør og flassete av samme grunn - men det er vel sikkert fordi hun klør såppass lite som hun gjør.

Kløe varierer fra hund til hund. Vår hund klødde ikke så veldig mye, men litt i begynnelsen (ikke mer ennn "normal kløe").

Etterhvert ble det mer.

Slik var det på de stedene FØR "flekkene" kom:

odin3.jpg

Slik var de første flekkene til Odin. De er små til å begynne med. Pelsen forsvant i løpet av noen få dager.

odin2.jpg

odin5.jpg

Han fikk 2 behandlinger med stronghold med 30 dagers mellomrom. Han klødde litt ekstra de første dagene etter den første behandlingen. Vi var så uheldige at han også utviklet store værkende sår (str av en 1/2 50-lapp) på enkelte deler av kroppen. Spesielt bak frambeina (fra albuen og nedover). De første flekkene oppdaget vi på utsiden av leddene på bakbeina og bak på albuene.

De værkende sårene kom i løpet av 1 - 1,5 timer og vi tok da kontakt med vakhavende veterinær (selvsakt ETTER stengetid til vår faste veterinær). Denne veterinæren nektet oss å komme inn, han mente at hunden hadde fått nok behandling, han ville ikke engang se på hunden. Heldigvis har vi god kontakt med vår faste veterinær. Denne ble kontaktet privat og de sendte resept til apotek, samt at vi skulle komme til konsultasjon neste dag. Beskjeden vi fikk ved konsultasjonen var "hadde dere ikke tatt kontakt i går kveld og startet behandlingen umiddelbart, hadde hunden fått blodforgiftning og mest sannsynelig dødd...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, sånne flekker har ikke My i det hele tatt. Hun er bare rød og ser irritert ut i huden samtidig som den ser tørr ut, for hun flasser litt akkurat der.

Får følge nøye med i helga. Kan det være jeg som har tatt litt for hardt i når jeg har børstet henne med furminatoren kanskje? Den kan jo sikkert irritere hundehud som ikke er vandt til å bli børstet.. Virker ikke som om hun har mistet noe pels heller, for jeg måtte lete godt før jeg så den røde flekken. Men det kan jo komme etterhvert..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, sånne flekker har ikke My i det hele tatt. Hun er bare rød og ser irritert ut i huden samtidig som den ser tørr ut, for hun flasser litt akkurat der.

Får følge nøye med i helga. Kan det være jeg som har tatt litt for hardt i når jeg har børstet henne med furminatoren kanskje? Den kan jo sikkert irritere hundehud som ikke er vandt til å bli børstet.. Virker ikke som om hun har mistet noe pels heller, for jeg måtte lete godt før jeg så den røde flekken. Men det kan jo komme etterhvert..?

Knott og Zima blir behandlet for skabb nå, og ingen av de har slike flekker- huden er bare rødere og litt mer irritert noen steder.

Det som er i "italic" er slik hunden er på det første bildet. Huden er rød og irritert, litt tørr er huden også, mens sårene kommer noen dager etter. Det første bildet og de to andre er fra 2 forskjellige steder på kroppen til hunden.

Vår veterinær var usikker på om det var reveskabb, men vi var sikker. Prøver ble tatt og den var positiv. Eneste muligheten til smitte var den gaupa som var inne i hundegården vår (samboer så den i flere minutter mens den balanserte på toppen av hundegjerdet, ca 2,5 meter over bakken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun er på albuene så kan det liksågodt være hard hud/"liggehud" hvis hunden ligger mye på hardt underlag. Lyng har sånt, han har ligger 90% av livet sitt rett på gulvet (frivillig). Det er ikke bare det da:P

Skal mye til for å få skabb, så jeg ville ikke tatt helt av enda:)

Edit: Dra nå i alle fall til veterinæren å få de til å se på det først, evt ta prøver:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Begynner sterkt å tvile på at det er noe skabb på mine hunder iallefall.. My har enda den flekken med tørr og flassete hud, men Emma har ingen lignende symptomer. Ingen av de klør mer enn normalt heller. :) Det skal visst være umulig å få skabb på èn hund hvis man har to som deler hus, seng og alt slikt siden utøyene setter seg i stoff osv. og det vil raskt bli spredt siden utøyet trives godt i romtemperatur. Så hadde en av dem skabb for to uker siden, så burde jo begge hatt det nå... Men alt som kan tyde på skabb er en tørr flekk som ikke har blitt større/mindre eller forandret seg på noe vis. Virker ikke som om My er brydd av den heller, jeg klipte vekk noe pels fra området igår for å gi det mer luft og brukte samtidig gooood tid på å pirke, dytte og sjekke men My reagerte ikke overhodet.

Er det normalt at hunder får "skorpe"-lignende hud på tredeputene? Syns My har veldig tørre tredeputer, og det ser ut som om de holder på å sprekke noen plasser. Virket som om hun syntes det var ubehagelig når jeg tok på "sprekkene" - og det var ganske rart å ta på også. Kjente tydelig at huden hadde delt seg.. Og på sidene hadde hun som sagt en tykk, tørr og skorpe-lignende hud.

Kanskje det er foret? Håper å få tak i fryser straks, også skal vi sende med snille Tora penger så vi får kjøpt en blokk V&H etter jul.

Kan ikke for å at jeg får katastrofetanker... Hva om det er allergi eller noe sånt... :)

Enn omgang med andre hunder da? Sambo fikk en kompis på besøk for en ukes tid siden med en papillon og de har ikke merket noe på sin hund.. Før det var jo My med på trening, så der traff hun jo også andre hunder.. Idag traff vi såvidt en venninne av meg og hunden hennes på tur og jeg glemte helt av flekken der og da og vi slapp hundene løse litt og lot de løpe litt og ble enige om å møtes imorgen.. Men jeg vil jo ikke spre skabb heller liksom, selv om jeg tviler sterkt på at det er det My har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje du skulle prøve å smøre tredeputene med sinksalve og gi en større dose olje i maten hennes og se om potene blir bedre? Sinksalve på den tørre flekken skader heller ikke.. Kan jo være noe så enkelt som mangel på fettsyrer, og dermed blir hun tørr histen og pisten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg også tenker på, hun er jo en aktiv hund og jeg syns egentlig ikke hun har fungert helt optimalt på noen av tørrforene vi har prøvd. Oppdretteren hennes forer hundene sine rått, og anbefalte alle valpekjøperne sine å gjøre det samme. Hun gir dem i tillegg noe slags vitamintilskudd og noe olje-greier tror jeg.

Jeg så for meg at en hund som vokser opp på tørrfor skulle fungere greit på det alikevel, men det kan jo hende at det rett og slett ikke er optimalt for henne. At hun ikke får nok av et eller annet?

Men er jo rart at hun bare skal få èn liten flekk på kroppen med rar hud da? Må legge til at hun har hatt flekken i over 2 uker nå, og den har verken vokst eller krympet i størrelse. Kan ikke se at hun har mistet noe pels heller, men jeg har som sagt klipt vekk litt pels fra den rare flekken for å gi det mer luft.

Ifølge internett og bøkene mine, så skal visst begge hundene ha skabb nå hvis den ene hadde fått det for over 2 uker siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg drar opp denne tråden fordi jeg har vært på leting etter bilder som kan ligne det bikkja har fått i huden. Og her fant jeg bilde av utslett som er temmelig likt det hun har, nemlig det med skorper/prikker. Veterinæren mente det var hårsekkmidd. Vi har fått Stronghold, så det er greit nok, nå har vi hatt det på i nakken hennes.

Men jeg lurer mer og mer på om det heller er skabb. Har hatt en lusekam og gredd vekk småskorper og svarte prikker. Hun har mistet mye pels, de fine ørene hennes med papillontufser på ser mer ut som kinesisk nakenhundører :(

Egentlig ville jeg ikke så mye med dette innlegget. Men kanskje noen vet hvor lenge hunden er smittebærer etter behandling og hvor lang tid det vil gå før hun er kvitt utøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reveskabb kan ikke sees med det blåtte øye. Men om det er det, så tar stronghold det og, men husk at hun da skal ha to behandlinger. En med en gang og en ny etter 4 uker.

Reveskabb kan kun påvises ved test av hudskrap og er vrient å finne om de ikke er aktive der prøven ble tatt.

Da mine var eksponert for reveskabb så fikk jeg bekskjedd om å holde dem unna andre hunder i 4 uker, men mine ble behandlet før utbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om å ha på Stronghold etter 4 uker, så det skal vi gjøre. Vet at ikke selve skabbmidden kan ses, men de skorpene må vel være etter sår. Æsj, jeg klør alle veier selv om jeg vet at jeg ikke kan bli smittet.

Vist kan menneske smittes, men skabben kan ikke bruke oss som vært for reproduksjon, og vil dø etter 36 timer, men de 36 timene kan være med intens kløe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene fikk et lite utbrudd rett etter behandling, men hadde ikke svarte skorper, han fikk bare et væskende sår på skuldra. Men er jo ikke helt sammenlignbart siden min fikk behandling fordi han hadde vært på skabbrev, ikke fordi han klødde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist kan menneske smittes, men skabben kan ikke bruke oss som vært for reproduksjon, og vil dø etter 36 timer, men de 36 timene kan være med intens kløe..

Blærk! Men de udyrene er vel døde i dag 24 timer etter første påflekking. Jaja, får skrubbe meg med Jif i dusjen i kveld :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...